Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 28 apr 2024, 20:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 nov 2023, 10:46 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2216
Woonplaats: Gemert
Dag Derk,

het betere knutselwerk.
Probeer je niet al te vast te pinnen op een bepaald type, ongetwijfeld hebben ook de Duitsers in die tijd af en toe een mix gemaakt om de zaak rijdend te krijgen/houden.
(zgn. veldmodificaties)

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 nov 2023, 09:00 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Dank je Jan,

Ben toch aan de slag gegaan om de zijpoorten weg te halen.
Las dat ze in sept 43 niet meer werden toegepast.
De 802 is van januari '44.
Dus het is even werk, maar haal ze toch weg.
Net als een lamp aan de bijrijder kant.

Het lukt toch niet om alles 100% te krijgen, maar probeer wel zo dicht mogelijk in de buurt te komen.
Wat ik nu al weet is dat de wielnaven gaan afwijken, de rubber op de geleide assen, en als ik mij niet vergis de achterste loop wiel. (nog niet zeker)
De wielen kregen geperste wielnaafdoppen en de geleide assen daarvan verviel de rubber op de wielen.

Alleen heeft taigen hier nog geen alternatief voor.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 12 feb 2024, 14:46 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Zo eindelijk tijd voor een kleine update.
Het projectje duurt wat langer dan verwacht en niet alles ging even makkelijk.
Maar het is een leerzaam project, zo met messing te werken en zimmerit.

Het begint ergens al op te lijken, en nu kan ik starten met de kleine details aan te brengen.

Wat viel tegen;
Nou de schurtzen hangers aan de toren, boven in worden ze gelijmd en voorzien van een messing schroefje.
Onder heb ik ze alleen gelijmd, uiteraard sterker dan de kunststof versie, maar ik denk dat ik ze de volgende keer in frees/boor in de toren voor meer hechting.
Vooral tijdens het bewerken kon ik af en toe weer een schoonmaken en opnieuw lijmen.

En wat vooral tegenviel was het aanbrengen van de peddinghaus decals op zimmerit.
Zo erg dat ik deze er weer heb afgetrokken en de groepssigna en de kruis met een sjabloon heb gespoten.
Dit werkt super op zimmerit, kon alleen nergens de 802 reeks vinden en heb deze met de hand na gebootst.
Hq levert super sjablonen, maar zoals ik begrijp is niet alles meer voorradig en wat op is is dan ook op.
Heb de groepssigna zelf uitgesneden uit de sjabloonpapier die er extra bij zat.
De letters was niet te doen, denk dat een laserpapiersnijder hier meer uitkomst had geboden.
Ondanks dat het redelijk, maar dan ook net redelijk gelukt is, had ik liever de 802 in nog fijnere lijnen gehad en dan met sjabloon en airbrush.
Voor nu heb ik dit met een penseeltje 0 zo fijn als mogelijk geprobeerd na te bootsen, wat niet meevalt op een zimmerit ondergrond.

Even wat foto's
Afbeelding
Dit is een Taigen panzer iv.
Hier zie je de motor luiken, de aangebrachte reserve ketting, en mijn aangepast konvooi lamp met groene smd led erin.
Deze heb ik terug gevijlt tot max 1mm bij beugel, toen een transparante kunststof ertegen geplakt en de 4 openingen met klep uit styreen gemaakt.
Ook zie je de vleugelmoertjes van aber, dit was wel even een gepriegel om te solderen.

Afbeelding
De sleephaken in een messing bakje, nu ook met vleugelmoer en werkend.

Afbeelding
Gelijk de gietmetalen deksel van de spullenbak gehaald, deze nu voorzien van messing klep.
Wat ook veel werk was was het aan elkaar maken van de luiken tot 1 luik, na 3 pogingen zag ik dat deze voorzien was van een stootkussen, deze nagemaakt in messing en aan de binnenkant erop geplakt.
Zo kon ik de metalen deksel weer gebruiken i.p.v. een kunststof te kopen en aan te passen.
De belangrijkste luiken willen nu open.

Waar ik nog tegen aan liep is de kleur van de luiken aan de binnenkant
Ik had ze creme wit, maar na wat zoekwerk heb ik ze in dunkelgelb geverfd.
Zoals ik begrijp heeft dit te maken met de camouflage kleur, en wit steekt af zodra je de luiken open doet.
Of het 100% klopt, geen idee, maar wel het meest logisch.

Afbeelding
Linker zijkant, in grote lijnen klaar.

Afbeelding
Rechter zijkant.
Afbeelding
Met werkende deuren en slotmechaniek in messing.
Afbeelding
Betere foto.

Afbeelding
De voorkant.
Ik heb deze keer een aansluiting gemaakt voor de ir zender, de bedoeling is om een kanon clip te maken met hierin de ir zenderled.
Deze zit naast de kleine luik.
Op de originele plek van deze heb ik een aftermarket werkende turret mg gemaakt. (panzer 3/4)

Afbeelding
Achterkant.

De toren is 100% draaibaar, hiervoor heb ik via ali een groter draaibare kabelboom gekocht, met nog extra draadjes over voor nog onbekende doeleinden.
In 1e instantie wou ik de taigen kanon besturing ombouwen naar micro servo, maar de toren is relatief klein en ga dit eerst maar eens op een andere tank proberen.
Nadeel van taigen is de elevatie van het kanon, dit had ik liever met servo of henglong manier gehad.

Het zijn niet de beste foto's
Maar wou ze jullie niet onthouden.

De schurtzen liggen te drogen, dat wordt de volgende reeks foto's : Chessygrin :

Work in progress : Sailor :


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 12 feb 2024, 20:15 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2216
Woonplaats: Gemert
Nou Derk,

mooi stukje (priegel-) werk.

Qua spuitwerk en belettering zou ik me niet al te druk maken.
In die tijd gebeurde het verven/spuiten in het veld door met benzine verdunde verf, dus allerlei kleur schakeringen zijn mogelijk.
Ook de belettering werd met de hand gedaan en als er dan zimmerit op zit kan dat ook in het veld niet superstrak gedaan worden.
Bovendien was er vaak tijdgebrek, vlug ander kleurtje, letters en insigna erop en gaan met dat ding.

groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 13 feb 2024, 20:57 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Dank je Jan.

i.d. een mooi en leerzaam priegelprojectje aan het worden.

Maar wel bespeelbaar :mrgreen:

Moet nog veel leren, en her en der ga ik bij de volgende project weer wat dingen anders uitproberen.
Niet alles ging zonder slag of stoot en even gemakkelijk als vooraf gedacht..... :D

Zimmerit misschien uit greenstuf epoxy, geen idee of dat beter werkt dan atak passend maken voor taigen of mato.
Zie her en der filmpje van mensen die dit uit een soort van kneedbaar epoxy maken.

De waterslide nummers waren net wat strakker, alleen kreeg ze onmogelijk zoals ik ze wou hebben ondanks de lagen softener en zelfs de fohn erop mocht niet baten.
Zag her en der toch later luchtbellen waarbij de decal niet de zimmerit volgt.
Dan i.d. nog liever met contour en kwastje 0.

Voor deze lastige letters was een ets printer wel een uitkomst geweest.
802 van hq is er wel geweest, maar jammer genoeg nergens meer verkrijgbaar zoals ik zie.
Heb wel snel van andere G en H modellen wat hq sjablonen gekocht voor het geval dat ik nog meerdere modellen maak.
Met nog welke voor de panther en sherman.

Mijn streven is om een zo realistisch ogend model neer te zetten die bespeelt kan worden in een ir battle.
Het mag ielig en gedetailleerd, maar moet niet te breekbaar.

Het projectje gaat voort, moet nog 1 setje messing schurtzen maken, de tank comandant, sleeppennen en trekhaak, lichte weathering en uiteraard de loopclip ir lamphouder.
Dit is wat ik zeker herhaal bij de volgende projecten, dat ik een stekker aansluiting maak in de toren waarmee ik dan de irclip kan aansluiten.
Vaak zit origineel de ir zender op de plek van de toren mg bij taigen tenminste, wat eigenlijk jammer is.
En het scheelt in het kopen van een tamiya battle system.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 apr 2024, 18:05 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Zo, de panzer iv is zo goed als klaar.

Ik wil hem nog wat verder aankleden met wat vlaggen, figuren en helmen e.d.
Ben al begonnen met de mato mid production tiger 1 van otto carius, hiervan maak ik een andere project aan.

Maar wat foto's nu het wat beter weer is buiten.

Verder heb ik bij de 7.1 overbrenging de motoren verwisseld van 390 naar 380er met 18000 toeren.
Vond de 390er motoren wat te snel in vergelijking met de 4.1 overbrenging.
Vind persoonlijk de 4.1 overbrengingen van taigen van ongeveer 90op1 al snel genoeg voor een ww2 tank.
Ik hoop dat de bemanning nog een keer in de aanbieding komen, vind ze nog vrij prijzig.
Maar het zou wel leuk staan om bij de modellen de bemanning compleet te hebben als ze op de plank staan.

Maar nog even wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 apr 2024, 19:05 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2216
Woonplaats: Gemert
Mooi.
Kan ie a.s. zondag in de zandbak gedoopt worden. :D :D

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 apr 2024, 08:53 
Offline
BTN Bestuurslid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 21 feb 2015, 10:05
Berichten: 503
Woonplaats: Alkmaar
Ziet er goed uit Derk.

Gr.Koos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 12 apr 2024, 18:45 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Dank je.

Begin er aardig schik in te krijgen.
En nog veel te leren ook, vooral het weatheren met washes, pigmenten e.d.
Zoals de balans tussen te weinig of teveel weatheren, en om ook nog een vrij realistische beeld te krijgen.

Bij deze expres gekozen om niet over de top te gaan en kijken hoe het bij natuurlijk gebruik uit zich zelf weathert.
Wat zandsporen en lichte water en smeer strepen.
De tiger 1 en de sherman m4a3 zitten nog steeds bedekt met een zandwaas van vorig jaar, vind dat wel wat hebben.
En blaas alleen de binnenkant wat uit.

En wat ik steeds leuker begin te vinden is de aanpassingen met messing onderdelen.
Aber setjes of zelf uit messing plaat.
Breng toch net dat beetje extra, en als het dan deukt is het niet erg.
Want de echte ww2 tanks waren ook niet schade vrij.
Knoeien met miliput voor de details en zimmerit :lol:

Wat ik echt nog een keer moet leren zijn de gezichten van de bemanning.
Op zich is deze redelijk gelukt, maar steekt nog wat af in vergelijking met de kant en klare poppetjes.
Nu zijn die wel wat overdreven gekleurd....... : WohoW :

Het doel is zeker om een bruikbaar en vrij realistisch schaalmodel te krijgen.
Deze gaat zeker net als de rest ook het zandbak in. :D

Qua bijeenkomsten, dit staat zeker nog een keer in de planning.
Is alleen een best stuk rijden zo vanuit het noorden.
Maar staat zeker nog wel in de planning als dit zo uitkomt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 12 apr 2024, 18:50 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 apr 2024, 15:39 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 maart 2009, 19:24
Berichten: 447
Woonplaats: Twello
: Thumbup :

_________________
leef nu !!!!
het is later dan je denkt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 apr 2024, 17:28 
Offline
BTN Clublid

Geregistreerd: 23 mei 2014, 17:57
Berichten: 59
erg goed gedaan.. je hebt er een prachtige tank van weten te maken!! : Thumbup : : Thumbup :


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 15 apr 2024, 17:48 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
: Thumbup : bedankt.

Zat wel aardig meer werk in dan ik in het begin had gedacht om een taigen panzer 4 ausf G om te bouwen naar een H met schurtzen.
Er zit best wel wat verschil tussen een ausf G en H.
Hoe meer ik in mijn panzer iv boek keek, hoe meer kleine verschillen die ik tegenkwam. : Chessygrin :

De kenner ziet direct dat ik nog de geleide wiel en aandrijfwiel van de ausf G heb.
Matto heeft de late versie, maar moet nog even na vragen of deze ook op de assen van taigen passen.

Dit komt nog.

De combi van de 380er motoren met 18.000 toeren op de 7.1 (76:1) is lekker laag en langzaam.
De 390er 22.000 heb ik nog ever na gedacht, de 28.000 is te veel en moet ik de elmod bij stellen qua snelheid.
De combi wat ik nu heb komt vrij dicht bij de 4.1 setjes van taigen.
Denk dat ik in het vervolg gewoon overal de 4.1 er in ga zetten, dan met een schotje ertussen tegen opspattend vet.
De 4.1 is qua overbrenging vrij sterk en langzaam genoeg, en is goedkoper dan de 7.1.

Waar ik het meest tegen aan hik zijn de poppetjes.......
Zie ze voor de sherman en als dak/panzer set voor de panzer 3 of 4.
Maar deze zijn nog best prijzig.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling