Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 30 apr 2024, 23:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: BTN-Pershing
BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 19:52 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Beste allemaal,

Ik ben al weer een tijdje bezig geweest, met het pimpen van de BTN-Pershing ... : Sailor : De reden is dat bezoekende kinderen anders voortdurend met onze tanks aan de haal gaan, omdat de BTN-Pershing in originele staat onvoldoende aantrekkelijk blijkt te zijn. Een kinderhand is klaarblijkelijk niet zo snel gevuld, als over het algemeen wordt aangenomen... :?

Soort werkzaamheden: Algehele update van de BTN-Pershing tank 1e fase

- RX13 vervangen door RX18, idem ontvanger en kristallen;
- Battle unit ingebouwd;
- Flash led in het kanon aangebracht;
- IBA prototype ingebouwd om te kunnen battelen met Tamiya e.d. tanks;
- Verlichting gerepareerd;
- Motortje van de koepel rotatie gerepareerd;
- Afgebroken onderdelen vervangen door metalen versie;
- Beglazing aangebracht in de commandant toren;
- HL speaker vervangen door het M-type behuizing met ingebouwde Visaton 8 Ohm, 10 Watt speaker;
- Metalen MG's met led verlichting ingebouwd in koepel en bovendek;
- Twee metalen antennes geplaatst;
- Geairbrushed, geweathered etc en de tanknaam "Widow Maker" aangebracht;
- Antenne- en luchtherkenningsvlag geplaatst;
- Bepakking en camouflage geplaatst;
- Torro kant en klare tankfiguur geplaatst;
- Metalen 50. Cal geplaatst;
- Beschadigde zender vervangen door een nieuwe met draagband;
- 2700 mAh accu vervangen door een 5000 mAh accu.

Het IBA prototype is helaas voor reparatie weer terug in Italie, dus het battlen bewaren we voor een volgende keer.

Het maken van foto's, laat ik door tijdgebrek over aan Randy tijdens de aanstaande BTN-meeting. : Bond :

Groet,

Erwin R. Robijn


Laatst bijgewerkt door Erwin R. Robijn op 24 mei 2014, 05:14, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 23 mei 2014, 21:37 
nou erwin,
daar heb jij behoorlijk werk van gemaakt : Builder :
ben benieuwd hoe het allemaal werkt,ook qua geluid : Thumbup :

tot a.s zondag.

groetjes
jerry.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 24 mei 2014, 05:19 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hoi Jer,

Het oude tankie was er aan toe, maar voor de 1e fase vind ik het goed zo.

Zondag mag je eindelijk jouw Sherman zenderdraagriem in ontvangst nemen : Thumbup :


Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014, 18:41 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Beste allemaal,

De gepimpte BTN-Pershing werd tijdens de BTN-dag op zondag 25 mei j.l., door mij officieel aan onze voorzitter Leo overhandigd. Vervolgens hebben de gehele dag vele bezoekende kinderen, jongeren en ouders er met erg veel plezier een proefrit mee gemaakt aan de buitenzijde van ons extra rijkelijk gedecoreerde battlefield. Dus een geslaagde restyling en een ware test voor de Pershing!

Ratel de ratel...... :wink:

Tijdens de BTN-dag in Schaarsbergen kwam er op een gegeven ogenblik een ratelend geluid vanuit de linker kant van de tank (van achteren gezien). Ik heb de Pershing thuis opengemaakt en de kunststof tandwielen in beide gearboxes draaiend gecontroleerd. Behoudens iets te veel speling in de linker aandrijfas is er niet afwijkends te vinden. Wat me wel opviel was dat de linker track er steeds afdreigde te lopen, alsof iets de track van het aandrijfwiel afdrukt. Verder speuren levert een grote kiezel op tussen de twee delen van het aandrijfwiel. : WohoW : Ik ga er van uit dat de kiezel de boosdoener is. De kunststof geleidingsribben aan de binnenzijde van de linker tracks 'ratelen' over de kiezel als deze voorbij komt.

In het geval dat de gearboxes toch vervangen moeten worden door een variant met metalen of liever nog stalen tandwielen, heeft Jeroen Genot misschien een passende set liggen die hij gratis ter beschikking stelt en anders moet ik een stalen versie via het internet kopen die zowel in de HL Bulldog als Pershing past:

http://www.asiatam.com/product_info.php ... r-m26.html

Ik blijf graag geinformeerd over andere opties om de BTN-Pershing in top conditie te houden.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014, 06:13 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Beste allemaal,

Ik ben gisteren begonnen aan de twee upgrade van de BTN-Pershing: Accubak verwijderen, recoil etc. Tijdens de werkzaamheden, begon ik me te ergeren aan de zwabberende loopwielen. De eerste indruk telt voor onze bezoekende kinderen en ouders, dus ik heb contact gezocht met Dominique van rctank.de en hij is bereid om een forse bijdrage te leveren in de vervanging van de kunststof onderdelen door metalen aandrijfwielen, loopwielen, T80E1 tracks en kettingspanner.

Groet,

Erwin R. Robijn


Laatst bijgewerkt door Erwin R. Robijn op 14 jun 2014, 13:26, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014, 08:55 
mooi geregeld erwin : Thumbup : : Builder :

groetjes
jer.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 31 mei 2014, 09:36 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Zo is dat Jerry, brutale mensen hebben de halve wereld. Jeroen heeft de metalen gearboxes uit zijn King Tiger zojuist opgemeten en deze passen in de BTN-Pershing. Dus ook de kunststof gearboxes in de BTN-Pershing kunnen nu vervangen worden.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 jun 2014, 13:56 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Beste allemaal,

Ik heb vandaag de metalen King Tiger gearboxes van Jeroen Genot ontvangen. Ze zijn identiek aan de originele kunststof gearboxes, dus de inbouw was zo gepiepd. Ik hoop morgenochtend de mede door rctank.de gesponsorde metalen aandrijfwielen, loop- en spanwielen, as-ondersteuning en track spansysteem te ontvangen, dan ben ik weer onder de pannen (van onze zolder). : Chessygrin :

Afbeelding
Jeroen nogmaals erg bedankt!

De batterijbak is verwijderd en magneten zijn geplaatst, zodat de bovenbak er zonder schroeven af kan. Ik heb de onderbak met metalen ribben verstevigd, omdat de zijwanden erg slap zijn en er straks wel extra gewicht door de metalen accessoires wordt toegevoegd.

Ik zit nog te twijfelen of ik er een HL rookmodule in terug plaats. De enige reden wat mij betreft, is om aspirant leden te laten zien, wat er standaard in een HL tank zit.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 jun 2014, 15:55 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Werkverslag plaatsen metalen loopwielen en zwenkarmen

Metalen onderdelen
- 14 kogelgelagerde en met rubber omlijste grote loopwielen met afsluitkappen, M2.5 kruiskop boutjes en ringetjes;
- 10 kleine loopwielen;
- 10 zwenkarmen;
- 2 stuks T80E1 tracks.


Ik heb gezocht naar een werkbeschrijving voor de demontage van de kunststof loopwielen en zwenkarmen en de montage van een metalen variant, maar helaas niet kunnen vinden. Vandaar de volgende werkbeschrijving voor hen die ook met een HL Pershing aan de slag willen.

Demontage van de kunststof loopwielen
Afbeelding

De foto linksboven toont de te plaatsen metalen onderdelen. De kunststof loopwielen bestaan uit twee helften, die met elkaar verlijmd zijn. Het achterste deel van het loopwiel, is met een zelftappende schroef in de zwenkarm achter het loopwiel vastgedraaid. Ik heb er voor gekozen om een platte schroevendraaier tussen beide helften te plaatsen, gevolgd door een ferme tik op de schroevendraaier, het wiel te draaien en weer een tik te geven.

De twee helften worden zo redelijk eenvoudig van elkaar gescheiden. De zelfstappende schroef is nu zichtbaar en kan met een kruiskop schroevendraaier losgedraaid worden. Deze schroef wordt bij de montage van de metalen loopwielen vervangen door het meegeleverde M2.5 kruiskop boutje. Herhaal bovenstaande procedure voor alle grote kunststof loopwielen.

Demontage van de kunststof zwenkarmen
Afbeelding

Plaats een platte niet te grote schroevendraaier aan de onderzijde van de schokdemper en druk met een zijwaartse beweging het nokje van de schokdemper uit de houder van de zwenkarm. Verwijder met een frees de helft van het kunststof scharnierpunt aan de kunststof zwenkarm. Verwijder vervolgens de zwenkarm. Herhaal de procedure voor alle kunsstof zwenkarmen.

Afbeelding

De kunststof zwenkarmen zijn in de onderbak bevestigd met een geprofileerde as. Om deze as te verwijderen, heb ik deze met een soldeerbout 45 seconden op 450 graden verwarmd en vervolgens met een tang er uit gedraaid. De as mag niet te heet worden, omdat anders het gat voor de as te groot wordt. De as wordt later in het zelfde gat terug geplaatst. Leg de as apart voor hergebruik. Herhaal de procedure voor alle te vervangen kunststof zwenkarmen.

Demontage van de kleine loopwielen
Afbeelding

De twee helften van het kunststof loopwiel zijn met elkaar verlijmd. De achterste is met een as verbonden met de onderbak. Plaats een platte schroevendraaier tussen de twee helften en maak een zijwaartse beweging. De helften zijn nu van elkaar gescheiden. Verwarm de as met een soldeerbout gedurende 45-50 seconden op 450 graden. Met een tang en draaiende beweging, wordt de as uit de onderbak getrokken. De as wordt niet hergebruikt, aangezien het metalen kleine loopwiel voorzien is van een eigen as. Herhaal de procedure voor alle kleine loopwielen.

Afbeelding

Met een 3 mm ijzer boortje wordt het gat voor de as van de kleine loopwiel met de hand in de onderbak uitgeboord. Met een druppel lock tide op de as wordt het kleine metalen loopwiel in de as-sparing in de onderbak gedrukt. Herhaal de procedure voor alle kleine loopwielen.

Prepareren van de metalen loopwielen
Afbeelding

Ik heb er voor gekozen om de grote metalen loopwielen uit elkaar te halen en te schilderen alvorens ik ze aan de onderbak monteer. De achterzijde van het metalen loopwiel bevat twee kleine kruiskop schroefjes waarmee de twee helften verbonden zijn. Verwijder de schroefjes en leg deze apart. Bij het schilderen moet je de gekogelagerde as mijden om te voorkomen dat deze dichtslipt met verf en vernis. Na het schilderen worden de twee helften weer samengevoegd. Ik heb de twee schroefjes voorzien van een druppel lock tide, om te voorkomen dat ze op een zeker moment losraken.

Prepareren van de metalen zwenkarmen
Afbeelding

Ik heb de metalen zwenkarmen geschilderd en vervolgens het gat voor de as met een ronde vijl iets bijgevijld, zodat de zwenkarm vrij om de as kan bewegen. Ook heb ik de nok voor het metalen loopwiel bijgevijld, zodat deze in de gekogellagerde as-sparing past. De as-sparing in de onderbak heb ik handmatig met een 4 millimeter ijzerboortje uitgeboord. De metalen zwenkarm wordt met een druppel lock tide op de as in de onderbak geplaatst, door met een hamer een paar tikken op de as te geven (volgende foto linksboven). Hoe strakker de as er in geslagen wordt, des te minder het loopwiel straks zal gaan waggelen. Alternatief kan de as vervangen worden door een M3 bout van 20 mm lang (met draadloos einde) en een moer aan de binnenzijde van de onderbak.

Afbeelding

Monteren van de metalen loopwielen
Afbeelding

Het metalen loopwiel wordt over de as van de zwenkarm geschoven en met het meegeleverde M2.5 kruiskop boutje en schijfje bevestigd. Voor de twee wielen bij de gearbox dienen ter bevestiging, twee van de eerder verwijderde zelftappende kruiskop schroeven te worden gebruikt. Desgewenst kunnen extra schijfjes worden geplaatst om de speling tussen het loopwiel en de kunststof zwenkarm te verminderen.

Tot slot heb ik de afsluitkappen iets bijgevijld, en deze met een tang en draaibeweging in de daarvoor bestemde sparing gedrukt. Voor alle zekerheid heb ik een druppeltje secondenlijm tussen het loopwiel en de afsluitkap gesmeerd.

Het resultaat
Loopwielen die in tegenstelling tot de kunststof variant nagenoeg niet meer waggelen en door het toegenomen gewicht bijdragen aan het realistische rijgedrag van de BTN-Pershing.


Met speciale dank aan de sponsor:
RCTank.de


Groet,

Erwin R. Robijn


Laatst bijgewerkt door Erwin R. Robijn op 07 jun 2014, 22:17, in totaal 14 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 jun 2014, 16:17 
je bent er mooi druk mee erwin : Builder : (en dat allemaal voor de club : Thumbup : : Thumbup : )

en dat in deze voor jou aangename temperatuur,zwetend op jou zolder :lol: :lol: :clap:

groetjes
jer.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 07 jun 2014, 17:58 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hoi Jer,

Ik ben blij, dat ik dit voor de club kan doen. Natuurlijk moet de BTN-Pershing ook mee naar Millingen, zodat bezoekende kinderen en ouders een proefrit kunnen maken b.v. buiten het parcour. Met 5 van die 5000 mAh accu's moeten we de dag door kunnen komen.

De kinderen zijn overigens blij dat ik op zolder zit, kunnen zij beneden de boel slopen... :lol: Het is hier snikheet boven, de zolder begint nu een beetje af te koelen, dus ik blijf nog even.... : Thumbup :


Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 jun 2014, 19:19 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 sep 2010, 14:20
Berichten: 705
Woonplaats: Eerbeek
idd knap werk Erwin! ,wordt vanavond het verloren vocht (zweet) weer aanvullen met een verdiend drankje!....(in te nemen naar eigen voorkeur :wink: )

_________________
Gr. Gerhard.
Bruder Tank Transporter (Alice1).
Tamiya Sherman M4 (Dum-Dum).
Tamiya Sherman M4 (Alice).
M20 Utility Vehicle (Sasquatch).
Hobby engine Shovel.
Tamiya King Hauler ,Tanktransporter/Engineers/Fuel Truck.
Torro Swimmwagen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 jun 2014, 07:26 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Dank je Gerard,

Jullie aanmoedingen worden zeer gewaardeerd! Vandaag toch niet naar de camping, dus ik kan nog lekker door!

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 jun 2014, 07:39 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Aandrijfasondersteuning

Ik heb vanochtend de aandrijfasondersteuning geplaatst, een eenvoudig klusje dat weer wat toevoegd aan de BTN-Pershing.

Afbeelding

Ik heb besloten om de aandrijfasondersteuning op te nemen in de kunsstof sprocket covers. Het achterste deel van de sprocket cover verlijm ik met de wand van de onderbak, waardoor de wanddikte ter plaatste verdubbeld wordt, wat ten goede komt aan de bevestiging van de aandrijfasondersteuning.

Afbeelding

Na het uitelkaar halen van beide sprocketdelen, kwam een stuk historie te voorschijn, gras, takjes en zand. De asondersteuning voor de Pershing is aan de voorzijde afgedekt met een messing ring en dat is wel nodig gezien het materiaal dat langs de as de sprocketcover in komt.

Ik heb twee componenten lijm gebruikt voor het verlijmen van het achterste deel van de sprocketcover aan de wand van de onderbak. En weer is een onderdeel van deze upgrade klaar!


Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 jun 2014, 10:53 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 jul 2013, 19:42
Berichten: 291
Woonplaats: Eibergen (Gld)
Hoi Erwin,

Wat een klus, zeg. Geweldig om de, mij inmiddels wel bekende, gestructureerde werkwijze ook bij dit project weer terug te zien. : Chessygrin :

Die eventueel toekomstige BTN'rs boffen straks maar weer met deze ge-upgrade Pershing tank. : Thumbup :

Goed bezig Erwin.

Groeten,
Jeroen.

_________________
"Groene meuk, is (niet altijd) leuk!!"


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling