Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 27 okt 2025, 23:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 aug 2007, 20:41 

Daar ik al een tijd met de Tamiya Panther bezig ben, ook van mijn kant een lopend bouwverslag.

Toen ik de doos voor het eerst openmaakte was ik erg in mijn nopjes met al die onderdelen :D

Dit veranderde langzaam maar zeker toen ik ontdekte dat het wat detaillering en kompromissen betreft die de heren van Tamiya gedaan hebben, het een hele klus zou gaan worden om het voor mij mooi model te worden.

Ondertussen was ik op een website gestoten http://www.panther1944.de/Forum/viewtopic.php?t=335&postdays=0&postorder=asc&start=0 die een bouwverslag toont van een Wecohe Panther G met op de achterste as steelwheels.
Ik moet zeggen dat ik licht was aangedaan door alle details :shock:
Alleen de kosten voor deze Panther heeft mij ervan afgehouden om deze te kopen. Ik vind de oplossing voor de draagarmen (Tiger I swingarms) en de smallere alu hull niet mooi. Er moet ook nog allerlei electronica in zoals aandrijvingen voor de toren en dan de DMD- en MF-units of die van Elmod.

Veel kleine details ontbreken (of niet gedetailleerd genoeg) in de Tamiya kit, en heb me deze laten bezorgen door Wecohe en Axel.
De uitvoering die ik voor ogen heb, een Panther G die gebouwd is in december '44.

Ook ben ik bezig met het maken van details die je misschien niet direkt ziet of incidenteel. Deze details, ik heb het nu over de schokbrekers die buiten aan de romp zitten, heb ik ook nagemaakt louter van foto's en zullen niet geheel op schaal zijn. Als de verhouding maar klopt.

Deze heb ik 4x gemaakt uit Plastrukt hoekprofielen (een metalen uitvoering is beter, kan dit alleen niet maken) en op maat gesneden strips, en met een grove vijl in contour gevijld en met een fijnere vijl afgewerkt.
De ''nietschrauben'' komen van Knupfer en de schotelveren (2x 5paar) van Amatec.
Er komen trouwens nog andere (romp)bouten in (1,2mm met 2mmbrede kop) , dit is alleen om te zien hoe het op de romp staat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de voorste schokbrekers heb ik 2x gebouwd nu uit messing omdat dat sterker is en je kunt dit mooi buigen.
Ook hier schotelveren 1x 5paar voor en 1x 4,5paar achter om de armhoogte te compenseren. Ook hier komen 1,2mm rompbouten in vanwege de bredere kop. En er moeten nog 2 kleine stripjes op komen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De armen met het witte vlak, die heb ik dus aangepast met Milliput om ze hoekig te krijgen.

Een overzicht van de linkerkant, de pinterugdrukplaat komt er ook nog op.
Afbeelding

Er is al meer gedaan, heb alleen geen plaatjes hiervan. Komt nog.

Laatst bijgewerkt door Marcel Hambuckers op 20 aug 2007, 23:19, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2007, 21:25 
Gebruikers-avatar

:shock: wow

Ziet er al netjes uit hoor!
Veel succes met de rest! ben benieuwd naar het eindresultaat :wink:

Afbeelding

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2007, 22:49 
BTN Erelid

Hiep Hoi Marcel,

Mooi projectje heb je daar.
Ik moet zeggen dat die schokbrekers inderdaad ontbreken bij de Wecohe Panther. Heel misschien moet ik mijn scratchbuildtechnieken toch eens up to date gaan brengen.
Overigens maakt de Wecohe Panther geen gebruik van een Tiger unterwanne. Eigenlijk alleen de electronica en een paar kleine dingetjes, hoofdzakelijk schroefjes en dergelijke!

Grrroet'n,
Rob

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2007, 23:11 

Hoi Rob,

Je hebt gelijk, ze gebruiken ook de draagarmen van de Tiger en niet de wanne. Zal dit even aanpassen in mijn post :oops:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 08 sep 2007, 22:32 

Zo, een update.

Als je lekker bezig bent vergeet je wel eens foto's te maken...

Sinds een week ben ik in het bezit van een draaibankje die ik direkt aan het werk heb gezet.
Om de eindaandrijving van Wecohe te ''vullen'' en om er een kogellager te kunnen monteren heb ik een stukje alu staaf gedraaid en uitgeboord/gedraaid.
Deze heb ik met threadlock van Tamiya vastgelijmd in de behuizing. Zelfde geld ook voor de kogellager.

Afbeelding

De panzervorgelege van Wecohe heb ik aangepast op de zelfde manier als de originele Tamiya delen, met vulplaatjes. Omdat het kopien zijn van Tamiya, alleen in metaal uitgevoerd. Er zijn nu ook mooiere van Impact te koop met lasnaden.
Ik heb de eindaandrijving aan de binnenkant goed met jutex (iets anders had ik op dat moment niet) ingesmeerd om het geheel water en stofdicht te maken en direkt gemonteerd.

Het water en stofdicht maken van de binnenkant heb ik op dezelfde manier gedaan, ook met jutex.
Alleen de asgaten nog, hier heb ik al ideen voor.
Afbeelding

Omdat de alu romp van Tamiya de contouren volgt van een Ausf. D/A, heb ik dus een stuk Evergreen op maat gesneden en op de romp bevestigd. (al te zien in mijn eerdere post).
Nu heeft het de contouren van een Ausf. G.
Overzicht van de onderkant.
Afbeelding

De achterwand van Wecohe voor de Tam Panther is op de montagepunten voor de details na slecht uitgevoerd.
(Sommige gaten voor de details moeten alsnog aanhand van de onderdelen opnieuw geboord worden...)
Ik heb alle 4 de schroefgaten om het geheel op de romp te kunnen schroeven gedicht en nieuwe montagegaten geboord. Heb direkt om het licht gebogen plaatje recht te dwingen een nieuwe bevestigingspunt op de romp gemaakt met wat messing plaat en 4 boutjes en moertjes M1,6.
Afbeelding

Afbeelding

De achterwand met de oude en nieuwe dichtgesmeerde gaten.
Afbeelding

Om het licht 'doorhangen' van de plastic plaat tegen te gaan een alternatieve ophanging bedacht.
Afbeelding

De uitlaat in wording....
Afbeelding

Binnenkant, zie je straks niets meer van. Jammer.
Afbeelding

Lasnaadjes....
Afbeelding

Afbeelding

Pin-terug-druk-plaat met lasnaadjes van Tamiya putty.
Afbeelding

Arm met hoedmoer.
Afbeelding

De loopwielen zijn al gespoten in de basiskleur evenals de de sprockets en de idlers.

Tot zover.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2007, 06:26 
Hoi Marcel,

Excellent stuff :wink:

Groetjes
Uwe

Titel:
BerichtGeplaatst: 10 sep 2007, 00:30 

Hallo Uwe,

Danke für dein kompliment.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2007, 21:49 

Zo, afgelopen weken langzaam aan verder gegaan met mijn Panther G.

Ik vond het uitbuigen van de plastichull geen gezicht, en heb hier een messingprofiel opgelijmd.
Afbeelding

Om de zijkanten van de hull naadloos te laten aansluiten op de achterwand, heb ik een messing strip afgekort en gebogen en vervolgens gelijmd en geborgd met een boutje en moertje
Afbeelding

En een houder waar het stripje achterhaakt
Afbeelding

Het resultaat
Afbeelding

Om makkelijker bij het terugslagmechanisme te komen, (en uiteraard ook handig voor werkzaamheden in de toren) de mantel met aanbouw demontabel gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

De twee kofferbakken waren leuk om te maken
Afbeelding

Met scharnieren van Aeronaut als ik me niet in de naam vergis
Afbeelding

Sluitingen
Afbeelding

Afbeelding

Details op het achterdek
Afbeelding

Nieuwe handgreep op de toren
Afbeelding

Details op de toren
Afbeelding

Zonnescherm voor de bestuurder
Afbeelding

Mooi rond is niet lelijk
Afbeelding

De mondingsrem van Impact
Afbeelding

Luikjes
Afbeelding

Noodvizier
Afbeelding

Luchtinlaat die...
Afbeelding

eruit genomen kan worden om de hull los te schroeven
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 okt 2007, 20:20 
Hallo Marcel,

Je blijft me verbazen :o
Als je ergens aan begint dan moet het ook voor de 100% (99% :oops: ) goed zijn.
Kom dit pronkstuk eerdaags bewonderen.

Mvg Gert

Titel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007, 00:27 

Ha Gert,

Als je bezig bent is er altijd wel iets nieuws wat ik anders/beter wil hebben.

Citaat:
Kom dit pronkstuk eerdaags bewonderen.

Ben a.s. vrijdag vrij, lekker knutselen :D
Zie ik je dan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 okt 2007, 09:12 
Hallo Marcel,

very impressive work !! :lol: Greetings from Germany,

Jens

Titel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2007, 00:28 

Zo, ietsje verder weer...

Lasnaden op de koepel en rondom de periskoopbeschermers op de koepel en hull gemaakt met Evergreen 0,5mm vierkant.
De lasnaden om de platen waar de rail voor het MG op zit komen er wel, zal deze platen nog dunner maken. (of ik wacht op Schumo...) Krijg binnenkort de periskopen voor alle kijkgaten binnen en zal deze na het spuiten monteren.
Afbeelding

De mantel is heel erg mooi, ware niet dat de Schumo loop (hier op het forum ook wel schietbuis genoemd) net iets dunner is waar hij in de mantel zit als die van Tamiya met weer (te)veel speling tot gevolg.
Dit heb ik opgelost zoals ik dit ook bij de Tam mantel gedaan heb: een buisje van messing er in gemonteerd. Moest de buis in dit geval in de lengte doorzagen om de juiste diameter te krijgen. En vijlen vijlen vijlen in de mantel :| om alles passend te krijgen.
En de regengoot voor het vizier ben ik kwijtgeraakt, zal wel proberen een nieuwe te maken.
Afbeelding

De vinnen in de ''Flammvernichters'' ook gemonteerd.
Afbeelding

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2007, 06:38 
Mooi werk, weer zo'n priegel bouw topic op 't forum.
Zulke kleine onderdeeltjes, 't verbaasd mij dat je alleen dat regengootje bent kwijt geraakt :lol:

Titel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2007, 12:50 

Hoi Theo,

Tja, sommige dingen schieten wel eens uit een pincet :oops:
Ben wel eens wat meer kwijtgeraakt, maar wel teruggevonden :D

Update:
De regengoot heb ik ook gevonden :D

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2007, 21:30 

De boegplaat die ik had gemaakt van 0,3mm evergreen zag er niet mooi uit doordat het te bobbelig was verlijmd.
Daarbij werd de aansluiting op de bovenromp steeds slechter. Bijbuigen hielp ook al niet meer en het overstekend gedeelte knapte er af :shock:

Dan maar een nieuwe maken.
Dit keer van 0,4mm aluplaat van K&S.
Afbeelding

Eerst de uitsparingen zagen en vijlen voor de interlocks en op de achterkant een stripje gelijmd die ook van deze plaat gemaakt is.
Afbeelding

Het stripje is aan de voorkant met een goedkope grove vijl van struktuur voorzien.
Afbeelding

Afbeelding

Het geheel.
Afbeelding

De plaat heb ik erop gelijmd en versterkt aan de binnenkant waar de twee delen elkaar ontmoeten.
Afbeelding

Afbeelding

Klaar. Alleen de lasnaden bij de vorgelege nog en wat opruwwerk.
Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur