Kevin van RCTA heeft de MAKO geheel vernieuwd en uitgebreid met veel meer mogelijkheden.De eerdere problemen met de Taigen zijn nu ook verholpen.
De nieuwe MAKO2 kan zowel met de HL RX18 als met de Taigen 2.4Ghz gebruikt worden !!!
De
MAKO2 wordt , net zoals de eerdere MAKO, gewoon tussen de RX18/Taigen 2.4Ghz stuureenheid en de IR aansluiting naar de toren geplaatst. Geen solderen nodig.
De HL/Taigen tank is dan IR compatible met de IR battle systemen van Tamiya, ElMod en de BSU's van Helge.
MAKO2 is een samenvoeging van de eerdere MAKO en de ATRC printen. De ATRC (blokkeert de terugstoot/schudden van de tank) is nu geintegreerd op de MAKO2 print.
Ook zijn er meerdere aansluitingen aanwezig voor leds, servo voor recoil, LCD display, etc.
De MAKO2 kan door gebruiker zelf geprogrammeerd worden, zoals het type tank (light, medium, heavy), Bergepanzer, enz.
Om volledig gebruik te maken van alle mogelijkheden die de MAKO2 biedt is een afstandsbediening noodzakelijk.
Dit kan met een standaard Sony TV afstandsbediening of een universele afstandsbediening waarop je de Sony codes kunt instellen.
De door de gebruiker geprogrammeerde instellingen worden in de Eeprom (N) opgeslagen. Instellingen zijn naderhand, door opnieuw te programmeren, weer gewoon te wijzigen.
Nieuwe MAKO2:
A:aansluiting voor 5polige stekker naar RX18(CN2) of Taigen stuureenheid.
B:service input. Niet voor eindgebruiker.
C:jumper voor Bergepanzer mode. Als de Bergepanzer mode wordt gekozen moet deze jumper verwijderd worden om het IR signaal te reduceren.
D:jumper voor status led op print. Indien er een externe led(s) of de Hammerhead aangesloten dient deze jumper verwijderd te worden.
E:status led op print.
F:aansluiting voor externe led(s) of Hammerhead. Pin dichtste bij de rand is V+.
LET OP: output is 5volt, er dient dus een voorrregelweerstand voor de led geplaatst te worden.
G:aansluiting voor 5polige stekker van HL/Taigen IR battle unit of Hammerhead. Stekker zat eerst op RX18(CN2) of Taigen stuureenheid.
H:aansluiting voor 3 of 5 mm flash led voor schot. Pin dichtste bij de rand is V+. Led kan rechtstreeks aangesloten worden, geen weerstand nodig.
I:aansluiting motor 1 voor opheffen van terugstoot/schudden tank. Rode motor kabel (van RX18-CN6 of Taigen) doorknippen en bevestigen op IN. Doorgeknipte rode kabel die naar de motor gaat op OUT.
J:aansluiting motor 2 voor opheffen van terugstoot/schudden tank. Rode motor kabel (van RX18-CN7 of Taigen) doorknippen en bevestigen op IN. Doorgeknipte rode kabel die naar de motor gaat op OUT.
K:servo output voor recoil. Hier kan een servo op aangesloten worden als je de recoil van de loop door een servo wilt bedienen.
L:aansluiting voor REMORA (deze is nog in ontwerp/testfase). Remora is voor een draadloze datalink die de battle status van de tank, zoals instellingen van de MAKO2, aantal resterende schoten/treffers enz, doorgeeft aan een extern display.
M:aansluiting voor MAMBA print of LCD display
N:zoals bij eerdere MAKO's zit de chip op een IC voet. Door een chip wisseling kan de MAKO2 dan weer op de laatste firmware stand gebracht worden.
O:voltage regelaar.
Om de programmeer status te kunnen zien of om de MAKO te programmeren moet je de status led (E) of de extern aangesloten led (F) of Hammerhead leds kunnen zien.
Bij het aanzetten van de tank zal de status led 2 of 3 maal knipperen. Bij de MAKO2 met firmware versie 3 zal de led 3x knipperen. Na dat knipperen brandt de led 5 seconden continue. Tijdens deze tijd kan de MAKO geprogrammeerd worden met een Sony TV afstandsbediening of een universele afstandsbediening die de Sony codes herkend.
De gegevens van de firmware/instellingen kunnen middels de MAMBA aansluiting doorgegeven worden aan een extern LCD display (display is optioneel-wordt niet bij de MAKO geleverd).
Programmeren gebeurt door het indrukken van de corresponderende toetsen zoals hieronder weergegeven.
1. Light battle tank: 3 treffers-3 sec reload time-munitie voorraad 40 granaten-10 sec repair time
2. Medium battle tank: 5 treffers-5 sec reload time-munitie voorraad 60 granaten-14 sec repair time
3. Heavy battle tank: 9 treffers-9 sec relaod time-munitie voorraad 80 granaten-18 sec repair time
4. Light Bergepanzer: 3 treffers-6 sec reload time-uitvoeren van 80 reparaties-10 sec repair time
5. Medium Bergepanzer: 3 treffers-10 sec reload time-uitvoeren van 80 reparaties-14 sec repair time
6. Heavy Bergepanzer: 3 treffers-10 sec reload time-uitvoeren van 80 reparaties-18 sec repair time
7. Autoberg: automatische Bergepanzer mode
8. MAUS mode: instelling van heavy tank die Tamiya 2 shot kill mode afvuurt
9. Keuze tussen gebruik HL (RX18) of Taigen stuureenheid. HL is de default instelling.
0. Gebruik LCD display
P+: inschakelen van "Coup de gras " mode (default)
P-: uitschakelen "Coup de gras" mode
Na het programeren worden de instellingen opgeslagen in de Eeprom en blijven daar bewaard. Het is dus niet nodig om iedere keer bij het aanzetten van de tank opnieuw de MAKO te programmeren. Tank zal opstarten met de laatst ingestelde modes.
Wil je naderhand de instellingen veranderen, dan dien je de afstandsbediening weer te gebruiken zoals hierboven beschreven.
Bergepanzer::
Indien de MAKO is ingesteld als Bergepanzer (4, 5 en 6) is het mogelijk om met deze tank (bv een Bergepanzer) een andere tank te repareren.
Stel: een tank is meerdere malen getroffen. Door nu met een tank, die voorzien is van een MAKO ingesteld als Bergepanzer, dicht naar de getroffen tank te rijden en een IR signaal op die tank af te vuren, wordt de reparatie gestart.
De status van de gerepareerde tank wordt weer teruggezet naar de situatie vóór de laatste treffer en de munitie voorraad wordt weer geheel aangevuld. Een beschadigde tank kan 5x gerepareerd worden.
Autoberg:
In de Autoberg mode (7) kan de MAKO zelfstandig een reparatie uitvoeren.
Voorbeeld:
Plaats een tank waar niet mee gereden wordt en die voorzien is van een MAKO in mode 7 in het battlefield en laat die dienst doen als Bergepanzer. Rij met de beschadigde tank naar die tank en vuur vanaf de beschadigde tank een IR signaal af op de Bergepanzer tank. De Bergepanzer tank zal nu automatisch een repair signaal naar de beschadigde tank sturen, die dan weer gerepareerd wordt.
Coup de gras:
Een "Coup de gras" is een toevalstreffer die de tank met slechts één schot kan uitschakelen. Indien de "Coup de gras functie is ingeschakeld (P+) dan is er een kans van 1:20 dat het een "Coup de gras" schot is en de tank wordt uitgeschakeld. Indien de tank geraakt wordt door een "Coup de gras" schot, dan worden de motoren uitgeschakeld en de tank kan geen IR signaal meer afvuren.
De treffer led(s) gaan snel knipperen en de countdown tot vernietiging wordt gestart. Als nu een tank, ingesteld als Bergepanzer, de getroffen tank tijdig kan bereiken en een repair kan opstarten voordat de tank vernietigd is, kan de tank weer gerepareerd worden.
Coup de gras functie kan tijdens de programmering ingesteld worden (P+ of P-) Default is de P+ instelling.
Ghost hits:
De HL/Taigen electronica schakelt de tank uit na de 5e treffer. De MAKO kan hier niets aan veranderen.
Door de programmering van de MAKO is het echter mogelijk om de HL/Taigen electronica te misleiden om toch een heavy battle tank instelling met 9 treffers te realiseren.
Een
Ghost hit is een ontvangen treffer van een andere tank, die
WEL door de MAKO ontvangen/verwerkt wordt, maar die
NIET wordt doorgestuurd naar de HL/Taigen electronica.
Met de heavy battle tank instelling (3) registreert de MAKO 5 real hits en 4 ghost hits. Volgorde treffers: real-ghost-real-ghost-real-ghost-real-ghost-real. Totaal dus 9 treffers.
Bij
iedere treffer zal de treffer led(s) oplichten als teken dat de tank getroffen is. De ghost hits worden echter niet doorgestuurd naar de HL/Taigen electronica, zodat de 9e treffer van de tank pas als een 5e treffer gezien wordt door de HL/Taigen electronica.
LCD display:
Op de MAMBA aansluiting (M) kan ook een (optioneel aan te schaffen) LCD display worden aangesloten. Indien een LCD display is aangesloten kun je door het drukken van de 0 (nul) toets op de afstandsbediening achtereenvolgens op het display zien:
*Tank type-Battle tank, Bergepanzer, MAUS
*Classe-Light, Medium, Heavy of Autoberg
*Coup de grass on or off
*Shot fired-aantal resterende schoten of bij een Bergepanzer het aantal uitgevoerde repairs
*Hits taken-aantal treffers
*Repairs under gone-hoeveel repairs er zijn uitgevoerd op de tank
*MFU selected-welke stuureenheid er is ingesteld. 0=HengLong, 1=Taigen
Status/treffer led(s):
Omdat er waarschijnlijk meerdere leds op de status /treffer led aansluiting (F), bv de Hammerhead, aangesloten worden, levert deze een output van 5V.
Worden er 3 of minder leds aangesloten dan dient er een voorregelweerstand geplaatst te worden. Weerstand is afhankelijk van aantal en type led.
Programmas voor het berekenen van de benodigde weerstand, staan in Techniek>berekenen voorregelweerstand voor led.
Flash led voor schot:
Omdat er voor het schot slechts 1 led gebruikt wordt, is hiervoor op de print reeds een weerstand aangebracht. Een 3 of 5 mm led kan dus gewoon op de aansluiting (H) worden gezet. Er is dus hier geen extra voorregelweerstand nodig.