Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 28 apr 2024, 22:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 maart 2023, 18:25 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Naast de tiger waar ik nu mee bezig ben is mijn volgend project een sherman m4a3 (of bij geluk een m4a1 mits ik een compleet bovenstuk kan vinden voor een redelijke prijs)
Ik heb al een metalen taigen chassis binnen.
Qua verdere onderdelen ben ik nog het een en ander aan het uitzoeken wat ik wil.

Bij de tiger heb ik een 4in1 h-l korte as metalen overbrenging met kogellagers ingebouwd, wachtend op de spat kapjes uit china want die vond ik niet dichterbij.
Met deze langzamere maar meer realistische snelheid en kracht van de tiger 1 ben ik best tevreden ondanks het gewicht door al dat metaal.

Nu ben ik aan het rond kijken voor de sherman.
Ook hier komt een lmod in en alles in zoveel mogelijk metaal, tenminste dat is de bedoeling.

Nu zie ik een aantal overbrengingen 3:1 4:1 en de 7:1
https://heng-long-panzer.de/de/rc-panzer-zubehoer-1-16/sherman-m4a3-zubehoer/

Heb ook ergens gelezen dat dit niets met de werkelijke overbrenging heeft te maken, dit maakt het wat lastig in keuze.
Had meer te maken met de aantal asjes i.p.v. overbrenging?

De 7in1 heeft een overbrenging van 76:1 maar welke hebben de 3in1 en 4in1?
Hoe kom ik erachter wat de juiste keus is qua overbrenging. (want kan ze niet even uittesten)
Is dit ergens te vinden?

De 4in1 die ik voor de tiger had gekocht was eigenlijk een gok in welke...........van de 4in1....... :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 30 maart 2023, 21:57 
Offline
BTN Clublid

Geregistreerd: 16 feb 2008, 18:07
Berichten: 407
Woonplaats: Gouda
Hallo Derk,

de verhoudingen 3 :1 / 4: 1 / 5: 1 / 7 : 1 hebben in principe niks te maken met de eindsnelheid.
Als , ik zeg als de elektromotoren hetzelfde toerental zouden hebben dán zou de eindsnelheid wel
beinvloed worden.
maar de elektromotoren in al die verhoudingen hebben allemaal verschillende toerentallen ( bij volle belasting uiteraard)
Die lopen uiteen van 8000 - tot 23000 toeren.
Er kan altijd wel een klein verschil in eindsnelheid van die andrijvingen zitten vwb de tank zelf.
Maar het is niet altijd nodig om die grotere vertragingen erin te zetten.
met die oude ( meuk) RX 18( ook latere typen) en standaard 3 : i vertragingen bijv wil de tank alleen maar op heel glad parket draaien.
In ''het wild'' zoals dat heet meeeeeters nodig om te draaien.
Zelfde tank met stalen tracks mét die nieuwe HL TK 6.0 (en ook standaard 3: 1) draait wel in het wild op zijn plek, komt door veel meer
Ampere sterkte afgifte en uiteraard stuk dikkere stroomkabels. Dus zonder een 4/5/7 op 1 vertraging)
groet
Chris

_________________
Als het groter is dan 1 op 1 , is het voor mij !!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 31 maart 2023, 08:07 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Dat maakt het juist voor mij ook verwarrend. :D

Dat het niks te maken heeft met de vertraging, maar met het aantal asjes?
Waarom dan de 7in1 tandwielset?
Wat bied deze dan aan voordelen ten opzichte van de 4in1 of 3in1?
Of de voordeel van de 4in1 t.o.v. de 3in1.
Kan me voorstellen dat de 4in1 sterker is dan de 3in1 m.b.t. 1 asje meer wat zorgt dat de tandwiel box minder flext?

Dat verschil met de motoren was mij al opgevallen. (380 en 390)
Bij de rc auto's kun je meestal wel de overbrengingen vinden, bij de tanks werkt dit iets anders zie ik.


Ik begrijp de samenstelling zoals hoog-laag mid-laag e.d. als positie van de motor.
En dat er verschil zit in korte en lange as.
En voor mij dan een box met liefst stalen tandwielen en met rollagers.

Maar dan kan ik kiezen tussen 3in1 4in1 en 7in1 voor de sherman..........

Waarom die keus als dit niks met de reductie of overbrenging te maken heeft.
Soms lees ik bijvoorbeeld bij de 7in1 een reductie van 76:1 en voor een 4in1(taigen)> 90:1 reductie, 3in1 zo geen idee.
Maar dit wordt ook weer tegen gesproken door anderen.

Ik neig daarom weer naar een 4in1 voor de sherman omdat ik niet weet wat de 3in1 of 7in1 doet m.b.t. het rijgedrag.
Voor het kleine verschil qua snelheid m.b.t. tiger vs sherman kan ik ook de pinion 1 of 2 tandjes verhogen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 31 maart 2023, 09:26 
Offline
BTN Clublid

Geregistreerd: 16 feb 2008, 18:07
Berichten: 407
Woonplaats: Gouda
Heel simpel Derk,

licht geheel plastic tankje , 3 op 1 is ruim voldoende om aan te drijven en goedkoopste voor fabrikant bovendien,

heeele zware geheel metalen tank die klein plastic tankje plet als die niet op tijd weg is komt nog geeneens van de plaats
met die 3 op 1 aandrijving , dan heb je hoe zwaarder de tank 4 op 1 tot 7 op 1 nodig.
keert die ook op de plaats in het zand.

Hoe meer assen de vertraging over loopt ( en toerental van elektromotor stijgt ) hoe sterker de aandrijving

groetjes
Chris

_________________
Als het groter is dan 1 op 1 , is het voor mij !!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 31 maart 2023, 18:50 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Ha super, wordt duidelijker.

Dan valt de 3in1 af.
Had iets op internet gevonden, weet niet of het klopt maar;

HL= 29:1
Taigen:
3in1 39:1
4in1 89:1
5in1 59:1
7in1 76:1
tamiya 59:1
mato 69:1



Denk dat ik dan weer voor een 4in1 ga.
Eventueel kan ik dan de pinion aanpassen.
De sherman liep ook maar tussen de 35 en 48 km/h zoals ik lees.
En aangezien het een cast chassis is, en verder wordt de meeste opbouw ook weer van cast en metalen onderdelen.
Zal deze ook niet de lichtste meer zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling