Theo, gemeinsam + is de gemeenschappelijke pluspool van de LED's. Het is dus de min pool die geschakeld wordt door het kanaal van de zender. Kijkende naar beide foto's die Marcel gaf zie ik dat de polen van de recoil unit niet, zoals in de e-mail wordt gezet op de 4 en 5 maar op de 4 en 6. De eerste foto is trouwens ook de officiele foto van El-Mod en ik kan hieruit alleen maar concluderen dat de e-mail fout is.
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat je er geen snars meer van snapt, als er verschillende aansluitingen circuleren. Ik weet eigenlijk nu ook niet meer wat de goede aansluiting is. Het kan er natuurlijk mee te maken hebben dat de niet "officiele"aansluiting direct op de polen van de accu gaan terwijl die van El-Mod op de TLS komen. Ik heb mij Recoil- Unit nog niet aangesloten omdat ik dacht dat die diodes nodig waren om het voltage te verlagen maar die heb je dus eigenlijk niet nodig, alleen komt de loop dan niet langzaam terug. Alleen de weerstand is dus nodig.
Ik zal een e-mail sturen naar Jürgen en hoop binnenkort antwoord terug te hebben.
Ik heb trouwens helemaal de nieuwste versie van de TLS Versie 1.19.
Het probleem dat de loop in en uit bleef gaan bij Rutger, lag inderdaad aan de beugel die de schakelaar moest bedienen en niet aan de El-Mod set. Doordat die beugel verbogen was bleef de loop een aantal keer heen en weer gaan.
(Er is een flitsunit te koop bij onder andere Ton van de firma Imperial Modelbau die direct is aan te sluiten op de El-mod set. Nadeel is alleen, heb ik van een bezitter gehoord dat er een 1,5 V batterij in moet en dat het opladen van de flitser erg lang duurt. Ongeveer 9 seconden.)
Nu blijkt, met dank aan Theo en Thymen, dat er rechtstreeks een LED is aan te sluiten op de TLS, er is dus geen flitsunit nodig alleen een LED en het ype is verderop in dit draadje te vinden.
En wat betreft de telling van de pinnen, die is inderdaad erg onduidelijk maar je moet beginnen te tellen vanaf de kant waar de diode op de printplaat is gesoldeerd, een diode lijkt op en weerstand maar is zwart met een zilveren baan er over aan 1 kant van de poten.
Laatst gewijzigd door Willem Reij op 28 dec 2007, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik heb mijn recoil aangesloten zonder weerstand en hij doet 't prima.
Ik wacht nu op de diodes en een weerstandje uit Lutenberg
Maar alles doet 't nu prima, 't heeft ruim een week geduurd voordat ik alles goed had aangesloten.
Maar'hij doet 't
Nu dus nog de verlichting en de flitsunit
En andere geluiden
Huib vd Hart schreef:Hoi! Ik had nog een vraagje.. Is dat el mod sound gebeuren ook te combineren met de tamiya mf-unit? Dat zou wel erg gaaf zijn!
Waarom wil je dat combineren
Hoi. Het lijkt me wel leuk om de geluiden eens te veranderen! En ik weet niet of dat mogelijk is, maar het lijkt me ook wel grappig om er stemmen van schreeuwende Amerikanen tussen te zetten.
Speciaal voor Theo twee filmpjes van het flash-ledje:
Het ledje is opvallend klein en is waarschijnlijk goed te verstoppen in een mondingsrem waardoor er een mooie flits ontstaat die niet onder doet voor de Tamiya variant, en dat voor een fractie van de prijs. Daar de E-25 geen mondingsrem krijgt, is de flits wat minder goed zichtbaar, maar met een Tamiya zal dat niet anders zijn. Op het fimlpje ziet het ledje 10cm van het uiteinde van de loop (te korte draadjes aan 't ledje gesoldeerd ), met langere draadjes wordt de flits waarschijnlijk wat beter zichtbaar.