Beste allemaal,
Na onze laatste BTN-buitendag, heb ik me ingeschreven voor een nieuw pro-deo project zijnde de Sherman Firefly VC op basis van de daarvoor meest gebruikte M4A4. Na enkele weken, volgende een bericht dat ik door Jeroen Genot uitgeloot was om zijn HL Sherman M4A3 om te bouwen…
. De aanvangsdatum werd bepaald op 1 oktober en de opleverdatum 10 november.
Zoals inmiddels gebruikelijk, ging ik aan de slag met het projectdocument waarin afspraken, uitgangspunten, historische- en technische informatie, materiaal- en kleurgebruik, een begroting en jawel een kasboek een plek kregen. Waar mogelijk, zou ik (vervangende) onderdelen van aluminium maken.
Na enkele weken van studie, overleg met Pieter Jutte van strijdbewijs.nl, fotograferen en opmeten van de M4A4 Sherman bij het Airborn museum in Oosterbeek, vond men het kennelijk welletjes en ben ik in de laatste week van september, aangemoedigd door mijn vrouw Jolanda en Jeroen, begonnen aan weer een mooi project waarvoor nagenoeg niets standaard voorhanden is. Dus veel zelfbouw.
Voor de projectbeschrijving, heb ik uit de hoeveelheid foto’s per hoofdonderdeel een collectie van verkleinde afbeeldingen gemaakt. Ik stuur op verzoek, graag gedetailleerde foto’s en info toe van specifieke onderdelen.
De bovenbakOmdat de bovenbak het meeste tijd zou vergen, ben ik begonnen met het verwijderen van het horizontale gedeelte voor de koepel om deze te vervangen door een aluminium plaat, te samen met het verkleinen van de hoek van de frontplaat naar 35 graden. Epoxylijm is gebruikt voor de verlijming van constructieve delen. De luikjes zijn scharnierend. Lasnaden zijn aangebracht met Mr. White Putty.
Daarna ben ik begonnen met de herinrichting van het achterdek, het maken van een scharnierend motorluik, het aanpassen van de achterplaat en het maken en plaatsen van een geperforeerde polystyrol strip rondom. De pantserplaten zijn gemaakt en met de zijpanelen verlijmd. Achterop het achterdek, werd een bagagekist gemaakt welke vergezeld gaat van een EHBO kist aan de rechterzijde.
Aan de binnenzijde van de bovenbak zijn nieuwe bevestigingspunten voor de motor van de koepel en vier bevestigingspunten voor de montage van de boven- aan de onderbak gemaakt. De originele bevestigingspunten zijn immers verloren gegaan met de herinrichting van het voor- en achterdek. De twee brandblussers van het type Methyl bromide zijn gemaakt van messing en dun ijzerplaat.
De 'gegoten' delen zijn behandeld met Mr. Surfacer 500.
De koepelDe uitdaging in de koepel, zit ‘m in het maken van een ronde ring voor het luik van de commandant. Nadat ik de binnenzijde van de commandantkoepel opgevuld had met 2 componenten vuller, kon ik aan de buitenzijde de koepelring verwijderen. Ik kreeg net mijn bestelde aambeeldje binnen en kon zo al hamerend, uit 3 mm dik aluminium plaat, de ronde ring maken. Diverse details, typerend voor de Firefly, aan de voorzijde van de koepel zijn uit aluminium gemaakt. Na voltooiing van de luiken heb ik de hoek aan de achterzijde van de koepel aangepast, de antennes geplaatst en kisten voor de radio/zendapparatuur en bagage gemaakt. Voor de bepantsering aan de voorzijde is op de koepel een frame van polystyrol gemaakt en opgevuld met twee componenten filler. De gebogen bepantsering aan de loader kant, is rond gehamerd aluminium plaat.
Eén antenne is functioneel de andere niet. De bevestiging voor de niet functionele is gemaakt van ijzerdraad. De antenne zelf ook, waarbij het ijzerdraad rechtgetrokken is met een boormachine.
De afdekplaat voor het kanon is opnieuw gemodelleerd met behulp van vezel versterkte twee componenten filler en een metalen ring waarin de typerende vier grote metalen schroeven zijn geplaatst. Een doorvoer voor de 30 cal met flits werd gemaakt, waarna het machinegeweer geplaatst kon worden. Intussen kwam het aluminium Firefly kanon binnen en ondernam ik een poging om het Asiamtam Panzer III/IV recoil systeem te plaatsen. Echter het Firefly kanon was te kort en te smal voor de Asiamtam en te nauw voor het flitssysteem in de loop. Na diverse aanpassingen aan de loop en de installatie van het flitssysteem, zag ik al snel dat hier nog minstens twee dagen werk in zit en heb besloten om de installatie van het recoil systeem aan Jeroen over te laten, zoals oorspronkelijk de bedoeling was.
De 'gegoten' delen zijn behandeld met Mr. Surfacer 500.
Na voltooiing van de koepel, heb ik de koepel en het bovendek van twee lagen grondverf voorzien en in de basiskleuren geairbrushed.
De onderbakAchteraf bleek in de onderbak, het meeste werk te zitten in het maken van de voorkant. De bestelde accessoire bleek niet te passen, onvoldoende gedetailleerd en naar nadere besturing bleek, een compleet verkeerd beeld te geven van de werkelijkheid. Het maken van de voorzijde van rond gehamerd 2 mm aluminium, heeft mij diverse dagen gekost. Een tegenvaller voor wat betreft de planning, maar een meevaller voor het aanzicht van de Firefly.
Dit leerproces heeft mij aangespoord, na het Firefly project, een verbeterd model te maken dat door fabrikanten tot een product uit kunststof of metaal uitgewerkt kan worden.
De beide Walterson motoren en de as-afdekplaten, heb ik naar voren verplaatst om een zo getrouw mogelijk beeld te krijgen van de voorzijde.
Vervolgens ben ik begonnen met het monteren van de bij de T74 tracks behorende aandrijf- en spanwielen, gevolgd door het herpositioneren van de bogies. De afstand tussen de bogies is bij de Firefly immers groter, dan bij de M4A3. De achtersectie werd doormidden gezaagd en 15 mm naar achteren verplaatst, zodat de spanwielen correct onder het achterspatbord staan. De ruimte wordt overbrugd met een aluminium plaat.
Zoals bij al onze HL tanks, werd ook hier een (afneembaar) paneel gemaakt met daarop de aan/uit schakelaar, laadplug en olie bijvulpunt. Het paneel is toegankelijk via het scharnierende motorluik.
Voor de achterzijde van de onderbak is een uitlaatsysteem gemaakt en gemonteerd, dat met een rook afvoerslang is aangesloten op de rookunit. Aluminium dummy deuren en scharnieren zijn gemaakt en met de achterzijde verlijmd.
De voorzijde is behandeld met Mr. Surfacer 500. Tot slot heb ik tussen wielen, voor- en achterzijde, houtlijm gesmeerd en daarop grof zand gestrooid.
De afwerking en styleringNa voltooiing van de diverse hoofdonderdelen, heb ik ze met voorgeselecteerde kleuren geairbrushed. Nu al vind ik de Firefly een imposante verschijning. Mijn vrouw Jolanda heeft unieke camouflagenetten gemaakt en zij maakt de rubberen wielen van de bogies vrij van verf, dus ik heb hulp uit eigen gelederen.
Voor het bovendek moet ik nog een paar details maken. Nog een week te gaan…..
De periscopen zijn voorzien van met gele glasverf beschilderde folie passend bij de tank.
Het dioramaNadat mijn vrouw Jolanda diverse ontwerpen en kleuren voor het camouflagenet had uitgewerkt, hebben wij voor het ontwerp gekozen dat het meest de werkelijkheid benadert. Ik ben intussen aan de slag gegaan met het maken van het bijbehorende diorama, waarvan het de bedoeling is dat deze samen met de tank in de transportkist past....
Een compacte variant dus. Voor het diorama heb ik gebruik gemaakt van wit polystyreen, dat sterker is dan de blauwe variant. Het witte polystyreen wordt veel gebruikt voor zweefvliegtuigjes. Het geheel is aan elkaar gelijmd met houtlijm. Vervolgens heb ik de gevel afgesmeerd met Albastine Allesvuller, een super licht materiaal dat goed schuurbaar is. De straat heb ik ingesmeerd met tegellijm op waterbasis van de Gamma en bestempeld met een uit resin geslepen stempel voor de kasteien. Tot slot heb ik het geheel geairbrushed in mijn net gearriveerde spuitcabine, werkelijk een super ding.
Het eindresultaatAan alles komt een eind, dus ook aan dit geweldige project met al z'n mee- en tegenvallers. De Sherman Firefly VC en het bijbehorende diorama gaan naar Jeroen.
Materialen en leveranciersAccessoires: rctank.de evenals de her en der in Duitsland door Dominique verzamelde onderdeeltjes
Verfsjablonen: sjablonen4you.nl
Vlag: Great-Sales247 op Ebay.nl
Metalen en verf: wentinkhobby.nl
Epoxylijm en filler: Praxis
Moertjes en boutjes: knupfershop.de en microscrews.nl
Soldaat met piat: mitchesmilitarymodels.co.uk/tanktoko-apeldoorn.nl/
OverigeEr zitten al met al een behoorlijk aantal kostbare tubes epoxylijm in het project, plus de airbrushverf kleeft aan m'n neusharen
. Voor een volgend project heb ik daarom uit Duitsland 5 minuten epoxylijm van Yuki Model 2 x 100 ml (9,- Euro) ipv van de 5 minuten Pattex epoxylijm 12 gram (7, - Euro) gekocht en vond mijn vrouw een spuitcabine met afzuiging bij hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/d2035_spuitcabine.html
Tot a.s. zondag in Zetten!
Groet,
Erwin R. Robijn