Sturmmörser

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Arjan Does

Re: Sturmmörser

Bericht door Arjan Does »

de sturmtiger was gebouwd als oplossing omdat de duitsers problemen hadden met fortificaties
(hier stamt ook de brumbarr vanaf)
hiervoor werdt een wapen gekozen dat op marine schepen werdt gebruikt
En zo ontstond het idee ""P.1000 Ratte" dat overigens nooit verder kwam dan de teken tafel en het apart zetten van een scheeps geschut, dat later dienst deed in een aangepaste Regelbau...

Zo zette de Duitsers steeds meer in op zwaarder mobiel geschut, zoals blijk gegeven werd middels de spoorweg-kanonnen.
De wendbaarheid van deze reuze-kanonnon op wielen werd niet meer in ogenschouw genomen, temeer men vast bleef houden aan de z.g.n. Blitz-Krieg waarbij voortgang belangrijker werd geacht dan wendbaarheid.

De Jagd-Panther is daar een uitgelezen voorbeeld van, die kon middels het ontbreken van een daadwerkeleijke turret, zijn "reet niet meer keren" in de straten waar nu juist de laatste battles
uitgevochten werden.

Tekenend, temeer er van de láátste spinselen aangaande panzer ontwikkelingen, niet meer te vinden is dan
tekeningen en proto typen ( Maus, E-100, P.1000 Ratte e.d. )

Van de Sturm Möser is dan ook helemaal één film fragmentje te vinden.

Nu ben ik er wel van overtuigd dat waneer deze ontwikkelingen haar doorgang hadden gevonden, we de Abraham Tanks al in 1948 hadden kunnen verwachten.

Even zoals de Horten IX uiteindelijk omgetoverd werd in een stealth en de V2 tot Kuifje naar de maan.....

Kort, de Sturm Möser is naar aller waarschijnlijkheid een laatste blijk van wat Duitsland uiteindelijk van plan was, namelijk een zo groot en effectief mogelijk geschut op wielen.

Waarbij men de mobiliteit alsmede de wendbaarheid, nodig om een gevecht te winnen, totaal ondergeschikt achtte aan de vuurkracht.

De Sturm Möser verwijst naar mijn idee iets te veel naar Luft-Waffe '46, waarbij je je daadwerkelijk af kunt vragen: wàt was de daad-werkelijke inzet van het wapen "An-Sich".

Leuk om toe te voegen hoor, heb er zelf ook aan gedacht.

Maar inhoudelijk WOII,........... Tsja. : Blink :

Oh.? Maar dat van iemand die wèl V-1'tjes met een treinje wilde gaan vervoeren...???

Ja ! Want diè hebben namelijk, tot grote ergenis en in de media des-tijds uitgebreid omschreven, wèl Engeland bereikt, gebombardeerd en een significante rol gespeeld in het beleid Engeland te verdedigen.

Denk aan de z.g.n. Lucht Balonnen. Die hingen niet voor Jan-Doedel boven West-Minster Abbey.

: Chef :

Möser,Leuk. Maar als we over gemobiliseerde scheep-kanonnen gaan beginnen drijft daar nog wel een vis-netje mee samen denk ik zomaar.

Òf gaan we binnenkort babbelen over een P.1000 Ratte schaal 1/16 ?

Hebben we het wel over een model van ruim twee meter hoor !!!
Robert Voogt
Contacteer:

Bericht door Robert Voogt »

Hier heb je er 1,

Afbeelding

zie voor de verhouding de andere tanks ernaast, schaal: ongeveer 1:72 (of 1:87, altijd verwarrend die oude en nieuwere schalen)
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dave Caenen
Contacteer:

Bericht door Dave Caenen »

Hmm dat van die ring heb ik uit de boeken dat dit een contra gewicht was. Het kan natuurlijk ook aan die crappy vertalingen liggen die je overal leest. En inderdaad alleen het prototype was een kompleet nieuwe tiger maar die anderen waren allemaal kapotte tigers die zo werden opgelapt. En nogmaals geen een strumtiger was het zelfde ik heb hier nog een deel van die imperiaal delen liggen en er zaten alleen al 3 verschillende loop types bij :roll: Dit is wel leuk natuurlijk dat je je eigen ontwerp aan de sturmi kunt geven.

effe op google hier ben ik mee bezig. niet helemaal hetzelfde.

Afbeelding

Afbeelding

Er staat ook nog bij uitgeschakeld bij bonn op 11 april 1945
Arjan Does

@ Robert,

Er zijn inderdaad héél veel afbeeldingen van, ik heb ze ook bijna allemaal die er op het net te vinden zijn.

Echter het nabouwen, en ik heb er wel eens serieus naar gekeken, in schaal 1/16 is niet alleen tuin-vullend, maar daarnaast ook bijna gekkenwerk....

En mòcht het daadwerkelijk lukken iets dergelijks neer te zettten, blijft de opmerking: En wáár dan...?

Daarom vond ik het nabouwen van een dergelijk model zo goed als nodeloos.

Het schetst echter wèl, welke richting-aanwijzer de "Möser" aan had staan.

Men was het des-tijds wèl daadwerkelijk voonemens.

Mocht er echter, daadwerkelijk iemand ooit aan beginnen, hou ik mij aanbevolen mee te denken.

Uiteindelijk is het natuurljk wel een enòrme uitdaging, deze, als enige ( in schaal 1:87 HO I schaal) bouwende enthousiasteling te overtreffen.

Je kunt je echter ook afvragen: Waar liggen de grenzen ?

Een JU-52 schaal 1/16 vond ik al niemand voor.
Een Ratte P.1000 1/16 kunnen we dan ook wel verwijzen naar het land der fabelen denk ik zomaar.

Ik bouw inmiddels huizen, treinen, spoorwegen, bunkers, tanks, voertuigen, mannetjes, konvooien, èn een luft waffe in schaal 1/16, temmer ik aangaf een leger i.p.v. een model te bouwen...

Maar een Ratte..?

Not- Likely.
Dave Caenen
Contacteer:

Ik denk dat jullie allemaal wel de foto's hebben gezien van die engelsman met dat spoorweg kanon in 1/16 op zijn oprit... het kan wel maar dan moet je wel een flinke oprit hebben : Chessygrin : : Thumbup :
Johan van den Hoven

Bericht door Johan van den Hoven »

Mensen,

We dwalen hier behoorlijk af van het onderwerp, de Sturmmorser...
Graag ontopic blijven en andere informatie in een ander topic plaatsen.
Theo Andriessen

Bericht door Theo Andriessen »

.
Laatst gewijzigd door Theo Andriessen op 07 sep 2011, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
steven huiskes

Bericht door steven huiskes »

hoi mensen,

de ring om het einde van de loop was inderdaad als contra gewicht bedoeld. uit mijn hooft schoot de sturm een soort raketen af, ik weet ff niet zo snel meer de diameter.
de sturm is inderdaad een opvolger van de brumbar, daar deze ontwikkeld is voor de straat gevechten, om huizen e.d. weg te blazen.

let wel er zijn 2 soorten contra gewicht een ronde en een met 2 uitsteeksels zo te zeggen. lees achtung panzer er maar eens op na deel 5 of 6 gaan over de tigers, staat ook alle o.v.m.[ on vehicle mountings] in. en als je dit goed leest zijn er 2 verschillende geweest, het verschil zit zichtbaar in de loop, daarmee het aantal gaten in de loop.

zal wel ff kijken of ik e.e.a. ingescant krijg kan je zien wat ik bedoel.
steven huiskes

dit is wat ik bedoel

Afbeelding,

let op de gas uitlaat gaten, de groeven in de loop en de verschillen in drivers vision ports

steven
Dave Caenen
Contacteer:

mooi de matorro kan dus door voor een early... : Chessygrin :
Theo Andriessen

.
Laatst gewijzigd door Theo Andriessen op 07 sep 2011, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
steven huiskes

hoi theo,

staat er ook nog 1 in koblens.

veel succes
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

Zover ik het weet zijn er nog maar twee.
Die van Koblens staat in Munster.
Gr,
Tuur.
Theo Andriessen

.
Laatst gewijzigd door Theo Andriessen op 07 sep 2011, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan Does

Tipje van Flipje.....

Google kan niet op tegen de kennis van Steven Huiskes.

: Blink :

Waarvan Akte.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast