Bekijk ter verduidelijking van onderstaande de foto's van eerder bericht.
De BSU (Mobile) is op verschillende manieren te gebruiken.
1. Handmatige activering
2. Automatisch
3. Middels een proportionele ontvanger/zender
4. Inbouw in een HL tank
Aansluiten:
Als voeding kan een 9volts batterij of een accu gebruikt worden. Toegestane spanning 6-9volt. Aansluiten van LED's, IR LED en IR sensor spreekt vanzelf. Door de vaste stekkers is verkeerd om aansluiten uitgesloten.
Bij het inschakelen (aansluiten op batterij/accu) knippert de rode en gele LED. Daarna knippert de gele LED 1 tot 4 maal, afhankelijk van het ingestelde systeemtype.(zie verderop).
De BSU is nu gebruiksgereed en er kan nu, middels de druktoets of eventueel aangesloten RC ontvanger, een schot afgegeven worden.
Automatisch gebruik:Om de BSU automatisch schoten te laten afvuren dient men de druktoets bij het inschakelen ingedrukt te houden. De rode en gele LED branden zoals boven aangegeven.
Er wordt nu iedere 30 seconden automatisch een schot afgevuurd tot de ingestelde munitie voorraad verbruikt is.
Wordt het systeem uitgeschakled door treffers dan start de BSU na 15 seconden opnieuw op in de automatische mode.
Gebruik met RC ontvanger:
Schot afgifte kan ook middels een prop ontvanger/zender. De BSU wordt dan op een vrij kanaal van de ontvanger aangesloten of met een Y kabel op het kanaal waar het schot mee wordt afgegeven.
Kabel dient aangesloten te worden op de 3 aansluitpunten links beneden op de BSU print, zoals aangegeven. Let hierbij op de juiste wijze van aansluiten.
De ontvanger wordt via deze aansluiting van spanning voorzien. Ontvanger heeft dus geen aparte voeding nodig.
LET OP: Indien de ontvanger WEL een eigen voeding heeft dan mag de
+ kabel NIET aangesloten worden. In dit geval dus alleen maar de
- en de signaal kabel aansluiten.
Schot afgifte en munitievoorraad:Schot afgifte mogelijk als handmatig, automatisch of RC gestuurd. Na ieder schot wordt de munitievoorraad verminderd en de gele LED geeft de herlaadtijd aan. Tijdens herladen is geen schotafgifte mogelijk. Herlaadtijd en munitievoorraad is afhankelijk van de instelling van het systeemtype.
Is de munitievoorraad verbruikt dan wordt dit door de gele LED aangegeven. BSU moet dan weer uit- en ingeschakeld worden.
Treffer aanduiding:De treffers worden geregisteerd door de aangesloten IR sensor (of HL BU toren, kom ik later op terug)
Rode LED brandt bij een treffer en geeft door het aantal knipperen het aantal ontvangen treffers aan. Indien het max aantal treffers bereikt is (afhankelijk van systeemtype) branden de rode en gele LED 15 seconden. Na deze 15 seconden start het systeem vanzelf weer op.
Systeemtypen en eigenschappen:Keuze van systeemtypen wordt ingesteld met de aanwezige Jumpers 1 en 2.
IFF (Identification Friend or Foe):Net zoals de andere BSU's van Helge heeft deze ook een IFF aansluiting/mogelijkheid. Deze IFF werkt echter alleen maar met de BSU's van Helge onderling. Instelling van IFF middels Jumper 3.
Mocht een schot/treffer niet geregistreerd worden verwijder dan Jumper 3.
SoundmoduleEen eventuele soundmodule is aan te sluiten op pinnen 9.13 en 16 van de chip. Hier is echter enig soldeerwerk voor nodig.
Voorbeeld van soundmodule is b.v. de ELV Mini USB Soundmodule.
http://www.elv.de/MP3-Sound-Modul-MSM2,-Komplettbausatz/x.aspx/cid_74/detail_10/detail2_30546Inbouw beschrijving in HL tank en schema's volgt.