Daar ik al een tijd met de Tamiya Panther bezig ben, ook van mijn kant een lopend bouwverslag.
Toen ik de doos voor het eerst openmaakte was ik erg in mijn nopjes met al die onderdelen
Dit veranderde langzaam maar zeker toen ik ontdekte dat het wat detaillering en kompromissen betreft die de heren van Tamiya gedaan hebben, het een hele klus zou gaan worden om het voor mij mooi model te worden.
Ondertussen was ik op een website gestoten
http://www.panther1944.de/Forum/viewtopic.php?t=335&postdays=0&postorder=asc&start=0 die een bouwverslag toont van een Wecohe Panther G met op de achterste as steelwheels.
Ik moet zeggen dat ik licht was aangedaan door alle details
Alleen de kosten voor deze Panther heeft mij ervan afgehouden om deze te kopen. Ik vind de oplossing voor de draagarmen (Tiger I swingarms) en de smallere alu hull niet mooi. Er moet ook nog allerlei electronica in zoals aandrijvingen voor de toren en dan de DMD- en MF-units of die van Elmod.
Veel kleine details ontbreken (of niet gedetailleerd genoeg) in de Tamiya kit, en heb me deze laten bezorgen door Wecohe en Axel.
De uitvoering die ik voor ogen heb, een Panther G die gebouwd is in december '44.
Ook ben ik bezig met het maken van details die je misschien niet direkt ziet of incidenteel. Deze details, ik heb het nu over de schokbrekers die buiten aan de romp zitten, heb ik ook nagemaakt louter van foto's en zullen niet geheel op schaal zijn. Als de verhouding maar klopt.
Deze heb ik 4x gemaakt uit Plastrukt hoekprofielen (een metalen uitvoering is beter, kan dit alleen niet maken) en op maat gesneden strips, en met een grove vijl in contour gevijld en met een fijnere vijl afgewerkt.
De ''nietschrauben'' komen van Knupfer en de schotelveren (2x 5paar) van Amatec.
Er komen trouwens nog andere (romp)bouten in (1,2mm met 2mmbrede kop) , dit is alleen om te zien hoe het op de romp staat.
Ook de voorste schokbrekers heb ik 2x gebouwd nu uit messing omdat dat sterker is en je kunt dit mooi buigen.
Ook hier schotelveren 1x 5paar voor en 1x 4,5paar achter om de armhoogte te compenseren. Ook hier komen 1,2mm rompbouten in vanwege de bredere kop. En er moeten nog 2 kleine stripjes op komen.
De armen met het witte vlak, die heb ik dus aangepast met Milliput om ze hoekig te krijgen.
Een overzicht van de linkerkant, de pinterugdrukplaat komt er ook nog op.
Er is al meer gedaan, heb alleen geen plaatjes hiervan. Komt nog.