Cross tank maken

Voor technische vragen en handige tips
R. van Zanten

Bericht door R. van Zanten »

als ik iets aan zou schaffen dat kant en klaar is dan ben ik er snel weer flauw van. Het maakt me niks uit hoe duur het is als het maar onder de 150 euro blijft en omdat mijn vader veel hout en gereedschap heeft lukt dit toch wel?

Groet Roy
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

Hoi,

Ik denk dat Ad gelijk heeft,maar daar kom je vanzelf wel achter. :roll:

Vergeet niet dat 150 euro niet veel is :wink:

Succes,

Jan
R. van Zanten

hoeveel denk je dat ik dan kwijt ben ik kan een goede rc set voor 60 euro krijgen hout en andere dingetjes heeft mijn vader, en motoren kosten 30 euro maximaal klopt dit ongeveer of zit ik er ver naast.
en ik zeg het nog een keer ik hoef geen schaalmodel tank die er net echt uit ziet ik wil alleenmaar een onderstel maken dat snel kan door het bos

groeten Roy
Barry Mikkes

Bericht door Barry Mikkes »

een tankonderstel en rups en snel ?? gaat toch niet samen ??
Tobias Huurman

Bericht door Tobias Huurman »

R. van Zanten schreef:okey thnx maar als ik een tandwiel uit heb die zijn toch meestal niet zo grof getand als op jouw afbeelding

Afbeelding

dat is toch geen tandwiel maar een speciaal wiel aandrijf wiel voor tanks
zo niet waar heb je die dan uit gehaald?
Dit is een aandrijfwiel die de beweging van de tandwielkast overbrengt op de rupsbanden.
De tandjes grijpen in de rupsband.

Als je misschien nog niet zo technisch bent kun je misschien beter een onderstel kopen en een eigen opbouw maken van hout.(net zoals ik)
En reken maar dat je voor +/- €150 de tank niet zo gauw in de kast zet.
Bij mij staat ie op tafel... :lol: ..weliswaar met een kleed erover. :roll:

Ik heb zelf ook geprobeerd tanks van hout te bouwen, zonder succes. Bij de laatste poging kon de tank niet sturen en reed alleen op de wielen.

Je kunt het proberen te bouwen, maar het is ten eerste heel moeilijk om een goede overbrenging te maken en ten tweede moet je er veel geduld voor hebben, ik denk dat het zeker een half jaar kost om een goed functionerende tank te bouwen.

Dit zijn alleen mijn ervaringen met het bouwen van een tank, dit wil dus niet zeggen dat het jou niet lukt.

Succes!
R. van Zanten

ik zou het toch graag willen proberen, maar ik had ook gezien dat je de aandrijf wielen niet perce getand hoeft te maken het kan ook met grip banden of zoiets wat adviseren jullie mij. Heeft iemand ervaring met het maken van een onderstel van hout dus ook de wielen en de tracks enz.

groet roy
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Roy,

Heb je al op de site van Marc of op zijn link http://www.rctankcombat.com/tanks/T035/ gekeken. Daar kun je stap voor stap volgen hoe je een tank (grotendeels) uit hout kunt bouwen.
Marc is dan ook de expert op dit gebied.
Groetjes,
Ad
Michael Sandbergen

Bericht door Michael Sandbergen »

Hallo Roy

Ik ben dit gesprek al weer een tijdje aan het volgen en het valt me op dat je telkens het zelfde vraagt.
Van iedereen heb je een beetje info. gekregen maar blijkbaar snap je het niet helemaal. Ik zal het nog eens samenvatten voor je.
Een rupsvoertuig is nooit bedoelt om mee te scheuren /crossen of snel te rijden.
Dus als je iets wil met rupsen ,zal je toch wat rustiger aan moeten doen :!:
Als je toch wil racen of iets dergelijks met iets op rupsen moet je het toch echt zelf uitvinden. Al de mensen die hier op het forum zitten zijn hooftzakelijk met tanks bezig en die rijden nooit snel.

Conclusie: Wil je race :?: Neem een 4x4 bezine RC auto.
Wil je overal overheen rijden maar langzaam: Neem een Heng long tank van een paar tientjes.
Gr Mike
R. van Zanten

okey ik snap het alleen waar om scheuren leopards van het nederlandse leger dan wel zo snel. dat zou toch moeten kunnen met een rupsband voertuig ik hoef geen model dat precies even hardt loopt op schaal als de tank die je na maakt, eigenlijk alleen een bak of zoiets die snel kan rijden met rups wiel aandrijving. En jij zij en andere zijden rupsband en snel dat werkt niet is dit echt zo kan een tank echt niet snel rijden ik hoef namelijk geen 100 km/h hoor gewoon 20 a 30 dat red een model tank toch wel?
Of vergis ik me hier in?

groet Roy
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

:shock: 20 - 30 km/h :!:
Weet je wel wat voor een krachten er dan op de tracks en aandrijving komt te staan.

Stel je maakt de tracks 1m lang,
bij 30 km/h moet die dan 8 1/3 keer rond per seconde
Als je de aandrijfwielen en tracks van hout maakt blijft er niks meer van over.

De eerder genoemde Nitro Blizzard heeft een top van ongeveer 8km/h.
En dat is voor dat voormaat behoorlijk snel.
Gr,
Tuur.
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

@Tuur,laat hem toch.

Hij moet eerst maar iets proberen en dan horen/lezen we het wel weer :twisted: (wat zal het rustig worden :wink: )

@Roy,succes,je kan als eerste beginnen met een paar poelies en V-snaren als tracks(op iedere sloop te verkrijgen)en als je niet weet wat het is moet je maar even onder de motorkap van je vaders auto kijken(hoe oud ben je eigenlijk :?: )

Veeeeeeeeel sterkte :lol: ,

Jan
Marc Methorst

Bericht door Marc Methorst »

Een modeltank die met 20 km/h door de blubber jaagt houdt het één rondje vol denk ik, daarna kun je met een vuilniszak alle onderdelen bij elkaar rapen.

Mijn houten tank (de http://www.rctankcombat.com/tanks/T035/) rijdt max. op wandelsnelheid (5 - 6 km/h), als je daarmee door het terrein rijdt dan krijgt het al aardig wat te verduren. Daarom heb ik de wielophanging al van schommelarmen voorzien, want zonder dat stuiterde de tank over het terrein.

Ik waardeer je enthousiasme en doorzettingsvermogen, maar denk dat je dit met een houten onderstel en hobby-materiaal niet even bouwt. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar gezien de vragen die je al stelde over lagers stel ik voor dat je je eerst verdiept in de (on)mogelijkheden van aandrijfsystemen. Surf daarom gewoon eens rond op internet, daar is een schat van kennis op te doen over dit soort zaken. Materiaal- en onderdelenkeuze bepaalt voor 50 % het slagingspercentage van een project, de overige 50 % is vakmanschap een doorzettingsvermogen.
Je kunt tientallen of honderden euro's uitgeven aan materiaal en onderdelen en honderden uren er in steken maar als je project na één hindernis definitief uit elkaar valt is dat zonde van de inspanning, tijd en geld en eindigt het vaak in een teleurstelling.

Gratis tip: begin pas met bouwen als je alle denkbare mogelijkheden hebt overwogen, uitgetekend en in gedachten hebt bedacht wat de bouwvolgorde van de componenten moet zijn. Twijfel je, teken dan eerst opnieuw. Neem pas een beslissing als je zeker weet dat de bedachte methode werkt en er nog een alternatief van te maken valt voor het geval je toch iets over het hoofd hebt gezien.

Om je op de valreep nog even lekker te maken nog dit filmpje:

http://www.break.com/index/homemadetank.html

... want ik ben natuurlijk wel benieuwd of het je uiteindelijk gaat lukken.

Marc
R. van Zanten

hebben verbrandings motoren meer kracht voor de aandrijving zo dat ie sneller kan ? ik ben 16 zoals jan vroeg maar mijn vader is erg technisch en handig in zagen timmeren en dat soort dingen

groet Roy

edit :

weten jullie msichien waar ik een goede site kan vinden over hoe tanks werken echte tanks :P
Marc Methorst

Bericht door Marc Methorst »

Roy,

Hier het antwoord op al je problemen:

http://koopjes.marktplaats.nl/hobby_en_ ... FKzz9fZbHw

Klaar!
R. van Zanten

hahahahaaa lol heel grappig ik wil het echt zelf maken sorry :P
maar wel grappig. maar heeft een verbrandings motor meer kracht en heb jij een goeie site voor mij hoe tanks werken.

groet Roy

alvast bedankt
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast