Zekeringprobleem

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Arno Lommers

Zekeringprobleem

Bericht door Arno Lommers »

Mijn King tiger (56004 uitvoering) is nog helemaal origineel, zoals hij in 1981 bedacht is. Dat wil zeggen dat er een originele snelheidsregelaar in zit, waar een glazen zekering zit.
Nou brandt deze zekering telkens door en weet ik niet waar dit aan ligt. Volgens de manual is de tank bedoelt voor een 6V-388 MaH accu, maar aangezien ik deze niet heb, heb ik er een accu van 7,2V-2000 MaH aangehangen. Ik heb het idee dat de hoeveelheid volt nu teveel is en dat hierdoor de zekering smelt.
Kan dit kloppen, of moet ik de oorzaak ergens anders gaan zoeken??

Groeten
Arno
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Arno,

Het geringe verschil in voltage (7,2 V t.o.v. 6 V) kan nauwelijks de oorzaak zijn. De capaciteit van de accu speelt absoluut geen rol. Ik gok dus op de snelheidsregelaar. Deze oude mechanische regelaars zijn gevoelig voor slijtage en geven dan ook veel aanleiding tot storingen. Wat is trouwens de waarde van de zekering ? Die staat op één van de metalen uiteinden. Zo'n oude Mabuchi trekt onder belasting gemakkelijk een piekstroom van 5-7 Ampère.
Groetjes,
Ad
Arno Lommers

Hoi Ad

Ik heb inmiddels ook het vermoeden dat het probleem in de regelaar gezocht moet worden. De regelaar is weliswaar splinternieuw want hij komt rechtstreeks uit een 25 jaar oude verpakking, maar dergelijke regelaars vormen altijd een probleem.
Inmiddels heb ik bij Hugo een andere (electronische) regelaar besteld, dus ik verwacht (en hoop) dat het probleem daarmee over is.
Oh ja, voor jouw info, volgens mij zijn die zekeringen 15A. Dat is behoorlijk veel, maar het staat er toch echt op geloof ik. (inmiddels ben ik 41 jaar en de kleine lettertjes worden soms wat lastiger :shock: )

Groeten
Arno
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Arno,

15 A zou normaal gesproken genoeg moeten zijn, tenzij de motor zware astmatische problemen heeft. Maar ja kleine lettertjes, misschien staat er wel 1.5 A :?
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Groetjes,
Ad
Stefan van Dermearschalk
Contacteer:

Bericht door Stefan van Dermearschalk »

Laat die oude regelaars aub met rust :)
Als je storing krijgt, of gewoon een mechanisch probleempje met de regelaar, blijft ie hangen.
Dan gaat je tank toch echt niet meer uit zichzelf stoppen, toch zonde als daar net een muur staat waar je em volgas inboort.

Helaas zijn onze tankjes niet zo echt dat ie erdoorheen gaat, maar zal je een hoop schade aan je tank hebben.

Zou écht even wachten met rijden tot je de regelaar van hugo hebt.
T is nogal onbetrouwbaar spul.

Mvg, Stefan
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

Stefan Maarschalk schreef:Laat die oude regelaars aub met rust :)
Als je storing krijgt, of gewoon een mechanisch probleempje met de regelaar, blijft ie hangen.
Dan gaat je tank toch echt niet meer uit zichzelf stoppen, toch zonde als daar net een muur staat waar je em volgas inboort.

Helaas zijn onze tankjes niet zo echt dat ie erdoorheen gaat, maar zal je een hoop schade aan je tank hebben.

Zou écht even wachten met rijden tot je de regelaar van hugo hebt.
T is nogal onbetrouwbaar spul.

Mvg, Stefan
Zo te lezen schrijf (spreek)je uit ervaring :D

Mzzl,

Jan
Stefan van Dermearschalk
Contacteer:

Bericht door Stefan van Dermearschalk »

jep ;) gelukkig niet met een tank, maar heb nog wat meer oud tamiya spul.. die zijn t zelfde.

Op deze manier een prijzige :shock: ) nieuwsstaat pajero 58044 body naar de hufters geholpen.

<whoeps!>

servo heveltje bleef hangen achter een draadje ...

Dus, nogmaals... blijf van die krengen weg, t is de elende niet waard

Stefan
Arno Lommers

Ad, ik heb het nog even heel goed nagekeken, maar er staat echt 15A op de zekering. Ze geven overigens wel in de manual aan, dat bij een bepaalde stand van de mechanische regelaar dit tot overbelasting van de zekering kan lijden.
Ook ik heb trouwens een groot aantal oude tamiya auto's met deze regelaars en heb er vroeger dezelfde problemen mee gekend die Stefan noemt en geloof me, als bij een auto die met 40 km/h de regelaar blijft hangen, dan kun je alleen nog kijken waar hij strand, want bijhouden doe je hem niet. Tegenwoordig heb ik deze problemen niet meer, simpelweg omdat deze auto's alleen nog ter decoratie dienen en ik er niet meer mee rijd.
Aangezien ik wel met de tank wil rijden, wacht ik gewoon op de ESC van Hugo en dan hoop ik dat alles goed komt.
Hugo Jong

Bericht door Hugo Jong »

@ Arno,

De ESC en spanset zijn vandaag naar het postkantoor gegaan, je hebt ze morgen ;-)
Arno Lommers

Dank je wel Hugo, voor de snelle service.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast