zomaar een foto van de Breda Panther met een raadseltje.
Wie kan mij vertellen waar de 2 verticale kokers voor dienen links naast de opbergkastjes voor de seinpatronen.
hope it's OK by writing this in English.
If I am informed correctly in early Panther D's these cartridges where used to store the "Atemschlauch" (breathing tube), to be connected to the ventilator in case of internal fire during enemy contact.
In early Tiger I's these cartridges appeared as well and were installed in the roof above the loaders' place.
Later Panthers A & G did'n't show up these things any more.
that's, what it is. the german text is readable if you look closely at the left pipe. written from top to bottom.
Very very good Uwe i'm impressed.
Ademslang is inderdaad nog steeds leesbaar in het germaans, van boven naar beneden geschreven. Zeldzaam artikel, ik heb tot nu toe geen eerdere foto gezien van deze buizen.
het verhaal van de ademslang is waarschijnlijk iets anders, maar dat gaat over het gebruik en niet de beschrijving van de kokers. Volgens mijn informatie werden in deze kokers de slangen bewaard voor de commandant en de schutter, deze konden bij noodzakelijk gebruik van hun gasmasker namelijk niet vrij genoeg bewegen met de gasmaskerbus aan de voorzijde van het masker en hadden in de kokers een tussenslang zitten die tussen het gasmasker en de gasmasker bus kwam te zitten. De lader had hem niet nodig die had sowieso geen zicht naar buiten. De ventilator zat boven zijn hoofd en de slang had het vanaf de schutter tot die ventilator nooit gehaald en zo ook voor de commandant. Maar dit is een detail. graag zou ik dit omschreven zien in een manual voor tankbemanning uit die tijd natuurlijk.
Heb je nog een puzzeltje?
Ik zat toch wel in de richting dat het iets was om wat in op te bergen!
Ja als je goed kijkt dan zie je dat er wat opstaat ik heb wel goed eogen maar zo gefriemel kan ik niet lezen!
meneer Erik daar heeft iemand met zorg in het Duits ademslang geschreven een beetje respect voor die krijgsgevangenen die daar misschien wel aan hebben moeten werken.
groetjes ger
Het is op dit forum een goed gebruik dat er geen, historisch, politieke discussies worden gevoerd. Wij beperken ons tot onze hobby.
Voor alle andere aspecten van WO II zijn er ongetwijfeld ook speciale sites en forums.