Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 18 apr 2024, 18:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 sep 2013, 18:55 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Tamiya Sherman upgrade project

Het vervangen van de kunststof bogies door de metalen variant van Matorro (voor mijn eigen Sherman project), heeft de aandacht van andere tankers getrokken. Ik kreeg van Richard de Vries een ouder type en enigszins aangepaste Tamiya aangeboden, met het verzoek de HVSS bogies te vervangen voor de metalen VVSS.

Het vervangen van de bogies op de Tamiya Sherman betekend echter ook, dat de aandrijf- en loopwielen alsook de kettingen vervangen moesten worden. In overleg met Richard werd besloten om de brede T49 kettingen te monteren. Tevens werd mij gevraagd de Sherman te stileren. Na inventarisatie van alle technische en decoratieve benodigdheden, kreeg ik een fiat voor het inmiddels aardig opgelopen prijskaartje. Ik heb bij onze tanks nooit bij het prijskaartje voor accessoires stil gestaan, dus deze aanpak is ook voor mij goed geweest. De werkzaamheden zijn pro-deo uitgevoerd, zoals dat onder leden hoort. Alle benodigdheden werden vervolgens bij rctank.de besteld, klein materiaal daargelaten.


Ik ontving de Tamiya Sherman in de week van 17 augustus en had mijzelf als deadline zondag 8 september gesteld, de dag van de BTN-bijeenkomst op ons hoofdkwartier in Schaarsbergen. Na bestudering van divers fotomateriaal kwam ik tot de conclusie, dat het een 'ingetogen' maar daarom niet minder stoere Canadees/Britse Sherman moest worden, in tegenstelling tot de Amerikanen, die wat de bescherming van hun Sherman's betrof, alles uit de kast trokken, zie mijn eigen Sherman als voorbeeld.



Afbeelding
De Tamiya Sherman bij binnenkomst in Khaki drab kleur en Canadese outfit


Afbeelding
De werkzaamheden aan de metalen VVSS bogies, verliepen vlot. Ik hoefde niet, zoals in mijn handleiding beschreven is, een gaatje voor de schroevendraaier te maken, omdat ik dit keer besloot, om de schroef in de bogie behuizing met een druppel secondelijm vast te lijmen.


Afbeelding
De VVSS bogies zijn met de 5 minuten twee componentenlijm van Pattex plus schroef en moer aan de aluminium onderbak bevestigd op de positie van de oude HVSS bogies. Alle VVSS bogies zijn in een halve dag geplaatst.


Afbeelding
Om de aluminium onderbak af te maken, heb ik aan de voor- en achterzijde aluminium bevestigingsplaten gemaakt voor de sleepogen. Na het uitfrezen van sleuven in de aluminium onderbak, heb ik de bevestigingsplaten met twee componentenlijm vastgezet. Daarna kon ik de functionele sleepogen monteren. Hoewel de sleepogen met zeskantbout en moertjes geleverd worden, heb ik via rctank.de bij de knufpershop.de wat extra zeskantboutjes en moertjes besteld voor gebruik later in het project.

Na de sleepogen was het tijd om een verlengde functionele trekhaak te maken op basis van historisch materiaal. Ik heb de trekhaak uit 6 mm aluminium plaat en een massieve messing staaf gemaakt. Het gepriegel op ongeveer een vierkante cm heeft me 1.5 dag gekost. Het beweegbare deel is met een zeskantbout en moer vastgezet. Na het uitfrezen van sleuven in de aluminium onderbak, heb ik de trekhaak met twee componentenlijm vastgezet.

Vervolgens heb ik de twee uitlaten, waarvan er één tijdens de werkzaamheden afbrak, naar ik verwacht beter bevestigd en tot slot her en der dichte kunststof handgrepen vervangen door open metalen versies.


Afbeelding
Na ontvangst van de aandrijf- en loopwielen, ben ik begonnen met de demontage van de oude aandrijf- en loopwielen. De messing bussen op de aandrijfassen, zijn passend op de bredere oude aandrijfwielen, dus te lang en te breed voor de nieuwe aandrijfwielen. Daarnaast zat er een speling in van 90 graden ten opzichte van de assen, veroorzaakt door de inbusschroef, die op de as moet drukken. Een Tamiya systeem, dat geen lang leven beschoren is. Bovendien bleek de as niet in het midden van de messingen bussen te zitten, waardoor de aandrijfwielen al dan niet zichtbaar gehobbeld moeten hebben. Ik beschik in tegenstelling tot sommigen niet over een draaibank, dus voor het versmallen van de messing bussen, heb ik ze in mijn boormachine geklemd en met een ijzervijl op de juiste dikte geslepen. Vervolgens heb ik ze ingekort. Met het op de as schuiven van de messing bussen, heb ik de bussen uitgelijnd op het midden van de achterliggende bogies en visueel uitgelijnd op de as. Helaas ontbreekt de afstandsbediening zodat ik niet kan zien of een eventueel 'hobbelen' verholpen is.


Afbeelding
Ik kreeg de spanwielen niet gedemonteerd, zonder de bestaande bevestiging uit te boren, waardoor de kettingspanners/wielassen beschadigd raakte. Dat gaf op zich niks, omdat de bevestiging toch aangepast moest worden op de nieuwe spanwielen.

Na het afzagen van de resterende assen, inboren en schroefdraad tappen, kon een bout ingedraaid worden, waarbij het wiel op het blanke deel van de bout draait.

Het moment was aangebroken om de nog onbewerkte hoogglans T49 ketting op maat te maken en te plaatsen. Een perfect fit!


Afbeelding
Nadat de technische werkzaamheden aan de onderbak voltooid waren, ben ik begonnen met het verwijderen van de oude decoratie. Hiervoor heb ik secondelijm verwijderraar gebruikt. De symbolen heb ik afgedekt met teflontape. De vele lijmresten en beschadigingen heb ik vervolgens weggewerkt, in een lange serie van schuren en plamuren. Diverse scheef gelijmde spatbord houders losgemaakt en opnieuw gelijmd.

Afbeelding
Vervolgens heb ik het kunststof schietluik uitgezaagd en vervangen door een uit aluminium vervaardigde versie en de lasnaden met witte putty verbeterd.
De deels afgebroken houder voor het ontbrekende zoeklicht, heb ik afgezaagd en vervangen door een metalen holle versie, die ruimte biedt aan de bedrading voor het zoeklicht. Daarna heb ik een zoeklicht uit resin gedraaid en alvast voorzien van lakdraad en een micro SDM led met weerstand. Het glas voor het zoeklicht, heb ik gemaakt uit plexiglasplaat. Dit vergde wel enig experimenteren, om de juiste temperatuur voor de gatenmaker te krijgen. Vervolgens heb ik het glaasje voorzichtig verwarmd en bol gemaakt met een gatenmaker met kleinere doorsnede.

De champignonvoet van de antenne heb ik verwijderd, met de bedoeling de antenne te vervangen door een mooier exemplaar. Dit had echter geen zin omdat de antenne, bij nadere inspectie, niet functioneel bleek te zijn. Ik heb een antennevoet uit messing buis gedraaid, deze over de antenne geschoven en vastgelijmd.

Naast het kanon ontbrak een 30 Cal. machine geweer. Om de kosten te drukken, heb ik een metalen 30 Cal. genomen, daar de loop van afgezaagd, uitgeboord en voorzien van een micro SDM led, weerstand en lakdraad.


Afbeelding
Na al het voorwerk, heb ik het bovendek en de aluminium onderbak in de grondverf gespoten. Vervolgens heb ik de onderbak met Khaki drab van Tamiya geschilderd, omdat deze kleur niet in mijn favoriet Vallejo beschikbaar is. Daarna ben ik begonnen met het ruw maken van de ondergrond, met behulp van Mr. Surfacer 500. Het schoonmaken van de kwast gebeurd met thinner. De aluminium onderbak is vervolgens ingesmeerd met houtlijm en bestrooid met grof zand en voorzien van een basiskleur. De wielen en bogies hebben hun basiskleur Tamiya Khaki drab gekregen, gevolgd door accentkleuren. Vervolgens is de ruimte rondom de bogies en wielen ingekleurd met accentkleuren.



Afbeelding
Daarna heb ik het bovendek met de basiskleur Tamiya Khaki drab geairbrushed, gevolgd door het airbrushen met diverse accentkleuren.


Afbeelding
Omdat in de afdekkap van het kanon dusdanig grootte sparingen zitten, dat de bedrading e.d. zichtbaar zijn, heb ik een mantel gemaakt. De basis bestaat uit twee aluminium frames, die ten opzichte van elkaar werken zoals markiezen. Over de aluminium frames, heb ik een uit katoen gemaakte hoes geschoven en vastgelijmd. De hoes heb ik voordien een verfbad gegeven, in een kleur die contrasteert met het geheel. Vervolgens zijn de aluminium frames aan het kanon en koepel gelijmd. De mantel is afgewerkt met twee messing eye-lets en katoenen draad.

Ik heb het kunststof uit de raampjes van de commandantkoepel gefreesd en deze vervolgens opgevuld met door spuitlijm op elkaar geplakte bruin/grijze en groene transparante folie.

Het 50 Cal. Machinegeweer is opnieuw geschilderd en voorzien van het juiste formaat metalen munitie gelijmd op een speciale band. De metalen munitiekist is aan de bovenzijde uitgefreesd, om plaats te bieden aan de munitieband.


Afbeelding
De hoogglans T49 kettingen heb ik, met behulp van verf afbijt, ontdaan van de hoogglans verf. Een smerige tijdrovende klus, dat mij uiteindelijk kale T49 kettingen opleverde. Mijn uitgangspunt voor de kale T49 kettingen, was het etsen met een chemisch middel om de kettingen enigszins bruin te laten worden. Na de kettingen enige tijd in een oplossing van 60 ml kopersulfaat in 1 liter hand warm water te hebben gelegd, kwamen ze er ietwat gebruind uit. Ik was niet tevreden en heb ze na afborstelen nogmaals een bad gegeven. Dit keer langer, te lang bleek achteraf maar goedkoper en mooier, dan ik voordien met de producten van Birchwood Casey bereikt heb. De kleur is nu mat donkergrijs met bruine accenten. Eigenlijk had ik kunnen volstaan met één kort badje van enkele minuten. Het voordeel ten opzichte van andere ets methoden is, dat deze methode goedkoop is, niet stinkt en het object niet verhit moet worden.

Deze methode werkt ook goed, om spuitzink kettingen plaatselijk met een kwastje van een bruine kleur te voorzien. De kettingen moeten eerst goed met aceton ontvet worden. Een chemicus in Duitsland is op mijn verzoek bezig om een middel te maken, dat een bruin/roestige kleur geeft voor wie van bruin/roestig houdt.


Afbeelding
We naderen het einde van het project, waarbij ik begonnen ben met het stileren. Eén van de zaken die ik in technisch opzicht heb toegevoegd, is een holle kabelhaspel gemaakt uit aluminium plaat en buis omwikkeld met koperdraad, waardoor twee draden lopen. Richard kan desgewenst een oplaad bus op de draden aansluiten, zodat de Sherman voor het opladen van de accu niet meer geopend hoeft te worden. Omdat ik niet bekend ben met de Tamiya electronica, laat ik dat deel aan de Richard over.

De aan/uitschakelaar heb ik vervangen door een schakelaar met aansluitpunten voor een oplaadkabel en gemonteerd op de aluminium onderbak. Vervolgens heb ik een scharnierend toegangsluikje gemaakt en deze afgedekt met een metalen oliekan met kogelgat. De aansluitpunten voor het zoeklicht heb ik voorzien van stekkertjes, zodat deze losgemaakt kunnen worden indien de bovenkap geheel van de aluminium onderbak verwijderd moet worden.

En dan de figuurtjes.... Na herstel- en schilderwerk en de toevoeging van diverse accessoires, konden de twee vernieuwde figuren opnieuw geplaatst worden. Voor de schutter in de koepel heb ik een houder gemaakt, zodat je niet meer langs de schutter in de koepel kijkt. Het zelfde heb ik ook gedaan voor de bestuurder. De bestuurder ontbrak en is door mij toegevoegd. Helaas kwam ik er te laat pas achter, dat de bestelde koptelefoons nog niet gearriveerd waren, dus die volgen nog.

Over bijna te laat gesproken, ik ontdekte na het verwijderen van de teflontape, dat van de symbolen niet veel meer over was. Ik heb in allerijl sjablonen laten maken door sjablonen4you.nl. Bedankt Martin, dat je deze spoedklus er tussen hebt kunnen proppen! De sjablonen zijn in drie tot vier fases opgebracht.

De diverse katoenen producten, hebben een verfbad gehad en zijn geborgd met speciale riempjes en messing sluiting. De speciaal voor Richard, door Keith van Great-Sales247 in Engeland op Ebay gemaakte vlaggen, konden na 18 dagen van noeste arbeid eindelijk gemonteerd worden. Isabel Hinze op Ebay.de bedankt weer voor de snelle levering van de zandzakken, perfect!


Het eindresultaat
Afbeelding
Een zware stoere Canadese Sherman van 5.7 kg, met veel details waarvoor de kijker ongetwijfeld stil zal staan met als toevoeging een persoonlijke noot van Keith, voor Richard en zijn Sherman de drager van de officiële Canadian Active Service Force Flag 1939-1944.

"Designed by Colonel Archer Fortescue Duguid, Director of the Historical Section of the National Defence Headquarters in Ottawa, the flag of the Canadian Active Service Force, generally known as the "Battle Flag of Canada," was approved by the War Cabinet in December of 1939"

Ik heb ondanks het strakke tijdschema, met veel plezier aan de Tamiya Sherman gewerkt. Ik heb nieuwe technieken uitgeprobeerd en toegepast, met weer andere materialensoorten gewerkt en elektrotechnische ondersteuning gehad van verschillende Tamiya BTN-leden waarvoor mijn dank.

Na enkele weken rust, begin ik met het Remagen diorama annex opbergkist voor mijn eigen Sherman.

Groet,
Erwin R. Robijn

Overzicht van gebruikte materialen en leveranciers:
rctank.de: Technische materialen zoals de metalen VVSS bogies, aandrijf- en loopwielen, T49 tracks, T49 reserve tracks en divers decoratiemateriaal
afv-model.com: De bestuurder, de speciale band voor de riempjes, de sleepkabel
knupershop.de: Mini boutjes, moertjes, vleugelmoertjes, haak en sleepogen
panzerparts.com: De metalen Sherman gereedschap set
cg-modellbau.de: De speciale sluitingen voor de riempjes voor het motorruim afdek- en tentdoek
all4dolls.nl: De mini eye-lets, sluitingen voor de helmen en kunstleer voor de riempjes van de stofbrillen en verrekijker
keramikos.nl: Het kopersulfaat
tanktoko-apeldoorn.nl: Divers decoratiemateriaal
wentinkhobby.nl: Vallejo, Tamiya verf, camouflagenet en divers klein materiaal
Great-Sales247 op Ebay: Het bagagenet, vlaggen en ketting met ringen
Isabel Hinze op Ebay: Zandzakken


Laatst bijgewerkt door Erwin R. Robijn op 24 maart 2014, 17:48, in totaal 9 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 sep 2013, 19:34 
: WohoW : ik kan hem niet meer terug


Een dure en zeker niet goedkope upgrade maar dan heb je ook wat en het resultaat mag er wezen : Thumbup :

Erwin een geweldig stukje werk alle lof en complimenten want je heb er een plaatje van gemaakt
Als ik er nu nog maar mee durf te rijden :lol: :lol:


Groet Richard


Laatst bijgewerkt door Richard de Vries op 07 sep 2013, 19:44, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 07 sep 2013, 19:44 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hoi Richard,

Bedankt voor je compliment. Het gebrek aan voldoende natuurlijk licht vandaag, heeft mij een beetje parten gespeeld bij het maken van de foto's. De kinderen vinden het de stoerste tank, ik zelf en Jolanda de mooiste. Morgen mag je 'm in ontvangst nemen. Hij wil graag weer naar z'n thuisbasis in Groningen.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 sep 2013, 21:27 
hoi erwin,

wat een super mooie sherman heb jij er weer van gemaakt : Builder : : Thumbup :
wat een aanwinst weer voor de battlefield&BTN club : Chessygrin :
die richard boft maar weer :lol: :lol:

morgen ma ff van dichtbij bekijken :D


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 07 sep 2013, 22:03 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Dank je Jerry,

Ik waardeer het zeer dat jij altijd één van de eerste bent, die mijn werk positief beoordeelt. Leuk dat we elkaar morgen weer zien. Het beloofd iets drukker te worden dan normaal, omdat diverse schoolkinderen uit de klassen van onze kinderen, met hun ouders een kijkje komen nemen. Enkele ouders zijn ook geinteresseerd in onze tanks.

Ik zorg ervoor dat alles rondom en voor de kinderen ordelijk verloopt.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 sep 2013, 16:03 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 24 jan 2005, 21:25
Berichten: 1397
Woonplaats: Gemert
Allo Erwin,

Heb hem aflopen weekend live mogen bewonderen.
Is netjes gemaakt en geschilderd, mijn complimenten aan Erwin en Richard succes met je tank.

Hierbij nog wat foto's die gemaakt zijn tijdens de meeting in schaarsbergen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Greetz,
Randy

Bezig met King Tiger --> Porsche


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 sep 2013, 16:13 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hoi Randy,

Erg bedankt, mooie foto's hoor. Zo komt Richard's Sherman nog meer tot z'n recht! Ik vind de T49 tracks met duckbills echt prachtig.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling