Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 01 mei 2024, 04:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 sep 2008, 09:45 
Allo,

Even voorstellen, de nieuwe Panzer IV Ausf. J van Tamiya...

Afbeelding

Tamiya`s jongste telg, in het groeiende rijtje van de Full option modellen..
Vorige week vrijdag was het zover ,en stond de DPD met de doosjes voor de deur.. :)

Afbeelding

Na een tijdje door de doos gewoeld, en elk onderdeel kritisch bekeken te hebben ,was de conclusie....NETJES !! :D :shock:

Wat het loopwerk betreft ,daar is Tamiya niet zuinig met het metaal geweest ,maar logisch..moet ook wel..
Het geheel geeft een degelijke indruk.

Afbeelding

Vooral ook de plastic onderdelen zoals hul en toren zien er voor de verandering weer eens netjes uit..
Was de Panther en Jagdpanther nog 3 stappen terug ,kwa detail en afwerking.....hier zet Tamiya gelukkig weer die drie passen vooruit.
Het is geen super gedetailleerd model ,maar dat is ook niet de bedoeling van Tamiya ,ook niet bij de eerder verschenen modellen.
Hier en daar kunnen toch wel wat punten aangepast worden...maar dit vergt zeker geen verregaande chirurgie..
Gewoon OOTB...( Out of the box )....is dit weer een prima model ,dat beide Tamiya sterretjes weer met trots mag dragen.

Al ben ik er voor ,dat Tamiya zich nu eindelijk eens tot een geallieerd voertuig moet richten ,toch is de keuze voor de Panzer IV een goede.
Hiermee zetten ze eindelijk eens een "echte Duitse Panzer" neer.
Vergeet nu eindelijk eens dat handjevol Tigers, Jagdanthers ,King-Tigers....dat iedereen wel kent...
Dit is het echte Werkpaardje geweest van de Duitse Panzerwaffe...
Dit was de Panzer die het uiteindelijk echt moest doen ,en die ook gedurende de bijna 6 lange oorlogsjaren aan alle fronten heeft gediend.

Ok...verder met de bouw..
Allereerst heb ik ,zoals op de foto`s duidelijk te zien is ,alle metalen onderdelen ontvet ,en van een laagje primer voorzien.
Daarna begonnen met de opbouw van de lower hul..
De plastic returrollers heb ik vervangen door de allu gedraaide van Schumo...
Ik heb gemerkt dat deze beter draaien, dan hun plastic broertjes....

Afbeelding

Er komen straks de metalen Impact Ost/Winterketten op en wanneer dan de plastic returnrollers niet goed draaien ,zou dit slijtage kunnen betekenen...
Achja..tracks...
Die zijn wel erg smal...natuurlijk netjes op schaal...maar smal..en erg licht...
Persoonlijk vind ik de plastic tracks niet echt mooi....
Investering in metaal zal de Panzer zeker veel beter staan ,maar ik denk zelfs uiteindelijk ook betere rijeigenschappen opleveren.
Het iets hogere gewicht zal ,vooral omdat de tracks zo smal zijn ,voor betere grip zorgen....vermoed ik..

Afbeelding

Tamiya heeft zelfs gear-case covers mee ingepakt....
Ideaal om dat deze aan te passen en met kogellagers te voorzien..

Afbeelding

Daarbij moet wel rekening gehouden worden met de inbouw van het lager..
Door de lange flens van het aandrijfwiel ,is het niet mogelijk om het lager meteen vanaf de buitenkant te bevestigen.
Die flens valt te ver naar binnen.
Het lager moet dus aan de achterkant geplaatst worden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Best mooi trouwens...die metalen aandrijf en spanwielen....

Afbeelding

Verder...en best grappig om te vermelden...

Onderdeel B21 ,( plastic toegangs luikjes )...de voorgeboorde gaatjes zaten bij mijn Panzertje...aan de rechter ,en daarmee de verkeerde kant..
Die luikjes moeten aan de linker zijde van de lower hul geplaatst worden...zie...

Afbeelding

Zoals ook netjes in de bouwtekening staat vermeld...
Kennelijk heeft een medewerker van tamiya zich hiermee vergist..
Eerst de allu plaat gesneden..de gaten gestanst ,en vervolgens de plaat met de verkeerde zijde in de buigmachine gezet..
En dus eindigden de gaatjes aan de rechter, en daarmee verkeerde kant..
Ach het was snel gecorrigeerd...
Grappig...bij Tamiya werken dus ook nog gewone mensen...heb altijd gedacht dat Jappaners alles met robotjes deden..
....ehm...ok :roll: niet ALLES...op dat ene na.... :mrgreen: :wink:

T`is in ieder geval een punt waar men even op moet letten...onderdeel 2 x B21...aan de linker kant.... :|

Ok....dat was`t voor nu..

Greetz...


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 18 sep 2008, 10:35 
Niceee! :lol:


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 18 sep 2008, 14:23 
Hoi John,

Wel lullig van die luikjes(B21),want bij de mijne zaten ze wel aan de linker kant :roll: (toch nog menselijke trekjes bij Tamiya...)

Voor de rest wel een mooie kit,alleen die sluiting van de hull vind ik iets minder(ik gebruik geen laadplug),dit heb ik weer opgelost dmv van een magneetje te plakken aan het bovenste stukje(het schaniertje)die op zijn beurt weer aan het boutje zit "geplakt"
En ik weet niet of jij die extra platen aan de toren hangt,maar dan lopen deze klem op een beugel van het motordek :?

Succes,

Jan


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 21 sep 2008, 11:08 
Step 2...

De gearcase covers, of zoals de Duitsers zeggen "Seitenvorgelege"...heb ik natuurlijk wel met een extra schroefje vast gezet.

Afbeelding

Daarna de hull achterplaat....of moet ik zeggen achterplaten...
Die...is wel wat simpel omgezet door Tamiya...
Op zich wel netjes...daar niet van....maar toch...voor degene die wat extra detail wil aanbrengen ...is er voldoende "speelruimte"..
Ik ben er nog niet helemaal klaar mee...dat is ook wel te zien op de plaatjes...maar toch..

Afbeelding

Wat ik wel echt storend vind is die lelijke gietnaad...min of meer een "deuk" die over de volle breedte van de bovenste hull achterplaat loopt.
Dat is op te lossen met wat putty en wat schuurwerk..
Dat schuurwerk wordt wat bemoeilijkt door de plastik boutkopjes die Tamiya aangebracht heeft..
Om het mezelf wat makkelijker te maken ,heb ik de boutkopjes voorgeboord en daarna gewoon mee weggevijld..
Uiteindelijk heb ik de boutkopjes vervangen door exemplaren van messing...

Afbeelding

De Schumo sleepkabelhouders zitten er nu ook op...op de bovenste houders na...kijken of ik vanmiddag nog wat tijd heb.
Om nu te roepen dat de positie van de middelste houder bij het Tamiya model niet klopt...ben ik voorzichtig.
De foto`s die ik van de verschillende Ausf. J `s heb ,staan beide houders in ieder geval op de uiteinden..
Het is echter een puinhoop bij de Panzer Iv...en veel kleine kenmerken van de G ,H en J lopen kris kras door elkaar.
Echt goede lectuur is er bijna niet....tenmiste niet van het kaliber Jentz en Doyle...op het Spielberger "Begleitwagen Panzer IV" na...alleen is dat momenteel niet meer verkrijgbaar..
Verder is er wel 1 Panzertracks boekje geweest van Jentz en Doyle ,maar bijna nergens meer te vinden..
Wel veel prentenboekjes en andere rommel..
Ik ga dus maar van Achtung Panzer te werk..maar echt geweldig is dit ook niet..

Afbeelding

Foto van de J uit Het Antwerpse museum.. ( nu in depot in Kappelle )..Befehlspanzer..

Afbeelding

De uitlaat heb ik van een messing uitlaatpijpje voorzien...verder nog wat structuur aangebracht.

Afbeelding

De sleepkoppeling..

Afbeelding

Afbeelding

De styreen strip is een beetje onregelmatig....en op de foto`s zie je dat juist ook weer terug..
Op de uitstekende messingboutjes komen nog moertjes...en daarna worden ze nog netjes ingekort..
Die moertjes heb ik moeten bestellen...had er geen... :?

Afbeelding

De naad wordt dus duidelijk gebout..en ook duidelijk te zien hoe deze naad soms vervormt en verbogen is..
De strip moet aan de bovenkant nog van onderbroken lasnaden voorzien worden..
Verder nog twee gaatjes dichtmaken...en nog wat structuur aanbrengen op het plaatwerk..

grrr..


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 21 sep 2008, 12:32 
Hoi John,

Je maakt er weer een mooi pronkstuk van.
En nu begrijp ik dankzij de foto welke gietnaad je bedoelde.

Ik ben benieuwd naar het vervolg :D


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 21 sep 2008, 13:18 
Offline

Geregistreerd: 10 apr 2007, 18:33
Berichten: 528
Woonplaats: Beuningen
John, Als je boutjes en moertjes nodig hebt, en trouwens alle andere bouwers ook, kijk eens op deze nedelandse site van een leverancier.
www.microscrews.nl
Al vanaf 1mm en nog veel meer.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 sep 2008, 19:34 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 jan 2005, 20:40
Berichten: 3672
Woonplaats: Wijchen
En als je kleiner wilt kan je bij GHW terecht. vanaf M 0,6 :!:
http://www.modellbauershop.de/assets/s2dmain.html?http://www.modellbauershop.de/index2.html

_________________
Gr,
Tuur.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 sep 2008, 21:28 
welke maat heb ik nodig voor 1:35 en 1:16?
m0,6 of m1?


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 22 sep 2008, 18:40 
Allo ,

Boutjes en derg. krijg ik via AFV... :wink:
De schaal is eigenlijk niet bepalend voor de maat van de boutkopjes...
Dit pas je aan op schaal, aan de maat die op het echte voertuig ook gebruikt werd.
Al zul je voor 1/35 waarschijnlijk meer de kleinere maten zoals 0,6 gebruiken..
Dat gezegd.....kun je, wanneer je veel 1/35 bouwt beter in een punch & die set investeren...
Op den duur goedkoper....en kun je zoveel boutkopjes maken als je maar wilt..

Ok....het ging weer een stukje verder..

Afbeelding

Inmiddels zijn de spanner en spanwielen gemonteerd..
De kleine schroefjes heb vervangen door 6-kantboutjes....
Ik heb voorlopig nog even de plastictracks erop gelegd... :?

Afbeelding

Verder vond ik de vulhals voor de koelvloeistof niet echt mooi...( onderdeel E-4...geloof ik )
Dus maar een nieuwe gemaakt..

Afbeelding

Ok...omdat ik de sluiting van de hul niet echt bijster vind ben ik van plan om een laadplug in te bouwen..
Maar waar...?
Het luikje van de chauffeur viel al af....daar zitten de bevestigingspunten van het draaisysteem..
Kan wel....maar ik ben lui, en het is me teveel werk om de bevestiging te verplaatsten..
Nu is de speakerbox mooi laag......en is er op die plek nog wat ruimte...
En dus heb ik het linker motorluik hiervoor uitgezaagt..
Dit luik kun je allen maar openen als de toren in de 9.00 ur positie is gedraaid..///allee...half-negen dan.. :evil: :lol:
Het luik liet zich ook bij het 1 : 1 voertuig maar net openen...
Hoe staat het dan bij onze Tamiya ??

Hier...zie je al...dat er iets niet helemaal klopt..
De Schürzen steken net 1 mm te ver naar buiten om het luik te kunnen openen.
Als ik er dus verder niets aan ,doe...is dit werk voor nop geweest..
Maar ik verdenk de torenschürzen en dito houders ervan dat ze wat last hebben van "overgewicht"...kortom...te dik zijn..
Ach dat lossen we wel op...
Oftewel ik zet ze gewoon "op dieet" en vijl ze dunner...
Of nieuwe maken van messing....wat wel mooier ,maar veel meer werk is......en ik zei toch...ik ben lui.... :?

Afbeelding

Nog wat scharniertjes geknutselt..

Afbeelding

En...hupppakee...
Jah.....hij kan ook helemaal open...

Afbeelding

Het membraan van de speaker is hier niet beschermd...en dat lijkt me toch niet echt verstandig...
Dus heb ik er maar een beschermplaatje uit 2 mm poly voor gemaakt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grrr....


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 22 sep 2008, 20:00 
Je bent weer lekker op dreef!

Doe je ook mee met de bouw-wedstrijd op;
http://www.rctankhq.com/event_1.htm ??

leuk idee voor alle Panzer IV bouwers.

Leonard


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 23 sep 2008, 17:42 
hebbe hebbe hebbe :P

nouw nog het geld :cry:


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 24 sep 2008, 18:29 
Another excellent johncantonperfectfantastichopetoseemoresoon project.
Go ahead ole pal.

Cheers
Uwe


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 24 sep 2008, 21:22 
Hi John
nun bin ich auch hier :P bei mir sollte morgen auch mein Panzer IV angkommen kann es kaum erwarten,habe deinen Baubericht auch schon seit längerm hier verfolgt sehr schön was du da baust.Wird dein Panzer IV Zimmerit bekommen?Grüssle aus Bayern :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 25 sep 2008, 10:57 
Allo,

@Uwe...
Danke sehr.... :shock: ...
Schön auch mal wieder etwas von dir zu hören.. :D
Sehen/sprechen wir uns ,Ende Oktober wieder in Eindhoven ??

@Steinilein..
Auch an dich ...ein Dankeschön...wünsche dir jede Menge Bastelfreude beim IV`er..
Ah....du gehörst zu den "lustigen Leuten aus Bayern... :mrgreen:
Dann habe ich hier endgültig der Beweis...womit ich meinen Freund überzeugen kann das er nicht der einzige in Bayer ist der sich mit Rc Panzermodellbau beschäftigt... :mrgreen: :mrgreen:
( naja...er ist reintechnisch..Berliner :wink: )
Achja...nur um eines möchten wir dich Bitten..
Im BTN Forum sind "Nicknames" nicht gestattet.
Aus Höflichkeit...( Ja auch wir Niederländer können höflich sein....aber auch nur dann, wenn wir dazu Lust haben :wink: )
...also..nochmal aus Höflichkeit zu einander und ein Wenig um "fakes" und "Trollen" zu meiden ...benutzen wir unsere richtige Nahmen...
Dein nahmen kannst du in deinem Profil selbst ändern...oder durch ein Mod. ändern lassen..
Sei Bitte so nett...
Danke... :wink:

Ich habe...oeps..
Ik heb gisteren nog wat aan de panzer geprutst..de achterste spatborden verwijderd..

Afbeelding

Afbeelding

De resterende scharniertjes..of delen daarvan aangebracht..
Aan de rechterzijde heb ik de styreen strip ietwat vervomt....als zijnde lichte beschadiging..

Afbeelding

Verdorie....onscherpe foto.... :evil:

Greetz...


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 25 sep 2008, 12:11 
Allo,

Dat allemaal gezegd..
Net kwamen de nieuwe Impact tracksets binnen.. :wink:

Afbeelding

Even naast elkaar gelegd....ter vergelijking ,met de originele plastictracks...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grrrr


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling