Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 19 apr 2024, 13:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 maart 2013, 11:40 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Een diorama dat één van de laatste dagen in de slag om Arnhem in september 1944, lokatie Ooststraat naast de Rijnbrug weergeeft. Verslag en foto's volgen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 maart 2013, 11:44 
Hurry up :wink: Daar ben ik wel benieuwd naar.

MvG
Willem


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 22 maart 2013, 12:38 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 jan 2005, 20:22
Berichten: 3348
Woonplaats: gorinchem
lekker maken heet dat

_________________
http://s38.photobucket.com/user/reinier ... 1.mp4.html

http://s38.photobucket.com/user/reinier ... w.mp4.html


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 23 maart 2013, 10:51 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Heren ik ben net zo ongeduldig als jullie maar goed vooronderzoek komt eerst. Het Geldersarchief bood geen uitkomst op de scene "Ooststraat Arnhem" omdat beeldmateriaal over dat deel van Arnhem door een bom vernietigd is. Heb afgelopen week het boekje Ansichten van Arnhem deel 2 gekocht met de voor zover mij bekend enige afbeelding van de Ooststraat. Daarnaast heb ik nog her en der allerlei diorama zaken besteld die nog binnen moeten. 6 en 7 april is er een poppenkastbeurs in Apeldoorn. Ik ga daar mijn licht opsteken voor wat het gebruik van materialen e.d. betreft. Nog even geduld dus.

Heb al wel de bestelde sjablonen binnen voor de diorama- cq panzerkisten en deze gistermiddag gesjabloneerd. Zie het Diorama "Africacorps" voor de eerste foto's.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 23 maart 2013, 11:03 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2289
Woonplaats: Gemert
Misschien een idee om eens te kijken in Museum 40-45 in Schaarsbergen?
Daar staat al een stuk diorama, mogelijk zelfs meer info.

Groet,
Jan

p.s.
is onze zomer thuisbasis

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 apr 2013, 15:15 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Jan bedankt voor de informatie. Ik ga er zeker een kijkje nemen want het Geldersarchief heeft geen beeldmateriaal van de Ooststraat, schijnt verloren te zijn gegaan in de oorlog. Beeldmateriaal van dat deel van de Rijnkade spreken elkaar tegen, voor wat betreft het wel of niet aanwezig zijn van een tramspoor.

Groet Erwin


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 apr 2013, 19:11 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Beste allemaal,

Bijgaand de eerste foto's van het diorama in wording. De eerste foto toont een gedeelte van de Ooststraat in Arnhem. Aan de rechterzijde verschijnt straks een gedeelte van het gebouw van de Gemeentewerken dat lag op de hoek van de Ooststraat en de Nieuwe kade aan de noordoostzijde van de Rijnbrug. Zie rode pijl in de volgende RAF luchtfoto.

Afbeelding

Naast het gedeelte van het gebouw van de Gemeentewerken, dat gelegen was aan de Ooststraat, stonden diverse grote hoge loofbomen. In het diorama heb ik, naast het gebouw van de Gemeentewerken, één loofboom van 24 cm hoog geplaatst. Hoger kan niet omdat het dioramadeel anders niet meer in de panzerkist met de Tiger I van onze oudste zoon Sander past.


Afbeelding

Een kijkje in de gesloten panzerkist.
Afbeelding

Een blik op de T-splitsing vanuit de Ooststraat richting de Rijnbrug.
Rechts staat een gedeelte van het gebouw van de Gemeentewerken. Het zwaarbeschadigde dak, zinkendakgoot en het beschadigde echt bestucte rietenplafond zijn op de volgende foto's zichtbaar. Onze zoon Sander voor wie ik dit diorama maak, vindt het bordje met Duitse tekst en een auto op de deur maar niks. Hij heeft helemaal gelijk. Het bordje op de zijdeur kwam met de deur en wordt nog gewijzigd nadat ik van sjablonen4you de juiste sjabloon ontvangen heb. De deur, ramen en putdeksels zijn geleverd door Uwe van Diorama Freak met een leuke webshop op Ebay. Meer foto's volgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals wellicht bekend, waren er tijdens de laatste dagen van de Engelsen rondom de Rijnbrug, twee Tiger I tanks aanwezig. Eén daarvan staat kapot geschoten op de achtergrondfoto en de ander is die van Sander op de voorgrond komende vanuit de richting Westervoort.

Afbeelding

Op de electra na is het diorama klaar. Sander heeft het diorama op school laten zien waar op dat moment het thema WWII behandeld werdt. Bewondering alom bij de jeugd. Ik hoop dat jullie er net zo van kunnen genieten.

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling