Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 29 maart 2024, 09:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 jan 2016, 12:48 
Offline

Geregistreerd: 26 jan 2016, 20:48
Berichten: 17
Hallo allemaal. Mijn naam is Tim, ben nu 28 jaartjes en al aardig lang met de modelbouw hobby bezig.

In eerste instantie alleen met het snelle spul, maar niet zozeer iets op schaal.

Nu heb ik vorig jaar (of naja,.. Inmiddels alweer 2 jaar geleden.) een Tamiya Königstiger over genomen. Deze was helemaal leeg, alleen de gearbox's en motoren zaten er in.
Wel had deze al de betere kettingspanner en versteviging van de outdrive assen. (echter kwam ik daar pas achter toen ik deze besteld had, en ze wou monteren.. :oops:
Dus die liggen hier nu nog.

Maargoed, Heb voor mijn Köti toen een ELmod Fusion Pro gekocht, omdat ik hem toch realistisch wou laten rijden. (Had de originele Tamiya electronica in mijn Sherman zitten, en dat vond ik veel te arcade-achterig rijden. dus ook die heeft een ELmod fusion pro gekregen. :lol: )

Iig is er al best veel gebeurd aan de Köti, maar is nog lang niet af.
De veranderingen die ik heb aangebdracht sinds ik hem heb
-Turret ring gekocht/gemonteerd (zat er niet bij) Inch motortje.
-Nieuwe Turret behuizing. de oude was warm gemaakt en vervormd om battle damage na te bootsen, dit was zo te zien mislukt en dit was weer met plamuur opgevuld.
-Nieuwe Upper hull (idem ditto als de turret. sloped armor aan de voorkant sloot niet aan op de onderkant.
-roostertjes over de originele vents
-gedetaileerde MG voor op de turret
-3:1 reducties om het rijden realistisch te krijgen
-metalen uitlaatjes om een rookgenerator op aan te kunnen sluiten.
-Servo op de recoil gezet (vond eht geen gezicht dat de ingaande slag net zo snel zou gaan als de uitgaande slag.
-Atak zimmerit setje (zit er op geplakt, maar moet nog afgewerkt worden.)
Besteld maar nog niet binnen:
-Rookgeneratortje (komt uit polen. hoop dat het wat is. :) )
-Kogellager setje voor de loopwielen (1 wiel had best veel speling. toen zag ik dat hier nog glijlagers in zaten, dus maar meteen aanpassen naar kogellagers.)

Bestuur het ding met een Futaba FC18 zender, welke omgebouwd is naar 2.4GHz dmv een FrSky module.

De grote klus nu is dus het schilderen van het beesje. De bedoelling is om hem in de ambush kleuren te schilderen. (geel/groen/bruin met die vlekjes.) ik hoop dat me dat een beetje gaat lukken. :oops: (iig zonder dat het meteen uit gaat zien als een speelgoed tank.

Verder vond ik nog wel vrij veel speling zitten op de kettingspanners. Hier nog eens even goed onderzoeken waar dit vandaan komt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu alles eerst in dat donkergeel geschilderd. Als alles 1 kleur heeft, vind ik het toch makkelijker te zien waar iets nog niet goed is. (mbt de hoeken van het zimmerit bijv. Al met al iig nog genoeg te doen.

M'n eigenbouw speakertje vond ik ook helemaal niet verkeerd klinken. De lage tonen kwamen er ook mooi door.
https://www.youtube.com/watch?v=MNRppkLSnqg

Denk dat ik hier wel heel veel tips & tricks kan vinden iig. Is uiteraard de bedoeling om van de köti een mooie en goed rijdende tank te maken. : King :

Gr,
Tim


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 jan 2016, 18:26 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 dec 2010, 20:28
Berichten: 153
Woonplaats: Druten
Hoi Tim,

Ziet er goed uit. En je hebt een pb

_________________
Mvg,
Willie van Koolwijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 jan 2016, 19:27 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2120
Hoi Tim,

Welkom op het BTN forum.
Volop goede plannen met je King Tiger zo te lezen.
Voor twee dingen wil ik je echter waarschuwen: de 1:3 voorvertraging tussen de motor en de tandwielkast en de extra ondersteuning voor de uitgaande drijfas.
Ik heb als een van de weinigen met deze aanpassingen geëxperimenteerd en het werkt wel, maar wel ten koste van meerdere sets tandwielkasten.

Het probleem met de tandwielkasten ligt bij de door Tamiya gebruikte opbouw. Een normale tandwielkast vertraagt het toerental van de motor via diverse tandwielassen naar het uiteindelijke uitgangstoerental.
Helaas heeft Tamiya gemeend om het toerental in de laatste twee tandwielassen niet te vertragen maar juist te verhogen. Op die manier heeft mijn de snelheid van de KT willen verhogen. Met de standaard aandrijving gaat dat redelijk goed, maar zodra de voorvertraging wordt gebruikt wordt het geleverde koppel zo hoog dat de tandwielen op de laatste 2 assen binnen korte tijd hun tanden verliezen. En tandwielen met de juiste module zijn helaas nergens los te koop.

De ondersteuning voor de uitgaande drijfas heeft de neiging om, ondanks de toepassing van kogellagers, de drijfas te verklemmen. Opnieuw einde oefening voor de tandwielen. Bij gebruik van messing of teflon glijlagers in de ondersteuning worden deze door de aandrijfas opgevreten.
De oorzaak van dit probleem ligt in het torderen van de metalen onderbak van de tank.

Succes met je project : Thumbup :

_________________
Groetjes,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 jan 2016, 22:47 
Offline

Geregistreerd: 26 jan 2016, 20:48
Berichten: 17
Hallo Ad,

bednakt voor je info. Ik zal hier ook eens goed naar moeten kijken dus. Misschien wat verstevigingen in de onderbak aanbrengen.
Wel zit er bij mijn onderbak, waar de gearbox's op geschroefd zitten, een 3mm dikke staalplaat onder de bak geschroefd. wellicht dat dit ook daarom gedaan is? +De earbox's zitten namelijk beide hier op geschroefd.

Iig een top tip. Eens kijken of ik hem mechanisch iig betrouwbaarder kan krijgen als het origineel. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 jan 2016, 23:15 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2120
Hoi Tim,

Is dit de voorvertraging die je hebt ?

Afbeelding

_________________
Groetjes,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 29 jan 2016, 10:52 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 dec 2010, 20:28
Berichten: 153
Woonplaats: Druten
PB Tim.

_________________
Mvg,
Willie van Koolwijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 31 jan 2016, 10:48 
Offline

Geregistreerd: 26 jan 2016, 20:48
Berichten: 17
Dat klopt Ad, deze heb ik er in zitten.
Ook heb ik via de elmod print de acceleraties en snelheden zo gezet, dat het mij realistisch leek.
Uiteraard is het maar afwachten of het heel blijft natuurlijk.
(Als niet, word er wel een custom vertraging voor geflanst. :)

De Köti heeft nu ook een smoker aan boord. Nu dus eens beginnen te schuiven met de delen, kijken hoe ik ze ga plaatsen.

Gr,
Tim


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 feb 2016, 10:36 
Offline

Geregistreerd: 26 jan 2016, 20:48
Berichten: 17
Afbeelding

Gisteren nog even aan het klooien geweest. De verstevigingen van de uitgaande as waren de plastic variant (glijlager) Gezien ik zelf de metalen variant had gekocht, met kogellagers er in, heb ik deze gemonteerd.

Ik wil aan de voorkant van de kuip nu ook nog wat extra verstevigingen aanbrengen. De bovenkant links en rechts van de kuip aan elkaar zetten. Uiteindelijk moet het mechanisch gewoon een goed betrouwbaar lopend geheel worden. (plus, ik hoop als ik de kappen/verstevigingen goed maak, dat zand etc ook niet zo makkelijk op de tandwielen zal komen. Vind deze namelijk wel erg open liggen bij de Köti. )

Verder heb ik zaterdag ook even de rookgenerator getest op de Elmod print. erg leuk om te zien dat de variabele hoeveelheid rook mooi werkt. : Thumbup : Nu met mesing buisjes even leidingwerk naar de uitlaatjes aanleggen.

Zou het trouwens kwaad kunnen als ik de rookgenerator voor de speaker in de tank leg,en dan met 2 messing buisjes naar de uitlaten ga. (totale lengte van de uitlaat kanalen zou dan ca 15cm worden gok ik zo. ) Of worden de buizen dan te lang waardoor de rook teveel zou condenseren in de uitlaat/buizen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 feb 2016, 00:07 
Offline

Geregistreerd: 26 jan 2016, 20:48
Berichten: 17
https://www.youtube.com/watch?v=tv0WR_H22Fs




Testje van de smoker. :) Werkt wel aardig. Nu nog buisjes maken om deze aan de uitlaten aan te sluiten, dan moet dit helemaal goed komen volgens mij. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 feb 2016, 00:38 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 27 dec 2010, 20:28
Berichten: 153
Woonplaats: Druten
Mooi gedaan Tim, hoe doe je dat hij meer rook blaast als je gas geeft.

_________________
Mvg,
Willie van Koolwijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 04 feb 2016, 12:50 
Offline

Geregistreerd: 26 jan 2016, 20:48
Berichten: 17
Niet zo spectaculair helaas (hoe het gedaan is, het resultaat vind ik super. )
De ElMod Fusion Pro print heeft gewoon een uitgang voor een rookmodule.
Hier een simpele rookmodule op aangesloten (doosje met watten, gaatjes en een ventilator er op, die standaard constructie.)
Beetje spelen met de software van ElMod, en heb de afstelling nu volgens mij aardig mooi voor elkaar.

Nu moet ik alles alleen nog op de plek zetten en vast maken. Nu is alleen nog de vraag, als ik de smoker voor de speaker neer zet, is het normaliter een probleem om buizen van ca 10cm lang te hebben van de rookmodule tot de uitgang van de uitlaat? Of moet ik bang zijn dat nu dan het meeste gaat condenseren in de buisjes?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 05 feb 2016, 19:26 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2120
Hallo Tim,

Gebaseerd op mijn 1:6 ervaringen is het verstandiger om siliconenslang te gebruiken. Deze wordt o.a. gebruikt bij modellen met verbrandingsmotor en is in verschillende diameters leverbaar.

_________________
Groetjes,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 feb 2016, 15:04 
Offline

Geregistreerd: 26 jan 2016, 20:48
Berichten: 17
Bedankt voor de reactie Ad.
Siliconenslang.. helemaal niet aan gedacht. Moet nog wel wat hebben liggen hier (wayerkoeling van speedbootjes gebruikt dit ook. )


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 mei 2016, 13:29 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2010, 21:07
Berichten: 15
Waar haal je de kogellagers voor de loopwielen vandaan?
Zijn die nog achteraf te installeren in een al gebouwde KT?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 mei 2016, 20:55 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2120
Hallo Jan,

Achteraf inbouwen wordt lastig omdat de naafdoppen er dan al op gelijmd zitten.
De standaard glijlagers gaan trouwens ook heel lang mee.

_________________
Groetjes,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling