Samokhodnaja Ustanovka 76 Inostranny
-
Martin Noorloos
Kleine update: eerste zijplaat van de bovenbouw uitgesneden, motorluik uitgezaagd + passende scharniertjes gekocht en nog een stukje van het dek verwijderd (nu nog ongeveer 3cm dek resterend bij de frontpantserplaat)
Foto's volgen nog zodra de bovenbouw een beetje vorm aan begint te nemen. Hopelijk dit weekend.
Groeten,
Martin
Foto's volgen nog zodra de bovenbouw een beetje vorm aan begint te nemen. Hopelijk dit weekend.
Groeten,
Martin
-
Gert vd Born
Panzer III
Hallo Tankers,
De tank is vanaf de fabriek al gevuld met vloeistof. Dus eerst een tijdje rijden en dan hooguit een paar druppels bijvullen.
Hallo Martin. Ziet er tot nu toe reuze uit. Ben echt benieuwd naar het eindresultaat.
Mvg Gert
De tank is vanaf de fabriek al gevuld met vloeistof. Dus eerst een tijdje rijden en dan hooguit een paar druppels bijvullen.
Hallo Martin. Ziet er tot nu toe reuze uit. Ben echt benieuwd naar het eindresultaat.
Mvg Gert
-
Hugo Jong
-
Martin Noorloos
-
Martin Noorloos
Precies Hugo
Ik heb de platen nu even voor het idee met poster buddie aan elkaar "geplakt"....Voor mijn gevoelde klopte de verhoudingen niet helemaal. Even wat gerekend hier en daar en 't klopt inderdaad nog niet helemaal. Ga ik dus nog verbeteren!
Verder even kijken hoe ik het kanon precies in ga bouwen en hoe ik alles zo bouw dat ik het later voor onderhoud ook weer kan demonteren....
Groeten,
Martin
Verder even kijken hoe ik het kanon precies in ga bouwen en hoe ik alles zo bouw dat ik het later voor onderhoud ook weer kan demonteren....
Groeten,
Martin
-
Martin Noorloos
Goed ik was dus nog niet helemaal tevreden met de bovenbouw. De verhoudingen leken niet te kloppen als ik het model met de tekeningen vergeleek. De bovenbouw bleek dus te laag en de frontplaat stond te schuin.
Twee nieuwe zij-pantserplaten hebben het probleem opgelost &:) Nu kloppen de verhoudingen wel!

Twee nieuwe zij-pantserplaten hebben het probleem opgelost &:) Nu kloppen de verhoudingen wel!

-
Martin Noorloos
Nou voor ik verder ga met de bovenbouw wil ik even wachten tot het kanon binnen is. In de tussentijd kan ik bedenken hoe ik dit ga bouwen. Voor nu even verder met het onderstel aanpassen naar mijn wensen.
Zo zag het er dus uit:

Elektronica eruit. Heb nog een DMD etc liggen dus die ga ik erin stoppen. Helemaal handig is de tank niet ingedeeld: in het midden zie je een aparte ruimte voor de accu die je met een klepje aan de onderkant kan vervangen. Dit zit allemaal nogal in de weg....

"Accubak" van onderen gezien:

Zagen zagen wiedewiedewagen....

Da's al beter
Nog even over het kanon. De 76,2mm kon in het echt 15 graden naar links en rechts en 7 graden omhoog en naar beneden. Hoe kan ik dit ook bereiken op mijn model (waarbij het kanon mooi rustig beweegt)??
Tips en ideeën zijn meer dan welkom!
Groeten,
Martin
Zo zag het er dus uit:

Elektronica eruit. Heb nog een DMD etc liggen dus die ga ik erin stoppen. Helemaal handig is de tank niet ingedeeld: in het midden zie je een aparte ruimte voor de accu die je met een klepje aan de onderkant kan vervangen. Dit zit allemaal nogal in de weg....

"Accubak" van onderen gezien:

Zagen zagen wiedewiedewagen....

Da's al beter
Nog even over het kanon. De 76,2mm kon in het echt 15 graden naar links en rechts en 7 graden omhoog en naar beneden. Hoe kan ik dit ook bereiken op mijn model (waarbij het kanon mooi rustig beweegt)??
Tips en ideeën zijn meer dan welkom!
Groeten,
Martin
-
Bas Pos
Een mogelijke oplossing is servo's met een servo delay module, hetzij van conrad of van simprop, kun je een servo rustig mee laten lopen. Had je al geschreven of je een dmd of andere regeleenheid erin wil hebben, anders zijn de zogenaamde getriebe motoren ook een optie. Staat een artikel in Rad und Kette van vorig jaar, moet even zoeken als je interesse hebt welke precies, maar zijn in principe dezelfde als arthur gebruikt heeft in zijn t34
-
Martin Noorloos
Het idee wat op deze pagina staat met de microswitches??
http://www.battletanksnederland.com/php ... c&start=75
Dan krijg je dus zoiets...

Als ik weet waar het draaipunt van het kanon komt kan ik als het goed is uittekenen waar de microswitches moeten komen. Als het kanon naar links draait, dan zorgt de rechter microswitch ervoor dat het kanon na een tijdje niet verder loopt. Klopt dit een beetje?
Zo ja dan klinkt het als een perfecte oplossing. Heb hier nog wel een oude muis liggen ook...
@ Arthur, zou jij kunnen uittekenen hoe de microswitches zijn aangesloten op de motor?
Vast bedankt,
Martin
http://www.battletanksnederland.com/php ... c&start=75
Dan krijg je dus zoiets...

Als ik weet waar het draaipunt van het kanon komt kan ik als het goed is uittekenen waar de microswitches moeten komen. Als het kanon naar links draait, dan zorgt de rechter microswitch ervoor dat het kanon na een tijdje niet verder loopt. Klopt dit een beetje?
Zo ja dan klinkt het als een perfecte oplossing. Heb hier nog wel een oude muis liggen ook...
@ Arthur, zou jij kunnen uittekenen hoe de microswitches zijn aangesloten op de motor?
Vast bedankt,
Martin
-
Martin Noorloos
Met dank aan Ad en Arthur is het microswitchverhaal me duidelijk geworden, hartelijk dank daarvoor!
Even een klein overzichtje van waar ik met de afgelopen dagen tussen al het schoolwerk door mee bezig heb gehouden:
- Het vullen van de vele gaten en kieren in het model (deels ontstaan door het verwijderen van gereedschap en bagage en deels door het ontwerp van het model door Heng Long)
- Het uitzagen van de motorluiken + de motorluiken van scharnieren voorzien
- Het uitzagen van de luchtlinlaten
- Nog steeds veel: het zoeken naar info! Inmiddels heb ik een redelijk grote verzameling foto's verzameld (zo'n 260), helaas maar 2 van de SU in actie...
Ik heb nog even een vraagje. Ik overweeg om de spatborden deels of geheel te vervangen. Heeft iemand een idee hoe ik die anti-slip platen (met de bobbeltjes-structuur) op de spatborden zou kunnen namaken? Dit idee:

Morgen of overmorgen weer foto's
Groeten,
Martin
Even een klein overzichtje van waar ik met de afgelopen dagen tussen al het schoolwerk door mee bezig heb gehouden:
- Het vullen van de vele gaten en kieren in het model (deels ontstaan door het verwijderen van gereedschap en bagage en deels door het ontwerp van het model door Heng Long)
- Het uitzagen van de motorluiken + de motorluiken van scharnieren voorzien
- Het uitzagen van de luchtlinlaten
- Nog steeds veel: het zoeken naar info! Inmiddels heb ik een redelijk grote verzameling foto's verzameld (zo'n 260), helaas maar 2 van de SU in actie...
Ik heb nog even een vraagje. Ik overweeg om de spatborden deels of geheel te vervangen. Heeft iemand een idee hoe ik die anti-slip platen (met de bobbeltjes-structuur) op de spatborden zou kunnen namaken? Dit idee:
Morgen of overmorgen weer foto's
Groeten,
Martin
-
Martin Noorloos
Een update!
Langzaam maar zeker vordert het werk op de SU. Even paar van de dingen die ik de laatste tijd heb gedaan:
Motorluikjes:
Wij nemen een paar scharniertjes....

Bewerken die met wat gereedschap....

En de luikjes kunnen bewegen

Luchtinlaten
Ook te zien zijn de roosters op de luchtinlaten. Deze zitten op het model dicht, zelfs zonder enige rooster-structuur. Dat heb ik dus open gezaagd en voorzien van een nieuw rooster. Moet nog verder worden afgewerkt (het rooster ligt nu ook los op het model) maar dit is het idee. Op de volgende foto nog de opengezaagde luchtinlaat met binnenwerk van evergreen strips.

Bagagebakken
Op de spatborden hadden SU-76i's een tweetal simpele bagagebakken. Deze maak ik van plastic sheet. Binnenkant is van dikkere plastic sheet, verstevigd met plastic strips. Buitenkant wordt vervolgens netjes afgewerkt met dunne plastic sheet. Eentje is nu bijna af, de ander moet nog worden afgewerkt met dunne plastic sheet. Beiden moeten nog scharniertjes krijgen.

Nog wat overzichtsfoto's (van slechte kwaliteit, sorry)

Ohja en de nieuwe aluminium 76mm loop

Probleempje met deze loop van Schumo is dat 'ie niet hol is. Moet dus nog opengeboord worden! Daarom mijn verzoek aan iemand met een draaibank of andere handige tool om goed (recht) mee te kunnen boren:
Wie of wie kan deze loop voor mij uitboren?
Ik wil namelijk wel graag een flash-unit of iets vergelijkbaars in de loop...
Groeten,
Martin
Langzaam maar zeker vordert het werk op de SU. Even paar van de dingen die ik de laatste tijd heb gedaan:
Motorluikjes:
Wij nemen een paar scharniertjes....

Bewerken die met wat gereedschap....

En de luikjes kunnen bewegen

Luchtinlaten
Ook te zien zijn de roosters op de luchtinlaten. Deze zitten op het model dicht, zelfs zonder enige rooster-structuur. Dat heb ik dus open gezaagd en voorzien van een nieuw rooster. Moet nog verder worden afgewerkt (het rooster ligt nu ook los op het model) maar dit is het idee. Op de volgende foto nog de opengezaagde luchtinlaat met binnenwerk van evergreen strips.

Bagagebakken
Op de spatborden hadden SU-76i's een tweetal simpele bagagebakken. Deze maak ik van plastic sheet. Binnenkant is van dikkere plastic sheet, verstevigd met plastic strips. Buitenkant wordt vervolgens netjes afgewerkt met dunne plastic sheet. Eentje is nu bijna af, de ander moet nog worden afgewerkt met dunne plastic sheet. Beiden moeten nog scharniertjes krijgen.

Nog wat overzichtsfoto's (van slechte kwaliteit, sorry)

Ohja en de nieuwe aluminium 76mm loop

Probleempje met deze loop van Schumo is dat 'ie niet hol is. Moet dus nog opengeboord worden! Daarom mijn verzoek aan iemand met een draaibank of andere handige tool om goed (recht) mee te kunnen boren:
Wie of wie kan deze loop voor mij uitboren?
Ik wil namelijk wel graag een flash-unit of iets vergelijkbaars in de loop...
Groeten,
Martin
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer: