Accu's ontladen?

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Ivan

Accu's ontladen?

Bericht door Ivan »

Hallo,
Goeie avond iedereen hier
Het is zo stil op het vorige forum, dus ben ik ook maar verhuisd, ik zit eigenlijk met een vraagje, de accu's ontladen moet dat, of is dat geen noodzaak?
Het betreft een Tiger 1 full option
Alvast dank Ivan
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Ivan,

Welkom op ons BTN forum.
Om zo lang mogelijk van een accu te kunnen profiteren is het nodig dat deze goed wordt onderhouden. Een van de belangrijkste punten daarbij is het ontladen van de accu voordat deze opnieuw wordt geladen. Dit voorkomt het optreden van het zgn. memory-effect.
De meeste moderne acculaders zijn trouwens van een ontlaadfunctie voorzien.
Wat voor accu's heb je eigenlijk ?
Groetjes,
Ad
Ivan

Bericht door Ivan »

Hoi Ad,
Ik gebruik Vapextech 7,2Volt 3300 mAh accu's, en voor de zender GP 2300 accu's
De lader is een MEGA Peak 3000 snellader, maar ik betwijfel of er daar een ontlaadfunctie op zit, ik zal de handleiding eens moeten raadplegen
Dank voor de info Groet Ivan
Randy van de Poel
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Randy van de Poel »

Allo,

Het ontladen hoeft alleen te gebeuren met NICD accu's hier treed het memory-effect op.
Hier heb je geen last van als je NIMH gebruikt.
Altans dit heb ik me laten vertellen.
Greetz,
Randy

Bezig met King Tiger --> Porsche
Hugo Jong

Bericht door Hugo Jong »

Ha die Ivan welkom hier !

De Vapextech 3300 zijn NiMH accu's, die hebben geen last van het geheugen effect zoals NiCAD accu's.

Eens een keer helemaal ontladen kan nooit geen kwaad natuurlijk maar vaak hoeft dat echt niet, kan ook met je tank zelf als ontlader, als hij bijna leeg is met rijden de tank op een blok zetten met de rupsen van de grond en gassen maar, net zo lang tot de rupsbanden vrijwel niet meer rond komen.
De tweede accu van het Multi Function gebeuren is wat minder snel leeg natuurlijk, hoewel, hoe harder je het geluid zet hoe sneller hij leeg is, dus als de accu van de motoren zijn fut kwijt is de stekker even omwisselen en ook die 2e accu leeg draaien.

Vriendelijke groet,
Hugo
Ivan

Bericht door Ivan »

Hoi,
Ach, dat is al een hele opluchting, want blijkbaar heeft mijn lader geen ontlaadfuntie
Groet Ivan
Ivan

Bericht door Ivan »

Ja Hugo, ik heb de weg hier ook gevonden, blijkbaar is het andere forum een beetje leeggelopen, maar niet getreurd, het lijkt hier beter te zijn, alvast bedankt voor de info, ik ben weer wat wijzer
Heb al heel wat plezier beleeft, (en bekijks) aan de Tiger 1, als we nu wat mooier weer krijgen, kan dat alleen nog maar meer plezier betekenen
Vriendelijke groeten Ivan
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast