Mooie foto! Je ziet de overeenkomsten tussen jouw model en de foto erg goed! Zeker leuk!
De schade aan de tank klinkt bijna onmogelijk....toch eens onder de loep nemen.
De 227 panzerbuchse treffers zouden in theorie kunnen...neem aan dat ze hiermee trouwens zo'n Russisch anti-tank geweer bedoelen:
Stel dat die bijna 200 keer op de voorkant hebben geschoten en nog 30 keer pech hadden op de flank/achterkant...onwaarschijnlijk maar in theorie mogelijk! Het geweer was namelijk alleen op korte afstand effectief waarbij bij de Tiger alleen schoten op de zij -en achterkant zin hadden. Soviet schutters wisten dit echter ook wel, dat maakt het verhaal weer wat onwaarschijnlijker.
14 keer een treffer van een 5,2 cm geschut? Ik ga er maar even vanuit dat dit 5,7cm moet zijn aangezien de russen geen 5,2cm geschut hadden. Sterker nog, ik heb nog nooit van dit kaliber gehoort! Russisch anti-tank -en veldgeschut was er in de volgende kalibers: 45mm, 57mm, 76,2mm, 100mm, 122mm, 152mm, en 203mm. Verder hadden ze ook nog 25mm, 37mm, 76mm en 85mm luchtafweergeschut. De laatste werd later in de T-34/85, KV-85 en SU-85 geplaatst.
Nou goed, even terug naar de (ZIS-2) 57mm. Dit was toch zeker een succesvol stuk anti-tank geschut. Hoewel het kaliber niet al te groot is, schoot het kanon zijn granaten met zo'n hoge snelheid af dat ze door dik pantser heen gingen. Zeker in de flanken en op de achterkant van de tank moet dit kanon behoorlijke schade hebben kunnen veroorzaken. Nouja in theorie kan de tank opnieuw mazzel hebben gehad, laten we daar even vanuit gaan.
11 treffers van een (ZIS-3) 76,2mm en hij rijd nog steeds door. Hetzelfde verhaal als hierboven. De 76,2mm was eigenlijk geen anti-tank geschut maar beweest wel degelijk tanks uit te kunnen schakelen. Hoewel de granaten een lagere snelheid hadden dan die van de ZIS-2 veroorzaakten ze wel grotere schade bij penetratie. De ZIS-3 wordt als één van de beste stukken geschut van WOII wordt gezien.
Als afsluiter de 3 mijnen. Als dit anti-tank mijnen waren had de tank sowieso niet door kunnen rijden. Maar zelfs als het anti-personeels mijnen waren is het moeilijk te geloven. Anti-personeelsmijnen kunnen de tank welliswaar niet vernietigen, maar toch zeker de rupsbanden in tweeën delen. Tanks die over anti-personeelsmijnen zijn gereden verliezen vaak hun rups en daarmee hun vermogen om door te rijden.
Het is absoluut een mooi verhaal. Ik geloof zeker dat deze tank enorm veel heeft geincaseerd en dat het verhaal op zich dus waar zal zijn. Waar ik ook van overtuigd ben is dat de propagandamachine het enorm opgeblazen heeft. De Duitsers zagen de Tiger als de tank waarmee ze de oorlog zouden winnen (Wir werden siegen mit unsere Tigers o.i.d. was de leus toch?) en daarom was dit soort nieuws natuurlijk welkom. Helemaal richting de tweede helft van de oorlog waarbij de propagandamachine op zoek moest gaan naar succesverhalen omdat de Duitsers op alle fronten werden teruggedrongen.
Ik vind het wel gaaf dat je zo'n verhaal als basis kiest voor je tank. Een model met een achtergrond verhaal, dat vind ik leuk!
Op naar de volgende update!
Martin