Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 02 okt 2025, 20:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 jul 2009, 23:27 
Hallo,

Ik heb onlangs alle voorgeïnstalleerde Elmod electronica verwijderd uit m'n Tiger 1.
Elmod wil ik later gebruiken in 1 van m'n Jagdpanthers.

Voor de herinrichting van de Tiger, heb ik een RX18 aangeschaft, die ben ik nu aan het inbouwen. Nu ben ik helaas niet zo technisch aangelegd.
Op zich spreken alle aansluitingen voor zich vanuit de RX18, enkel wil het kanon (kogeltjes uitvoering) niet functioneren.

Vraag: kan iemand mij een schets geven hoe eea. vanuit de RX18, maar vooral mbt de geschutskoepel aangesloten dient te worden. Ik heb nl. al diverse aansluitingen geprobeerd, maar krijg de schietfunctie vanaf de remote control niet werkend.

Alvast bedankt.
Groeten,
King

BerichtGeplaatst: 14 jul 2009, 17:32 
Hoi,
Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar, dit plaatje stond op Tanktoko ook van de RX18.
http://www.tanktoko-apeldoorn.nl/admin/ ... X18-01.JPG
Groetjes,
Tim

BerichtGeplaatst: 15 jul 2009, 00:01 
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Misschien helpt dit je verder.
Bron http://www.razyboard.com/system/morethread-hl-platine-rx18-heng_long_panzer_forum-1110297-5653224-0.html
Op dit forum vind je veel info en vragen over Henglong

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2009, 12:35 
Mannen,

Bedankt!

Ik had al wel een dergelijk schema, maar schema van Ger geeft net ook aansluitingen naar de geschutskoepel aan.
Hierin zit ook nog weer een aan/uit schakelaar voor de schietfunctie. Hoe de aansluitingen dan precies zitten, moet ik dan uitzoeken.
Hopelijk kom ik hier verder mee.

Indien niet, doe ik wel weer een beroep op jullie kennis.

Groeten,
King

BerichtGeplaatst: 18 aug 2009, 21:45 
Hallo Tankers,

Ik moet nog even een beroep op jullie ervaring doen, betreft de aansluitingen voor de HL Tiger icm RX18.
Alles gemonteerd en gesoldeerd.
Alle functies doen het, enkel de koepel wilt niet draaien.

Alle aansluitingen heb ik precies, zoals Ger in het schema heeft aangegeven, gesoldeerd.
Aan het motortje kan het niet liggen, want die heb ik net nieuw gekocht.(Via andere contactpunten doet hij het wel enkel 1 richting uit)
Lijkt mij weinig fout te kunnen gaan temeer de draaifunctie niet icm andere aansluitingen moet.
Het gaat dus om de eerste 2 aansluitingen op de bovenstekker. Zie schema hieronder.

Wie kan hierin mogelijk duidelijkheid verschaffen of een alternatief bieden?

alvast bedankt.
Groeten,
King

BerichtGeplaatst: 18 aug 2009, 21:53 
misschien ligt het aan de contact punten van de RX-18. of je kabeltjes zitten niet goed vast in de stekker, gebroken draad. verder zou ik het niet zo weten zonder het voor me te hebben.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2009, 22:32 
Draadjes heb ik getest en zijn ok.
Ik heb op andere contactpunten dit motortje aangesloten en toen deed ie het wel.

Anders zal ik alles nog eens opnieuw bevestigen.
Laat het dan nog weten.

Ik zie overigens dat onderstaande schema iets afwijkt van het Elmod aansluitschema voor HL Tiger tank op de bovenstekker(Steckerplatine Lötseite).
Echter zijn de aansluitingen voor het draaien van de geschutskoepel op dezelfde eerste 2 aansluitingen van de bovenstekker.
Lijkt me niet dat de overige aansluitingen de oorzaak dan kunnen zijn?!

BerichtGeplaatst: 19 aug 2009, 14:37 
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Heb hier een HL Jagdpanther. Die heeft geen draaibare koepel zoals de tiger en de eerste twee aansluitingen van links gezien (voor het draaien van de koepel) worden dan ook niet gebruikt.
De schema's kloppen, King.

Heb hier een test uitgevoerd, twee kabeltjes aan de eerste twee aansluitingen (voor het koepel draaien) gesoldeerd en hier een HL motortje op aangesloten. Deze werkt zoals het hoort. Bij het naar links- cq rechts drukken van de linkerstick loopt de motor vooruit cq achteruit. Er komt op die aansluitingen bij het bedienen van de linkerstick ongeveer 7 volt te staan.
Sluit eens een voltmeter aan op de eerste twee aansluitingen voor het koepeldraaien. De meter moet dan ongeveer +7volt of -7volt aangeven afhankelijk hoe je de stick bedient.

Zoals gezegd, de aansluitingen in het schema kloppen.
Je moet de reden van het probleem ergens anders zoeken.
Mogelijke oorzaken:
- slechte verbinding. Draad gebroken, los, kortsluiting
- voltage van het motortje
- defecte RX18
- heb je ook de zender al eens opengemaakt en gekeken of de draden van de linkerstick nog wel goed vastzitten aan de potmeter?
Misschien ligt daar het probleem, omdat je zegt dat op de andere aansluitingen de motor wel werkt. Je bedient hem dan met een ander stick beweging, neem ik aan.
- potmeter linkerstick defect
- klinkt misschien stom, maar zijn de accu's/batterijen vol? Bij bijna lege accu's/batterijen krijg je soms ook rare dingen. Bij mijn HL in ieder geval wel : Chessygrin :

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 aug 2009, 18:59 
Allen,

Ik heb de RX18 maar eens opengemaakt.
Ik zie tot mijn verbazing dat op de printplaat precies bij aansluiting nr.2 (voor het draaien van de koepel), de chip (of hoe noem je zoiets, het is in ieder geval een klein zwart blokje op de printplaat) een stuk van afgebroken is. Dit terwijl ik een nieuw exemplaar heb gekocht.
Inmiddels heeft de leverancier mij toegezegd de RX18 platine om te ruilen.

Al het andere al geprobeerd (ik kom om in de zenders en accu's) en deels ook nieuw aangeschaft, waaronder de RX18 dus.
Ach ja, het blijft Heng Long. Ik geloof dat ik alles zo'n beetje aan onderdelen heb moeten vernieuwen in deze Tiger om weer standaard HL te kunnen rijden.

Vooralsnog neem ik aan dat dit het euvel was.
Laat het nog wel weten.

Groeten,
King

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur