Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 16 apr 2024, 04:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 jun 2013, 22:52 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Heren,

Ik begin maar een nieuw draadje over het bouwen van mijn Sherman. Zoals in een ander draadje gemeld ga ik proberen om toch maar eerst een klassieke uitvoering te maken van de Tamiya Super Sherman. Het wordt de zandkleurige versie, Voornamelijk omdat ik toch wel schrok toen ik de doos open maakte. Ik heb eerst alles gestructureerd uitgepakt, alle schroefjes en boutjes en alle dingen waar er veel van verschillende soorten zijn. Duidelijke labeltjes erbij en toen de eerste aanzet gegeven.
De eerste hindernis was om de logica van de manual te begrijpen. Ik begreep dat het aangewezen was om de metalen delen eerst een grondlaag te geven. Dus ik vlug naar de modelbouw shop en met een hoop spuitbussen terug naar huis.
Het assembleren gaat opmerkelijk goed, alhoewel ik toch met enkele vragen zit.
Zie foto
Afbeelding
De 2 plastic hoekjes dienen om het bovendeel aan het metalen onderstel te houden, ik begrijp het idee, maar in de manual spreken ze nergens dat ik deze klipjes moet lijmen, en zoja, moet ik dat dan gelijk met de onderkant lijmen of tot boven tegen de uitsparing?
En dan ook nog de bescherming van de motor, Op het plan staat een soort potje getekend dat ik 35mm moet opensnijden of zo iets, maar dat onderdeel kan ik niet terug vinden.
Afbeelding

En dan nog een derde vraag,
Ik heb spuitbussen gehaald met kleur van Tamiya TS-46, de hoofdkleur, maar nu vroeg ik vandaag om dezelfde kleur in een klein potje voor in de airbrush. Echter daar kon de verkoper me daar niet mee helpen omdat er geen lijsten zijn zodat ik maar op de potjes moest kijken wat er op trok. Ik heb toen maar op zicht gekocht, echter toen ik het thuis probeerde was de kleur een stuk donkerder en dus niet bruikbaar om kleine plaatsjes die niet gedekt waren bij te werken. Wie heeft ervaring met deze kleur, wat is identiek aan TS-46?
De electronica heb ik ook aan de praat, wel moet de zender nog getuned, maar dat is niet dringend.
Ik zet nog wat foto's, Vooraleer ik begon enkele dagen geleden was mijn hobbykamer helemaal opgeruimd, daar is niet veel meer van te zien, Ik blijf een chaoot.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvg

Dirk


Laatst bijgewerkt door Dirk Pira op 16 jun 2013, 19:13, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 15 jun 2013, 08:52 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2011, 15:15
Berichten: 48
Woonplaats: Raalte
Onderdeel c4 moet je verlijmen, die moet niet met de onderkant gelijk. Er zit een vertanding in die je in elkaar moet drukken.

Dat "potje" wat je moet aanpassen is de verpakking van het idler wiel. Het tandwiel wat je rupsen aandrijft. Die had ik al weg gegooid :wink:

Over kleur heb ik weinig verstand. Dat krijg je met kleurenblindheid 8)

_________________
Torro halftrack 105mm howitzer WIP


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 15 jun 2013, 11:47 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Bedankt Floris,

Ik heb 1 van de 2 verpakkingen kunnen recupereren,

mvg

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 15 jun 2013, 14:47 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2120
Hoi Dirk,

Hier vind je een vergelijkingslijst van Tamiya met andere merken http://www.planete-auto.fr/english/tami ... -chart.asp
Voor TS 46 heeft Tamiya geen alternatief in een glazen potje, dat geldt trouwens voor meer Tamiya spuitbussen. Ook bij andere merken is er geen alternatief.
Voor het bijwerken van kleine plekjes kun wat verf uit de spuitbus in de dop spuiten en deze dan met een kwastje aanbrengen. Let er wel op dat deze verf supersnel droogt.

_________________
Groetjes,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 15 jun 2013, 19:52 
Qui trovi quello che cerchi

http://www.armorama.com/modules.php?op= ... 798&page=1

Se il traduttore ha funzionato bene la protezione del motore la ritagli dalla plastica trasparente della confezione per le ruote.

Ciao


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 15 jun 2013, 21:15 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Zo, na weer een dag ben ik al goed opgeschoten, de tank is ruwbouw klaar, dwz, ze staat ineen maar nog geen kleine details, ik wil eerst eens zien of dat ze effectief ook werkt. Daar wil ik strakjes nog eens naar kijken, want morgen heb ik andere verplichtingen. Maar ik ben wel op een ander probleem gestoten. Het battle system. Waar plaats ik de ir led op mijn Sherman? Ik heb geen flauw idee waar ik die kwijt kan. En het luik waar de paddestoel in steekt, kan ik daar de deksel beweegbaar maken zodat het luik dicht kan?
En een vraag ivm het schilderen, ik heb nu een algemene kleur light sand, maar dat vind ik een beetje saai, Ik moet wel nog details aanbrengen, maar een beetje diepte en variatie lijkt me wel aangewezen. Ik ga ook eens achter de tips aan ivm een matchende kleur voor de ts-46.
Maar eerst dus de IR led, waar plaats ik die het best?
Ik zet nog even enkele foto's erbij van de kale tank.
Afbeelding

Afbeelding

De kleur is niet zoals ik ze heb, maar dat ligt aan de foto die gemaakt is met mijn S2.
Als er iemand een voorbeeldje heeft hoe ik de tank wat meer kleur kan geven, ik hoor het graag.

mvg

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 jun 2013, 01:54 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2011, 15:15
Berichten: 48
Woonplaats: Raalte
Het ledje kun je op de loop plaatsen. Staat als het goed is verder in je bouwbeschrijving. Zelf heb ik het coaxiaal mg uitgeboort. (Uitleg staat hier in een topic) het luik heb ik beweegbaar gemaakt dmv uitboren en een stukje staaldraad.

_________________
Torro halftrack 105mm howitzer WIP


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 jun 2013, 07:30 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 jan 2005, 20:22
Berichten: 3348
Woonplaats: gorinchem
en vergeet niet de lak te verwijderen waar je details wilt aanbrengen

_________________
http://s38.photobucket.com/user/reinier ... 1.mp4.html

http://s38.photobucket.com/user/reinier ... w.mp4.html


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 jun 2013, 08:47 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Reinier Zwanink schreef:
en vergeet niet de lak te verwijderen waar je details wilt aanbrengen


Hoe bedoel je? Hoe krijg ik de lak weg op zulke kleine plaatsjes waar ik die spulletjes moet verlijmen? Wat krasjes in maken? Ik heb hier en daar al wat details verlijmd, en volgens mij blijven die toch wel zitten, Als ik de lijm erop doe, dan lost de verf een beetje op en lijmt het wel stevig heb ik het idee. Of zie ik dat fout?

Floris Hoekerswever schreef:
Het ledje kun je op de loop plaatsen. Staat als het goed is verder in je bouwbeschrijving. Zelf heb ik het coaxiaal mg uitgeboord. (Uitleg staat hier in een topic) het luik heb ik beweegbaar gemaakt dmv uitboren en een stukje staaldraad.


Ik zoek het even op, want dit begrijp ik niet zo dadelijk. Wat is "het coaxiaal mg"?

mvg

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 jun 2013, 21:15 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2011, 15:15
Berichten: 48
Woonplaats: Raalte
http://battletanksnederland.nl/index.php?option=com_jfusion&Itemid=10 Het is trouwens niet het machine geweer maar het gat aan de andere kant : Angle :

_________________
Torro halftrack 105mm howitzer WIP


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 jun 2013, 21:57 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Floris Hoekerswever schreef:
http://battletanksnederland.nl/index.php?option=com_jfusion&Itemid=10 Het is trouwens niet het machine geweer maar het gat aan de andere kant : Angle :


Floris,

Ik begrijp niet goed wat je met deze url bedoeld, die komt gewoon weer op het forum uit. Ik denk dat deeplinking niet aanvaard wordt.

mvg

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 17 jun 2013, 18:34 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Zo, vandaag het laatste detail erop, ik hoop morgen de airbrush te gebruiken. Echter heb ik nog een vraag ivm de afwerking. Ondanks het vele vijlen met de zoetste vijl en het schuren blijven er hier en daar wat onvolkomenheden te zitten. Ik heb vandaag gezien dat de aansluiting van de 2 toren delen een heel klein beetje "verschoven"is aan 1 kant. Passen de 2 delen niet ten volle 100% of is het wat bewogen tijdens assemblage, ik weet het niet maar er zit nu een piep klein randje aan. Ik vrees dat het net teveel is om met lak weg te werken. Nu vraag ik me af of er ook plamuur bestaat on op die voeg te smeren en die ik dan na polijsten terug kan airbrushen.
En wat me ook opvalt is dat er op de onderdelen blisters delen teveel zitten. Ze zijn genummerd maar ik vind die nummers niet terug op het schema. Het betreft oa uit 2 helften van een buis van ongeveer 1cm doorsnede en een 7 cm lang. Ik heb de nummers niet hier, maar kan ze desgewenst wel nakijken.
Wat betreft de IR led, die ga ik voorlopig maar op de loop zetten, omdat de toren al verlijmd is zie ik geen mogelijkheid om nog te boren.
De details die anders van kleur worden heb ik nog niet geplaatst, die ga ik eerst apart kleuren. Ik denk dat ik veel uit de losse hand ga schilderen, anders ben ik uren bezig om telkens de badger te kuisen als er weer een andere kleur nodig is.
Morgen probeer ik nog wat foto's te plaatsen.

mvg

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 jun 2013, 21:46 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Weer enkele dagen verder, maar door de warmte niet veel kunnen doen. Ik heb 1 belangrijke les geleerd.... Het is helemaal niet verstandig om een tank te kleuren als ze nog niet af is. Het is bijna ondoenbaar om foutjes re corrigeren als er verf op ziet. Sommige plaatsen zijn niet meer te schuren. Ik wilde met putty wat onvolkomenheden corrigeren, maar dat was geen goed plan. Dus les 1: lijmen, naden nakijken bijwerken en dan verder lijmen.
Ik heb ondertussen ook ontdekt wat die overschot is, Er zitten 2 schutplaten voor het kanon bij, waarvan er eentje een gaatje heeft om de IR led in te steken. Maar natuurlijk heb ik de verkeerde gelijmd en die is niet meer los te krijgen. Spijtig maar helaas.
Ik heb tijdens de warme dagen wat met mijn zender bezig geweest, en nu rijdt de tank prima. Wat ik vreemd vind is wel dat het sturen nogal bruusk gaat, de rechter stick reageert alleen als ik met de linker stick gas geef. Is misschien normaal, ik heb ook een Leopard, maar die heeft een andere gearbox, die reageert anders.
Ik heb ook de metalen tracks van de rommelstukken van de Gepard en . De aandrijfwielen (die heten sprockets denk ik) pasten perfect op de assen Ik heb de tracks wat moeten inkorten, maar nu zitten ze prima.
Ik heb nog geen foto's, maar zo gauw de Sherman weer in elkaar staat ul ik er een paar.
Het weer wordt wat koeler, dan kan ik wat kleuren.
Blijkbaar is het een algemene battle stilte, er is weinig animo op het forum, maar het is beter in de tuin dan op de knutsel kamer.

mvg

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 jun 2013, 11:22 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2289
Woonplaats: Gemert
Dag Dirk,

een hoop vragen heb je.
- kleur: na het spuiten is een tank helemaal egaal, zeker bij een lichte zandkleur valt dat op. Waarom je fantasie niet gebruiken? Cammo strepen erop? (in een wat donkerdere zandkleur bijv.) of plekken en vlekken maken waar de verf is "bijgewerkt", gewoon met de kwast.
- batlle led: wordt meestal in de mantle weggewerkt, als dat niet meer kan dan gewoon het opzetstukje gebruiken dat wordt meegeleverd. Mogelijk verbergen onder een cammo netje of zoiets, heb ik ook gedaan bij een 2e hands tankje.
- draaien van de tanK; dat kan inderdaad alleen als je gas geeft, is in het echt ook. Denk er wel aan dat het op de plaats draaien slecht is voor het hele wielstel. (ook dat gebeurt in het echt zo min mogelijk vanwege de enorme krachten die je op de wielen loslaat).

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling