Hallo,
Na 6 maanden bouwen begint mijn project "Löwe" vorm aan te nemen.
Het gaat hier om een niet verwerkelijkt papieren project van de Duitsers die al in 1942 in planning was.
De Löwe zou als aflossing voor de Tiger I bestemd zijn ware het niet dat die eer aan de Tiger II Ausf. B ging op bevel van die gek met het snorretje.
Mij bekent zouden er 3 uitvoeringen zijn. (er is ook sprake geweest van een lichte variant wat ook niet verder kwam dan een model)
Ausf. A met 105mm kanon,
Ausf. B met 150mm kanon,
Ausf. C met 88mm kanon, dezelfde als in de KT.
Deze opsomming en tekeningen heb ik uit het boek "Deutsche Geheime Panzerprojekte" van W. Trojca.
Alle voorbereidingen en vele onderdelen hadden deze tanks met elkaar gemeen, wat weer makkelijk voor mij is.
Kan dus veel van de KT voor mijn project gebruiken.
De pantserdiktes komen ook in het model terug.
Hier het bouwverslag.
Ik zal niet veel tekst bij de afbeeldingen zetten, de foto's spreken hoop ik voor zich.
Als eerste de spanwielen:
De glijlagers en speling die het heeft bevielen mij al direkt niet.
Dus kogellagers erin.
Ik heb wel het een en ander met mijn draaibankje moeten weghalen om de lagers en buis erin te krijgen.
De spanassen, deze zijn van de Tiger I/ Panther:
Hier is de flens afgedraaid, had uiteindelijk niet gehoeven...maar daar kom je pas achter als je aan het bouwen ben en met de tracks in de weer bent.
In de sleuven, althans tot nu 1, komt de spaninrichting. De hoedmoer die ik gebruikt heb om de spanassen vast te zetten voldoet prima om over laminaat te rijden.
Een 'landelijke' test deed mijn vermoeden bevestigen dat het niet voldoende zou zijn.
In de sleuf komt een stalen draadstaaf die in de romp af te stellen is.
Behuizing voor een span as.
De bodem is van halfharde alu plaat, 2mm dik, daarop 2 U profielen van alu met daarin de aslagering.
Deze plaat en de diktes van de polystyreen platen geven de tank een enorme sterkte, hij tordeert vrijwel niet.
Begin van de romp. Deze betaat uit 5mm styreen plaat (zijkanten, achterkant).
De boegplaten vertanden met elkaar en de zijkanten was een leuk puzzelwerk
De boegpartij bestaat uit gelamineerd styreen 8,75mm dik.
Hierin is wel een uitsparing aangebracht om de vertragingen plaats te bieden.
Het bovendeel van de romp bestaat uit 5mm styreen:
Vooral de vertandingen zijn een puzzel opzich: geen hoek is gelijk.
Verlijming in progress:
Tiger I/II eindaandrijving met kogellager:
Stukje pvc gedraaid waar de lager mooi in past.
Hier zie je de uitsparingen voor de vertragingen:
Vering van WeCoHe:
MG blende van de Panther kit:
Achterwand met alvast wat details van Schumo en mezelf:
De vertragings kast van clubgenoot Marcel Rientjes:
Kleine aanpassing aan de sprocket as: Daar ik de KK tracks op mijn Panther heb liggen heb ik de originele assen over. Deze zijn met een simpele aanpassing door kogellagers met een grotere asdoorsnede maar gelijke buitenwerkse maat in de vertragingen gebouwd.
Tot zover het eerste deel.