Battle Tanks Nederland http://www.battletanksnederland.nl/phpBB3/ |
|
Ventilator voor rook. http://www.battletanksnederland.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=1703 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Peter Brunken [ 13 nov 2006, 19:21 ] |
Titel: | Ventilator voor rook. |
Weet iemand van jullie of er een ventilator speciaal voor modelbouw ergens te koop is? Ik rij met 1 accu dus op 7,2 Volt ik heb het geprobeerd met een ventilator met 12 volt maar dit heeft 2 nadelen 1. de ventilator heeft te weinig spanning om uit zichzelf te draaien 2. hij maakt niet genoeg snelheid.. Of is er iets te koop wat van 7,2 volt 12 volt maakt? misschien met behulp van een spoel... maar welke moet ik dan hebben? Ook wil ik de ventilator op 1 of andere manier zo aansluiten dat als ik gas geef de ventilator ook harder gaat roteren... weet iemand hoe dit mogelijk te maken is? Met Vriendelijke Groet, Peter Brunken |
Auteur: | Tobias Huurman [ 14 nov 2006, 20:14 ] |
Titel: | |
Hallo Peter, Alleen met het laatste kan ik je/u ![]() Misschien is het het beste als de rode/+ draad van de ventilator aangesloten wordt op de rode/+ draad die uit de snelheidsregelaar komt. (dit het zelfde met de blauwe/- draad -> min op min ![]() Als er nu gas wordt gegeven gaat er meer stroom naar de motor en dus ook meer stroom naar de ventilator. Dit heeft een nadeel: het neemt een beetje kracht van de motor weg omdat de ventilator dit inslikt. ![]() Misschien een idee?? |
Auteur: | Ad Wouterse [ 14 nov 2006, 23:23 ] |
Titel: | |
Hoi Peter, Voor een geschikte ventilator kun je het beste in de computerhoek zoeken. Daar vind je nog ventilators voor 4,5 - 6 volt en die houden het wel een tijdje uit op 7,2 volt. Later deze maand zijn de HCC dagen in Utrecht. Dé gelegenheid om voor weinig geld een handvol gebruikte ventilators te scoren. Een tip, neem een accupack mee en probeer de ventilator voordat je hem koopt. Zoals Tobias al schreef is parallel aansluiten op de motor de eenvoudigste oplossing. Niet optimaal, maar voor ons doel wel geschikt. Het verbruik van een ventilatortje is te verwaarlozen. |
Auteur: | Marcel Rientjes [ 14 nov 2006, 23:37 ] |
Titel: | |
![]() Aan deze mannier zitten wel wat nadelen als je aandrijfmotoren stil staan heb je geen power op je rook fan . Rijd je eenmaal dan zal bij het sturen ook steedts het toerental afnemen van je Fan (als je dit uberhaubt al zult merken ) veel van die kleine fan's moeten eerst op toeren komen en reageren zeer traag/bijna niet op als deze paralel op de motor meelopen. Een optie zou dan zijn twee fans plaatsen eenieder op een aparte motor aan te sluiten. een betere oplossing is een fan plaatsen met daar achter een lucht regel schuif dat de luchtstoom naar je rookgedeelte gedeeltelijk, meer en minder maakt, dus fan of vol toeren laten draaien, bij stilstaan tank klep 25 % open de klep regelen via een servo die parralel aan je snelhied meeloopt en dus verder open gaat. Gr Marcel |
Auteur: | Peter Brunken [ 15 nov 2006, 18:34 ] |
Titel: | |
Bedankt voor de wijze informatie jongens! ![]() Ik heb ook eens navraag gedaan aan een electricien en hij vertelde mij ook een paar manieren.. 1. van 7.2volt naar 12 gaat wel lukken met behulp van een NPN transistor met aan elke uitgang van de transister 1 weerstand ertussen de waarde van de weerstand is 2x 100 en 1 van 25 of 75 dit wist die niet zeker ook kon je hier instelbare weerstanden voor pakken en dan met de voltmeter zo afregelen dat die op 12 volt staat afgesteld.. 2 weerstanden blijven zowieso op 100 ohm (transistor heeft 3 uitgangen vandaar 3 weerstanden) 2. hij rade mij aan om een processor ventilator te pakken deze werken op 3,8 volt en een overstap van 7,2 volt naar 3,8 is goed op te lossen met wat weerstanden..(het voordeel hiervan is de ventilator draaid op volle toeren dus je hebt geen last van een ventilator wat op halve kracht draaid) Ik denk dat ik het Ga combineren met manier 2. van hierboven samen met het idee van Marcel ..... met behulp van een servo en deze paralell aansluiten op de motoren en de ventilator gewoon op volle toeren laten draaien... Zit evt ook te denken aan rook bij het vuren van het kanon dus dan kan ik dit goed combineren door een 2e servo erbij te zetten en die aansluiten op de recoil unit van het kanon....de werking in theorie zou dus zijn; de ventilator draaid op vol vermogen in een behuizing... daaraan zijn 2 buizen bevestigt 1 buis voor de uitlaatrook de andere voor het kanon deze worden dan met behulp van een servo apart geregeld.. motor stationair klep 25% opening van de buis.. volgas klep op 100% het kanon bij het vuren 100% open Nu ga ik dit proberen uit te werken in de praktijk... Ik laat het jullie weten zodra ik wat heb geprobeerd... Met Vriendelijke Groet En bedankt voor jullie hulp!! ![]() Peter Brunken |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |