Werkverslag plaatsen metalen loopwielen en zwenkarmenMetalen onderdelen- 14 kogelgelagerde en met rubber omlijste grote loopwielen met afsluitkappen, M2.5 kruiskop boutjes en ringetjes;
- 10 kleine loopwielen;
- 10 zwenkarmen;
- 2 stuks T80E1 tracks.
Ik heb gezocht naar een werkbeschrijving voor de demontage van de kunststof loopwielen en zwenkarmen en de montage van een metalen variant, maar helaas niet kunnen vinden. Vandaar de volgende werkbeschrijving voor hen die ook met een HL Pershing aan de slag willen.
Demontage van de kunststof loopwielenDe foto linksboven toont de te plaatsen metalen onderdelen. De kunststof loopwielen bestaan uit twee helften, die met elkaar verlijmd zijn. Het achterste deel van het loopwiel, is met een zelftappende schroef in de zwenkarm achter het loopwiel vastgedraaid. Ik heb er voor gekozen om een platte schroevendraaier tussen beide helften te plaatsen, gevolgd door een ferme tik op de schroevendraaier, het wiel te draaien en weer een tik te geven.
De twee helften worden zo redelijk eenvoudig van elkaar gescheiden. De zelfstappende schroef is nu zichtbaar en kan met een kruiskop schroevendraaier losgedraaid worden. Deze schroef wordt bij de montage van de metalen loopwielen vervangen door het meegeleverde M2.5 kruiskop boutje. Herhaal bovenstaande procedure voor alle grote kunststof loopwielen.
Demontage van de kunststof zwenkarmenPlaats een platte niet te grote schroevendraaier aan de onderzijde van de schokdemper en druk met een zijwaartse beweging het nokje van de schokdemper uit de houder van de zwenkarm. Verwijder met een frees de helft van het kunststof scharnierpunt aan de kunststof zwenkarm. Verwijder vervolgens de zwenkarm. Herhaal de procedure voor alle kunsstof zwenkarmen.
De kunststof zwenkarmen zijn in de onderbak bevestigd met een geprofileerde as. Om deze as te verwijderen, heb ik deze met een soldeerbout 45 seconden op 450 graden verwarmd en vervolgens met een tang er uit gedraaid. De as mag niet te heet worden, omdat anders het gat voor de as te groot wordt. De as wordt later in het zelfde gat terug geplaatst. Leg de as apart voor hergebruik. Herhaal de procedure voor alle te vervangen kunststof zwenkarmen.
Demontage van de kleine loopwielenDe twee helften van het kunststof loopwiel zijn met elkaar verlijmd. De achterste is met een as verbonden met de onderbak. Plaats een platte schroevendraaier tussen de twee helften en maak een zijwaartse beweging. De helften zijn nu van elkaar gescheiden. Verwarm de as met een soldeerbout gedurende 45-50 seconden op 450 graden. Met een tang en draaiende beweging, wordt de as uit de onderbak getrokken. De as wordt niet hergebruikt, aangezien het metalen kleine loopwiel voorzien is van een eigen as. Herhaal de procedure voor alle kleine loopwielen.
Met een 3 mm ijzer boortje wordt het gat voor de as van de kleine loopwiel met de hand in de onderbak uitgeboord. Met een druppel lock tide op de as wordt het kleine metalen loopwiel in de as-sparing in de onderbak gedrukt. Herhaal de procedure voor alle kleine loopwielen.
Prepareren van de metalen loopwielenIk heb er voor gekozen om de grote metalen loopwielen uit elkaar te halen en te schilderen alvorens ik ze aan de onderbak monteer. De achterzijde van het metalen loopwiel bevat twee kleine kruiskop schroefjes waarmee de twee helften verbonden zijn. Verwijder de schroefjes en leg deze apart. Bij het schilderen moet je de gekogelagerde as mijden om te voorkomen dat deze dichtslipt met verf en vernis. Na het schilderen worden de twee helften weer samengevoegd. Ik heb de twee schroefjes voorzien van een druppel lock tide, om te voorkomen dat ze op een zeker moment losraken.
Prepareren van de metalen zwenkarmenIk heb de metalen zwenkarmen geschilderd en vervolgens het gat voor de as met een ronde vijl iets bijgevijld, zodat de zwenkarm vrij om de as kan bewegen. Ook heb ik de nok voor het metalen loopwiel bijgevijld, zodat deze in de gekogellagerde as-sparing past. De as-sparing in de onderbak heb ik handmatig met een 4 millimeter ijzerboortje uitgeboord. De metalen zwenkarm wordt met een druppel lock tide op de as in de onderbak geplaatst, door met een hamer een paar tikken op de as te geven (volgende foto linksboven). Hoe strakker de as er in geslagen wordt, des te minder het loopwiel straks zal gaan waggelen. Alternatief kan de as vervangen worden door een M3 bout van 20 mm lang (met draadloos einde) en een moer aan de binnenzijde van de onderbak.
Monteren van de metalen loopwielenHet metalen loopwiel wordt over de as van de zwenkarm geschoven en met het meegeleverde M2.5 kruiskop boutje en schijfje bevestigd. Voor de twee wielen bij de gearbox dienen ter bevestiging, twee van de eerder verwijderde zelftappende kruiskop schroeven te worden gebruikt. Desgewenst kunnen extra schijfjes worden geplaatst om de speling tussen het loopwiel en de kunststof zwenkarm te verminderen.
Tot slot heb ik de afsluitkappen iets bijgevijld, en deze met een tang en draaibeweging in de daarvoor bestemde sparing gedrukt. Voor alle zekerheid heb ik een druppeltje secondenlijm tussen het loopwiel en de afsluitkap gesmeerd.
Het resultaatLoopwielen die in tegenstelling tot de kunststof variant nagenoeg niet meer waggelen en door het toegenomen gewicht bijdragen aan het realistische rijgedrag van de BTN-Pershing.
Met speciale dank aan de sponsor:RCTank.de
Groet,
Erwin R. Robijn