Sherman Dozer

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Bram Hertoghs

Bericht door Bram Hertoghs »

De bovenste is er een van de Israelies da klopt maar welk dozer blad moest jij dan hebben??
Martin Noorloos

Bericht door Martin Noorloos »

In principe de M1A1, die is ontwikkeld voor de E8 en E9 Shermans (E8 = HVSS, vandaar M4A3E8). Dat is dus het goede blad.

Israel heeft ook nog weer een eigen variant op dit blad met wat technische verbeteringen!

Martin
Bas Pos

Bericht door Bas Pos »

m1a1 blad was volgens mij alleen iets wijder, misschien zijn deze site's nog aardig.....

http://community.webshots.com/album/171067161IfBNTJ

http://www.ferreamole.it/images/tankdozer/tankdozer.htm

Veel bouw plezier!
Martin Noorloos

M1A1 was inderdaad een aangepaste versie om op de bredere E8 en E9 tanks te passen!

Die eerste link kende ik al, de tweede nog niet. Thanks! :)

Martin
Bas Pos

Bericht door Bas Pos »

he Martin,
stuur me jouw normale post adres eens, heb in de hunnicut een foto ontdenkt van een m4a3 met hvss, met de aanbouw voor de dozer, zonder de dozer gemonteerd, is denk ik wel een aanrader voor jouw (en mijn) dozer project.

Bas
Martin Noorloos

Hey Bas

Check je pm

Zijn dat foto's van een M2 dozer blad? (hope so)

Als iemand trouwens meer info heeft over dit blad, ik hoor het graag. Momenteel nog wat beperkte informatie..

Martin
Martin Noorloos

Nou met behulp van Bas z'n info....een eerste prototype van het M2 dozer blad! Met behulp van deze testversie heb ik een overzicht gemaakt van de onderdelen waaruit ik het blad zal gaan opbouwen en wat de afmetingen van deze onderdelen zijn.

Volgende stap is een definitieve keuze maken in de combinatie van materialen (zo licht mogelijk maar wel sterk genoeg) en het bouwen van het blad.

Met behulp van het prototype blad ga ik vervolgens verder met de ophanging op de tank. Als dat gelukt is hang ik het echt blad erop en gaan we verder met het op -en neer bewegen van het blad.

Nou goed hier alvast wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martin
Adrie Baak
Contacteer:

Bericht door Adrie Baak »

Hey Martin,

Gaat het dus nu een sandbagged Sherman Dozer worden? :lol:

Hoop gauw meer te zien.

Adrie
'How many times da I have to tell ya...the right tool for the right job!'
M26 Pershing - Sherman M4A3E8 building in progres
Bas Pos

Bericht door Bas Pos »

wordt toch iets van alu dan... :roll:
Martin Noorloos

Nee zandzakken eraf...die hadden ze niet in die vorm in Korea.

@ Bas: ik wil toch een behoorlijk deel van plastic doen. Het liefst zo weinig mogelijk met zwaarder materiaal.

Aluminium is lichter dan messing he? Blijf het wel een nadeel vinden vinden dat je het niet kan lijmen/solderen.

Martin
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Martin,
Blijf het wel een nadeel vinden vinden dat je het niet kan lijmen/solderen.
Je kunt aluminium zowel lijmen als solderen. Solderen doe ik met een brandertje en Alutite ( www.alutite.nl ), lijmen met Kombi-Metaal van Bison.
Groetjes,
Ad
Martin Noorloos

correctie - dat het niet zo eenvoudig te lijmen en solderen is :roll:

Toch maar es kijken voor die lijm. Dat speciale soldeerspul klinkt erg duur en zo goed ben ik nou ook weer niet in solderen.

Kan je dan alleen alu aan alu lijmen of ook alu aan plastic? Dat laatste zou ideaal zijn.

Martin
Bas Pos

Bericht door Bas Pos »

Eerlijk gezegd denk ik dat als je wilt kunnen "dozen", en dat lijkt me ongeveer het hele doel van je ombouw, je met plastic nogal moeilijk uit zult komen, ben een beetje bang dat als je een bergje zand/grond van zo'n 5 cm hoog plat wil schuiven, je je plastic dozer blad misschien wel van je tank af duwt..... ipv de berg zand die palt wordt.

Als ik naar mijn PM buffel 1:16 kijk is dat nogal "degelijk" uitgevoerd, en kweeniet of plastic in vergelijkbare dikte dergelijke krachten aan zou kunnen.

Anders hiervoor ook even een testje maken.....

Ziet er trouwens wel erg goed uit.

Bas
Martin Noorloos

Ja precies. Plastic werkt gewoon het makkelijkst en niet alles van het blad hoeft van alu of messing te zijn. Als het niet werkt merk ik het snel zat. Bouwen we gewoon een nieuw blad.

Martin
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Martin,

Je kunt dan aluminium aan van alles plakken.
Mijn idee zou zijn om de dragende constructie en de ophanging van je dozerblad uit messing/aluminium te maken en het blad zelf uit kunststof. Misschien nog een strookje metaal aan de onderrand van het blad voor de "slijtage".
Groetjes,
Ad
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast