batterijen

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Barry Mikkes

batterijen

Bericht door Barry Mikkes »

zijn er ook van die battreijen te koop (de 7.2 in de tank) die van li-ion (of hoe dat heet) ik bedoel dus batterijen zonder geheugen die ten alle tijde opgeladen kunnen worden ?
Willem Reij
BTN Erelid
Contacteer:

Bericht door Willem Reij »

Hoi Barry, die zijn er. Dat zijn Nickel MetaalHydride accu's. Je hebt dan wel een speciale lader geschikt voor NiMH accu's nodig aangezien de laadgrafiek iets anders is dan Nickel Cadnium accu's. De LiPo accu's die jij bedoelt hebben dezelfde eigenschappen als NiMH, geen geheugen, maar hebben een veel grotere capaciteit maar zijn veel gevoeliger, en dus gevaarlijker, voor verkeerd laden en/of ontladen. Ook heb je voor dat type accu een speciale lader nodig. Ons lid Arthur is de echte LiPo expert en kan je dus veel meer daarover vertellen.
Groetjes,

Willem, CO rtd.

http://www.battletanksnederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Barry Mikkes

hallo,

Alvast bedankt, ik denk dat artuur dit ook wel leest en dan ook wel een reply geeft.

de reden waarom ik dit zoek is :

Heb gisteren beide accu's van mijn tiger opgeladen (40 min op de snelader en ze waren echt leeg) vandaag wou ik een testritje maken en hij reed gelijk beroerd, stotteren schokkend kanon wat dan spontaan afgaat etc, meestal is dit een teken dat de batterijen op zijn.

Ik heb dus die tamiya nicad racing packs en ze zijn 6 jaar oud, maar eigenlijk nooit mee gereden (als de tank in totaal 2 uur heeft gereden is het veel)
Robert Winkelhuis
Contacteer:

Bericht door Robert Winkelhuis »

Sorry Willem maar lipo is iets anders dan li-ion.

m.vr.gr.

Robert
Robert Winkelhuis
Contacteer:

Bericht door Robert Winkelhuis »

He Barry,

Kijk eens onder motor en motor.
Daar staat iets over lipo's

m.vr.gr.

Robert
Willem Reij
BTN Erelid
Contacteer:

Bericht door Willem Reij »

Hoi Barry, als die accu's die je nu gebruikt in jaren wel oud zijn maar nog niet in gebruik, heb je alle kans dat als je ze een paar keer leeg hebt gereden en weer opnieuw geladen, zij hun vermogen weer terug krijgen. Het laden en ontladen is een chemische reactie die pas na een aantal keer gebruikt te zijn optimaal is. Het mooiste is als je een laadapparaat hebt dat de accu eerst leegtrekt en dan pas opnieuw begint te laden.

@Rob, je hebt totaal gelijk maar Li-Ion accu's worden niet voor ons doel gebruikt, volgens mij kunnen die niet de grote vermogens aan die wij gebruiken. De Li-Ion accu's zijn dus niet voor ons doel geschikt en ook niet te koop, meer voor digitale camera's.
Groetjes,

Willem, CO rtd.

http://www.battletanksnederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hugo Jong

Bericht door Hugo Jong »

Barry Mikkes schreef:Ik heb dus die tamiya nicad racing packs en ze zijn 6 jaar oud, maar eigenlijk nooit mee gereden (als de tank in totaal 2 uur heeft gereden is het veel)
Daar, je geeft zelf de oplossing al, die accu's kun je dus hoogstwaarschijnlijk naar de eeuwige accujachtvelden brengen.

NiMH's zijn veel beter, geen geheugen effect als grootste voordeel.
Het aantal mAh's daavan loopt ook al aardig op, ik heb het persoonijk niet zo op de Lipo's, mij te gevoelig in de omgang dus ik gebruik liever de NiMH accu's.
Tuur zweert echter bij zijn Lipo's i.v.m. het enorme aantal mAh's daarvan en ze zijn daarbij ook kleiner als een 7,2Volt racingpack.

Ik gebruik zelf tot nu toe de 3300mAh voor mijn tanks.
4x 3300mAh op voorraad
2x 3700mAh op voorraad
Kijk maar even in de shop voor de prijzen.
Barry Mikkes

dank u wel voor de antwoorden.

het aantal mah's maakt niks uit voor de snelheid / kracht ?

wil wel zo veel mogelijk power, maar natuurlijk niet meer snelheid (is nu schumo vertraagd)

Ik rijd eigenlijk niet veel, maar wil wel dat het apparaat perfect werkt

@ hugo : ik ga rondloeren 8)
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

Hoi Barry,

De belangrijkste reden waarom ik Lipo's gebruik is inderdaad meer Ampère (5100mAh) bij 7,4V. alleen 0,2V doet niet zoveel extra's hoor.
Daardoor kan ik met maar een accu voldoende lang rijden.
En tijdens een meeting is het niet nodig ze te wisselen.
Het is trouwens ook onmogelijk omdat de accu ook helemaal is ingebouwd.
En ze zijn iets kleiner en lichter.

Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met de Lipo's behalve dan dat ik er een had lek gestoten.
Maar een plakbandje deed wonderen. :wink:
Gr,
Tuur.
Hugo Jong

Bericht door Hugo Jong »

Het aantal mAh's is alleen voor de rijtijd van belang, hoe meer mAh hoe langer je op de accu rijd, dat veranderd niets aan je snelheid.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast