Adrie
Bouw Tamiya Sherman
- Adrie Baak
- Contacteer:
-
Martin Noorloos
HVSS (Horizontal Volute Spring Suspension) is het type ophanging. Deze ophanging werd aan het einde van WOII ingevoerd en is daarna gebruikt in Korea etc. Sommige landen hebben nog steeds HVSS Shermans in dienst.
Voordelen waren o.a. betere vering en bredere tracks die voor meer grip zorgden.
De eerdere variant was VVS (Vertical Volute Suspension), deze werd ontwikkeld vanuit de ophanging van de eerdere M3 Lee en Grant tanks.
Foto's:
HVSS

VVS

De Tamiya tanks gebruiken dus HVSS en op die basis zijn slechts enkele van de vele typen Shermans gebaseerd.
Martin
Voordelen waren o.a. betere vering en bredere tracks die voor meer grip zorgden.
De eerdere variant was VVS (Vertical Volute Suspension), deze werd ontwikkeld vanuit de ophanging van de eerdere M3 Lee en Grant tanks.
Foto's:
HVSS
VVS
De Tamiya tanks gebruiken dus HVSS en op die basis zijn slechts enkele van de vele typen Shermans gebaseerd.
Martin
- Adrie Baak
- Contacteer:
- jan vd poel
- BTN Site Admin
- Contacteer:
Als je even goed kijkt naar vorige foto's.
Dan zie je bij de bovenste de zuigerbuis (niet de demper, maar daaronder) horizontaal liggen.
Bij de foto daaronder (VVSS) zie je hem nog net verticaal zitten.
Dat is eigenlijk een soort veer (opgerolde staalplaat) de schokdemper doet niet meer dan dat.
@Martin.
Er zijn wat verschillen, je hebt de 75, de 76 en de 76 met lange loop (easy eight) die laatste heeft dus ook die rare koepel.
Groet,
Jan
Dan zie je bij de bovenste de zuigerbuis (niet de demper, maar daaronder) horizontaal liggen.
Bij de foto daaronder (VVSS) zie je hem nog net verticaal zitten.
Dat is eigenlijk een soort veer (opgerolde staalplaat) de schokdemper doet niet meer dan dat.
@Martin.
Er zijn wat verschillen, je hebt de 75, de 76 en de 76 met lange loop (easy eight) die laatste heeft dus ook die rare koepel.
Groet,
Jan
-
Timo Schoormans
- jan vd poel
- BTN Site Admin
- Contacteer:
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
-
Timo Schoormans
-
Martin Noorloos
Timo, wellicht heb je hier nog wat aan:
http://www.tanxheaven.com/ljs/M4A3E8105 ... 5mmljs.htm <- vreemd, hij is niet als hotlink te zien bij mij terwijl dit toch echt de link is
martin
http://www.tanxheaven.com/ljs/M4A3E8105 ... 5mmljs.htm <- vreemd, hij is niet als hotlink te zien bij mij terwijl dit toch echt de link is
martin
-
Theo Andriessen
-
Timo Schoormans
- jan vd poel
- BTN Site Admin
- Contacteer:
- Adrie Baak
- Contacteer:
-
Theo Andriessen
-
Timo Schoormans
Hoi
,
Het waterdichtmaken van de sherman wil ik zo gaan doen ;
Eerst zet ik er 2 metalen schotjes in die de electronica ( in het midden ) tegen water zullen beschermen .
Daar kit ik de kiertjes van dicht en dan maak ik een akku-houder die vóór de speaker , in de breedte , komt te zitten.
Hier een fototje hoe de schotjes komen te staan :

( Foto is van een site geplukt , weet alleen niet meer welke
)
Mvg ,
Timo Schoormans
Het waterdichtmaken van de sherman wil ik zo gaan doen ;
Eerst zet ik er 2 metalen schotjes in die de electronica ( in het midden ) tegen water zullen beschermen .
Daar kit ik de kiertjes van dicht en dan maak ik een akku-houder die vóór de speaker , in de breedte , komt te zitten.
Hier een fototje hoe de schotjes komen te staan :

( Foto is van een site geplukt , weet alleen niet meer welke
Mvg ,
Timo Schoormans