Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 13 okt 2025, 12:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 nov 2006, 13:51 
Gebruikers-avatar

Heren tank bezitters.

als eerst is dit mijn first post dus zal me ook even voorstellen.
vroeger al gek geweest met tamiya auto's zoals cheetah en toyota Hilux.
Als kleine man uren zitten staren in de catalogus van tamiya naar de tanks maar ja kleine man dus kleine beurs.

Inmiddels is het tij gekeerd en ben ik in het bezit van een Gepard en een Leo 1 in mint condition welke alleen afgemaakt moet worden. dwz geverft en gedetaileerd.

Nu komt mijn vraag. in de originele manuals wordt gesproken over "Olive drab" om de tank mee te verven. Maar nu zie ik in de rekken met tamiya verven een aantal kleuren met die naam. ik zit zelf te twijfelen tussen TS-61 Nato green of TS-28 olive drab 2.

wie kan me vertellen wat de beste kleur is om te gebruiken??

mvg

Peter

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2006, 14:25 
Ey peter,

de "beste" kleur bestaat niet. Het is een afweging die je zelf moet maken tussen de verschillende tinten. Vind je donker of juist een lichte groentint mooi, moet je allemaal zelf invullen. Maar hugo heeft een keer gezegt. Your the bass of your own tank.. en met die wijsheid in het achterhoofd kom je een heel eind...tenminsten ik wel.. :P

Laatst bijgewerkt door jeroen van kooten op 04 nov 2006, 15:12, in totaal 1 keer bewerkt

Titel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2006, 14:56 
Hallo Peter,

Voor Olive Drab kun je Tamiya XF-62 (potje) of TS-5 (spuitbus) gebruiken.

Enkele Leo's waren er ook in camo. Dat is dat Nato Green, Nato Brown en Nato Black. De verfnummers weet ik zo niet, maar zijn er ook van tamiya.

Voor het camoschema kan je hier kijken;
http://www.panzerbaer.de/colours/bw_kpz_leo_1a3.htm

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 09:51 
jeroen van kooten schreef:
Ey peter,

de "beste" kleur bestaat niet. Het is een afweging die je zelf moet maken tussen de verschillende tinten. Vind je donker of juist een lichte groentint mooi, moet je allemaal zelf invullen. Maar hugo heeft een keer gezegt. Your the bass of your own tank.. en met die wijsheid in het achterhoofd kom je een heel eind...tenminsten ik wel.. :P

Zo denk ik er ook over en als ik weer tijd en doekoe heb ben ik eigenlijk van plan (als de tank gebouwd is)om mijn leopard 2a6 in dit schema te doen .nooit gezien en bestaat ook niet op een leo maar ik vindt het wat hebben en er zijn niet veel van in 1/16Afbeelding
Wat voor tam kleuren zou ik hier voor moeten gebruiken

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 13:42 
Mij staat dit kleurenschema wel aan http://www.panzerbaer.de/colours/bw_kpz_leo_1a3.htm en ik vraag me nu af of de tanks gespoten of met de hand geschilderd worden.

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 13:54 
Hallo Arno,

Bij het spuiten van de 1/1 tanks gebruiken ze een soort projector, zodat het hele camoschema op de tank geprojecteerd wordt. Vervolgens spuiten ze dit gewoon over.

Maar als de kleuren een beetje dof beginnen te worden, gaat de bemanning vaak zelf nog met de kwast aan de slag.

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 13:56 
Hallo Niek

Dus als ik mijn Leo met de hand schilder, ziet dat er niet "onnatuurlijk" uit als ik het goed begrijp?

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 14:00 
Je ziet het misschien niet vaak, maar zou zeker kunnen dat ze een 1/1 tank helemaal met de kwast hebben gedaan.

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 14:09 
....sprak hij tactisch :D
De ellende is dat ik geen airbrush heb. Nou kan ik aardig overweg met de spuitbussen van Tamiya, alleen kan ik daar geen patronen mee spuiten zonder alles heel nauwkeuring af te plakken.

Wellicht toch eens een airbrushsetje overwegen :?
Ook in verband met mijn nieuwe Tiger 1 die momenteel in de bestelling is.....

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 16:02 
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Citaat:
Maar als de kleuren een beetje dof beginnen te worden, gaat de bemanning vaak zelf nog met de kwast aan de slag.
Eeh, Niek?

De verf die tegenwoordig op de NATO voertuigen gebruikt wordt heeft een vorm van radar absorberende eigenschappen.
Die verf kan je niet met een kwast aanbrengen alleen spuiten.
Tenminste dat is me verteld tijdens mijn dienstijd toen ik vroeg waar de bruine verf stond om mijn MB bij te werken
(een paar krassen tgv terijnrijden).

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 16:34 
Hallo Arthur,

In het boek 'Leopard 2A5 Bei Ubung und Einsatz - Wilhelm Stocker'
staan foto's van Leo 2A5's die gedeeltelijk tot compleet overnieuw gekwast zijn.

Een letterlijke quote uit het boek:
Der Drei-Farb-Tarnanstrich wurde anscheinend durch die Truppe selbst mit dem Pinsel nachgebessert.
Oftewel door de troepen wordt het vaak nog bijgewerkt met de kwast.

Deze M113 van Bundeswehr is ook duidelijk met de kwast bewerkt.
Afbeelding

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 18:34 
Hallo....

Klopt Niek....dat boek heb ik ook....
Staat inderdaad een "met de Pinsel" behandelde Leo 2a5 in.....
Snap alleen ook niet waarom.... :?:
Het boek is verder wel heel interresant,staan prachtige foto`s in !

Groeten,

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 19:17 
Gebruikers-avatar

heren bedankt alvast voor alle tips en info

ik ga mijn Leo in de kleur Olive Drab 2 (TS-achtentwintig) spuiten. Aangezien ik geen airbrush set heb ga ik me niet wagen aan camo patronen.

mij Gepard weet ik nog niet wat voor kleur ik die ga spuiten, maar die moet eerst eens gerestaureerd worden..

mvg

Peter

Laatst bijgewerkt door Peter Kapteyn op 06 nov 2006, 10:27, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 19:30 
Hey bullitt en maat van mij heeft laatst zijn sherman gespoten met Olive Drab 2 (TS-2 spuitbus) en het resultaat was en glimmende olive drap tank 1/35 nou is dat moeilijk teverhelpen op zoon kleine schaal maar als je dat dadelijk ook met jou leopard heb 1/16 dan heb je en grotere uitdaging

Ik weet niet waar het heeft aan geleegen (slechte spuitbus,niet lang genoeg geshud?)

succses verder

Gr Bas

Titel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2006, 20:46 
Ik moet zeggen dat Niek en Arthur beiden gelijk hebben over het schilderen van 1/1 militaire voertuigen.

Uit eigen ervaring weet ik dat de NATO kleuren patroon wel eens zelf de manschappen word bijgewerkt. Zo heb ik zelf op oefening mijn YPR staan bij spuiten. Maar ik kan je zeggen dat de SMOD hier niet blij mee is. Het is namelijk idd een speciale verf wat erop zit.

En dit mag alleen door een hoger echelon worden gedaan. Kijk kleine beschadiging doen ze niet moeilijk over, maar wel als ik bijna de hele YPR nieuw had gespoten. :shock:

Dus kort gezegd het word gedaan, maar het mag niet!!!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur