winter tiger

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Plaats reactie
harry hofstede

winter tiger

Bericht door harry hofstede »

hallo,ben nu bezig met mijn 2e tiger1,deze heeft nog de oude gearboxen,jeetje wat is ie snel.de 21e snel andere motoren erin. :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Randy van de Poel
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Randy van de Poel »

Allo,

Een mooi begin.
Allen in mijn ogen mis ik sneeuw op het aandrijfwiel, het spanwiel en net iets achter de voorste rij loopwielen. Misschien moet dit nog komen.
Alvast veel succes met de verdere bouw van je Winter Tiger.
Greetz,
Randy

Bezig met King Tiger --> Porsche
harry hofstede

@randy,,ben nu bezig met mijn 2e tiger1!! :wink:
ik wacht nu op mijn alu loop en de andere motoren,in de tussentijd zit er nog een hoop airbrush werk aan.
Reinier Zwanink
Contacteer:

Bericht door Reinier Zwanink »

hmmm
ziet er niet slecht uit harry
bouw je naar eigen idee of van een foto?
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
harry hofstede

@reinier,bouw naar voorbeeld tiger 121/503,deze werd tijdens een missie in rusland,omgeving narwa,ong.250 maal getroffen alles was er afgeschoten maar hij reed nog,werd daarna naar duitsland terug gestuurd voor reparatie. is lekker makkelijk bouwen er hoeft bijna niks aangebouwd te worden.zie ook "tigerfibel"
Hugo Jong

Bericht door Hugo Jong »

Da's wel kicken he, 250 keer geraakt en nog steeds rijden :shock:
harry hofstede

in het boek "tiger 1 on the eastern front" van jean restayn staat op pagina 39 een foto van deze tiger,ik kan helaas geen andere foto´s vinden.van tiger 141 die het zelfde lot trof in dezelfde missie leeft nog 1 van de bemanningsleden.
Adrie Baak
Contacteer:

Bericht door Adrie Baak »

Dat is dus een echte simulatie van een Tamiya Battle Unit :!:

Zoveel keer geraakt worden en nog rijden :shock:

Harry, bouw je hem voor de reparatie of na :?: 8)

Adrie
'How many times da I have to tell ya...the right tool for the right job!'
M26 Pershing - Sherman M4A3E8 building in progres
Martin Noorloos

Bericht door Martin Noorloos »

Dat vraag ik me ook af. Anders mis ik namelijk 250 granaatinslagen op de Tiger :roll: :wink:

Camouflage ziet er goed uit!

Martin
harry hofstede

hoi adrie,tiger 121 is nooit terug gekeerd aan de frontlinie,ik bouw hem net na de missie,lekker gaten boren en veel beschadegingen.ik wacht nu op mijn alu loop en de andere motoren en dan gaat het weer verder,oh ja wacht ook op mijn nieuwe ontvanger(al bijna 3 weken) :cry:
harry hofstede

Afbeelding

de enige foto die ik kon vinden! :cry:
harry hofstede

volgens de tigerfibel: binnen 6 uur,
227 treffer Panzerbuchse
14 treffer 5,2 cm
11 treffer 7,62
op 3 mijnen gereden.
of het allemaal waar is is een tweede waarschijnlijk ook een stukje propaganda,maar het is wel zeker dat ie flink op z´n donder heeft gehad. :shock:
Martin Noorloos

Mooie foto! Je ziet de overeenkomsten tussen jouw model en de foto erg goed! Zeker leuk!

De schade aan de tank klinkt bijna onmogelijk....toch eens onder de loep nemen.

De 227 panzerbuchse treffers zouden in theorie kunnen...neem aan dat ze hiermee trouwens zo'n Russisch anti-tank geweer bedoelen:

Afbeelding

Stel dat die bijna 200 keer op de voorkant hebben geschoten en nog 30 keer pech hadden op de flank/achterkant...onwaarschijnlijk maar in theorie mogelijk! Het geweer was namelijk alleen op korte afstand effectief waarbij bij de Tiger alleen schoten op de zij -en achterkant zin hadden. Soviet schutters wisten dit echter ook wel, dat maakt het verhaal weer wat onwaarschijnlijker.

14 keer een treffer van een 5,2 cm geschut? Ik ga er maar even vanuit dat dit 5,7cm moet zijn aangezien de russen geen 5,2cm geschut hadden. Sterker nog, ik heb nog nooit van dit kaliber gehoort! Russisch anti-tank -en veldgeschut was er in de volgende kalibers: 45mm, 57mm, 76,2mm, 100mm, 122mm, 152mm, en 203mm. Verder hadden ze ook nog 25mm, 37mm, 76mm en 85mm luchtafweergeschut. De laatste werd later in de T-34/85, KV-85 en SU-85 geplaatst.

Nou goed, even terug naar de (ZIS-2) 57mm. Dit was toch zeker een succesvol stuk anti-tank geschut. Hoewel het kaliber niet al te groot is, schoot het kanon zijn granaten met zo'n hoge snelheid af dat ze door dik pantser heen gingen. Zeker in de flanken en op de achterkant van de tank moet dit kanon behoorlijke schade hebben kunnen veroorzaken. Nouja in theorie kan de tank opnieuw mazzel hebben gehad, laten we daar even vanuit gaan.

11 treffers van een (ZIS-3) 76,2mm en hij rijd nog steeds door. Hetzelfde verhaal als hierboven. De 76,2mm was eigenlijk geen anti-tank geschut maar beweest wel degelijk tanks uit te kunnen schakelen. Hoewel de granaten een lagere snelheid hadden dan die van de ZIS-2 veroorzaakten ze wel grotere schade bij penetratie. De ZIS-3 wordt als één van de beste stukken geschut van WOII wordt gezien.

Als afsluiter de 3 mijnen. Als dit anti-tank mijnen waren had de tank sowieso niet door kunnen rijden. Maar zelfs als het anti-personeels mijnen waren is het moeilijk te geloven. Anti-personeelsmijnen kunnen de tank welliswaar niet vernietigen, maar toch zeker de rupsbanden in tweeën delen. Tanks die over anti-personeelsmijnen zijn gereden verliezen vaak hun rups en daarmee hun vermogen om door te rijden.

Het is absoluut een mooi verhaal. Ik geloof zeker dat deze tank enorm veel heeft geincaseerd en dat het verhaal op zich dus waar zal zijn. Waar ik ook van overtuigd ben is dat de propagandamachine het enorm opgeblazen heeft. De Duitsers zagen de Tiger als de tank waarmee ze de oorlog zouden winnen (Wir werden siegen mit unsere Tigers o.i.d. was de leus toch?) en daarom was dit soort nieuws natuurlijk welkom. Helemaal richting de tweede helft van de oorlog waarbij de propagandamachine op zoek moest gaan naar succesverhalen omdat de Duitsers op alle fronten werden teruggedrongen.

Ik vind het wel gaaf dat je zo'n verhaal als basis kiest voor je tank. Een model met een achtergrond verhaal, dat vind ik leuk!

Op naar de volgende update!
Martin
harry hofstede

hoi martin,ik denk ook wel dat het hele verhaal een beetje overdreven is maar zeker is dat deze tiger vreselijk op z´n donder heeft gehad en ik wou een echte battle tank bouwen en niet zo´n frisse fabriekstank,dit is wel het andere uiterste.ik probeer altijd een echte tank na te bouwen dankzij internet is dit een stuk makkelijker als vroeger.van mijn andere tiger ;312;had ik meerdere foto´s gevonden.helaas van tiger 121 slechts 1! wacht nu op m´n loop,update´s volgen.
Martin Noorloos

Ik bouw ook altijd óf naar voorbeeld van een of meerdere foto's of aan de hand van een historisch iets, zoals dit mooie verhaal.

Spreekt tot de verbeelding en een model met een achtergrond is gewoon leuk!

Ik kijk uit naar de volgende update,

Martin
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast