Zoals eerder beschreven is de PANTHERTURM een
vollledig zelfstandig werkend system waarbij geen RX18 of andere stuur eenheid benodigd is.
PANTHERTURM kan ingezet worden in een geschutsbunker, flakbunker, fortificaties, verdedigings bolwerk, enz.
Om IR battles mogelijk te maken is tevens de MAKO4 benodigd. Deze is ook benodigd voor de hit/indicatie LED(s) en de gun recoil.
Werkt met slechts 3 kanalen. Met een 6 kanaals prop zender/ontvanger kunnen er dus 2 Pantherturms gelijktijdig
en afzonderlijk bediend worden.
Module is programmeerbaar met Sony of Sony compatible afstandsbediening (MAKO4 vereist)
PANTHERTURM is reeds voorzien van een verwisselbare soundmodule met ingeprogrammeerde battleground sounds, sounds voor treffers, schot, MG en bevelen in Duitse en Engelse taal. Sounds kunnen naar behoefte zelf aangepast worden met een chip programmer.
Na uitschakeling/verovering van de bunker gaan de bevelen automatisch over in de engelse taal, om aan te geven dat bunker veroverd is.
Voor foto's en aansluitingen, zie verder terug in dit topic.
Beide printen verkrijgbaar bij
TanktokoBekijk hier demo video van de PANTHERTURMPANTHERTURM:
Gebruikte voeding is max 7.4 Volt. Er kan een 7.2 Volt accupack of een 2S Lipo accu (7.4 Volt) aangesloten worden.
Module moet middels een schakelaar (niet meegeleverd) aan/uit gezet worden.
Ontvanger wordt aangesloten zoals aangegeven op foto. Minimaal is een 3 kanaals zender/ontvanger benodigd.
-Gun control voor de gun elevatie
-Turret control voor het draaien van de koepel
Beide zijn proportionaal te bedienen.
-Switch channel voor het activeren van de module. Bij een 6 kanaals (b.v. DX6i) zender kan hier het GEAR kanaal voor gebruikt worden. Dit heeft het voordeel dat de module met dit kanaal geactiveerd wordt en de beide sticks vrij zijn voor het bedienen van de Pantherturm.
Aansluiten van LS, LED schot, LED MG en koepel/toren motoren zijn duidelijk aangegeven. Let op de plus/min aansluiting !!
Bij gebruik van een normale HL speaker is het geluid wat aan de zachte kant.
Goede andere speakers die gebruikt kunnen worden zijn o.a. de Visaton speakers FRS7 en FRS8, beide 8 Ohm.
Ook is het mogelijk om een versterker op de Pantherturm aan te sluiten. Dit gaat echter niet zonder meer, speaker aansluiting moet anders, er moet een weerstand en condensator tussen de speaker kabels gezet worden en de soundmodule moet omgezet worden van PWM uitgang naar DAC uitgang.
Hiervoor is een chip programmer benodigd. Kom hier later op terug.
De 3polige aansluitblok is voor het aansluiten van een Xenon flash unit. LED voor schot is dan niet benodigd.
De Xenon flash unit heeft een 5polige aansluitstekker. Er zijn echter maar 3 kabels nodig (rood, zwart, blauw) om de Xenon flash te activeren.
De 2polige stekker met bruin/gele kabel is niet benodigd en kan verwijderd worden.
Klein probleem is de aansluiting op de Pantherturm. Deze heeft een 3polige stekkervoet.
Je zult hier zelf iets op moeten verzinnen, door b.v. een losse servo kabel te gebruiken, die past in de 3polige stekkervoet.
Dan de 3 servo kabels verbinden met de 3 kabels van de Xenon flash.
Let hierbij wel op dat de juiste kabels met elkaar worden doorverbonden en op de juiste manier op de Pantherturm worden gezet !!!De Pantherturm raakt defect bij verkeerd aansluiten van kabels !!!!Andere mogelijkheid is een nieuwe 3polige stekker nemen en daar de 3 kabels van de xenon flash insteken.
Aansluiten van Xenon flash kabels op de Pantherturm
Werking Pantherturm:Bij inschakelen van voeding van de Panthertrum gaat de MG LED branden en de LED's van de eventueel aangesloten Hammerhead gaan knipperen. Gedurende de periode dat de Hammerhead LED's continue oplichten kan de Pantherturm geprogrammeerd worden middels de afstandsbediening.
Hierna gaan de LED's uit en de MG LED gaat knipperen, waarbij dan tevens de opstart sound wordt afgespeeld, als teken dat de Pantherturm gereed is voor gebruik.
Met de zender wordt nu de Pantherturm geactiveerd middels het aangesloten kanaal en worden nu sounds (voices en battleground sounds) continue afgespeeld. De MG LED gaat nu uit.
Deze sounds worden onderbroken door het afgeven van schot, MG, toren draaien, gun elevatie, waarbij dan andere geluiden worden afgespeeld.
De Pantherturm kan weer uitgezet worden middels de zender, waarbij dan de opstart sound weer te horen is.
Wordt de Pantherturm echter uitgeschakeld/vernietigd na het ingestelde aantal hits, dan kan hij alleen nog maar uitgezet worden door de aan/uit schakelaar van de voeding.
Al naar gelang de ingestelde bunker functie (light-3 hits, medium-6 hits, heavy-9 hits) veranderen de koepel functies.
Stel de Pantherturm is ingesteld als medium, dus uitschakeling na 6 hits.
1e hit: LED's knipperen, treffer sound
2e hit: LED's knipperen, andere treffer sound
3e hit: LED's knipperen, treffer sound, koepel draait langzamer
4e hit: LED's knipperen, treffer sound, koepel draait alleen nog maar handmatig (langzamer en ander geluid)
5e hit: LED's knipperen, treffer sound, koepel draait niet meer. Alleen gun elevatie werkt nog
6e hit: bunker uitgeschakeld/vernietigd. MG en treffers led's blijven continue knipperen (bunker in vlammen)
LED's blijven knipperen totdat bunker uitgeschakeld wordt middels de aan/uit schakelaar.
Programmeren Pantherturm:Middels de Sony/Sony compatible afstandsbediening kan de Pantherturm geprogrammeerd worden in de periode dat de hit/ Hammerhead leds continue oplichten.
toets 1: light bunker (3 hits)
toets 2: medium bunker (6 hits)
toets 3: heavy bunker (9 hits)
toets 4: light bergepanzer repair
toets 5: medium bergepanzer repair
toets 6: heavy begepanzer repair
toets 7: auto repair
toets 8: Tamiya 2 shot mode
toets 9: FLAK
Volume up/down: speaker geluid harder/zachter
Kanaal up: MG richochet sound