Inbouw van het spanwielsysteemHet spanwielsysteem maakt het mogelijk om de spanwielen eenvoudig te stellen en verstevigd het voorste deel van de onderbak.
Volgens de begeleidende Duitstalige handleiding, moet ik eerst de achterste zwenkarm verwijderen. Daar ben ik blij mee want die zwenkarm drukt het 'spanwiel' uit de middellijn, waardoor deze niet in lijn ligt met de overige wielen.
Ook nu verwarm ik de metalen as van de zwenkarm met een soldeerbout op 450 graden, gedurende 45 seconden, waarna ik de as met een tang er uitdraai. De as wordt niet hergebruikt.
Vervolgens moet ik het uitstekende aan de onderbak (waar de as doorheen gestoken was) verwijderen. Ik doe dat met een frees. Daarna moet ik met een 4 mm boortje, handmatig de doorvoer voor de spansysteem verbreden.
De wandplaat van het spansysteem bevat twee gaatjes met een doosnede van 2mm voor twee boutjes en moertjes. De gaatjes zitten op een vreemde plek, dus heb ik nieuwe gaatjes geboord.
Bovendien heb ik aan de achterzijde van het metalen wiel, de nok afgevijld tot 1.5 mm boven het wiel. Hierdoor ligt het spanwiel exact in lijn met de overige wielen.
M2 boutjes met sleuf worden meegeleverd, ik heb deze omgewisseld voor M2 boutjes met kruiskop. De meegeleverde koperen buis dient op maat gezaagd te worden, rekening houdende met aan weerzijden een meegeleverd tussenschijfje ter bescherming van de kunststof wand. Vervolgens kan het geheel ingebouwd worden.
Tot slot dient het loopwiel gelegen achter het spanwiel gefixeerd te worden. De zwenkarm is immer verwijderd. Er worden schroefjes meegeleverd, maar ik kies voor een stalen pin door en verlijmd met de resterende delen van de zwenkarm. De overige holtes heb ik opgevuld met twee componenten lijm. Let er bij het positioneren van het loopwiel er op, dat het loopwiel vrij moet blijven van het spanwiel!
Klus geklaard.
Groet,
Erwin R. Robijn