Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 18 mei 2024, 03:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 feb 2012, 20:42 
Na ruim 2 jaar meer geen modelbouw gedaan te hebben en ruim 8 jaar geen RC meer, wil ik nu weer met nieuwe kennis en vrije tijd aan de slag gaan met een Tamiya Gepard in 1:16.
Ik heb een oude Gepard gevonden (die binnenkort wordt opgestuurd) als basis.

Toen ik 14-15 was heb ik al eens ooit een Gepard gemaakt:

Afbeelding

Nu hoop ik het wat professioneler aan te pakken als toen... :D
Omdat ik zelf elektronicus ben wil ik de besturing voor de tank helemaal zelf ontwikkelen, gebaseerd op de volgende kit:

Afbeelding

Dit is een FPGA (Field Programmable Gate Array) met 88 multifunctionele digitale I/O en 8 analoge I/O.
Ook zit er op de kit een 3-assige versnellingsmeter waar bijv. de hellingshoek van de tank mee gemeten kan worden.

Het idee is om allereerst deze kit te leren kennen (elke FPGA heeft haar eigen karakteristieke eigenschappen) en daarna met een ontvanger aan de slag te gaan.
Met dit "hart" is het mogelijk om signalen van sensoren te verwerken en actuatoren/(stappen)motoren aan te sturen.
Omdat een FPGA zeer krachtig is, is het eventueel ook mogelijk om geluid te genereren en bijvoorbeeld camerasignalen te verwerken.

Als eerste zal dit tussen de ontvanger en de nog te definiëren actuatoren/(stappen)motoren geplaatst worden en uiteindelijk kan de tank hier zelfs (met de juiste sensoren) autonoom mee worden gemaakt.
Wat me ook een leuke feature lijkt is dat de toren echt iets kan volgen, maar ik moet nog kijken hoe ik dat precies kan oplossen :P

Ik zal het loopwerk en de aandrijving deels met aftermarket onderdelen en deels met eigen draai- en freeswerk upgraden.
Sowieso de tracks en aandrijving zullen van AFV komen, omdat dat erg lastig en tijdrovend is om zelf te maken :P

Ik laat hier tzt. wel het een en ander zien! :D


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 13 feb 2012, 20:53 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 jan 2005, 20:22
Berichten: 3334
Woonplaats: gorinchem
ben heel benieuwd hoe je dat gaat doen met die print
snap daar helemaal niks van namelijk

_________________
http://s38.photobucket.com/user/reinier ... 1.mp4.html

http://s38.photobucket.com/user/reinier ... w.mp4.html


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 13 feb 2012, 22:35 
Offline
BTN Bestuurslid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 mei 2009, 22:00
Berichten: 365
Woonplaats: nieuwegein
Nou Niels dit word een hele uitdaging.
Als je dit voor elkaar krijgt, heb je wel iets wat uniek is.

Groet; Wim Vendrig


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 feb 2012, 10:47 
Het wordt zeker een uitdaging!
Ik ben ook erg benieuwd wat het gaat worden.

Gisteren heb ik rondgekeken naar sensoren om de tank te laten orienteren, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk te zijn.
Het probleem is dat de meeste nauwkeurige (infrarood of ultrasoon) sensoren behoorlijk lomp zijn.

Ik zit eraan te denken om de 2 radars om te bouwen met sensoren, maar dan moet het qua uiterlijk ook wel passen natuurlijk.
De zoekradar biedt genoeg plaats, maar dan moet ik eigenlijk een sensor hebben die door het kunststof heen gaat (ala een echte radar).

Ik heb de afgelopen 4 jaar duaal gestudeerd (praktisch in mijn vrije tijd), dus nooit tijd gehad voor zoiets.
Nu wil ik mijn studie combineren met de vrije tijd die ik nu heb :D


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 14 feb 2012, 16:02 
Ik heb vandaag een leuk idee gehad voor het inbouwen van een camera.
Ik ga de periscopen van de bestuurder uitrusten met echte miniatuurperiscopen, te maken uit aluminium of messing, en dan wordt de CCD camera in de romp geplaatst en kijkt als het ware door de 3 periscopen.
Om dit te maken heb ik een beetje gezocht naar een freesbank, want die heb ik zeker nodig, ook voor de rest van het project :shock:

Aandrijving is inmiddels ook al besteld:

Afbeelding

Iemand een aanbeveling voor een regelaar voor deze 2?
Zijn er misschien speciale motorregelaars voor rupsvoertuigen op de markt?


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 14 feb 2012, 19:21 
Hallo Niels

Nou qua electronica zeker een hele uitdaging
voor wat betreft je vraag m.b.t speciale motorregelaars voor rupsvoertuigen

Kijk eens bij http: http://www.sgs-electronic.com

deze verkopen o.a


Modul TVC-MF-10-MT3

Preis: €199,00 (inkl. 19 % MwSt. zzgl. Versandkosten)
Anzahl 1 in der Verpackung1

--------------------------------------------------------------------------------
Das Modul ist zur vollständigen Steuerung von Flakpanzern entwickelt worden. Für den Betrieb in einem Modell ist ein externen Regler notwendig (TVC-B10,30 oder 100) Für verschiedene Kampfpanzern existieren unterschiedliche Versionen, die sich durch den Sound unterscheiden: hier den Gepard
Anleitung im PDF Format (0,82 MB)



Mischien is dit een optie voor je ?


Groet Richard


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 14 feb 2012, 23:48 
Hoi Richard,

Bedankt voor de tip! 8)
Ik heb even op de website gekeken en ik denk dat ik eerder 1 van de de volgende modules nodig heb:

http://www.sgs-electronic.com/index.php ... 29&lang=en

http://www.sgs-electronic.com/index.php ... 29&lang=en

http://www.sgs-electronic.com/index.php ... =1&lang=en

Dit zijn speciale regelaars voor rupsvoertuigen met 2 motoren.
Wat ik alleen niet weet is de maximale motorstroom van de aandrijving van JT scale.
Heeft iemand een idee? De specificatie ervan staat helaas niet op hun website.

De module TVC-MF-10-MT3 kan ik zelf eenvoudig met mijn FPGA maken.
Het voordeel voor mij is dan dat ik die module kan emuleren (qua functionaliteit) en het dan naar wens kan aanpassen/uitbreiden.

Volgende week ga ik ook kijken voor een echte radar die eventueel in de volgradar past om doelgericht afstand te meten of iets te volgen.

Het idee is om eerst de gewenste functies te specificeren en dan te kijken welke modules ik zo kan kopen en wat ik zelf moet maken. Dan wordt het werk gesplitst in mechanisch en elektronisch.
Mechanisch ga ik doen met SolidWorks, een professioneel CAD programma, waaruit ik dan bouwtekeningen kan genereren. Elektronisch wordt een tafel vol spaghetti denk ik : Chessygrin :


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 20 feb 2012, 15:20 
Zo, ik heb de tank vandaag uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Even een paar plaatjes van de romp met aandrijving zoals hij nu is:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 20 feb 2012, 18:16 
Ook alvast een begin gemaakt met het CAD werk om alles netjes in de romp te krijgen.
Natuurlijk eerst wat we al hebben nagetekend (gaten enz. moeten nog natuurlijk):

Afbeelding


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 20 feb 2012, 19:13 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 jan 2005, 20:40
Berichten: 3672
Woonplaats: Wijchen
Hoi Niels,

Je pakt het grondig aan : Thumbup :
Maar heb je er rekening mee gehouden dat de romp tussen het derde en vierde loopwiel iets langer moet worden.
Alleen hoeveel precies weet ik niet :oops:

_________________
Gr,
Tuur.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 feb 2012, 22:08 
Hoi Arthur,

Jazeker! Ik heb er ook echt zin in om er wat moois van te maken!

Ik zal eens moeten kijken hoe het zit met die afstand.
Het zou dan betekenen dat ik de bestaande gaten moet dichtmaken (waarschijnlijk lassen) en dan nieuwe moet maken.
Opzich geen probleem, want ik moet de gaten voor de bevestiging van de oude aandrijving sowieso ook dicht maken, maar dan moet ik wel de afstand tussen de loopwielen weten.
Ik zal eens een beetje rondkijken of ik wat kan vinden. :wink:

Ik weet dat er een aluminium romp leverbaar is waarbij dat is gecorrigeerd, maar dat vind ik me toch een beetje te overdreven voor wat het kost :P


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 20 feb 2012, 23:34 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 jan 2005, 20:40
Berichten: 3672
Woonplaats: Wijchen
Als je weet hoeveel de romp verlengt moet worden is het niet al te moeilijk.
De romp doorzagen en dmv een paar strippen alu opnieuw vast zetten, maar dan op de juiste lengte.
Wat meer werk is het bovendek, daar moet je hetzelfde doen.
Het lastigste daarvan is hoe kan je het verlengen zonder dat het opvalt.

_________________
Gr,
Tuur.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012, 15:30 
Ah, dus het gaat niet om het herplaatsen van de ophanging, maar om het verlengen van de romp?
Dat wordt inderdaad dan een uitdaging, maar het is niet onmogelijk.

Ik moet ook nog even nagaan hoe ik het beste werkzaamheden kan verrichten aan de romp zonder dat het allemaal kromtrekt door eventueel lassen (Tamiya heeft niet zo'n heel dik materiaal gebruikt :D ).

Heb de aandrijving vandaag binnen gekregen.
Op de vraag naar de maximale motorstroom kreeg ik alleen het jammerlijke antwoord 7,2-12V :lol: :lol: :lol:
Maar als ze de stroom doorgeven dan bestel ik ook gelijk een regelaar.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012, 18:27 
dit ga ik ook volgen.

ps kijk ook eens naar het topic van hendri.
daar heb ik zelf heel vel aan gehad


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 21 feb 2012, 19:30 
Offline

Geregistreerd: 07 maart 2007, 15:56
Berichten: 213
Hallo Niels,

Had dit alles even gemist maar ben trouwens zeer benieuwd hoe je dit plan gaat oplossen, succes gewenst.

Ik gebruik dezelfde aandrijving van Scale Millitairbouw en op de vraag hoeveel stroom de motoren trekken kan ik je zeggen dat onder zware omstandigheden, wil zeggen de tracks tegenhouden tot de helft ven de normale snelheid de motoren per stuk ongeveer 4,5 tot 5 ampére gebruiken,daarboven gaat het korstsluitcircuit van Elmod (ik heb de allereerste versie) werken en is hij even buiten gevecht.

Grtn.........Hendri


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling