Cross tank maken

Voor technische vragen en handige tips
Adrie Baak
Contacteer:

Bericht door Adrie Baak »

Roy,

Het onderstel van een tank zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar, maar daar hoef je voor jouw toepassing niet zozeer rekening mee te houden.

Bij ons is het de bedoeling om een TANK zo schaal getrouw mogelijk na te maken aan de hand van een bouwdoos. Daar zit de hele aandrijving, motoren, vertraging en vering al in.

Jij wilt gewoon een ONDERSTEL of rijdend loopwerk om mee door het land te raggen. Je zou je eerst kunnen beperken om een bak met rups aandrijving rijdend en bestuurbaar te maken. En het dan steeds ingewikkelder te maken door vering enzo toe te voegen.

Probeer eens een bouwtekening van zo'n kyoso Blizard te bemachtigen, en kijk 's hoe die in elkaar steekt. Als je dat dan na probeert te maken, dan kom je denk ik al een heel eind in de richting van wat jij wil.

Zomaar wat ideetjes

Adrie
'How many times da I have to tell ya...the right tool for the right job!'
M26 Pershing - Sherman M4A3E8 building in progres
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

R. van Zanten schreef:wat is een heng long tank ik bedoel is het een afkorting of heet ie zo of wordt hij gemaakt uit dat land ;) ik zeg maar wat maar waar kan ik dat dan vinden. en het lijkt me sterk dat je zoon tank voor een paar euro kan kopen zoals stefan zij.

alvast bedankt
Hoi,

Kijk eens op het Duitse ebay www.ebay.de onder 1/16 tanks,of onder Heng Long 1/16 Of een ander soort zoek opdracht :wink:

Heng Long is volgens mij de fabrikant :?:

Laatst heb ik er een pershing sound/smoke gekocht voor 50 euro's,alleen dat overschrijven kost een paar euro's meer :x

Sterkte,

Jan
R. van Zanten

Bericht door R. van Zanten »

waarvoor is het eigen lijk ebay.de en niet .com want ik ben erg slecht in duits dat is nog al vervelend

maar ik ga een houten bak maken met rupswielaandrijving zoals adrie zij
dat lijkt me erg gemakkelijk of onderschat ik dit is het namelijk heel erg moeilijk om dit te maken?

groet Roy
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

Ik weet niet hoe handig je bent :roll:

Maar als je geen vering gebruikt voor de loopwielen moet dit in principe heel eenvoudig te maken zijn :wink:

Succes,

Jan
R. van Zanten

okey thnx allemaal ik ga nu beginnen met mijn tank ik zet wel later in deze topic een foto als hij af is

bedankt vood de steun

groet Roy
R. van Zanten

ik kan btw geen bouwtekeningen van de kyosho Blizzard vinden das wel jammer maar als iemand wat vind dat mij van pas kan komen, Graag
en linkjes en tips zijn ook welkom.

Groet Roy
Tobias Huurman

Bericht door Tobias Huurman »

Hallo Roy,

Zelf heb ik ook tanks proberen te bouwen van hout en zelfgemaakte overbrengingen.

-Het beste zou je een motor van een accu-boormachine kunnen gebruiken, deze zijn heel sterk en een groot voordeel je hebt meteen een stroomvoorziening.(als je een complete machine vind)

-Zoek ook wat plastic tandraderen.
Deze kun je gebruiken om de draaiende beweging van de as van de motor over te brengen op de as van de aandrijfwielen.
Een zoektochtje in kamerventilators en mixers enz. doet wonderen :lol: .

-Voor de rupsbanden zou je voledig hout kunnen gebruiken, zoals op deze site:
http://www.gizmology.net/tanks.htm
Ik heb zelf een vinyl-band gebruikt maar beter is inderdaad een autogordel.
Ik zal nog wat tekeningen maken waarmee ik mijn uitvinding zal uitleggen. :roll: :lol:

Misschien heb je hier wat aan.
R. van Zanten

wauw bedankt alvast dat zou heel aardig zijn om speciaal voor mij bouwtekeningen te maken bedankt bye the way heb je dan ook nog fotos van je tank en de binnekant daarvan.

alvast heel erg bedankt

Groeten Roy
Tobias Huurman

Hallo,

Van de tank die ik nu heb, heb ik wel foto's.
Maar van de houten zelfbouw helemaal niks.

De tekeningen zijn alleen om de uitleg wat te vergemakkellen.
R. van Zanten

ja okey ik snap het maar heb je die fotos dan? Zo ja kan je die dan uploaden.

groet Roy
Tobias Huurman

Hallo,

Hier dan het tekeningetje:

(misschien wat klein :oops: )
Afbeelding

Links zie je twee manieren om een rupsband te maken(er zijn er meer).

Manier 1(van R/C tank combat):

Benodigheden:
-een band; het beste is een sterk maar toch flexibel materiaal.
-houten plankjes van ongeveer 1 cm breed
-Boutjes (heel veel)

Op de tekening zie je de band met een plankje eronder en één er boven.
De onderste zorgt voor grip op de grond en de bovenste voor de overbrenging.

Boor dus minstens twee gaatjes voor de boutjes door het bovenste plankje, de band en het onderste plankje.

Lijm ook houtjes verticaal op de bovenste plankjes(deze zorgen voor de overbrenging van het aandrijfwiel op de rupsband).

Let op dat de afstand tussen de plankjes overal gelijk is!!
Dit is belangrijk omdat de rupsband dan goed over het aandrijfwiel past en de aandrijving dan goed verloopt en niet gaat "bokken".

Op het plaatje zie je rechts een voorbeeld van een loopwiel:
2 ronde schijfjes met stangetjes er tussen.
De afstand tussen stangetjes moet precies even groot zijn als de afstand tussen de houtjes op de rupsband

Manier 1 is veel werk maar dan is het ook heel sterk.

Manier 2 had ik zelf bedacht maar is niet erg geschikt voor een goed werkende tank.

Als je nog vragen heb, dan hoor ik het wel.

Hier heb ik nog wat foto's van mijn tank(Hier kan je goed zien hoe dat gedaan is):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb alleen nog niet gedacht aan een manier om een zelfgemaakte houten tank te besturen. :shock: :? [/u]
R. van Zanten

okey ik snap het alleen een vraag hoe maak ik het wiel dat de rupsband aandrijft of is dat het loopwiel?

hoe kom ik aan stangetjes en tandwieltjes en dat soort dingen hout heb ik zat en ik heb mijn vaders hulp en die heeft een hoop apperatuur
en oja jij zij dat ik als aandrijving 2 boor machine motoren moet gebruiken.

1. ik heb niet zomaar 2 boormachines over en anders zijn ze stuk.
2. ik zag dat er maar een motor in jouw tank zat moet ik dit ook doen of is het makkelijker om gewoon 2 motoren te maken?

bedankt alvast voor alle uitleg

groet Roy
Tobias Huurman

Hallo,

Het loop- of aandrijfwiel kan je het beste met een gatenzaag maken.
Voorbeeld van een gatenzaag:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/n ... enzaag.jpg

De stangetjes kun je misschien van dikke spijkers maken die je op maat zaagt of knipt.
Tandwielen haal je uit alles waar een motor en overbrenging in zit:boormachines, mixers enz.

Het beste is twee boormachine-motoren met tandwielkast eraan, dan kun je met de ene motor de rechtse rupsband aandrijven en met de andere motor de linkse.
Voor het sturen kun je dan een simpele electrische schakeling maken.
Bijvoorbeeld naar links sturen: linker motor uitzetten en de rechter motor laten draaien of sneller laten draaien.

In mijn tank zit nog een oud aandrijsysteem, een motor met een koppeling(zwarte ding in het midden van de tank, zie foto's).
Zo'n koppeling is heel moeilijk te maken, dus het beste en makkelijkste is twee motoren.

Kijk eens bij de sloop of op internet voor oude boormachines.
R. van Zanten

okey thnx maar als ik een tandwiel uit heb die zijn toch meestal niet zo grof getand als op jouw afbeelding

Afbeelding

dat is toch geen tandwiel maar een speciaal wiel aandrijf wiel voor tanks
zo niet waar heb je die dan uit gehaald?

groet roy
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Roy,

Ik denk dat we nu op een heilloze weg zitten, ondanks alle goede bedoelingen van jou zelf en van de mensen op het forum.
De beste oplossing en tegelijk ook de goedkoopste is de aanschaf van een Hen Long tank. Die koop je inmiddels voor ca.70 Euro inclusief een zender. Bijvoorbeeld op E-bay nummer 7613591643. Alle delen die je niet nodig hebt haal je eraf en, als je slim bent, verkoop je die weer. Daar is altijd weer een koper voor te vinden.
Dan heb je een compleet rijdend onderstel waarop je je eigen ideeën los kunt laten.
Groetjes,
Ad
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast