Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 02 jul 2020, 11:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Projekt E-50
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010, 13:25 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1006
Woonplaats: Apeldoorn
Na de Löwe weer een project van mijn kant.

Dit maal weer een paper panzer, de E-50.

Na veel geneusd te hebben op het web, en in diverse boeken, heb ik voldoende info kunnen vergaren om deze tank te kunnen bouwen.
Al blijven en zijn sommige details onduidelijk, daar heb ik dan mijn eigen interpretaties op los gelaten.

De eerste hobbel die genomen moest worden was het loopwerk, in dit geval de loopwielen.
Ik had hier de loopwielen van de KT kunnen gebruiken, maar de loopwielen voor de E-50 zijn net iets anders.
De loopwielen zijn breder en hebben bij de naaf een iets andere vorm.
Dus zelfbouw.

Eerst de wielen (12 stuks) maar draaien uit alu staaf.
Afbeelding

Afbeelding

Een wiel is gedraaid, nu nog maar 11.
Afbeelding

Binnen en buiten wielen.
Afbeelding

Om de wielkappen te maken heb ik hiervoor een wielkap van de Tamiya KT genomen en de binnenste twee ringen afgedraaid.
Afbeelding

Afbeelding

Een nieuwe ring gedraaid uit pvc.
Afbeelding

Gaatjes geboord voor de boutjes en moertjes M1
Afbeelding

Afbeelding

De wielkap in het rubber gezet en daar afgietsels van gemaakt in resin. (eerste maal dat ik dat gedaan heb)
Afbeelding

De wielen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groeten, Marcel
Tiger I spät, Tiger I mid, Panther G, S. Löwe, E-50, FAMO, PUMA.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010, 16:33 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 feb 2010, 23:59
Berichten: 161
Hallo Marcel, ga je de romp net als de Loewe geheel zelf bouwen of ga je een King Tiger romp ombouwen?

M.v.g. Bas.

_________________
The Gods made Heavy Metal, and they saw that it was good.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010, 18:13 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1006
Woonplaats: Apeldoorn
Hoi Bas,

De romp ga ik helemaal zelf bouwen.
Dezelfde bouwwijze als bij de Löwe.

_________________
Groeten, Marcel
Tiger I spät, Tiger I mid, Panther G, S. Löwe, E-50, FAMO, PUMA.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010, 22:19 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 mei 2008, 08:53
Berichten: 867
Woonplaats: 7th layer from hell, Ridderkerk
Eindelijk! de E-50. Van elk detail lekker veel foto's maken!

_________________
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 04 aug 2010, 09:47 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 jan 2005, 20:22
Berichten: 3339
Woonplaats: gorinchem
ik was al heel benieuwd wanneer je ermee zou komen
eerste foto's zijn weer veel belovend

keep going : Thumbup :

_________________
http://s38.photobucket.com/user/reinier ... 1.mp4.html

http://s38.photobucket.com/user/reinier ... w.mp4.html


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 04 aug 2010, 18:37 
Offline

Geregistreerd: 05 aug 2008, 20:42
Berichten: 236
Woonplaats: Zoetermeer
Dat ziet er weer heel erg mooi uit. : Thumbup :

_________________
Tamiya Königstiger Auser betrieb. General uberholung

Junckenburg/Tamiya E-100 einzatzbereit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 aug 2010, 13:47 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1006
Woonplaats: Apeldoorn
De bodem van de E-50 is niet vlak zoals bij de andere tanks wel meestal het geval is.
Om ruimte te krijgen voor het veersysteem is het deel waar deze komt verhoogd.
Er zitten in deze tank (evenals de E-75) geen torsiestaven als vering ingebouwd, maar speciaal ontwikkelde veer/schokbrekerbehuizing die aan de buitenkant van de romp word bevestigd.

Om de bodem te maken heb ik wederom 2mm alu plaat, alu hoekprofiel en messing rechthoek staf gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Om de romp te bouwen had ik poly platen gebruikt van 3mm + 0,75mm verlijmd om 3,75mmx16=60mm dikte te krijgen. (zijkanten en achterwand)
De boegplaat is 5mm, en de glacisplaat is 6,5mm dik.(3+0,5+3mm)
Afbeelding

Met asgat aanduiding voor het spanwiel voor.
Afbeelding

Met asgat voor de aandrijving achter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Boegplaat.
Afbeelding

Afbeelding

Glacisplaat.
Afbeelding

Afbeelding

Achterwand met uitsparing voor de aandrijvingen.
Afbeelding

Afbeelding

Zover zo goed dacht ik.
Totdat de gelamineerde platen begonnen krom te trekken.... : Andry :
Heb de gehele romp opnieuw gemaakt uit 4mm i.p.v. 3,75mm. De glacisplaat heb ik 6mm plaat genomen en rondom 0,5mm gelijmd.
Was intussen ook al bezig geweest met het bedenken hoe het dek te bouwen, uit een Tamiya KT boven hull of die van Wecohe.
Heb de Wecohe gekozen, daar deze me meer vrijheid geeft tot aanpassen dan de Tamiya.
Toen ik de spullen binnen had, direct gaan kijken hoe het staat, en er achter gekomen dat mijn romp 4mm te smal is.
Ach, kleinigheidje hou je toch.
Maar ook aangepast: Alu hoekprofiel beide zijden 2mm naar buiten zetten en een nieuwe achterwand, boeg- en glacisplaat gemaakt.

_________________
Groeten, Marcel
Tiger I spät, Tiger I mid, Panther G, S. Löwe, E-50, FAMO, PUMA.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 aug 2010, 15:36 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 jan 2005, 20:22
Berichten: 3339
Woonplaats: gorinchem
ik begin te begrijpen waarom we er niks over hoorden al die tijd
veel tijd en aanpaswerk erin
dat je de schaaldikte aanhoud joh : WohoW :

_________________
http://s38.photobucket.com/user/reinier ... 1.mp4.html

http://s38.photobucket.com/user/reinier ... w.mp4.html


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 aug 2010, 17:55 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1006
Woonplaats: Apeldoorn
De reden om de schaaldiktes aan te houden is omdat ik dat mooier vindt, geeft meer stevigheid aan het geheel en de vingerverbindingen zijn ook makkelijker te maken.

Och, waarom het zo lang duurde was eigenlijk dat ik tegen het maken van de aandrijfwielen aan zat te hikken.
Erg véél werk.
Maar dat is ook gelukt.

_________________
Groeten, Marcel
Tiger I spät, Tiger I mid, Panther G, S. Löwe, E-50, FAMO, PUMA.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 aug 2010, 18:52 
Offline

Geregistreerd: 15 nov 2008, 21:24
Berichten: 66
Mijn complimenten dat ziet er weer goed uit !

Zou je misschien kunnen toelichten hoe je de diverse rompplaten op maat maakt en ervoor zorgt dat een en ander zo mooi past ?

Verder vroeg ik me af welke aandrijving je hebt gepland voor de E-50


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 aug 2010, 19:03 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1006
Woonplaats: Apeldoorn
Hoi Mark,

Gelukkig heb tekeningen gevonden in een boek van Spielberger en Doyle, Special panzer variants.
Deze tekening ingescand en op het werk van m'n pa uitlaten printen in 1:16.
Eigenlijk is het dan makkelijk, maten overnemen en zagen.
En uiteraard rustig en nauwkeurig te werk gaan.
De aandrijvingen die erin komen zijn die van Marcel Rientjes.
In dit geval de aandrijvingen voor de Tiger I/Panther.
Maar hij rijdt wel enorm snel met alleen een Tamiya DMD eraan...(ja, hij rijdt al).

_________________
Groeten, Marcel
Tiger I spät, Tiger I mid, Panther G, S. Löwe, E-50, FAMO, PUMA.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 aug 2010, 19:25 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 23 feb 2010, 23:59
Berichten: 161
Interessant om er zo achter te komen dat de E-50 achterwielaandrijving zou krijgen.
Bij veel gebouwde modellen zie je dat ze achter gewoon een K.T. spanwiel heben gebruikt, maar bij diverse tekeningen zie je inderdaad een aandrijfsprocket achter.
Maar zou dan alleen het achtersprocket aangedreven zijn of ook de voorste net als bij de Elefant en de Ferdinant?
Het loopwerk met bogies van de E-50 lijkt dan ook veel op het ontwerp van Porsche.

M.v.g. Bas.

_________________
The Gods made Heavy Metal, and they saw that it was good.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 aug 2010, 20:12 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 okt 2009, 23:00
Berichten: 321
Woonplaats: Roosendaal
Een zeer interesant project om te volgen : Thumbup : Ziet er al zeer gaaf uit. Ben benieuwd naar de volgende vorderingen!

_________________
Mijn collectie:
Panzer IV (zal binnenkort een renovatie krijgen)

Mijn projecten:
Huisjes
Panther G
Jagdtiger
M4A1(w) HVSS
M10
Pz IV


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 aug 2010, 18:08 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1006
Woonplaats: Apeldoorn
Hoi Bas,

Alleen de achterste sprockets drijven de tank aan.
Om de enorme hoeveelheid aan aandrijf modules (motor, versnellingsbak, eindaandrijving(besturing, remmen)) compacter te krijgen waardoor er een afname van het totaalgewicht van 1ton was te verwachten, is het ook veel rendabeler om dit in een kleinere enkele transmissieblok te bouwen waardoor het dus ook minder materiaal en uren kost om dit te bouwen.
Volgend voordeel is dat de vervanging van de gehele transmissie eenvoudiger is dan losse modules.
Achterdek verwijderen, blok eruit, nieuwe erin, achterdek weer monteren en klaar.

_________________
Groeten, Marcel
Tiger I spät, Tiger I mid, Panther G, S. Löwe, E-50, FAMO, PUMA.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 aug 2010, 18:49 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1006
Woonplaats: Apeldoorn
Nu de bodemplaat en de zijkanten 'klaar' zijn, is het tijd geworden om het spanwiel mechanisme te bouwen.

Voor de spanwielen heb ik die van de KT (wederom) genomen.
Ook hier heb ik kogellagers ingebouwd.
Afbeelding

Afbeelding

Buisje in de naaf geperst, nou ja geduwd.
Is een beetje driehoekig geworden, wat niet erg is.
Afbeelding

De as met lagers en afstandsbus erin geperst.
Afbeelding

binnenste wiel erop.
Lagertje past mooi.
Afbeelding

Afbeelding

Versterking voor het asgat.
Flenslager in messing buisje dat weer in een ABS buis zit.
Afbeelding

Spanwiel middels messing draagarm en as provisorisch gemonteerd.
Afbeelding

Op de lange as komt dit tandwiel.
Afbeelding

Dat zich laat stellen door dit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoekprofiel waar het stel mechanisme op komt te zitten.
De assen zijn drievoudig gelagerd, twee lagers in de hull en één in het alu hoekprofiel.
Overkill? misschien, maar het is nu ook water en stofdicht aan de buitenkant en erg stabiel.
Via de voorste luiken kan ik straks de spanwielen stellen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groeten, Marcel
Tiger I spät, Tiger I mid, Panther G, S. Löwe, E-50, FAMO, PUMA.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling