Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 27 okt 2025, 18:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 dec 2010, 22:25 
Word een leuk dingetje! : Thumbup : ben benieuwd hoe de huif zal lukken! : Thumbup :

BerichtGeplaatst: 18 dec 2010, 18:51 
AAggh... net een aantal decals verprutst....

Ik had allerlei proeven gedaan en toen het resultaat goed was begonnen met het beplakken van m,n model.
de eerste gingen goed op de voor bumper. Maar toen achter op "caution left hand drive" en "max speed 20mph"
gingen fout. De eerste ging er mooi op maar scheef bij het loshalen ging hij in stukken de tweede brak aan stukken toen ik hem van het papier schoof... wat een fustratie!!

nou, ja gewoon weer nieuwe bestellen, nieuwe ronde nieuwe kansen

ondertussen schiet de huif al redelijk op.

Leonard

BerichtGeplaatst: 20 dec 2010, 12:18 
Afbeelding
o.k. thats it.... IK PLAK NOOIT MEER ERGENS EEN DECAL OP! hier zit al blanke lak overheen
maximale "silvering" onacceptabel............. de witte cijfers laten los als je er met een zacht doeje op drukt.

Deze trek ik er weer af met een stukkie plakband.
heb echt alles geprobeerd.... helaas ik heb altijd al met tegezin decals geplakt.
is er nou echt niet iets beters te bedenken??

Een test met decalfix en haarlak was zeer succesvol echter dit werkt alleen met kleine decals.
verder vind ik de decals van Peddinghause veel te fragiel.
zulke kleine letters & cijfers uit snijden lukt ook niet, jammer want ze erop spuiten zou veel mooier zijn.

Ik zal voortaan projecten moeten kiezen waarbij geen decals nodig zijn.

Leonard

BerichtGeplaatst: 20 dec 2010, 13:59 

Dat is jammer Leonard.

Je hebt dus niet eerst blanke glanzende lak gebruikt daar waar de decal komt?
Als je dus direct op matte verf de decal aanbrengt kan er altijd lucht onderkomen of blijven zitten omdat de ondergrond (de matte verf) niet glad is maar ruw.
Vergelijk het met grof schuurpapier, de decal kan zich niet om elk oneffenheidje heen settlen.
Met de blanke glanzende lak vul je deze dus op, en heb je een gladde ondergrond.
Het is inderdaad altijd lastiger om grotere decals er goed op te krijgen dan de kleinere.
Zelf gebruik ik wattenstaafjes om de decal op de ondergrond vast te drukken.

Blijf proberen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 dec 2010, 16:54 
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Ik gebruik nooit blanke lak, gewoon met een katoenen doek je model opwrijven dan haal je de spuitnevel er vanaf.
Daar waar decals komen wat harder wrijven.
Decal erop.
Afwerken met Matt Cote van Humbrol of zoiets.

Voordeel van zo'n opgepoetst model is dat ie nog echter lijkt, verf is nooit mat altijd satijn achtig.

Succes.

Groet,
Jan

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2010, 09:09 
Het probleem met blanke glanzende lak is dat je de kleur veel donkerde rmaakt onder het decal.
ik heb er mee getest maar ook dan kwam er nog teveel lucht onder.

de beste resultaten kreeg ik door de decal in DECALFIX van humbrol los te weken, de film word dan zachter en kan zich beter
aan de structuur van het model aanpassen. Dan een dun laagje haarlak op de plek waarde decal komt en nog voor de haarlak helemaal droog is de decal er op. Je kon toen nagenoeg niet meer zien dat het een decal was! Echter met deze metode kan je de decal niet meer sturen.
Bij het aandrukken van de decals met wc-papier of een watten staafje laat de text los van de film. Als er met een Peddinghaus decal wat mis gaat is het derict game over zo fragiel zijn ze, die van b.v. Tamiya hebben een dikkere film.
Ik heb al contact gehad met Archer Fine Transfers ze hebben wel decals voor de instrumenten op het dashboard en voor op de ammo boxen maar verder niets de 1/16 markt is te klein zeggen ze. Ik wil ze nu voorstellen om een standaart US vel te maken met registratie nummers "max. speed" "caution left hand drive" en dat soort texten die je veel zag.
Misschien help het als ze vaker zulken verzoeken krijgen (hint HaHa :lol:) Tsjaa, zonder nummers is he halftrach halfaf zal ik maar zeggen.

Groeten Leonard

BerichtGeplaatst: 21 dec 2010, 12:50 
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Hoi Leonard,

Je kunt je eigen decals ook (laten) maken bij http://www.druckeronkel.de/
Zeker de moeite waard : Thumbup :

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 dec 2010, 13:38 
Hoi Leonard,

Ik heb de 1/16 us spuitsjabloontjes met cijfers en letters en sterren, kan ze er evt opspuiten voor je of je kunt de sjabloontjes lenen om het zelf te doen.

TIP: wanneer je decals gebruikt en je ziet de zilverachtige film eromheen, is dit als volgt op te lossen, spuit of schilder met plat zacht penseel een laagje matlak over de decal.
Laat goed drogen.
Neem maskol van humbrol en schilder een dun laagje maskol over de letters/cijfers en laat drogen tot elastisch deklaagje.
Vervolgens originele voertuigkleur erover spuiten , maskol eraf halen , laagje matlak over geheel en klaar.

M.vr.gr., Eelke.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 11:19 
@ Eelke
ik heb al zo,n sjabloon besteld en ook maar nieuwe decals...
maar dat laat ik nu even rusten.

Ondertussen heb ik niet stil gezeten. sporten met dit weer valt niet mee dus tijd zat om te knutsellen.

Afbeelding
de cabine en laadbak zijn weer op het chassis geschroefd. Alle electronica is aangesloten, ingebouwd en getest.

Afbeelding
met de jerrycan bedien ik de on/off schakelaar.

Afbeelding
Echte rubbere spatlappies !

Afbeelding
de huif is gespoten met tamiya verf de stof blijft flexibel genoeg. De plekken waar de decals zaten heb ik opnieuw gespoten
na een laagje lag zie je er niets meer van.

Afbeelding
het laad-panneel.

er is nog zat te doen, verstoffing, vervuiling de huif fatsoeneren enz. enz.
wel grappig als ik rij brand er een rode lamp op de snelheidsregelaar, die weerkaatst op de vloer... net als of de halftrack in de fik staat :lol:

groeten Leonard

BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 12:59 
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Hoi Leonard,
als je de stof nat maakt terwijl die op het model zit en dan laat drogen krijg je echt het effect wat je wilt.
Let wel op de electronica binnenin.

Groet,
Jan

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 dec 2010, 18:07 
Gebruikers-avatar

is een leuk ding aan het worden leonard
netjes hoor
mocht je evt hulp willen bij verweren kan ik altijd in januari wel even mijn spullen mee nemen

* Panzerwerfer 42

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 dec 2010, 14:51 
@ Reinier, ik denk dat ik van je aanbod gebruik ga maken! (plak je ook decals :lol: :lol: )

Afbeelding
Het voorste frame voor de huif brak voor de derde keer, dus heb ik hem maar verstevigd.

Afbeelding
Huif 2.0. De eerste huif had wat schoonheids foutjes. Dus heb ik er nog een gemaakt.

Afbeelding
De oude huif gebruik ik om te testen of ik er een rood kruis op kan spuiten. Niets slecht voor de eerste poging!

Afbeelding
en nu moet hij even aan de lader want hij heeft al heel wat rondjes door de huiskamer gedraaid.

Leonard

BerichtGeplaatst: 31 dec 2010, 15:12 
Slim uitgekiend systeem om de batterijen terug op te laden. 8)

Om eventjes op het kleven van decals terug te komen:

Je kan een matte ondergrond ook eerst van een laagje Parket Plus voorzien.
Goed laten drogen, decals kleven en nabewerken met Micro Sol en je decals lijken dan op het model te zijn geschilderd.
Vervolgens afwerken met een dunne laag matte of satijnlak. :wink:

Luc

BerichtGeplaatst: 31 dec 2010, 15:38 
hallo Leonard

het ziet er goed uit nu he dacht ik zo je heb wel wat tegen slagen gehad met de letters en zo
maar het ziet er nu toch mooi uit hoor klasse .
voor mij project heb ik ook nog wat vragen maar dat komt wel met de tijd

groeten Ronald

PS, En een prettig uiteinde toegewenst en goed nieuwjaar

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur