Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 30 apr 2024, 17:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Antenne
BerichtGeplaatst: 01 jul 2013, 00:25 
Ik heb de zoekfunctie op dit forum al gebruikt en het internet afgezocht als het gaat om het maken van een interne antenne. Heb begrepen dat je met koperdraad en een stuk PVC pijp een aardig werkende antenne kan maken. Mijn vraag: welke lengte moet de draad hebben? Ik weet nog uit een heel ver geleden (27MC bakkies tijd) dat de lengte van de antenne best nauw luistert. Daarom deze vraag.


Omhoog
  
 
 Titel: Re: Antenne
BerichtGeplaatst: 01 jul 2013, 19:57 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2216
Woonplaats: Gemert
Lengte van de antenne is afhankelijk van de frequentie, je zend namenlijk een zogenaamde sinusgolf uit.
De antenne moet minimaal de lengte hebben van een kwart van de sinusgolf, als het kan gewoon even nameten.

Optie: schakel over op 2,4GHz, antenne is dan zo kort dat die geen last meer is.

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: Antenne
BerichtGeplaatst: 02 jul 2013, 13:06 
Vroegah toen mannen nog baarden hadden en elke puber een bakkie had was het volgens mij zo:

27MC = een antenne met een lengte van 11 meter.
1/2 golf 5,5 m (erg lang)
1/4 2,75 m (nog steeds lang)
1/8 1,37m (leuk voor op een 1:1 auto)
1/16 0,68m (eindelijk korter dan 1 meter)
1/32 0,34m (begint er op te lijken maar nog steeds te lang)
1/64 0,17 (is dit de juiste?)

Volgens mij moet het bij 27MC dus werken om een antenne met een lengte van 17cm te hebben. Klopt deze beredenering? Dan zou 8,5 cm ook nog werkbaar moeten zijn.

Mijn plan:

Een coax kabel nemen en deze over een lengte van 17 cm te strippen zodat ik de kale centrale ader over hou. Deze rondom een stuk PVC pijp winden zodat de lengte wat korter wordt. De hamvraag is of dit allemaal gaat werken. Ben er wel al achter dat het ding zonder antenne binnenshuis ook nog wel wil werken. Heb de standaard HL antenne al omgebogen en in de tank geplaatst. Bereik blijkt echter het zelfde te zijn als rijden zonder antenne. Conclusie:

1. De HL antenne zit er voor de show op
2. Mijn gebogen antenne maakt geen goed contact met de draad die naar de ontvanger gaat
3. Ik heb de HL antenne met het buigen gewoon gesloopt


Omhoog
  
 
 Titel: Re: Antenne
BerichtGeplaatst: 09 jul 2013, 18:37 
Het kan de indruk geven dat alles vlot gaat zonder antenne maar problemen komen meestal naar boven op grotere afstand en met stoorzenders (kan een metalen rek zijn) in de buurt.
Als je de draad oprold moet je er wel op letten dat elke wikkeling van de antenne elektrisch geïsoleerd moet zijn.
Anders kan je wel 100 wikkelingen leggen maar tellen ze maar voor 1.


Omhoog
  
 
 Titel: Re: Antenne
BerichtGeplaatst: 20 jul 2013, 20:23 
Ik heb een stuk PVC pijp genomen en een coax-kabl (antenne) daar een lengte blank van gemaakt dus isolatie weggehaald en dat deel om de buis gedraaid. Er is inderdaad geen contact tussen de draad, ik heb redelijk ruim om de buis gewonden dus volgens mij moet dat goed gaan. Om het laatste stuk kabel heb ik de isolatie wel laten zitten onder het motto baat het niet schaad in de veronderstelling dat dit eventueel stoor-signaal kan afschermen en dat dit stuk draad niet als antenne werkt. Alles lijkt te werken maar ik heb nog geen afstands-test gedaan.


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling