Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 28 maart 2024, 09:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Easy8 sherman
BerichtGeplaatst: 25 aug 2018, 15:25 
Offline

Geregistreerd: 23 dec 2017, 07:42
Berichten: 38
Gebaseerd op een Tamiya IDF Super Sherman ben ik gestart met het bouwen van een zogenaamde easy eight versie van de Sherman die in het laatst oorlogsjaar op het strijdtoneel verscheen, voornamelijk in Duitsland. Kenmerkende, naast de vernieuwde ophanging, was de toren waarin een heus 76 mm kanon was gehuisvest.

Ik heb een ombouwset gekocht via Nick Agular en heb de IDF toren drastisch aangepast waarbij de onderste ring (G Part Tamiya kit) een belangrijke onderdeel vormt. Met veel dremel-, slijp- en plamuurwerk heb ik de toren kunnen aanpassen en die is nu in de ruwe vorm gereed. Uitdaging daarin was natuurlijk of het recoil mechanisme, de flitsunit en elevatie motor zouden passen. Dat is gelukt. Ik ben van plan een rookmodule (elders in de tank) op te nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het geheel ziet er mooi strak uit. Aandachtspunt is natuurlijk dat de toren geheel waterpas op de onderste ring komt te staan. Het inbouwen van alle elektronische componenten alsmede het kanon vergt nogal wat handigheid en geduld, zeker met dikke vingers. Daarom heb ik voorlopig de luiken nog niet gemonteerd. Zeker ook omdat ik de Tamiya flits unit zal vervangen door een led flits. Na wat proberen kom ik tot de conclusie dat de led flits wat natuurgetrouwer licht geeft en je kunt deze makkelijker weg werken omdat de led niet zo prominent zichtbaar is. Andere toevoegingen aan de toren zijn voorlopig "work in progress":
1) Het niet mijn bedoeling om een zoveelste kopie van de beruchte "furry" te bouwen, maar de M4A3 Shermans waren toentertijd volgepakt met extra bewapening en bepantsering. Het was daarom ook gewoon dat op de toren, vlak voor het luik van de commandant, een kaliber .30 mitrailleur werd geplaatst dat voornamelijk werd ingezet tegen vijandelijke infanterie. De zware "punt-vijftig" mitrailleur diende voor het bestoken van doelen op grotere afstanden en ook al luchtafweer. Ik heb bij Shapeways (http://www.shapeways.com) een zeer gedetailleerde Browning .30 cal. mitrailleur, met affuit en munitiekist weten te bemachtigen. Shapeways verzorgt excellent printwerk. Je kunt dus als modelbouwer hartelust je creativiteit los laten;
2) Het is niet dat ik niet hou van door Nick Agular geleverde kanonniers luik maar een metalen luik met stevig hang en sluitwerk verdient bij mij de voorkeur. Het metalen luik van Mato heb ik aangeschaft via http://www.rctank.de.
3) Bij dezelfde leverancier heb ik een natuurgetrouwe New spring load high detail US antenne gekocht die je kunt buigen zodat ook de tank niet onder stroom komt te staan bij laaghangende stroomdraden.

Afbeelding


Ondertussen heb ik vorderingen gemaakt met de bouw van de onderkant van de M4A3: t.w. de tracks, loopwielen en de aluminium kuip.

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door sjaak theelen op 26 okt 2022, 19:07, in totaal 10 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 15:10 
Offline

Geregistreerd: 23 dec 2017, 07:42
Berichten: 38
Ik heb een aantal modificaties aangebracht ten opzichte van de standard super Sherman Tamiya kit:
• Om de tank wat zwaarder te maken heb ik een stalen bodem plaat ingebouwd. Deze plaat kan worden gekocht bij Axels Modellbau (Duitsland). Volgens de verkoper neemt het gewicht van de tank toe met 460 gram hetgeen de rij-eigenschappen ten goede zou komen. Daarnaast creëer je zo een stabiele afscheiding met het batterijdeel. Deze afscheiding voorkomt ook dat electronica niet wordt bevuild met olie/vet afkomstig uit de aandrijving van de tank. De plaat met afscheiding is voldoende groot voor het plaatsen van een IBU3 board, een rook unit, bedrading en andere elektronische componenten. Het geheel sluit mooi aan met de standaard luidspreker uit de standaard kit.

Afbeelding

Afbeelding


• Aan de voorkant heb ik de aandrijfassen verstevigd door middel van aluminium platen waarin een hoogwaardig passende kogellager zitten die de assen aan beide zijden volledig ondersteund. Naast steun, wordt de wrijving verminderd (verhoging levensduur) en kan er geen vuil in de gearbox binnendringen. Deze zogenaamde "bearing/plates" heb ik bij rc.tank.de aangeschaft.

Afbeelding



• Aan de achterkant heb ik uitlaatsysteem vervangen. Veruit de meester oudere M4 Sherman types hadden een enkelvoudige uitlaat: de z.g. pepperpot, filtersystemen aan de linker en rechterzijde van de tank en een kenmerkende grote toegangsdeur naar het motor compartiment, zoals dat ook in de Tamiya kit wordt meegeleverd. Omdat ik een late, 1944, type Sherman tank wil bouwen heb ik dat uitlaatsysteem aangepast: het heeft een veel kleinere toegangsdeur met een specifieke gas deflector/diffuser. De gas deflector zat in de set die Nick Agular had geleverd. Om de deur en trompet-achtige uitlaatpijpen te realiseren, heb ik een Mato metal set (Sherman rear plate with exhaust) gekocht bij http://www.rctank.de. Om het geheel passend te krijgen heb ik enkele delen aan de achterzijde van deze set moeten verwijderen. Om rook via dat nieuwe systeem te laten komen, heb ik gaten geboord in de Tamiya kuip. Gebruikmakend van kunststof plaatjes en metalen strips heb ik het geheel gemonteerd. Het merendeel van de onderzijde bestaat uit metalen delen. Alvorens deze te kunnen spuiten, is een primer aangebracht zoals je op enkele foto's kunt herkennen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

• Het is de bedoeling dat de tank een M8 munitie trailer gaat trekken. Vandaar deze Sherman een trekhaak heeft gekregen.

Afbeelding

Voor deze update een overzichtsfoto....hoe de elektronica zal gaan passen.

Afbeelding

Feedback en opmerkingen meer dan welkom....


Laatst bijgewerkt door sjaak theelen op 17 okt 2022, 14:02, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 10:59 
Offline

Geregistreerd: 23 dec 2017, 07:42
Berichten: 38
Afbeelding

Afbeelding

Het onderstel is klaar.

Nu de elektronica:
- IBU 3
- Taranis X9D zender military (aangepast naar een meer surface zender)
- Twee Taranis X8R ontvanger(s) waardoor ik 16 kanalen ter beschikking heb.
- Rookmodule

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




De elektronica heb ik nu werkend. Geluid is perfect, kanonvuur, coaxiaal mitrailleur, boegmitrailleur, intertia massa simulatie etc. laten zich door schakelaars op de zender bedienen. Het enige wat nu nog ontbreekt is de finetuning. Maar dat kan met behulp van de IBU3 software configurator via PC mooi worden ingeregeld.

Je ziet in de foto's dat ik een batterijcompartiment heb gemaakt: daarover later meer......


Laatst bijgewerkt door sjaak theelen op 19 okt 2022, 17:53, in totaal 3 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 16:34 
Offline
BTN Bestuurslid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 21 feb 2015, 10:05
Berichten: 498
Woonplaats: Alkmaar
Lekker bezig sjaak.
Een leuk project.

Gr.koos : Thumbup :


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 16:35 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 26 jun 2018, 00:08
Berichten: 101
Woonplaats: oldenzaal (ov)
hallo sjaak,
nou, ik lees met grote interesse jou verslag : Chessygrin :
man jij maakt er echt werk van.. wat een details nu al : Thumbup :
ik blijf dit zeker volgen uitkijkend naar jou nieuwe vorderingen : Builder :

Groeten
jerry.

_________________
us tankcrew.
sherman ''the beast''
sherman ''flatfloogie''
pershing ''FatAss''
M36 Jackson.
M10 Tank Destroyer.
LCM3 Landing craft. (under construction)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 18:38 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 maart 2009, 19:24
Berichten: 446
Woonplaats: Twello
Wat een klus, geweldig. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

_________________
leef nu !!!!
het is later dan je denkt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 18:04 
Offline

Geregistreerd: 23 dec 2017, 07:42
Berichten: 38
IBU3 Controller set up

Aansluitschema IBU3 board voor een Tamiya Sherman M4A3E8 (gebaseerd op Super Sherman)

IBU(3) is een van de vele RC tank-bedieningshardware oplossingen waarmee je dus een tank zo natuurgetrouw kunt bedienen. Ik tracht hier weer te geven hoe je de zaak aan elkaar moet knopen om vervolgens met de software de finetuning te doen. Dit gaat met een USB-kabeltje naar je PC.

Afbeelding


Bovenstaand aansluitschema laat alle noodzakelijke verbindingen en aansluitingen zien van het IBU 3 board en nodig zijn voor de besturing van MIJN Tamiya Sherman Tank. Uitgangspunt is een volledig daartoe ingeregelde zender die met het IBU 3 board kan communiceren. Indien je wil weten hoe doet moet kun je mij een PM sturen. Voor hen die overwegen een IBU 3 board te kopen, kan bovenstaand schema nuttig zijn.

De connectoren op het board getekend in grijs, zijn niet nodig voor deze setup. Opmerkingen vooraf:
- Ik maak geen gebruik van een battle system;
- Kleuren van de draden komen zoveel mogelijk overeen met de door Tamiya gebruikte kleuren;
- Zie ook: IBU3 Manual en addendum.

X8R receivers: Op de printplaat zijn 8 connectoren aanwezig om een (max.) 8-kanaals ontvanger aan te sluiten. De volgorde van aansluiten van de kanalen 1-8 van de ontvanger maakt niet uit: het IBU3 board detecteert automatisch de kanalen en configureert deze op de juiste wijze (met behulp van het configurator programma). De signaal pin/aansluiting van de servodraden bevindt zich het dichtst bij de USB-connector. Een eventueel tweede ontvanger kan van het ibu3 board warden gevoed. Nb. Ingetekend zijn X8R ontvangers, maar dat kunnen ook andere zijn.

USB-connector: Deze is nodig voor de connectie naar de PC waarop het configurator programma is geïnstalleerd. De kleuren van de draden moeten worden aangesloten conform bovenstaand schema (de rode draad van de connector het dichtst bij de ontvangers). Overigens kun je met behulp van het configuratie programma tal van geluiden inspelen die automatisch worden gesynchroniseerd met elke beweging....zo zijn er geluiden voor het draaien van je kanon, het afvuren van het kanon of machine geweer maar ook motor geluiden (opschakelen van versnelling en heuse kanalen in de uitlaat). E zijn tal van geluidsfiles gratis te downloaden van Sherman tank tot Tiger.....

Power: De spanning voor het IBU3 board ligt tussen de 6 en 12 Volt gelijkspanning. De plus (rode draad) moet worden aangesloten op de pin het dichtst bij de software fuse (zie schema). Om de voedingsspanning naar het IBU3 board te schakelen, heb ik gebruik gemaakt van een dubbelpolige wisselschakelaar. In de eerste positie worden plus en min van de batterij gekoppeld aan het IBU3 board; in de andere positie worden plus en min van de batterij gekoppeld aan de ingangen waaraan een batterijlader kan worden gekoppeld. Op deze wijze hoeft de batterij niet uit de tank worden gehaald tijdens het laden.

Motoren: Voor beide aandrijfmotoren zijn op de printplaat connectors aanwezig, maar deze staan gespiegeld ten opzichte van de andere connectors. Zie voor plus en min aansluiting het schema. Beide motoren dienen in dezelfde richting te draaien en zijn beveiligd door middel van de software fuse/ elektronische zekering.

MG2: Er kunnen twee machinegeweren worden bediend: een coaxiaal mechinegeweer in de toren en de andere is het machinegeweer voor in de boeg. Voor MG 2 (boeg) is een aparte connector op de printplaat terug te vinden. Hier dient de led (let op polariteit) conform het schema worden aangesloten. De aansluiting voor de led van het coaxiale machinegeweer is terug te vinden binnen de HengLong connector (zie hieronder).

Led Canon Flits: Er is een uitgang voor de aansluiting van de led flash diode. Zie voor polariteit en aansluiting het schema. Ik maak geen gebruik van de flits eenheid van Tamiya.

LEDs t.b.v. achterlampen: Ook voor de achterlampen is er een connector. Deze achterverlichting werkt ook als remlicht. Zie aansluit-schema.

TAR Smoker unit: Voor de rook-eenheid zijn er twee paar aansluitingen: een paar voor het verwarmingselement (SMR) dat de rook opwekt en een paar aansluiting voor de ventilator (SMP) waarvan het toerental fluctueert met het toerental van de aandrijfmotoren. Deze ventilator blaast de rook door de slangen naar de uitlaat. Zie schema

Speaker: de standaard aansluiting van de Tamiya speaker kan in het board worden geprikt, er is daarvoor een aparte aansluiting. Zie schema.

T Recoil: De standaard drie-pins Tamiya connector kan direct in het board worden geprikt. Er is daarvoor een aparte aansluiting (kleur aansluitdraden: groen, blauw en zwart).

Heng Long Connector: Het IBU 3 board gaat ervan uit dat veruit de meeste aanluitingen voor de toren geschieden door een Heng Long connector. Deze kan ook worden gebruikt om Tamiya onderdelen aan te sluiten. Zelfde kleurenschema als Heng Long m.u.v. de gele draad: deze is niet in gebruik):
- Gebruik de rode en zwarte draad om de toren rotatie motor aan te sluiten;
- Gebruik de blauwe en bruine draad voor het aansluiten van de kanon-elevatie motor;
- De groene draad is de gemeenschappelijke pluspool voor de LED’s in de koplampen en de tweede LED voor de coaxiale mitrailleur. De witte draad is de min voor de koplampverlichting en de oranje draad is de min voor de LED van de coaxiale mitrailleur.

Algemene Tip:
Het IBU 3 board is voorzien van z.g. mini jacket adaptors als aansluitingen. Tamiya gebruikt eigen, maar maat- afwijkende connectoren. Om het leven een stuk simpeler te maken en veel soldeerwerk te voorkomen, biedt RCTank.de een kabel kit aan voor RX18/Taigen 2.4 Ghz or IBU2 mainbord unit. Deze set omvat voldoende kabels met passende verbindingsstekkers zodat moeiteloos verbindingen kunnen worden gemaakt. De set omvat zelfs een Heng Long verbindingskabel met 8-polige connectoren.


Laatst bijgewerkt door sjaak theelen op 19 okt 2022, 18:05, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 18:19 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2284
Woonplaats: Gemert
Denk dat er wat is misgegaan, alle foto's zijn foetsie.
Misschien verkeerde linkjes?

Groet.
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 22:16 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2007, 15:13
Berichten: 390
Sow, dat is een groots project.
Mooi om te lezen en te volgen.
Top!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 15 feb 2019, 10:51 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hoi Sjaak,

Heerlijk om jouw verhaal te lezen, super. Ik krijg zin om zelf ook weer aan de slag te gaan!

Groet,

Erwin


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 aug 2019, 14:45 
Offline

Geregistreerd: 23 dec 2017, 07:42
Berichten: 38
Het is al een tijd geleden dat ik iets publiceerde en zo lijkt het misschien dat ik niets meer aan mijn project heb gedaan afgelopen winter. Het tegendeel is waar. Veel van ons hobby heeft te maken met "desk studies": het lezen van documentaire hoe een Sherman van een bepaald type er nu uitzag. Daar gaat veel tijd inzitten. Zo heb ik als voorbeeld behoorlijk zitten puzzelen met de .50 mitrailleur en hoe deze op het affuit zat gemonteerd. Of welke munitie-kist werd gebruikt (ook daaraan kun je afstuderen).

In elk geval kan ik nu zeggen dat ik de toren van mijn Sherman klaar heb om de eerste spuit lagen te gaan aanbrengen. De toren is volledig operationeel en het elektrische deel is klaar en werkt naar behoren:
1) de toren kan draaien zonder dat de bedrading in de verdrukking komt
2) het recoil mechanisme werkt (en heb het probleem dat het recoil mechanisme niet stopt bij het afvuren opgelost)
3) de elevatie van de loop werkt, alhoewel ik hier niet zo tevreden over ben. Tamiya levert standaard een motor in zijn kit. Die loopt fysiek tegen een begrenzing aan via een pal. Er is geen eindschakelaar o.i.d. waardoor de motor blijft doorlopen. Het effect is een heen en weer springende loop. Ik denk na over de bediening via een servo waarvan ik de uitslag kan instellen op mijn zender. Dit si nog work in progress.
4) het zoeklicht werkt
5) de tweede mitrailleur werkt
6) en ook het flitslicht van het kanon.
Ook werkt de aansturing vanuit mijn zender en de IBU3 tankmodule: een stick op de zender bedient de toren, een schakelaar vuurt het kanon af en een andere schakelaar dient voor de coaxiale mitrailleur en weer een andere schakelaar bedient het zoeklicht. De daarbij behorende geluiden, voor zover van toepassing, lopen mooi synchroon.

Zie afbeelding hieronder: het mechaniek voor de elevatie (de eerste foto genomen door het luik van boven af). De motor staat ietwat schuin ten opzichte van het kanon: dat verschil wordt gecorrigeerd door de aandrijfstang.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een mechanische aansluiting ter voorbereiding gemaakt zodat er ook rook uit de loopt komt na het afvuren van een schot. Grootste uitdaging hierin zit in de flexibiliteit van de slang waaruit de rook moet komen. Deze moet zodanig flexibel zijn dat het recoil- en elevatie mechanisme niet worden belemmerd door de stijfheid van de slang. De hardware of de elektronica (een rook generator met ventilator en een schakeling met tijdvertraging) is hierbij niet het probleem. Flexibiliteit van de slang en plek in de tank en toren is het probleem. Daarbij komt nog dat je bij bedenken van de oplossing moet nadenken dat je er ten alle tijde nog moet bijkomen. Al is het maar om het bijvullen van de rookvloeistof of het verwisselen van de kousjes van de rook generator. Voor zover ik het nu kan overzien, gezien ook door de beperkte ruimte in de toren, zal het rookmechanisme in de buik van de tank worden ingebouwd. Dit is voor nu work in progress

De toren is nu klaar om te spuiten (de metalen delen staan al in de primer):

Afbeelding

Voor wat betreft de .50 cal mitrailleur:
Voor de finishing touch bestaan er setjes van Aber. Het etsmateriaal van deze Poolse firma is hoogstand maar vereist een stille hand, goed gereedschap (waaronder een buig mal) en het nodige geduld. De resultaten mogen er dan ook zijn. Met veel gepriegel kun je een veel meer gedetailleerd resultaat opleveren. Nogmaals een buig mal, een goede soldeerbout en een loupe lamp zijn onontbeerlijk. Zie de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haken en kettingen aan de toren:
Met wat fijn koperdraad (ik gebruik qua diameter en kwaliteit de kern van een coax kabel) en wat miniatuur koperen kettinkjes kun je de borgkettingen en haken maken waarmee de mitrailleur in zijn affuit wordt geborgd. Door draad te buigen kun je beugels maken waaraan straks tassen en uitrustingsstukken kunnen worden gehangen (in de fase afwerking):

Afbeelding

Afbeelding

Verlichting:
In een lamp houdertje heb ik een led ingebouwd. Met behulp van een klein relais (RC schakelaar met Relais Omron) kan ik vanuit de zender de verlichting op de toren laten branden.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door sjaak theelen op 26 okt 2022, 18:33, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 aug 2019, 17:54 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 26 jun 2018, 00:08
Berichten: 101
Woonplaats: oldenzaal (ov)
nou nou Sjaak,
wat een details weer : Thumbup :
wordt echt een gave sherman,dat weet ik nu wel : Chessygrin :

Groeten Jerry.

_________________
us tankcrew.
sherman ''the beast''
sherman ''flatfloogie''
pershing ''FatAss''
M36 Jackson.
M10 Tank Destroyer.
LCM3 Landing craft. (under construction)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 aug 2019, 18:00 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 maart 2009, 19:24
Berichten: 446
Woonplaats: Twello
: Thumbup : : Thumbup :

_________________
leef nu !!!!
het is later dan je denkt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 aug 2019, 18:23 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2284
Woonplaats: Gemert
Wow, wat een detail werk.
Ik probeer er wat leuks van te maken maar dit gaat mij een stap te ver.
Benieuwd wanneer hij in actie komt.

groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 aug 2019, 08:31 
Offline
BTN Bestuurslid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 21 feb 2015, 10:05
Berichten: 498
Woonplaats: Alkmaar
Lekker bezig sjaak.

Gr.koos : Thumbup :


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling