Hallo,
Na hele lange afwezigheid is er met dit project nu anno 2012 toch weer vooruitgang geboekt.
De laatste update ( als je hier überhaupt de term update nog mag gebruiken,
)
is al weer uit Oktober 2008.
Een aantal projecten kregen hierna prioriteit, de Deense Leo in 2009, en de Tiger in 2010,
en het was destijds de bedoeling om de Pz even "kort" in de wacht te zetten...
Uiteindelijk volgde er kort hierna een verhuizing, en een "ruil" van werkgever,
en vooral die laatste factor betekende een behoorlijke aanslag op de beschikbare vrije tijd...
De hele hobby verdween in de ijskast...geen tijd, waardoor ook geen interesse, zeg maar.
Maar.....uiteindelijk, na zo`n langere winterslaap, begint het dan toch weer te kriebelen,
en 3 maanden geleden, heb ik m`n nieuwe hobbykamer in gericht,
en heb de draad toch weer opgepakt...
De vrije tijd blijft nog steeds ietwat schaars, maar ik probeer in het weekend,
wanneer het maar even kan toch te bouwen.
En dus ging het verder met de Pz. IV Junior....
Inmiddels...
In eerste instantie wilde ik een latere Ausf. J, met skirt-houders, Ostketten, en zonder Zimmerit..
Uiteindelijk ben ik daar op terug gekomen...
Ik vond een mooi voorbeeld van een voertuig van de Panzerlehr div. normandie 44,
en dus met Zimmerit, en volledig skirt-pakket..
De skirts....voor maten en vorm, heb ik een 1/35 setje van Aber genomen..
De complete set, klaar voor het soldeerwerk
Voorste segmentjes..
De hele set..
De Pz heeft hier nog geen Zimmerit...skirts en houders zitten er allemaal nog los, op...
De boel moet nog geschuurd en geprimerd worden.....
Ietwat ongelukkig....het weggelaten cq. beschadigde linker voor spatbord...
Destijds paste dit netjes in het geheel..zonder de skirts...
Nu met skirts niet meer....ik heb me echter van de volgende oplossing weten te overtuigen...
Het voorste gedeelte van de skirts houderrail, ter hoogte van het weggeslagen spatbord,
wordt straks van reparatiesporen voorzien..en het voorste skirtsegment blijft in de rode menie..
Zodoende...is er wat schade aan het spatbord en de skirts ontstaan...
noem het lichte battledamage.
Of misschien een stuurfoutje van de chauffeur..waarna de "Werkstatt-Kompangie" voor,
bescherming wel de skirtrail gelast en gerepareerd,
en voorste skirtsegment vervangen heeft..
Dat spatbord isnie belangrijk...bescherming van de skirts wel...
En die nu ontbrekende koplamp..want die hoort normaal op het linker voorspatbord thuis.....
pfffrr....als het donker wordt, zet maar een kaars op het voorpantser...
Tijdens de strijd wordt toch geen verlichting gevoerd..
Iets in die zin, moet men dus destijds gedacht hebben...
.........Heerlijk die modelbouwers-fantasia..
Het koepeltje...
Stofring rond de BU voet....
Vult meteen die lelijke naad tussen koepel, en torendak op..
Eindstop voor het luik..
De ontbrekende vergrendeling van het luik...
Het Schumo-krikblok..
Ik heb voor de Atak zimmerit set gekozen, aangezien het model al gedeeltelijk gebouwd was,
en het dus wat lastig maakt om met magic sculp ( en dus ook water ) aan de slag te gaan...
Ik heb wel eens hun sets in de schaal 1/35 gebruikt, en vond hun sets altijd al super...
Een mooi onregelmatig en realistisch zimmerit patroon, resin onderdelen van goede pasvorm,
en kwaliteit, wat wil een mens nog meer...
Atak vervang in z`n sets ook vaak complete kit onderdelen...die ook op hun beurt weer,
uitstekend passen..
Dat is ook bij deze Pz IV set het geval...
Torenfrontplaat, de achterplaat van de upper hull, en mandlet onderdelen liggen hier,
als resin onderdelen, netjes van Zimmerit voorzien, bij.
Maar...ik had helaas de originele kit-onderdelen al verbouwd...
Geen nood.... hull achterplaat en toren frontplaat dan maar heel geduldig dunner,
gevijld en geslepen...
Let wel op...
Deze set betekend zeker niet minder werk, in verhouding tot,
de "do it yourself- magic-sculptechniek"....
De dunne resinsheets zul je echt nog dunner moeten vijlen en bewerken....
Bovendien wordt dit dus met CA lijm of seconden lijm aangebracht...
...betekend dus opletten bij het aanbrengen op het model....
Veel tijd om te positioneren heb je dus niet...
OOk op de snij-hoeken, waar 2 sheets op het model samenkomen, is wat na-hulp nodig,
soms, is er wel een minuscule kier, maar dat is met wat nawerk zo opgelost...
( magci-sculp, en hobby-mes..)
Ook de uitlaat heb ik aangepast....
De bevestiging van de hull....origineel is dat van Tamiya niet zo bijster te noemen...
Dus de originele schroeven door verzonken exemplaren vervangen...
En de afdek scharniertjes met magneetjes bevestigd...
Hierboven is de dunne naad tussen de zimmeritsheets zichtbaar..
Geen probleem, met magic sculp wordt dit straks weggewerkt..
Ik heb ook nog geen beschadiggingen in de Zimmerit aangebracht...nog niet....
De Zimmerit op de lower hull..
Ok...dit is het even weer, er is nog genoeg werk aan de winkel..
Greetz, John