Hoi Reinier,
Ik heb de tracks met zwarter van het merk Metalblak gedaan. (verkrijgbaar bij
http://www.sauerbiermodelbouw.nl/Natuurlijk de zwarter in dit geval voor STAAL, een ontvettingsmiddel, conditioner en conserverings olie, alles in 1 set met flesjes á100ml. (de olie heb ik alleen op de Tiger I reserve schakels gebruikt, deze zijn heel donker bruin geworden).
Ik heb eerst de tracks ontvet met de ontvettingsmiddel, vervolgens de boel goed afgespoeld.
Vervolgens de tracks in de conditioner gelegd, schijnt te helpen
En weer goed afspoelen.
Ik heb dan een plastic bak gepakt (saladebak 1kilo) en 0,5 liter zwarter erin leeggegoten en 0,5 liter lauw water.
(op de handleiding staan andere verhoudingen, deze werkt sneller)
Ik heb de track opgerolt en op hun kant in de bak gelegd,(kompleet ondergedompelt) de bak af en toe een beetje bewegen om wat beweging in de vloeistof te krijgen. De track krijgt na verloop van tijd een zwarte kleur.
Als de track helemaal zwart is eruit halen en onder de koude stromende kraan GOED afspoelen.
Ik heb mijn tracks op een oude handdoek gelegd om te drogen. Je ziet nu ook dat de track na het afspoelen en na het drogen mooi roestig/bruin van kleur is. (ook afhankelijk van de legering van de tracks)
Nadat mijn tracks droog waren sloegen ze deels wit uit, dit komt omdat de tracks van zink zijn gemaakt. (zinkwit, word ook als pigment gebruikt) Borstel de tracks dan met een harde stugge kwast/penseel af tot het witte goedje is verdwenen.
Je tracks zijn nu klaar.
Ik heb deze omschrijving uit mijn Tiger I projekt gehaald en aangepast op de manier zoals ik nu mijn tracks behandel.