Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 30 apr 2024, 16:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013, 21:48 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Heren,
mss een vreemde hoofding, maar ik schets in het kort het probleem.
Via een forum (niet dit forum) had ik een bod gedaan op wat me leek een mooie tank. Een Tamiya Gepard eerste generatie. Er werd 300€ afgesproken 275€ onmiddellijk en 25€ mag ik einde maand betalen.
De letterlijke tekst was de volgende:"Schitterende vintage uit 1978, rc ready. Nu alles voor maar €300.
Extra met sound & flashmodule. Voor een super oerlikongeluid.
Of mocht je een mooier bod willen bieden mail het me met pb.
Ik betaald en was vol ongeduld. Toen het pakket eraan kwam was het echter een koude douch. Een body met weliswaar een aandrijving, maar geen electronica, geen dmd, geen servo's, en het is een systeem waar er blijkbaar een relais voor nodig is om de tank te besturen. De rupsen liggen los wegens loopwielen die los in de doos zaten en verder heb ik al niet meer gekeken, ik was echt teleurgesteld. Enkele mailtjes naar de verkoper, maar die beweerd dat ik wist dat het een "project was. "Tja, eerlijk vind ik het niet, maar helaas ik zit met een hoop onderdelen en zonder tank.

Dus nu mijn vraag, kan er iemand een ruwe schatting geven wat het me zou kosten om die tank aan het rijden te krijgen. Ik dacht aan een aandrijving met 2 motoren, de electronica, dus een sturing om de tank te laten rijden. Moet dat een dmd zijn of zijn er andere mogelijkheden? er zou bij de onderdelen een geluidsmodule bij zitten, maar welke weet ik niet. En dan de loopwielen en de kettingspanners, zijn die nog vindbaar? Er zit wel een manual en bouwplan bij, en met wat googelen heb ik begrepen dat het een Leopard 1 is.
Ik wil eigenlijk gewoon rijden met een tank, eventueel ooit eens een bouwpakket maken, maar zo'n project lijkt me toch wel wat hoog gegrepen, vooral de kosten daar ben ik wat bang voor.
Wie kan me wat raad geven

mvg

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013, 22:23 
Offline
BTN Bestuurslid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 dec 2009, 20:47
Berichten: 645
Woonplaats: ouddorp
hoi dirk
als je de gepard echt volledig rc wil maken zul je bijna al het loopwerk moeten aanpassen want niets is gelagerd
en zul je best nog veel moeten investeren om hem volledig werkend te krijgen
er staan op het forum nog wel een paar projecjes
kun je zien wat er allemaal voor kom kijken bij dit model
en voor de gepard hoord ook andere elektronica om de koepel en dergelijke te besturen
het voorbeeld staat er ook kijk maar eens bij het project van Hendri van zuilenkom
kun je gelijk zien wat er voor komt kijken
gr leo

_________________
opvang centrum voor al uw 1/16 rc tank modellen met problemen .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013, 23:16 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Tja, ik vreesde het al, Ik heb enkele Gepard projecten gezien, dat is voor de pro's.. Mss alleen de tank aan het rijden krijgen en er iets anders van maken??? Een "wegenwacht tank"oid. En anders blijft ze gewoon in de doos zitten, of ik probeer wat stukken te verkopen als er vraag naar is. Nuja, Ik ga er mijn slaap niet voor laten. Het is jammer van het geld, dat had ik beter gehouden en wat opgelegd voor een nieuwe.
alvast bedankt voor de info.

mvg

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 12:25 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2013
Hoi Dirk,

Als ik de foto's van de Gepi bekijk dan valt het misschien nog wel mee.
Het is een oude versie maar deze moet met wat werk toch rijdend te krijgen zijn. Hiervoor heb je alleen een snelheidsregelaar voor de motor en een servo voor de bediening van de koppelingen nodig.
Ik zie ook nog wat electronica en luidsprekers, dat zal dan het geluid en de flits voor de Oerlikons zijn.
Veel van de eventueel ontbrekende onderdelen zijn trouwens nog steeds te koop.
Ergo, niet direct de moed opgeven. Met wat advies en hulp op dit forum is er best nog iets leuks van te maken : Thumbup :

_________________
Groetjes,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 15:03 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Ha bon, dat is mss goed nieuws. Maar die sturing, daar heb ik toch wat vragen naar, Hoe werkt dat ? een sturing voor 1 motor daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar ik dacht dat het plaatsen van een aandrijving met 2 motoren aangewezen is. Ik heb die sturing eens met de hand geprobeerd, en kan me moeilijk voorstellen dat zoiets met een servo te doen is. Die gaat nl heel zwaar. Anders moet ik verdere vragen in het techniek forum plaatsen.
Is mss toch een uitdaging, als het niet te duur wordt. Ik heb al bedragen van 6 á 700€ gelezen, en dat schrikt me toch wel af. Voor die prijs heb ik een nieuwe Tamiya.

mvg

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 17:58 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 sep 2005, 21:39
Berichten: 1263
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Dirk, ik weet dat die sturing van de oude Leopard en deze Gepard werkte met een slipkoppeling die gestuurd word door een servo.

Misschien als je de bouwbeschrijving erbij opzoekt wordt je al veel duidelijk. Ik ben erg benieuwd wat je er mee gaat doen. : Thumbup :

En waar staan de foto's ben erg nieuwsgierig. :oops:

A3

_________________
'How many times da I have to tell ya...the right tool for the right job!'
M26 Pershing - Sherman M4A3E8 building in progres


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 21:14 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Adrie Baak schreef:
Dirk, :oops:

A3


A3, ja dat is nu eens een goede vraag...Waar staan die foto's???? Ik zou het echt niet weten.... Ik meende dat ik die gepost had, maar ik zie die ook niet meer....
Ik probeer opnieuw.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/d-CJ1ir3NFl_qimV4IyxUmPNEFbPgCvvqba6nxirxKk?feat=directlink
https://picasaweb.google.com/lh/photo/0l1r4wCDT8igJypz5olTW2PNEFbPgCvvqba6nxirxKk?feat=directlink
https://www.dropbox.com/s/y1k7gbqb6vjzdbb/gepard1.jpg

Het lukt me niet meer...vreemd, maar als de url's niet werken zoek ik het verder uit.

mvg

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 21:37 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
OK zo lukt het wel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 21:40 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Ad,

Ik wilde het een beetje anoniem houden, Niet gedacht dat het tankwereldje zo klein is.

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013, 21:55 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2013
Hoi Dirk,

Je hebt gelijk. Berichten daarom aangepast.

_________________
Groetjes,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 14:56 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Vandaag even de tijd genomen om de Gepard eens te bestuderen, althans de losse stukken en onderdelen. Echter vrees ik dat het opbouwen niet zal lukken. Na inventarisering heb ik gevonden dat er echt heel veel onderdelen niet aanwezig zijn. Ik zou een stuklijst kunnen maken, maar dat gaat me te ver. Mijn vermoeden dat de verkoper zich daar bewust van was is nog gesterkt. Ik zou bijna durven zeggen dat het een samenraapsel is van zijn werkbank. De resten zullen wel bij de Gepard horen, maar het is bijlange niet alles, en verder zijn er nog beschadigingen aan die ofwel slecht dan wel niet gerepareerd zijn. Ik denk er ernstig aan om bij de forum beheerder een klacht in te dienen.
Alleen de metalen rupsen en metalen aandrijfwielen zijn nog prima, maar kan ik die eventueel op een andere tank leggen? Hoe meet ik de maat van die rupsen? En hoe krijg ik die open om eventueel korter te maken?
Ik denk eraan om nu wat te sparen en een nieuwe Tamiya aan te schaffen. Zijn die rupsen op elke Tamiya te gebruiken?

mvg

Dirk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 17:31 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 aug 2006, 17:59
Berichten: 297
Woonplaats: prov. Groningen
nou nou!!

Dat je hier genoegen mee neemt, en dan dat hoge bedrag!

Mooi inelkaar voor de foto en aansmeren maar.
Ik ging terug en eiste mijn geld terug, dit is geen eerlijke handel.

Succes met je verdere besluit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 20:38 
Offline
BTN Bestuurslid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 dec 2009, 20:47
Berichten: 645
Woonplaats: ouddorp
deze tracks passen niet op iedere tamiya tank
plus het feit is als het de originele zijn dan zijn ze meestal met seconde lijm in elkaar gezet
als dit wat ouder word gaat het los zitten en komt het los .
de oude tracks zijn niet echt geschikt om veel mee te rijden
en volgens mij passen ze alleen onder de sherman
je kunt de tank ook netjes opknappen zonder er erg veel aan uit te geven en gewoon als stand model houden .
je kunt er wel op een simpele manier laten rijden en dan verder zo laten .
maar als je er echt mee wil gaan rijden ja dan moet er veel aan aangepast worden zeker aan het loopwerk
gr leo

_________________
opvang centrum voor al uw 1/16 rc tank modellen met problemen .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 21:03 
Offline

Geregistreerd: 29 maart 2013, 22:38
Berichten: 68
Alfons Walma schreef:
nou nou!!

Dat je hier genoegen mee neemt, en dan dat hoge bedrag!

Mooi inelkaar voor de foto en aansmeren maar.
Ik ging terug en eiste mijn geld terug, dit is geen eerlijke handel.

Succes met je verdere besluit.


Tja, ik vrees dat het weinig zin heeft, en om daar werk van te maken.. Ik geloof dat negativiteit zich wreekt. Ik zie het als een dure les, dat ik daarvoor eerst 58 moet voor worden zegt meer over mij dan over de verkoper.

Citaat:
je kunt de tank ook netjes opknappen zonder er erg veel aan uit te geven en gewoon als stand model houden .


Leo, ik denk dat dit de beste oplossing is.

mvg

Dirk (die nu aan het uitzoeken is welke -nieuwe- tank er gaat komen, Torro, Tamiya, ...)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 21:13 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2007, 15:13
Berichten: 390
Die foto,s heb ik al eens eerder gezien...khad toen ook interesse.
Is inderdaad het type met de oude aandrijving.
Op zich niet zo schokkend en inderdaad zoals hierboven beschreven staat, met 1 servo te bedienen.
Ik weet dat de meeste forumgangers erg tevreden zijn over de dmd unit maar ach...ik vind dat oude systeem ook wel wat hebben.
Het enigste is dat je niet op de plaats stil kunt staan tijdens ronddraaien....
Ik denk persoonlijk dat je met enkele niet al te dure acties kunt rijden.
Misschien iets als winterklus om de toren werkend te maken.
Je hebt inderdaad wel de hoofdprijs betaald...misschien dat er wat bewegingsvrijheid is om in ieder geval de 25 euro niet meer te betalen.

Ik snap dat het een zuur moment was toen je de doos openmaakte.
Ik heb ook zo,n moment meegemaakt :wink:
Maar dan komt bij mij mijn koppigheid naar boven en wil ik de tank weer zijn oude glorie herstellen....
Blijft wel het gegeven dat je veel betaald hebt.
Maar kijk even niet teveel naar de gepards die hier op het forum gepresenteerd worden....dat zijn stuk voor stuk juweeltjes waar iedere techneut van begint te kwijlen.
Dit kost vele (pl)euro,s en is niet in werk uren uit te tellen.
Veel maakt men zelf!
Wat die mannen maken...daar kan ik ook alleem maar van dromen 8)

Suc6 en sterkte man.
(toch blijft het een leuk project, die gepard van jou)
Mike


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling