Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 22 mei 2024, 14:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 306 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 23 nov 2008, 00:03 
Kleine voorbeschouwing :)

Blaster 3 dat zilveren dingetje in het midden kan schuiven, soort bajonet sluiting
Thanks JK :wink:
Afbeelding

Dan schaniert het open
Afbeelding

Vervolgens het kleine micro sd kaartje in die adaptor, om het programma naar wens aan te passen.
Afbeelding

IPV die stekkers met die blauwe onhandige stugge kabel is er een 8 pins verbinding tussen de blaster 3 en de tank module.
Afbeelding

En dan uiteraard helemaal in elkaar steken
Afbeelding

Uiteraard blijven er nog de benodige kabels voor naar de ontvanger en uiteraard om alles in de tank aan te sturen.

Maar dit is echt een grote stap voorwaarts voor elmod : Thumbup :

Nu nog inbouwen :? :lol:


Omhoog
  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 27 nov 2008, 14:48 
Hierbij uiteindelijk het correcte stukje van Ger... Excuus voor de eerdere verwarring, ik had een verkeerd topic verplaatst.

Ger Hanssen schreef:
Aangezien de inbouw van ElMod nogal wat puzzelwerk teweegbrengt en de vele vragen/onduidelijkheden over de inbouw heb ik enkele schema's gemaakt waardoor de inbouw een stuk duidelijker wordt.
Schema's zijn van toepassing op HL tanks. Of ze ook gebruikt kunnen worden voor de Tamiya weet ik niet, daar ik geen Tamiya tank heb en geen ervaring heb met de Tamiya electronica.
De kabelkleuren kunnen, zoals wellicht bekend, bij HL nogal eens verschillen. Als je gewoon de lijnen volgt moet alles lukken.
De schema's zijn getest in mijn HL Tiger en alles werkt zoals het hoort.
Allereerst een drietal schema's.
Schema 1: HL Tiger tank, HL zender, HL electronica RX-14, ElMod Booster, TLS, Blaster II
Schema 2: HL Tiger tank, Prop installatie, ElMod Booster, TLS, Blaster II
Schema 3: HL Tiger tank, Prop installatie, ElMod Booster, TLS, Blaster II, Asiatam Recoil unit
Intussen bij Gert ook de nieuwe ElMod Panzermodul gekocht. Schema hiervoor volgt t.z.t.

Schema 1:
Hier is ElMod ingebouwd met gebruikmaking van de originele HL zender en stuurprint RX-14. De aansluitingen van een RX-13 zijn ietwat verschillend, maar daar ik geen RX-13 print heb kan ik daar niets over zeggen. De aan/uit schakelaar op de RX-14 print heb ik niet gebruikt, maar daarvoor een aparte aan/uit schakelaar geinstalleerd.
Afbeelding

Schema 2:
Hier is de HL electronica verwijderd en wordt er een Prop installatie gebruikt. De Prop ontvanger wordt middels de EMNet kabel van een 4.8 Volt voeding voorzien. De HL chip op de Booster dient nu ook vervangen te worden door een Prop chip.
Afbeelding

Schema 3:
Hier is de Asiatam recoil unit ingebouwd.
Uit te voeren werkzaamheden:
- verwijderen mechanisme voor loop hoog/laag (wordt overgenomen door de Recoil unit)
- verwijderen mechanisme en schakelaar voor balletjes schieten
- afzagen vaste loop en plaatsen nieuwe aluminium loop (intrekken loop wordt overgenomen door Recoil unit)
- inbouwen Asiatam Recoil unit
Er zijn in de forums diverse aansluitmogelijkheden te vinden van de Recoil unit. Onder andere met diodes en een weerstand tussen pin 3 en 5 van de stekker op de TLS.
Deze zijn echter, voor zover ik heb kunnen achterhalen, voor de Tamiya electronica. De weerstand en diodes zijn in mijn schema niet benodigd. Zoals weergegeven in dit schema werkt alles perfect.
Bij de Recoil unit wordt ook een rode led geleverd voor de weergave van het schot. Deze heb ik ook verwijderd. Reden hiervoor is dat, als het schot wordt afgegeven, je het schot reeds hoort via de Blaster, maar dat de led iets later flitst. Dit komt door het mechanisme van de recoil unit.
Voor de flits heb ik een felle flash led aangesloten op de aansluiting van de TLS. Deze flits nu gelijk met het afgaan van het schot, gelijktijdig met het intrekken van de loop.
Afbeelding

groet,
Ger


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 30 nov 2008, 17:52 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 406
Hier het schema voor de inbouw van ElMod in een Tamiya tank.
Daar ikzelf geen Tamiya tank bezit, heb ik met prima hulp van Theo (Andriessen) en Marcel (Rientjes) een nieuw schema gemaakt.
Theo en Marcel, dank voor de hulp.
Let op: kabelkleuren in tank kunnen afwijkend zijn van het schema. Inbouw is zowat gelijk aan de andere schema's. Grootste verschil in de aansluiting van de Tamiya recoil-unit.
Bij het afgeven van het schot wordt de loop snel ingetrokken en komt dan weer naar buiten in zijn uitgangspositie.
De in serie geschakelde diodes in de blauwe kabel van de recoil-unit dienen ervoor om de snelheid waarmee de loop weer in zijn uitgangspositie terugkomt, te regelen.
Er dienen minimaal 3 diodes geplaatst te worden. Aantal diodes 3 tot 5, afhankelijk van je persoonlijke smaak. Diode typen 1N4002 t/m 1N4007 zijn ook bruikbaar.
Verschil zit hem alleen in het voltage dat die diodes aankunnen.
Momenteel ben ik bezig met een schema voor de inbouw van de nieuwe ElMod PANZERMODUL. Dit is geheel afwijkend van de eerdere schema's. Is reeds uitgetest, moet ik alleen nog netjes uitwerken.

Afbeelding

_________________
Groet, Ger


Laatst bijgewerkt door Ger Hanssen op 06 feb 2010, 22:54, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008, 03:42 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 406
Voor de huidige en toekomstige bezitters van de nieuwe PANZERMODUL hier het inbouwschema. Ook hierin verwerkt de nieuwe Blaster III.
De Panzermodul heeft veel voordelen t.o.v. de eerdere printen. Doordat de oude Booster en TLS nu verwerkt zijn in de nieuwe Panzermodul, geeft dat minder kabelwerk en is er minder inbouwruimte benodigd. Bij gebruik van de Blaster III scheelt dat nog meer ruimte. Deze kan namelijk bovenop de Panzermodul geprikt worden. Zie hiervoor het eerdere topic van Theo.
Bij de Panzermodul kan de Blaster II OF de Blaster III gebruikt worden. Beide mogelijkheden zijn in het schema weergegeven.
Panzermodul heeft een ingebouwde controle mogelijkheid om te controleren of de motoren goed zijn aangesloten. Werkt als volgt:
- tank op blok zetten zodat de tracks vrij kunnen draaien
- kabels van motoren aansluiten
- module van spanning voorzien
- nu jumper 6 op module verwijderen. De motoren moeten nu gaan lopen. Beide tracks moeten nu naar voren lopen, waarbij de
rechter track sneller moet lopen dan de linker. Dan is alles goed aangesloten.
- mocht dit niet zo zijn dan kabels van de motoren wisselen.
Ook heeft de Panzermodul uitgebreidere aansluitingen, zoals stekker met aansluitingen voor extra leds voor verlichting en MG's. Spanningsreductie weerstanden zijn reeds in de module verwerkt, zodat er op die aansluitingen direct leds zonder voorregelweerstand aangesloten kunnen worden.
Remlichten werken ook mooi. Bij het loslaten van de rijstick (stick in middenstand) rolt de tank langzaam uit. Op het moment dat de tank volledig stilstaat gaan automatisch de remlichten even branden. Bij het afremmen op de tracks (stick half naar beneden) en bij een noodstop (stick vol naar beneden) branden de remlichten direct.
Ook kunnen op de module twee servo's aangesloten worden. Zijn direct aan te sluiten op de print zonder verdere electronica.
Aansluiting servo 1: voor elevatie van de loop
Aansluiting servo 2: voor draaien koepel of voor de loop recoil. In te stellen middels jumpers.
Voor uitgebreide inbouw- en bedieningshandleiding zie:
http://www.el-mod.de/pdf/tankmodul_dutch.pdf (in duits)
http://www.el-mod.de/pdf/tankmodul_english.pdf (in engels)
Panzermodul is te gebruiken met een 4 kanaals of een 6 kanaals zender. Bij een 6 kanaals zender moeten de kanalen 5 en 6 op de zender wel voorzien zijn van een potentiometer draai/schuif regelaar of van een driepolige schakelaar (aan-uit-aan).
Bij een 4 kanaals zender mogen de stekkers met blauwe en paarse kabel (K-5 en K-6) NIET aangesloten worden op de ontvanger.

Schema inbouw Panzermodul
Afbeelding

_________________
Groet, Ger


Laatst bijgewerkt door Ger Hanssen op 01 feb 2009, 21:20, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008, 16:33 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 406
Belangrijk
Bij het inbouwschema van de Panzermodul vermeldde ik reeds dat de stekkers van kan 5 (blauw) en kanaal 6 (paars) NIET aangesloten mogen worden als er gereden wordt met een 4 kanaals zender.

Panzermodul herkent automatisch de aangesloten stekkers op de ontvanger.

Indien nu kan 5 en 6 aangesloten worden, gaat Panzermodul ervan uit dat er een 6 kanaals zender gebruikt wordt en worden de diagonaal funkties van de stick niet meer herkend.

Zie hiervoor onderstaande link in een duits forum van Gaffel (ElMod team)

http://www.rc-militaer-forum.de/thread.php?threadid=2145&sid=423225a3673a8d64841db36cbc27099e

WICHTIG: Das blaue und violette Kabel nicht in den Empfänger stecken, wenn das Panzerli nur mit einer 4- Kanal- Funke gefahren wird!!!!!!!!
Sobald die zwei Leitungen gesteckt werden, erkennt dies das Panzermodul, und löst die Funktionen, wie Schuß usw., nicht mehr über die Diagonalausschläge des linken Funkenhebels aus.
EDIT: Das Panzermodul erkennt automatisch, ob 4 oder 6 Servokabel gesteckt sind.Dementsprechend werden die Funktionen dann ausgelöst
.

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 19 dec 2008, 09:44 
Hoi Ger,

In jou laatste schema mis ik de aansluiting van de Blaster naar de ontvanger.

Hiervoor zijn 2 opties.

Optie 1 voor een 6 kanaals ontvanger.
De beide stekkers gaan in kanaal 5 en 6.
Hierdoor komen de blauwe en de paarse stekker van het panzer module te vervallen.

Het starten van de motor en het schieten van het kanon en 2 MG's :? :?: gebeurd dan via de de stuurknuppels.

Optie 2 voor een 8 kanaals ontvanger
Beide stekkers gaan in kanaal 7 en 8
Bij deze optie maak je dus echt goed gebruik van het nieuwe elmod systeem :)
Hierbij gebeurd het schieten van het kanon en de MG's via kanaal 5
En het starten van de motor (tank) via kanaal 6

De stekkers vanaf de blaster zijn verantwoordelijk voor de extra geluiden user 1 t/m user 4 : Thumbup :

Uiteraard heb je voor de laatste optie een 8 kanaals zender nodig waarbij er gebruikt wordt gemaakt van 3 standen schakelaars.


Omhoog
  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 21 dec 2008, 01:42 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 406
Hallo Theo,

Aansluitingen van de Blaster II en Blaster III ben ik inderdaad vergeten.
Dat komt omdat ik welliswaar een 6 kanaals zender heb (Spektrum DX6i), maar de kanalen 5 en 6 van deze zender niet voorzien zijn van 3 standenschakelaars. Heb ik dus ook niet kunnen uitproberen.
Om de extra geluiden van de Blasters te kunnen gebruiken heb je voor een 6 kanaals zender en hoger dus die 3 standenschakelaars nodig op je zender, anders werken die extra geluiden niet.
Had ik ook al in de tekst bij het laatste schema gezet, maar niet duidelijk verwezen naar die Blaster aansluitingen.

De aansluitingen die jij hebt beschreven zijn correct. Dat moet zo allemaal werken. Zal eens kijken of ik dat ook nog met een schema kan verduidelijken zodra ik wat meer tijd heb.

Mocht er iemand zijn die weet hoe ik mijn Spektrum DX6i kan voorzien van 3 standenschakelaars of een work-around hiervoor, dan hou ik me ten zeerste aanbevolen.

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 26 dec 2008, 19:11 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1008
Mooi spul dit, heb de Panzermodule en Blaster III ingebouwd en rijden maar.
Alleen wil ik de recoil en elevatie vervangen door (mini)servo's. Welke (mini)servo's zijn hiervoor een goede keus?
De Tamiya recoil is niet aangesloten, is geen schema voor en de Tamiya elevatie maakt een hoop kabaal :thumbdown:

In de 3-standenschakelaar ben ik ook geinteresseert, heb zelf de Futaba 6EX 2,4Ghz.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 26 dec 2008, 22:52 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 jul 2005, 17:13
Berichten: 1535
Marcel Hambuckers schreef:
Alleen wil ik de recoil en elevatie vervangen door (mini)servo's. Welke (mini)servo's zijn hiervoor een goede keus?
.


Ik heb voor mijn elevatie de kleinste goedkoopste van conrad gebruikt, op mijn M-10 maar das een korte loop met wel de tamiya recoil er achter en dit werkt prima.

Maar hoe een servo op de recoil werkt weet ik niet .
Gr Marcel

_________________
luttenmountain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 dec 2008, 22:07 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 406
Hier het inbouwschema van de ElMod Panzermodul in een Tamiya tank.
De in serie geschakelde diodes dienen ervoor om de snelheid, waarin de loop weer in de uitgangspositie terugkomt, te regelen.
Er dienen minimaal 3 diodes geplaatst te worden.
Aantal te plaatsen diodes 3 tot 6, afhankelijk van de gewenste snelheid.

De Tamiya recoil motor kan ook nog op een andere manier aangesloten worden.
Zie hiervoor topic verderop van 22 feb 2009, 16.23pm


Afbeelding

_________________
Groet, Ger


Laatst bijgewerkt door Ger Hanssen op 06 feb 2010, 22:56, in totaal 6 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 29 dec 2008, 13:01 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 406
Nog wat verdere info over het aansluiten van servo's op de ElMod Panzermodul.
Deze servo aansluitingen kunnen ook gebruikt worden met een 4 kanaalszender en werken gewoon met de stickbediening.
Afhankelijk van welke servofunktie er gebruikt wordt kan dan de desbetreffende bekabeling en motor (zie schema's) verwijderd worden.

Servo 1 aansluiting:

Deze aansluiting dient voor de elevatie van de loop.
Servo beweegt stapsgewijze naar voren of terug, afhankelijk van de stickbediening.

Servo 2 aansluiting:

Deze aansluiting heeft twee funkties namelijk het draaien van de koepel OF de recoil van de loop.
Er kan slechts één funktie bediend worden. De keuze van welke funktie is afhankelijk van de jumperinstellingen op de Panzermodul.

Funktie 1: draaien van de koepel (of li/re bewegen van de loop bij o.a. Jagdpanther, enz)

Servo beweegt stapsgewijze naar voren of terug, afhankelijk van de stickbediening.

Funktie 2: recoil van de loop

Om deze funktie te gebruiken, moeten de jumpers 5 + 6 verwijderd worden op de Panzermodul.
Als er nu een schot wordt afgevuurd, slaat de servo uit en keert automatisch weer terug in de beginstand.

_________________
Groet, Ger


Laatst bijgewerkt door Ger Hanssen op 22 feb 2009, 01:45, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 29 dec 2008, 19:01 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1008
Bij mij blijft de recoil ononderbroken draaien..dan maar de weerstand er weer tussen de + en - zoals bij de oude aansluitschema voor de Tamiya recoil dacht ik. Nu doet niets het meer wat er op de stekker zit aangesloten, inclusief de andere stekker met gunflits : Andry :


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 29 dec 2008, 22:25 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 406
Hallo Marcel,

Naar aanleiding van jouw problemen heb ik mijn tank weer opengemaakt en de servo's weer aangesloten. Zelf gebruik ik geen servo's voor die funkties, maar heb wel alle servo werkingen uitgetest hier. Dus alleen de servo werkingen. Heb mechanisch niets aangesloten op de servo's. Na het testen de beschrijving in het forum gezet.

Dus wederom de servo's aangesloten en alles werkt zoals in mijn eerdere topic in het forum aangegeven.
Servo voor de recoil funktie slaat uit bij het afgeven van het schot en komt AUTOMATISCH weer terug in de ruststand. Blijft dus niet doordraaien.
Je kunt de servo werkingen op de Panzermodul controleren door alleen maar de ontvanger stekker, de servo(s) en de voeding aan te sluiten. Alle andere verbindingen hoef je niet aan te sluiten. De servo's moeten dan reageren op de stick bewegingen.
Ik heb hier een HL tiger met Asiatam recoil unit. Alle HL electronika is verwijderd en vervangen door Elmod electronika. Dus geen combinatie met Tamiya.

Mogelijke oorzaken:
-defecte servo ?
-servo goed aangesloten (-,+,s) ?
-recoil servo op servo aansluiting 2 ?
-jumpers 5+6 verwijdert ?
-kortsluiting in kabels ?

Deze miniservo's (8,- euro) heb ik gebruikt voor het testen
Afbeelding
Afbeelding

Je hebt een PB

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 feb 2009, 16:23 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 406
Er zijn nog steeds wat onduidelijkheden of er nu wel of niet een weerstand geplaatst moet worden tussen de pinnen 4 en 6 van de Panzermodul bij het aansluiten van de Tamiya recoil.
In mijn schema is geen weerstand getekend, terwijl dat in diverse forums wel omschreven wordt.
Alvorens het schema op het forum te plaatsen heb ik dit eerst naar ElMod gestuurd, met de vraag of betreffende weerstand nu wel of niet geplaatst dient te worden.

Hierop een antwoord ontvangen van Thomas (ontwerper ElMod) dat die weerstand NIET nodig is. Het plaatsen van genoemde weerstand stamt nog uit de beginfase van ElMod en staat vermeld in oude topics.

De Tamiya recoil kan ook nog op een andere wijze aangesloten worden.
De voeding van de recoil motor loopt van plus accu over de Panzermodul print naar pin 6.
Indien nu onverhoopt de recoil motor vastloopt/defect raakt of de loop vastzit/zwaarloopt, ontstaat er een grote stroom over de print van de Panzermodul, met de mogelijkheid dat deze defect raakt.

Om dit te voorkomen kan de groene draad rechtstreeks op de plus aansluiting van de Panzermodul (links boven op de print) aangesloten worden.
Deze manier van aansluiten is ook reeds toegepast in het schema van de Panzermodul en de Asiatam recoil unit.
Mocht er nu iets fout gaan met de recoil, dan loopt die grote stroom niet meer over de Panzermodul en vangt de bijgeleverde zekering de klap op.
Indien er een andere accu dan de gebruikelijke 7.2 V gebruikt wordt, controleer dan wel of de recoil motor geschikt is voor die spanning.

Beide aansluitingen kunnen toegepast worden.

Aansluiting zoals weergegeven in schema:
blauw = min accu (links boven op Panzermodul)
wit = pulse recoil motor (pin 4 Panzermodul)
groen = plus recoil motor (pin 6 Panzermodul)

Alternatieve aansluiting:
blauw = min accu (links boven op Panzermodul)
wit = pulse recoil motor (pin 4 Panzermodul)
groen = plus recoil motor (plus accu - links boven op Panzermodul)

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 mei 2009, 14:25 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 406
Een van de mooie dingen van de ElMod Blaster is dat je nog 1 tot 4 extra soundfiles kunt toevoegen/afspelen. Dit kunnen bestaande of zelf gemaakte wav files zijn. Op de SD card van de Blaster staan reeds enkele voorbeelden (filenamen: user1.wav, user2.wav, enz)
Deze wav files moeten wel in het juiste formaat zijn (PCM, 22050khz, 8 bit, mono) anders werken ze niet met de ElMod Blaster.
Om deze te kunnen afspelen moet de zender beschikken over minstens 6 kanalen, waarvan de kanalen 5 en hoger te bedienen zijn met een driestanden schakelaar of draai/schuif potmeter.
Per extra kanaal kunnen er dan twee soundfiles afgespeeld worden.

Mijn zender (Spektrum DX6i, 2.4Ghz) heeft weliswaar 6 kanalen, maar de kanalen 5 (gear up/down) en 6 (mix kanaal) zijn niet met deze schakelaars uitgerust en zou dus volgens de regels niet geschikt zijn voor het afspelen van deze extra soundfiles.

Aangezien de DX6i vele uitgebreide programmeer mogelijkheden heeft ben ik aan het stoeien gegaan met de instellingen en is het me toch gelukt om die extra soundfiles via kanaal 5 (gear switch) af te spelen. Afspelen via kanaal 6 (aux-1 op ontvanger) lukt me niet.
Omdat het afspelen alleen maar lukt via kanaal 5 kunnen er dus maar twee sounds afgespeeld worden.
Bij de Blaster wordt een kabeltje geleverd voor het afspelen van die soundfiles. Aan een kant zit een driepolige stekker met rode, bruine en zwarte kabel. Aan de andere kant een stekker met rode kabel en een stekker met zwarte+bruine kabel.
Driepolige stekker aansluiten op de Blaster en één van de andere stekkers op de gear aansluiting op de ontvanger.
Voor het afspelen van de user1 en user2 files: stekker met rode kabel op de gear aansluiting van de ontvanger.
Voor het afspelen van de user3 en user4 files: stekker met zwarte+bruine kabel op de gear aansluiting.

Jammer dat kanaal 6 niet te activeren is voor de ElMod sounds, maar er kunnen nu in ieder geval twee extra sounds afgespeeld worden, welke sounds is afhankelijk welke kabel er op de ontvanger wordt aangesloten.
De Spektrum DX6 en Futaba T6EX zijn soortgelijke zenders en wellicht werkt deze truc ook voor deze zenders. Voor de bezitters hiervan zeker het proberen waard.

Hier de programmering van de Spektrum DX6i zender:

* druk na het aanzetten op de ronde draaiknop
* er verschijnt nu het scherm "ADJUST LIST"
* draai de draaiknop naar rechts tot op de tekst "SUB TRIM" en druk dan weer op de draaiknop
* in het menu "SUB TRIM" draai de draaiknop naar rechts tot op de 0 achter het woord GEAR
* druk op de draaiknop en draai deze naar links tot het getal 55 verschijnt. LET OP: de pijl vóór het getal moet naar beneden wijzen
* druk op de draaiknop ter bevestiging van dit getal
* draaiknop naar rechts draaien totdat het woord LIST gemarkeerd is en druk op de draaiknop
* draaiknop naar links totdat het woord MAIN gemarkeerd is en druk op de draaiknop
* zender is nu geprogrammeerd voor de ElMod instelling voor het afspelen van 2 soundfiles via de gear switch.

Afspelen van de sounds via de GEAR switch: (rode kabel aangesloten op ontvanger)

Afspelen sound 1 (user1.wav): Gear switch vanuit de uit stand snel aan en uit schakelen.
Afspelen sound 2 (user2.wav): Gear switch vanuit de uit stand aanschakelen.

Op dezelfde wijze kunnen de sounds 3 en 4 afgespeeld worden, echter moet dan de zwart/bruine kabel op de ontvanger aangesloten worden.

_________________
Groet, Ger


Laatst bijgewerkt door Ger Hanssen op 27 jun 2009, 16:21, in totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 306 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling