Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 25 apr 2024, 22:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 nov 2013, 17:32 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Beste allemaal,

Na onze laatste BTN-buitendag, heb ik me ingeschreven voor een nieuw pro-deo project zijnde de Sherman Firefly VC op basis van de daarvoor meest gebruikte M4A4. Na enkele weken, volgende een bericht dat ik door Jeroen Genot uitgeloot was om zijn HL Sherman M4A3 om te bouwen… 8) . De aanvangsdatum werd bepaald op 1 oktober en de opleverdatum 10 november.

Zoals inmiddels gebruikelijk, ging ik aan de slag met het projectdocument waarin afspraken, uitgangspunten, historische- en technische informatie, materiaal- en kleurgebruik, een begroting en jawel een kasboek een plek kregen. Waar mogelijk, zou ik (vervangende) onderdelen van aluminium maken.

Na enkele weken van studie, overleg met Pieter Jutte van strijdbewijs.nl, fotograferen en opmeten van de M4A4 Sherman bij het Airborn museum in Oosterbeek, vond men het kennelijk welletjes en ben ik in de laatste week van september, aangemoedigd door mijn vrouw Jolanda en Jeroen, begonnen aan weer een mooi project waarvoor nagenoeg niets standaard voorhanden is. Dus veel zelfbouw.

Voor de projectbeschrijving, heb ik uit de hoeveelheid foto’s per hoofdonderdeel een collectie van verkleinde afbeeldingen gemaakt. Ik stuur op verzoek, graag gedetailleerde foto’s en info toe van specifieke onderdelen.


De bovenbak
Omdat de bovenbak het meeste tijd zou vergen, ben ik begonnen met het verwijderen van het horizontale gedeelte voor de koepel om deze te vervangen door een aluminium plaat, te samen met het verkleinen van de hoek van de frontplaat naar 35 graden. Epoxylijm is gebruikt voor de verlijming van constructieve delen. De luikjes zijn scharnierend. Lasnaden zijn aangebracht met Mr. White Putty.

Afbeelding

Daarna ben ik begonnen met de herinrichting van het achterdek, het maken van een scharnierend motorluik, het aanpassen van de achterplaat en het maken en plaatsen van een geperforeerde polystyrol strip rondom. De pantserplaten zijn gemaakt en met de zijpanelen verlijmd. Achterop het achterdek, werd een bagagekist gemaakt welke vergezeld gaat van een EHBO kist aan de rechterzijde.

Aan de binnenzijde van de bovenbak zijn nieuwe bevestigingspunten voor de motor van de koepel en vier bevestigingspunten voor de montage van de boven- aan de onderbak gemaakt. De originele bevestigingspunten zijn immers verloren gegaan met de herinrichting van het voor- en achterdek. De twee brandblussers van het type Methyl bromide zijn gemaakt van messing en dun ijzerplaat.

De 'gegoten' delen zijn behandeld met Mr. Surfacer 500.


De koepel
De uitdaging in de koepel, zit ‘m in het maken van een ronde ring voor het luik van de commandant. Nadat ik de binnenzijde van de commandantkoepel opgevuld had met 2 componenten vuller, kon ik aan de buitenzijde de koepelring verwijderen. Ik kreeg net mijn bestelde aambeeldje binnen en kon zo al hamerend, uit 3 mm dik aluminium plaat, de ronde ring maken. Diverse details, typerend voor de Firefly, aan de voorzijde van de koepel zijn uit aluminium gemaakt. Na voltooiing van de luiken heb ik de hoek aan de achterzijde van de koepel aangepast, de antennes geplaatst en kisten voor de radio/zendapparatuur en bagage gemaakt. Voor de bepantsering aan de voorzijde is op de koepel een frame van polystyrol gemaakt en opgevuld met twee componenten filler. De gebogen bepantsering aan de loader kant, is rond gehamerd aluminium plaat.

Afbeelding

Eén antenne is functioneel de andere niet. De bevestiging voor de niet functionele is gemaakt van ijzerdraad. De antenne zelf ook, waarbij het ijzerdraad rechtgetrokken is met een boormachine.

De afdekplaat voor het kanon is opnieuw gemodelleerd met behulp van vezel versterkte twee componenten filler en een metalen ring waarin de typerende vier grote metalen schroeven zijn geplaatst. Een doorvoer voor de 30 cal met flits werd gemaakt, waarna het machinegeweer geplaatst kon worden. Intussen kwam het aluminium Firefly kanon binnen en ondernam ik een poging om het Asiamtam Panzer III/IV recoil systeem te plaatsen. Echter het Firefly kanon was te kort en te smal voor de Asiamtam en te nauw voor het flitssysteem in de loop. Na diverse aanpassingen aan de loop en de installatie van het flitssysteem, zag ik al snel dat hier nog minstens twee dagen werk in zit en heb besloten om de installatie van het recoil systeem aan Jeroen over te laten, zoals oorspronkelijk de bedoeling was.

De 'gegoten' delen zijn behandeld met Mr. Surfacer 500.

Afbeelding

Na voltooiing van de koepel, heb ik de koepel en het bovendek van twee lagen grondverf voorzien en in de basiskleuren geairbrushed.


De onderbak
Achteraf bleek in de onderbak, het meeste werk te zitten in het maken van de voorkant. De bestelde accessoire bleek niet te passen, onvoldoende gedetailleerd en naar nadere besturing bleek, een compleet verkeerd beeld te geven van de werkelijkheid. Het maken van de voorzijde van rond gehamerd 2 mm aluminium, heeft mij diverse dagen gekost. Een tegenvaller voor wat betreft de planning, maar een meevaller voor het aanzicht van de Firefly.

Afbeelding

Dit leerproces heeft mij aangespoord, na het Firefly project, een verbeterd model te maken dat door fabrikanten tot een product uit kunststof of metaal uitgewerkt kan worden.

De beide Walterson motoren en de as-afdekplaten, heb ik naar voren verplaatst om een zo getrouw mogelijk beeld te krijgen van de voorzijde.

Vervolgens ben ik begonnen met het monteren van de bij de T74 tracks behorende aandrijf- en spanwielen, gevolgd door het herpositioneren van de bogies. De afstand tussen de bogies is bij de Firefly immers groter, dan bij de M4A3. De achtersectie werd doormidden gezaagd en 15 mm naar achteren verplaatst, zodat de spanwielen correct onder het achterspatbord staan. De ruimte wordt overbrugd met een aluminium plaat.

Zoals bij al onze HL tanks, werd ook hier een (afneembaar) paneel gemaakt met daarop de aan/uit schakelaar, laadplug en olie bijvulpunt. Het paneel is toegankelijk via het scharnierende motorluik.

Voor de achterzijde van de onderbak is een uitlaatsysteem gemaakt en gemonteerd, dat met een rook afvoerslang is aangesloten op de rookunit. Aluminium dummy deuren en scharnieren zijn gemaakt en met de achterzijde verlijmd.

De voorzijde is behandeld met Mr. Surfacer 500. Tot slot heb ik tussen wielen, voor- en achterzijde, houtlijm gesmeerd en daarop grof zand gestrooid.



De afwerking en stylering
Na voltooiing van de diverse hoofdonderdelen, heb ik ze met voorgeselecteerde kleuren geairbrushed. Nu al vind ik de Firefly een imposante verschijning. Mijn vrouw Jolanda heeft unieke camouflagenetten gemaakt en zij maakt de rubberen wielen van de bogies vrij van verf, dus ik heb hulp uit eigen gelederen. : Thumbup : Voor het bovendek moet ik nog een paar details maken. Nog een week te gaan…..

Afbeelding

De periscopen zijn voorzien van met gele glasverf beschilderde folie passend bij de tank.

Het diorama
Nadat mijn vrouw Jolanda diverse ontwerpen en kleuren voor het camouflagenet had uitgewerkt, hebben wij voor het ontwerp gekozen dat het meest de werkelijkheid benadert. Ik ben intussen aan de slag gegaan met het maken van het bijbehorende diorama, waarvan het de bedoeling is dat deze samen met de tank in de transportkist past.... :wink: Een compacte variant dus. Voor het diorama heb ik gebruik gemaakt van wit polystyreen, dat sterker is dan de blauwe variant. Het witte polystyreen wordt veel gebruikt voor zweefvliegtuigjes. Het geheel is aan elkaar gelijmd met houtlijm. Vervolgens heb ik de gevel afgesmeerd met Albastine Allesvuller, een super licht materiaal dat goed schuurbaar is. De straat heb ik ingesmeerd met tegellijm op waterbasis van de Gamma en bestempeld met een uit resin geslepen stempel voor de kasteien. Tot slot heb ik het geheel geairbrushed in mijn net gearriveerde spuitcabine, werkelijk een super ding.

Afbeelding


Het eindresultaat
Aan alles komt een eind, dus ook aan dit geweldige project met al z'n mee- en tegenvallers. De Sherman Firefly VC en het bijbehorende diorama gaan naar Jeroen.

Afbeelding





Materialen en leveranciers
Accessoires: rctank.de evenals de her en der in Duitsland door Dominique verzamelde onderdeeltjes
Verfsjablonen: sjablonen4you.nl
Vlag: Great-Sales247 op Ebay.nl
Metalen en verf: wentinkhobby.nl
Epoxylijm en filler: Praxis
Moertjes en boutjes: knupfershop.de en microscrews.nl
Soldaat met piat: mitchesmilitarymodels.co.uk/tanktoko-apeldoorn.nl/

Overige
Er zitten al met al een behoorlijk aantal kostbare tubes epoxylijm in het project, plus de airbrushverf kleeft aan m'n neusharen :lol: . Voor een volgend project heb ik daarom uit Duitsland 5 minuten epoxylijm van Yuki Model 2 x 100 ml (9,- Euro) ipv van de 5 minuten Pattex epoxylijm 12 gram (7, - Euro) gekocht en vond mijn vrouw een spuitcabine met afzuiging bij hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/d2035_spuitcabine.html


Tot a.s. zondag in Zetten!


Groet,

Erwin R. Robijn


Laatst bijgewerkt door Erwin R. Robijn op 15 nov 2013, 15:17, in totaal 35 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 nov 2013, 20:21 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2011, 15:15
Berichten: 48
Woonplaats: Raalte
Hallo Erwin,

Ziet er alweer goed en vooral mooi uit!
Lijkt me ook een hele eer om iets te bouwen voor een ander!

mvg, Floris

_________________
Torro halftrack 105mm howitzer WIP


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 04 nov 2013, 08:18 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Dank je wel Floris. Een eer is het zeker. Daarnaast is het een erkenning, dat de voorgaande projecten op een manier zijn doorlopen, welke vertrouwen schept in een goede afloop. Het is immers een kostbare exercity.

Jij succes met jouw howitser carriage project.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 04 nov 2013, 09:17 
hoi erwin,

wat een schitterende sherman firefly :D
ook hier heb jij(Jolanda) weer veel tijd & werk van gemaakt : Builder : : Thumbup :
kijk er naar uit om hem a.s zondag in het echt te zien.
succes verder v/d week erwin : Builder :

groeten
jer.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 04 nov 2013, 12:01 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hoi Jerry,

Ook namens Jolanda bedankt voor het compliment. Ook wij kijken uit naar Zetten. Het is voor ons de eerste keer daar. Ben benieuwd.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 04 nov 2013, 12:49 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 maart 2009, 19:24
Berichten: 447
Woonplaats: Twello
SCHITTEREND!!!

_________________
leef nu !!!!
het is later dan je denkt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 nov 2013, 16:34 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hoi Arjan,

En nu is die dan echt klaar, nou ja, kan zoiets ooit klaar zijn? Ben je morgen ook in Zetten?

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 nov 2013, 17:39 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 maart 2009, 19:24
Berichten: 447
Woonplaats: Twello
ik ben er morgen en zal 'm zeker bewonderen!

_________________
leef nu !!!!
het is later dan je denkt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 nov 2013, 18:21 
mooi hoor!!!!!!!!! het totaal plaatje met dio.

idd morgen maar ff goed bekijken(afkijken :lol: )

wat een Sherman FireFly VC : Thumbup : : Builder : : Thumbup :

zie jullie morgen allemaal : Chessygrin :

groet
jer.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 09 nov 2013, 20:05 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hoi Jerry,

Mijn suggesties voor het diorama zijn nog:

1) Fiets tegen de gevel. Een fiets zoals achterop mijn Sherman, zie http://www.shapeways.com/model/995126/1 ... erialId=6;
2) Huisnummerbordjes;
3) Straatnaambordje;
4) Een extra soldaat zoals de infanterist met geweer, die dan ook het geweer van de Piatschutter draagt bijvoorbeeld: http://www.tanktoko-apeldoorn.nl/a-2990 ... nhem-1944/ of http://www.tanktoko-apeldoorn.nl/a-2990 ... nhem-1944/.

Kan een diorama ooit 'af' zijn :?:

Tot morgen!

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 nov 2013, 21:55 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 14 jul 2013, 19:42
Berichten: 291
Woonplaats: Eibergen (Gld)
Mijn welgemeende complimenten, Erwin.
Ziet er fantastisch uit. "You just nailed it!!" Super! : Thumbup : : Thumbup : : Thumbup :
Kan haast niet wachten tot morgen. Top.

Groeten,
Jeroen. : Chessygrin :

_________________
"Groene meuk, is (niet altijd) leuk!!"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 nov 2013, 05:03 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hoi Jeroen,

Bedankt voor het compliment, dat ons samen toekomt : Thumbup : . Het resultaat is immers een aaneenschakeling van keuzes, die wij samen genomen hebben. Ik heb zoals besproken, minder de nadruk gelegd op de toevoeging van allerlei accessoires, om zicht te houden op al het werk aan de detaillering.

Het is een zware tank geworden, wat weer goed is voor het authentieke rijgedrag. Ik denk dat we samen mogen stellen, dat de Firefly VC een mooie aanvulling is op jouw collectie.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 nov 2013, 16:45 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Beste allemaal,

Jullie allemaal erg bedankt voor de complimenten voor de Sherman Firefly VC, voor weer een gezamelijk project dat succesvol is afgesloten. Ik nodig iedereen die foto's van de Sherman Firefly VC gemaakt heeft, zijn/haar foto's hier op te nemen, zodat jijzelf maar ook anderen deze eventueel van commentaar kunnen voorzien.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 nov 2013, 21:55 
Offline
BTN Bestuurslid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 mei 2009, 22:00
Berichten: 363
Woonplaats: nieuwegein
Hallo Erwin

Vandaag je diorama mogen bekijken in het eggie.
Het ziet er zelfs nog mooier uit als dat ik dacht. : WohoW :
In het echt toont het toch anders dan op een foto.
Ronduit schitterend : Thumbup : en we kijken uit naar je volgende project :P

Groet; Wim Vendrig


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 nov 2013, 17:33 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hallo Wim,

Bedankt voor het compliment, dat ik graag met Jeroen deel. Wij hebben immers samen keuzes gemaakt, die tot dit resultaat hebben geleid.

Mijn volgende grote project, wordt mijn RC M10 Achilles 1:16 geheel uit metaal. Maar eerst krijgen de dioramakisten een upgrade en maak ik de tanks van de kinderen gereed om te battelen en wordt daarbij technisch ondersteund door Ger Hanssen. Voor Ger mag ik pro-deo een diorama maken, waarin zijn Pantherturm wordt opgenomen. Daarnaast ga ik aan de slag met het maken van gebouwen, bruggen etc voor een battlefield voor de kinderen.

Je ziet het ik heb genoeg leuke dingen op m'n doelijstje staan.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling