Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 12 okt 2025, 23:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 jan 2011, 01:15 
Gebruikers-avatar

Hallo ik ben net begonnen met bouwen van mijn eerste tank de Tiger 1 van tamiya : WohoW :
Nu zitten er wel de koplampen bij zeg maar maar die wil ik ook echt laten branden.
Weet iemand hoe ik dat aan moet sluiten en hoeveel volt de lampjes moeten zijn en wat ik nodig heb.
Want ik wil ze vanaf mijn zender aan en uit kunnen zetten.

Mvg Willie :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jan 2011, 19:33 
Hoi Willie,
Een goede kezue. De Tamiya Tiger is lekker ruim, zodat je leuke extra's kunt inbouwen.
Ik heb voor het schakelen vanaf mijn zender de schakelmodule van Conrad gebruikt. Nummertje 234621.
Dat is het gele ding op deze foto:
Afbeelding
De behuizing is dezelfde grootte als een normale servo.
Ik geloof dat er ook een versie is met de kale printplaat, dus zonder de gele behuizing. Die kan eventueel wat kleiner worden ingebouwd.
De lampjes zijn twee Bosch schijnwerpers van Wecohe. Deze zijn voorzien van een LED en komen met de juiste weerstand, zodat je ze rechtstreeks (of dus met zo'n schakelmodule) op de ontvanger kunt aanlsuiten.

En als je helemaal los wilt gaan, dan is dit nog een leuke extra : Chessygrin :

BerichtGeplaatst: 25 jan 2011, 20:38 
Dat is de mini schakelaar module, Bestnr.: 234737 - 89

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=234737

Heb ze in m'n tanks zitten voor de RM te kunnen bedienen, zijn ook leverbaar als bouwpakketje voor de knutselaars onder ons :lol:

BerichtGeplaatst: 26 jan 2011, 00:10 
Gebruikers-avatar

Hey bedankt jongens voor de informatie. En die mitrailleur van links na rechts is kei gaaf zal wel een dure optie zijn en moeilijk???

Maar hoef ik met deze 2 modules geen weerstanden te gebruiken dan en welke is de makkelijkste en de besten of maakt dat niks uit.

Groetjes Willie :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2011, 19:31 
Willie van Koolwijk schreef:
Hey bedankt jongens voor de informatie. En die mitrailleur van links na rechts is kei gaaf zal wel een dure optie zijn en moeilijk???

Maar hoef ik met deze 2 modules geen weerstanden te gebruiken dan en welke is de makkelijkste en de besten of maakt dat niks uit.

Die mg heen en weer was een ongelukje. Ik had de mg niet vastgelijmd in de hull. Vervolgens heb ik met deze min-servo en een stukje stroomdraad de mg beweegbaar gemaakt.
Conrad nummer 206505 - 89
Op de foto hierboven is dat dus dat blauw-doorschijnende servootje.
Ik heb even in mijn foto's zitten snuffelen, maar ik heb er geen foto van gemaakt. En de kap openen is op dit moment eveb geen optie: mijn KT staat op de werkplaats/eettafel.

Je moet met beide modules wel een weerstand gebruiken. Bij de lampjes van wecohe zit de juiste weerstand er al bij. Het voltage wat je -via de schakelmodule- krijgt is veel te hoog voor een ledje of twee.
Ergens in de forums (zoekfunctie?) staat ook een stuk over het zoeken van de juiste weerstand, voor als je zelf met leds of gloeilampjes aan de gang gaat.

Succes en laat foto's zien 8)

BerichtGeplaatst: 26 jan 2011, 19:53 
Weerstandjes berekenen;
viewtopic.php?f=15&t=5337

die gele schakelaar mag niet meer dan 5 volt hebben, de meeste LEDjes kunnen ook niet tegen 7,2V....
geloof me ik heb het getest :oops: :lol:

Leonard

BerichtGeplaatst: 26 jan 2011, 20:22 
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

leonard van Teeffelen schreef:
die gele schakelaar mag niet meer dan 5 volt hebben, de meeste LEDjes kunnen ook niet tegen 7,2V....
geloof me ik heb het getest :oops: :lol: Leonard

Hoi Leonard,

Meten is weten.
Met de juiste weerstand kun je een LED op 5 tot 24 volt (en zelfs nog meer) laten branden. Wel even de juiste kleurmarkering erbij zoeken : Chessygrin :

@Willie,
De miniatuurschakelaar rechtstreeks op de ontvanger aansluiten voor de stuurstroom, de LED's via het relais op je 7,2 volt rijaccu. Aan/uit schakelaartje op je zender en klaar is Willie : Thumbup :

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2011, 20:25 
Leds kunnen veel hebben hoor. In mijn bunker zitten 5V leds op een 9V batterij.

BerichtGeplaatst: 26 jan 2011, 22:52 
Gebruikers-avatar

Mark de Kock schreef:
Willie van Koolwijk schreef:

Die mg heen en weer was een ongelukje. Ik had de mg niet vastgelijmd in de hull. Vervolgens heb ik met deze min-servo en een stukje stroomdraad de mg beweegbaar gemaakt.
Conrad nummer 206505 - 89
Op de foto hierboven is dat dus dat blauw-doorschijnende servootje.
Ik heb even in mijn foto's zitten snuffelen, maar ik heb er geen foto van gemaakt. En de kap openen is op dit moment eveb geen optie: mijn KT staat op de werkplaats/eettafel.

Je moet met beide modules wel een weerstand gebruiken. Bij de lampjes van wecohe zit de juiste weerstand er al bij. Het voltage wat je -via de schakelmodule- krijgt is veel te hoog voor een ledje of twee.
Ergens in de forums (zoekfunctie?) staat ook een stuk over het zoeken van de juiste weerstand, voor als je zelf met leds of gloeilampjes aan de gang gaat.

Succes en laat foto's zien 8)

Ik plaats het weekend foto's : WohoW :

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2011, 23:06 
Gebruikers-avatar

Ad Wouterse schreef:
leonard van Teeffelen schreef:
geloof me ik heb het getest :oops: :lol: Leonard

Hoi Leonard,

Meten is weten.
Met de juiste weerstand kun je een LED op 5 tot 24 volt (en zelfs nog meer) laten branden. Wel even de juiste kleurmarkering erbij zoeken : Chessygrin :

@Willie,
De miniatuurschakelaar rechtstreeks op de ontvanger aansluiten voor de stuurstroom, de LED's via het relais op je 7,2 volt rijaccu. Aan/uit schakelaartje op je zender en klaar is Willie : Thumbup :

Bedankt voor je uitleg MAAR ik ben heel handig en heb beslist geen 2 linker handen maar ik ben op het gebied van stroom A TECHISCH. ik snap er geen bal van Sorrie :oops: Ik heb een 6 kanaals zender dus een schaklaar hoeft dan niet toch? en moet ik dit de LED's via het relais op je 7,2 volt rijaccu. recht streeks op de accu aansluiten of begrijp ik het verkeerd zal wel : Chessygrin : Mij kennende.
Ik snap nog wel dat ik de module op de ontvanger aan moet sluiten en ik neem aan dat de leds dan weer op de module komen. Als ik dan naar de foto's kijk van MARK DE KOCK zie ik aan dat gele ding nog 2 blauwe en een rode draad hangen. Moeten daar de leds aan dan? Ja jongens ik ben niet zo slim op dit gebied maar dat begrijpen jullie nu wel denk ik : WohoW :

Groetjes Willie :?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur