April 2021. Even een korte update voordat de zomerpauze aanbreekt. In de zomer trekken we er op uit met onze camper maar niet om nog effe te berichten over de vorderingen met de Sherman.
Iedereen die een dergelijk project doet, weet dat elektrische bedrading essentieel is voor de werking van de tank. Een goed bedradingsplan en dito uitvoering voorkomt fouten en storingen tijdens het bedrijf.
Zo heb ik de bedrading opgedeeld in grofweg drie groepen. De eerste groep betreft de bedrading van de upperhull: de koplampen, de achterlampen (remlicht), de toren rotatiemotor en de MG in de boeg. De tweede groep betreft de bedrading van de toren en die is aanzienlijk complexer: de elevatiemotor, de recoilmotor, de flash in het kanon, de MG in de toren en het zoeklicht op de toren. De toren wil ik 360 graden kunnen laten draaien dus daar zal een sleepring moeten worden ingezet. De derde groep betreft alle bedrading in de lowerhull en daar heb ik in principe al over bericht in mijn vorige bijdrage. Omdat de Sherman wordt aangestuurd vanuit de centrale IBU module, worden alle bedradingsgroepen hierop aangesloten
Voor bedrading van de groepen 1 en 2 geldt dat zowel de upperhull en de toren van de lowerhull gescheiden moeten kunnen worden. Immers je moet bij de techniek kunnen, batterijen kunnen verwisselen en rookolie kunnen aanvullen.
In deze bijdrage neem ik jullie mee met de bedrading van de upperhull.
Elk component op de upperhull moet worden bedraad. Tussen de luiken van het achterdek en de koepel komt een klein printplaatje waarop een connector komt te zitten. De bedrading heeft per component verschillende kleuren dat vergemakkelijkt het solderen en is handig bij het oplossen van storingen. De bedrading heb ik vastgezet met bisonkit die indien nodig makkelijk verwijderbaar is en de bedrading niet aantast. In bovenstaande foto is de bedrading goed zichtbaar evenals de toren rotatie motor (standaard Tamiya).
Het inbouwen van de led-koplampen en led-achterlichten is nogal een precisie werkje maar de moeit loont zich.
Zoals vermeldt, komt alle bedrading van de upperhull samen op een klein printje. Hierop zit een connector die via een stekker naar de corresponderende aansluitingen gaat op de IBU module. Op het printplaatje kan ik voor elk circuit waar nodig voorschakel weerstanden solderen om de spanning te verlagen over de Led's in de koplampen (2Volt bij 10 mA).
De kabel tussen het printplaatje en de IBU module is lang genoeg op de tank te "openen" voor onderhoudswerkzaamheden.
Voordat ik over de bedrading van de toren ga berichten eerst een korte update over de vorderingen op het gebied van het gereedschap. Elke Sherman is uitgerust met en en schep, hamer, bijl, pikhouweel etc. Om te voorkomen dat dit levensreddende (althans dat heeft men mij wijsgemaakt in mijn diensttijd) onderweg wordt verloren wordt dit vastgezet met klemmen, beugels of anderszins. Van het grote voorbeeld heb ik afgekeken hoe een en ander wordt bevestigd. Met heel veel geduld, knip- en buigwerk, heb ik van dunne messing plaat de benodigde bevestigingen gemaakt.
Hier volgt een impressie:
(hamer en spanwiel sleutel)
(pikhouweel)
(schep, pikhouweel en bijl - en de steun voor het luik van het motor compartiment)
Een aantal Sherman tanks was uitgerust met een infanterie telefoon eenheid op de rechterachterzijde van de tank. Omdat de Sherman in hoofdzaak een infanterie ondersteuningswapen was, konden infanteristen via een telefoon verbinding maken (via intercom) met de tankcommandant om eventueel vuursteun aan te vragen. Vandaar die telefoonbox op mijn Sherman. Ik ben gewezen op het feit dat ik de verkeerde telefoonbox heb geïnstalleerd. Ik heb n.l. de box van een IDF gemonteerd. Dat kan natuurlijk niet voor een WO2 tank. Wordt gecorrigeerd en binnenkort in dit theater.
De bedrading ziet er nog niet fraai uit, maar bedenk wie mooi wil worden ........Ik wens jullie een fijne zomer.