Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 29 maart 2024, 07:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Sherman
BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 22:30 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2007, 15:13
Berichten: 390
Ik ben gestart met met rc maken van een statische Sherman.

Schaal is geen 1/16 maar gezien alle kennis en kunde die mij hier al een hele tijd ondersteund bij mijn projecten leek het mij leuk om deze op het forum te gooien :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Sherman
BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 22:31 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2007, 15:13
Berichten: 390
Vraag 1) de eerste uitvoeringen hadden een lage cupola en HVSS wielstel.....de latere uitvoeringen de hoge cupola (met periscopen) en VVSS wielstel.
Klopt dit?
Indien ja dan klopt de Tamiya Sherman zoals ze geleverd wordt door hun niet.
Praat mij eens bij mensen :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Sherman
BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 22:31 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2007, 15:13
Berichten: 390
De Sherman is helemaal gelijmd....dus helemaal bedoel ik :)
Er gaat nog 1 luik open en verder zit alles maar dan ook alles vast.
Hoezo een statisch model...

Nu hoorde ik een leuke tip van een vriend welke ook nog blijkt te werken.
Leg je verlijmde plastic in de andrelon shampoo en de delen laten na enkele uren weken los. (beetje met beleid wrikken) .
Ik was stom verbaasd!


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Sherman
BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 22:32 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2007, 15:13
Berichten: 390
hier dan het beessie :)

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Sherman
BerichtGeplaatst: 23 okt 2018, 10:35 
Offline

Geregistreerd: 23 dec 2017, 07:42
Berichten: 38
mikeman schreef:
Vraag 1) de eerste uitvoeringen hadden een lage cupola en HVSS wielstel.....de latere uitvoeringen de hoge cupola (met periscopen) en VVSS wielstel.
Klopt dit?
Indien ja dan klopt de Tamiya Sherman zoals ze geleverd wordt door hun niet.
Praat mij eens bij mensen :)


De Tamiya 1:16 (M4A3) is een model van de de M4 Sherman die op een HVSS onderstel is gebouwd in 44 (laat) en nog uitgerust is met de 105mm kanon/howitzer. Dus dat model klopt in grote lijnen qua toren opbouw en onderstel. De zogenaamde M4A3E8 met een 76 mm kanon, beter bekend als de easy eight is gebouwd tussen eind 44 (augustus) en mei 1945. Beide tanks hadden al het verbeterde en verbrede onderstel. De Sherman was bij de geallieerden zo populair dat er tal van varianten zijn ontstaan. Niet alleen met het onderstel is gevarieerd (VVSS, smalle en brede tracks en HVSS), maar ook met de toren, de upper hull, de hoofdbewapening, de machinegeweren, motoren en uitlaatsystemen. Kortom een bonte verzameling.

Ik raad je aan het boek te lezen: Owners Workshop manual (1941 onwards all M4 variants). De Sherman tank was in feite geen "battletank" maar een ondersteunend infanterie wapen, dat gemakkelijk kon worden geproduceerd in grote hoeveelheden. Daarnaast was hij makkelijk modificeerbaar. Hij was eigenlijk niet gemaakt om tankgevechten aan te gaan met de veel zwaarder bepantserde Duitse tanks. Daardoor hebben de geallieerden gezocht naar mogelijkheden om de Sherman te verbeteren: ander geschut met hogere aanvangssnelheid dat de bepantsering van de Duitse tanks kon doorboren (kijk maar naar de Amerikaanse 76 mm kanon en de 75 mm kanon van de Britten -Firefly), zwaardere bepantsering en een beter loopwerk.

Overigens is de Tamiya standard sherman bouwkit de basis voor de IDF superSherman variant die door de Israeli's is gebruikt (IDF). Die heeft zelfs een 105 mm kanon! Zoals je weet ben ik ook een Sherman aan het bouwen en dat is de versie met het verbeterde loopwerk HVSS met een 76mm geschut. Daarvoor ben ik uitgegaan van een de bouwdoos Super Sherman en heb daarbij een andere toren gekocht waarin dat 76 mm past. Zie hiervoor mijn verslag/project.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Sherman
BerichtGeplaatst: 23 okt 2018, 22:06 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2007, 15:13
Berichten: 390
Sjaak dat is duidelijke info. Ik zag door alle bomen de shermans niet meer :)....ik raakte volledig de weg kwijt in mijn speurtocht op internet naar de correcte uitvoering.
Ik ga nu jou bouwverslag er nog eens bij nemen.
Thanks voor alle info!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Sherman
BerichtGeplaatst: 24 okt 2018, 16:26 
Offline

Geregistreerd: 01 jan 2016, 16:25
Berichten: 14
Sorry sjaak, wellicht een typfoutje, maar mijns inziens is de britse 17-ponder (zoals toegepast in de Firefly) wel degelijk een 76mm kanon. 76.2 zelfs. En 55 lang. : Sailor :


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Sherman
BerichtGeplaatst: 24 okt 2018, 18:24 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2284
Woonplaats: Gemert
Kleine aanvulling op jouw verhaal Sjaak.
Gedurende de oorlog hebben de Duitsers steeds nieuwe tanks ontwikkeld en de bestaande geupgrade, denk hierbij aan de Panzer 4 bijv.
De Sherman daarentegen heeft het met kleinere modificaties moeten doen en uiteindelijk het 76mm./8 ponds kanon.
Heeft 2 redenen, enerzijds is het logistiek slimmer om bijv. 20 medium tanks op een boot te laden t.o. 5 of 6 zware (Pershing) tanks, anderzijds is de Sherman ontwikkeld midden jaren 30 en dus wel degelijk opgewassen tegen de modellen uit die tijd (panzer 1, 2, 3 vroege 4).

Afijn, linksom of rechtsom, numbers count. Zie je bij de Amerikanen/Engelsen als bij de Russen (T34).

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Sherman
BerichtGeplaatst: 25 okt 2018, 08:11 
Offline

Geregistreerd: 23 dec 2017, 07:42
Berichten: 38
kijk eens op: http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/index.html.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Sherman
BerichtGeplaatst: 30 okt 2018, 00:01 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2007, 15:13
Berichten: 390
Wauw....das nogal een site. Dank!!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling