Op -en neer bewegen loop: Tamiya unit of servo?

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Martin Noorloos

Op -en neer bewegen loop: Tamiya unit of servo?

Bericht door Martin Noorloos »

Hallo,

Ik vroeg me af wat volgens jullie het beste werkt en waarom: een servo of een tamiya gun elevation unit?

Qua "herrie", gemak in gebruik en aansluiting, kosten etc.

Het is voor de Sherman! (@ marcel, met een kleine aanpassing blijft de oude servo er wellicht inzitten hoor, beetje kijken hoe ik dat ga doen)

Groeten,
Martin
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Martin,

Als je geen gebruik maakt van een DMD/MF unit zou ik voor een servo kiezen. Je hebt dan alles in één : motor met vertraging en regelelectronica. Jij had toch zo'n proportioneel draaiknopje op je MC 10 gemonteerd ?
Kun je hier prachtig voor gebruiken :wink:
Groetjes,
Ad
Martin Noorloos

Hey Ad

Ik heb een T-06 in mijn Sherman. Zeg je dan nog steeds servo of...?

Martin
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Hoi Martin,

Als de T06 die functie heeft, kun je natuurlijk de Tamiya unit gebruiken.
Technisch gezien is een uitvoering met servo beter. Je hebt o.a. geen probleem met de slipkoppeling en minder lawaai.
Groetjes,
Ad
Martin Noorloos

Oke, dan ga ik eens op zoek naar een unit. Niet zo duur zijn deze geloof ik.

Hoe zit het trouwens met dat springveertje? Waar dient dat nou precies voor en kan je dat nou zomaar weg laten?

Martin
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Hoi Martin,

Een simpel servo'tje is natuurlijk nog goedkoper. Het Tamiya rammelbakkie kost toch zo'n Euro 15,-, of je moet er natuurlijk ergens tegenaan lopen. Jouw keuze.
Het veertje is bedoeld als steuntje in de rug voor de hef/daal eenheid.
Vooral bij het heffen moet die er behoorlijk aan trekken, ergo veel lawaai en slijtage. Je kunt hem weglaten, maar als hij niet in de weg zit... :roll:
Groetjes,
Ad
Theo Andriessen

Bericht door Theo Andriessen »

Hoi Martin,

Zonder veertje wil de loop in ruw terrein wel eens vanzelf zakken :lol:
Kan verder weinig kwaad :wink:
Ik zou voor een servo gaan, maar hoe je dat moet inbouwen :?
En dan nog laten samen werken met de dmd :?: ik denk zelf met een een Y-kabeltje (servo en DMD komen dan samen op 1 kanaal van de ontvanger) :!:

Misschien weet iemand anders de oplossing hiervoor :?:
Marcel Rientjes
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Marcel Rientjes »

:D Aha
Nou gewoon de pot meter uit de servo slopen(die is ook uit die servo die er in zit Martin)de servo werkt dan als een vertraging(let wel zonder eind stop) de twee polen van de motor verbinden met de draden/stekker van de dmd en bewegen maar , alleen omdat er dan geen eindstop op zit moet je zelf op het hoogste/laagste punt stoppen(anders draai je de boel kapot)maar dit is heel goed op te lossen met de eindstop regeling alla voorbeeld Tuur / Ad (te lezen op dit forum ergens) die zelfs ik inelkaar & werkende kon krijgen :wink:

Gr Marcel

Ok...dus een servo is eigenlijk weer een betere oplossing?

Het begint verwarrend te worden.

Ik ga eens kijken of ik ergens kan vinden hoe die "eindstop regeling" werkt. Dan kan ik gewoon een servo inbouwen (heb er 3 liggen waarvan 1 blijkbaar al verlost is van de "pot meter" - wat is dat eigenlijk?)

Martin
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Hoi Martin,

Met een beetje geluk kun je een standaard servo zodanig afstellen dat hij vanzelf stopt op het hoogste en laagste punt. Je hebt dan geen eindschakelaars nodig :wink:. Dat afstellen van de servo kun je mechanisch doen door het stuurstangetje in een gaatje dichter bij het centrum van de servoarm te monteren. Dit verkleint de servo-uitslag.
Een andere methode is het reduceren van de servo-uitslag via de computer in je zender. Dit kun je tot op 1% nauwkeurig instellen.
De servo mag in geen geval door blijven trekken als de loop al op het hoogste of laagste punt staat. Thats killing :twisted: .

Als uit een servo de potmeter (= instelbare weerstand) wordt verwijderd, houd je een elektromotortje met vertraging over. Eigenlijk moeten dan ook nog de nokken van het hoofdtandwiel worden verwijderd en 2 weerstanden als vervanging voor de potmeter worden gesoldeerd. Ben je daar nog ? :shock:

Gewoon uitproberen dus.
Groetjes,
Ad
Marcel Rientjes
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Marcel Rientjes »

@ Ad reduceren van de uitslag kan allleen als je de servo op een ontvanger aansluit(maar hoe zit het dan met je geluid?voor die functie)(misschien door functie te mixen zal het werken)
als je een servo als vertraging gebruikt zoals die in Martin,s tank zat en die laat draaien op de dmd uitgang voor die functie zul je hem niet met de zender kunnen beinvloeden,als je de uitslag gaat verminderen dan zal ie niet ergens stoppen, hij zal alleen op een bepaalde ingestelde uitslag (dus bv uitslag op 40%)helemaal niet meer draaien.
de betreffende servo (Futaba volgens mij)is alleen de potmeter uitgehaald en de draden rechtstreeks op de motor gesoldeerd(zonder andere electronica)dus de rode & zwarte draadaan de motor.
Aan de pot meter zat een tandwieltje die meeliep met de andere tandwielen.
dus eigenlijk voor Martin zou ik zeggen,Maak het je zelf niet te moeilijk gebruik een orginele unit voor aansluiting op de daarvoorbestemde stekker(want daar is ie voor,of gebruik de servo die erbij zat en ook goed werkt(deze is te optimaliseren met een eind stop)
Het wiel opnieuw uitvinden is immers zonde van je tijd. :wink:
Gr Marcel
luttenmountain
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast