Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 27 sep 2025, 02:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 mei 2008, 11:14 
Hallo,

Tijdens een kleine inspectie van de motor en besturing van mijn Gepard zag ik dat het linker tandwiel van die aan de linker "koppelingstrommel" zit, wel erg veel speling heeft.

Mijn vraag is: Wat moet er precies worden aangedraaid om deze speling op te heffen?

Ik heb in de handleiding gekeken, maar kan daar geen informatie in vinden over de koppeling. Ik denk dat het bij de montage van de tank als zo was dat de gearbox al in elkaar zat en deze alleen nog maar in de tank bevestigd moest worden.

Afbeelding

B.v.d :wink:

Groet,

Tobias

Titel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2008, 22:38 
He Tobias,

als je in staat bent om een plaatje te plaatsen , liefst met een fel gekleurd pijltje erbij waar het probleem zit, zijn er zeker mensen die met je mee willen denken.

ondergetekende bijvoorbeeld. :lol:

Groetjes Bas

Titel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2008, 22:42 
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Hoi Tobias,

Ik zou je graag willen helpen maar ik ben niet zo thuis in die oude aandrijvingen. Ik vermoed dat er weinig tot niets is af te stellen, maar wellicht dat er hier een expert rondloopt die staat te popelen om mij te corrigeren :wink:

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2008, 19:55 
Hallo,

Bedankt voor de reacties. :)

@Bas,

ik heb er wel een foto'tje van maar geen mogelijkheid om deze op het forum te zetten, volgends mij kon ik dan toch de forumbeheerder vragen om deze te plaatsten?

Foto komt eraan.

Groet,

Tobias

Titel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2008, 06:54 
Hoi Tobias,

Mail me de foto en ik zorg dat ie hier op het forum te zien is.
Enne, meerdere foto's is ook goed hoor :-)

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2008, 08:41 
Zoals beloofd, plaatje geplaatst!

Titel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2008, 09:30 
Bedankt! :) :lol:

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2008, 06:58 
BTN Erelid
Gebruikers-avatar

Hoi Tobias, mocht je de boel willen vernieuwen dan kan ik je wel helpen aan een nieuwe tandwielbak, dat is zonder motor en zwarte kunstof aansturing.

Willem, CO rtd.

http://www.battletanksnederland.nl

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2008, 09:34 
Voor zover ik het kan zien, betreft het de koppeling zelf, moet vanavond even kijken maar volgens mij was daar wel iets aan te stellen, zal straks even zoeken.

Mocht je aan de bak van Willem niet genoeg hebben, dan heb ik volgens mij ook nog wel wat onderdelen.

Groet

Bas

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2008, 20:41 
Hallo,

Bedankt voor de reacties.

@Willem,
De gearbox is nog in goede staat, weinig slijtage, met uitzondering van de tandwielen die aansluiten op de laatste grote tandwielen welke op de aandrijfas van de track zitten.
(die tandwielen die deels conische en deels rechte vertanding hebben)
Deze zijn flink gehavend en zijn aan vervanging toe. :roll:

@Bas,
Alvast bedankt voor het zoeken, ik wacht de informatie af. :)

Beide bedankt voor het (eventuele)aanbod van onderdelen.
Als een van jullie de bovengenoemde tandwielen misschien los wil verkopen, dan houd ik mij aanbevolen. :!:

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2008, 21:11 
Nou ben ik de draad even kwijt, is het tandwiel wat direct op de aandrijfas met het aandrijfwiel versleten of zit er speling in het laatste tandwiel, net voor de zwrte koppeling delen zoals op de foto aangeduid?

Bas

Titel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2008, 22:43 
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Bas,

Volgens mij zijn er twee problemen.
Enerzijds speling op de grote tandwielen bij de koppeling, anderzijds slijtage aan de tandwielen op de as naar de aandrijfwielen.

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2008, 15:26 
Ad Wouterse schreef:
Bas,

Volgens mij zijn er twee problemen.
Enerzijds speling op de grote tandwielen bij de koppeling, anderzijds slijtage aan de tandwielen op de as naar de aandrijfwielen.

Dat klopt.

@Bas
Sorry voor de onduidelijkheid.
Toen ik schreef "ik wacht de informatie af", bedoelde ik de oplossing voor de speling in het op de foto aangeduidde tandwiel.

En dan het volgende, omdat Willem begon over een nieuwe gearbox, herrinderde ik mij de slijtage aan het kleine tandwieltje welke grenst aan de as van het drijfwiel.(Deze is niet aangegeven op de foto).

Nogmaals sorry voor de onduidelijkheid, hier liepen inderdaad even twee dingen door elkaar. :roll:

BerichtGeplaatst: 26 mei 2008, 20:35 
Dacht dus ergens een keer gelezen te hebben dat je de koppelingen kon nastellen. Niet meer gevonden, tenminste in de manuals die ik zo kan vinden. Het zoeken is een beetje ingewikkeld, ben net verhuisd. Als geod bericht, ik ben wel een incomplete aandrijving tegengekomen, met twee koppelingen, en de messing tandwielen die volgens mij bij jou versleten zijn.

Kom je toevallig naar de open dagen van de landmacht dit weekend (in Oirschot) kan ik ze voor je meenemen, anders moeten we even wat regelen via een pb of zo.

Groeten Bas

BerichtGeplaatst: 28 mei 2008, 20:02 
@Bas,

Wat betreft het probleem met de speling in het "koppeltandwiel":
Bedankt voor het zoeken. :wink:
Ik zal, als er weer tijd voor is :oops: , zelf eens op onderzoek uitgaan; misschien is het gewoon een kwestie van de zeskantmoer aandraaien die tussen het tandwiel en de trommel zit.
In ieder geval bedankt voor de moeite.

Over de versleten messing tandwielen zal ik u even een PB sturen.

Succes met de afwerkingen van de verhuizing.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur