De beslissing is gevallen. Tijdens mijn verblijf in Oostenrijk heb ik het boek "Duel in the Mist" gelezen. Het staat nu vast dat de Panther het torennummer 211 gaat dragen van de Kampfgruppe Peiper. De tankcommander was Ustuf. Hubert Kaufmann en ging op 12 december 1944 verloren te Stoumont op de N33 juist voorbij het station van Stoumont. Waarschijnlijk werd hij geraakt door een TD die ter ondersteuning was gevraagd door het 119th Inf. Reg.
Ik heb wel ontdekt dat deze G zijn uitlaatpijpen bestaan uit de gelaste uitlaatbepantsering(
http://www.axels-modellbau-shop.de/katalog/images/product_images/popup_images/4446_4.jpg) met de gewone uitlaatpijpen met afkapping (
http://www.wecohe.de/shop/images/pth_auspuff_mittel.jpg). Er zullen dus weer een aantal veranderingen moeten gebeuren
Waar ik nog altijd niet uit ben is de basiskleur. Was deze nu geel of groen of geel en daarna in the field groen gespoten? Dit is vooral belangrijk voor de onderzijde van de tank (waar de rups is), daar deze geen 3-kleurige camouflage mee kreeg. De talrijke foto's die ik heb van de 211 geven geen uitsluitsel.
Het order van het Oberkommando dd. 20 december 1944, waarbij de basiskleur groen was, was te laat is om zeker te zijn van groen. Het order van 31 oktober 1944 waarbij in beperkte mate, donkergeel (RAL 7028), olijfgroen (RAL 6003), roodbruin (RAL 8017) en zelfs donkergrijs (RAL 7021) mocht gebruikt worden over de rode primer lijkt mij meer bruikbaar, maar sluit natuurlijk weer niets uit
Daarom heb ik besloten om te doen hetgeen ik als commandant zou doen wanneer ik in de Ardennen moest gaan "spelen" met mijn tank, nl. deze groen spuiten ipv geel, daar groen minder opvallend is in de Ardense bossen. Verder zal ik rekening houden met de beperkte voorraden die er waren en zal ik enkele loopwielen een basis van geel en rood geven met daarover een laagje groen.
indien de experts onder jullie omtrent het kleurenschema extra info of bemerkingen zou kunnen geven graag dan!

"There are no atheists in foxholes" isn't an argument against atheism, it's an argument against foxholes
Königstiger (vintage), Panther, Pz Kpfw IV (WIP)
moderator BTB