Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 18 apr 2024, 01:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 jul 2005, 15:56 
Hoi tankers,

Ben momenteel bezig met het spuiten van een KT, oude uitvoering, Henschel.

Gebruik Badger airbrush en Tamiya acrylverf.

Tank ben ik aan het spuiten voor vriend van mij, Rene de Groot, trotse eigenaar van momenteel exact 10 King Tigers, waarvan er nog 3 gespoten moeten worden, dus ik kan me weer lekker uitleven met allerlei camouflage patronen.

De huidige tank heeft een basislaag van desert yellow, erover komen grote vlekken roodbruin en donkergroen en over alle drie de kleuren komen dan weer kleine stipjes van 2 kleuren bijv.. op de desertkleur komen kleine roodbruine en groene stipjes , op de goene vlekken komen kleine desert en roodbruine stipjes etc.Z.g. Ambush scheme.
Ik ben al een heel end, ga nu even foto,s maken en zal deze zometeen toevoegen.
Mochten er vragen zijn over airbrushen, dan hoor ik dat wel :D
Gr. Eelke.
Zo, hier wat foto,s:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Eelke Dijkstra op 12 jul 2005, 09:38, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2005, 16:34 
Hoi Eelke,

Hoe komt 't dat er bij mij heel gauw donkere plekken komen ipv egale vlakken :?:

Groeten Theo :roll:


Omhoog
  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2005, 20:22 
Hoi Theo,

Ik heb hetzelfde probleem.
En de oplossing :D
Je moet het zo zien, als je egale vlakken wilt spuiten, gaje in banen met je airbrush over de ondergrond; van links naar rechts, boven beneden.
Eroplettend dat je eerst lucht indrukt, dan pas verf en dit voordatje boven het oppervlak bent.
Gaat perfect op vlakke stukken, alleen wij tankers hebben het probleem dat je met hoeken en gaten en beugels en richels op je model zit.
Hierdoor moet je om te richten vaak vanuit stilstand beginnen met spuiten en dit vaak op meerder plekken.Hierdoor onstaan minieme verfophopingen wat met name bij donkere kleuren dokerder plekken geeft.
Mijn advies: gewoon je model eerst dekkend spuiten met donkere vlekken en al, als dit droog is, dan op ongeveer 10/15cm afstand enkele neveltjes van links naar rechts(of andersom) over het model spuiten, zovaak als nodig.

Succes, Eelke.


Omhoog
  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2005, 21:00 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2289
Woonplaats: Gemert
Let ook op het volgende:
meng genoeg verf zodat je geen kleurverschillen krijgt.
zet je spuitdruk niet te hoog
plaats je model zo dat je met simpele bewegingen alles raakt
steek een kaarsje op en doe een schietgebedje :lol:

Onzin natuurlijk.
Vlekken kun je altijd krijgen ook met de kwast.
Kan aan de ondergrond liggen (niet 100% ontvet), kan aan de grondverf liggen (meer dekking dan op andere plaatsen).
Noem maar op.

Maak er het beste van, destijds in het veld had men ook niet de perfecte apparatuur.
Vaak alleen kwasten en benzine om de verf te verdunnen, dan was het vlak ook niet egaal en nooit dezelfde dekking/kleur.

Doe je best en wees tevreden.
Er is altijd wel iemand die het 'beter kan' of 'beter weet' of 'beter heeft gezien'.

Groet,
Jan


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2005, 21:44 
Citaat:
Doe je best en wees tevreden.
Er is altijd wel iemand die het 'beter kan' of 'beter weet' of 'beter heeft gezien'.


Sorry Jan, :wink:

Ik wilde alleen vanuit mijn ervaring Theo wat advies geven, zal niet meer gebeuren :!:

M.vr.gr, Eelke. :D


Omhoog
  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 10 jul 2005, 22:23 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 jan 2005, 20:40
Berichten: 3773
Woonplaats: Wijchen
En probeer niet in een keer een dekkende laag te spuiten.
Beter in twee of drie keer opzetten.
En bij de cammovlekken begin klein en bij elke laag iets groter.

En om de spetters voor komen die bij het begin van het spuiten ontstaan. Leg je een doekje op het model net naast daar waar je wilt beginnen met het spuiten.
Begin op het doekje en ga dan over op het model.

Begin met de hoekjes en moeilijk te raken delen. Meestal als je die hebt gehad, ben je al bijna halvewege met het spuiten van het model.

_________________
Gr,
Tuur.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2005, 06:37 
Hoi allemaal,

Bedankt voor de vele adviezen, ik moet zeggen dat 't spuiten ook steeds iets beter gaat.
Ik heb er geen foto's van maar voor degene die in Tiel aanwezig waren en mijn Pershing hadden gezien naar haar eerste spuitlaag weten vast wel wat ik bedoel :oops: die zag er niet uit :cry:
Of dat nu wel 't geval is :lol: ik vind dus van wel :wink:

Alleen wat ik dus zeg, ik probeer een vlak egaal te spuiten en krijg dan vaak 1 of meerdere donkere vlekken.
Maar ik zal 't eens proberen met jullie adviezen :lol:

Groeten Theo :roll:


Omhoog
  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2005, 07:05 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2289
Woonplaats: Gemert
@Eelke, niet speciaal tegen jou gericht. Was meer een algemene opmerking.
Lees maar eens de commentaren die op Twenot/fotoalbum staan.

Soms hebben ze gelijk, maar heel vaak is het ook afdeling 'muggenziften', vandaar mijn opmerking hier.

@Theo, ik heb een tijd geleden een goedkoop 1/35 modelletje gekocht en daar laat ik allerlei proeven op los.
Mislukt het , geen probleem.
Lukt het, weer wat geleerd.

Oefening baart kunst.

Groet,
Jan


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2005, 10:00 
Om dus weer even terug te komen op het spuiten van de King Tiger,
Als de toren en romp en wielen in d camouflage zitten, dan schilder ik meestal de randen van de (metalen)_ loopwielen, dus de rand waar de tracks tijdens het rijden over heen rollen, die schilder ik gun metall.
Iedem de randen en tanden van de tandwielen.

Het spuiten van de tracks:Eerst wassen met lauw water en een beetje afwasmiddel, evt nog een keer extra ontvetten met wat alcohol en een penseel.

XF 64 is de kleur om ze helemaal roestbruin mee te spuiten.
Vervolgens een paar dunne neveltje met sterk verdunde gun metall kleur , dit om de roestige tracks weer een metalige glans te geven.
Vervolgens weatheren met penseel en gun metall/chrome silver.

M.vr.gr. Eelke.


Omhoog
  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2005, 13:05 
Eelke,

Dat ziet er goed uit!
Wat voor type Badger gebruik jij?


Omhoog
  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 11 jul 2005, 18:46 
Dank je Johan, :D

Ik spuit al een paar jaartjes en de afgelopen jaren gebruik ik een Badger 100 GXF.
Dit is een double action airbrush met verfreservoirtje bovenop.
Dit heeft diverse voordelen t.o.v. airbrushes waar het reservoir eronder hangt of aan de zijkant zit middels een buisje. :?:

Een paar voordelen die me zo te binnen schieten:Omdat de verf boven de naald in reservoir zit, heb je minder luchtdruk nodig om de verf weg te spuiten, ergo, met goed verdunde verf kun je dus dichterbij je model met minder lucht fijne lijntjes spuiten( en stipjes natuurlijk :lol: ).
Tevens kun je , als je van bovenaf in het (lege) reservoir kijkt, het grootste deel van de naald wat met verf in aanraking komt , zien zitten en je kunt er dus ook makkelijk bij met wattenstaafjes om hem schoon te maken terwijl een airbrush met een potje eronder vaak flink met oplosmiddel moet worden doorgespoeld om alle verfresten er goed uit te krijgen !
Vaak spuit ik wel 3 tot 5 verschillende camouflagekleuren achterelkaar terwijl ik tussendoor alleen maar schoonspuit met water en misschien wat poets met een wattenstaafje.

M.vr.gr., Eelke.

P.s.De Evoluon airbrush werkt volgens hetzelfde principe, schijn ook een hele goede spuit te zijn.


Omhoog
  
 
 Titel:
BerichtGeplaatst: 17 jul 2005, 08:31 
Hoi Eelke en Johan,

Misschien kunnen jullie iets uitwerken over 't spuiten voor de TECHNIEK pagina op de site

Groeten Theo :roll:


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling