Dag enthousiaste mede-tankers,
'Ome' Jeroen heeft mij enkele projectjes gegeven, waar ik aardig druk mee ben geweest. De gerestylde Indiana Jones truck, hebben jullie wellicht gezien als onderdeel van het BTN tankparcours dat opzij geschoven moet worden, voordat jullie met tanks de Rijnbrug over denderen in ganzenpas. De kipjes op de bijrijdersstoel schrikken zich elke keer weer een hoedje.
Een volgend project werd het ombouwen van één van zijn Indiana Jones auto's (schaal 1:18) tot mijn versie van de Horch 901 een Duitse legerauto. Bij gebrek aan wielen, diende de tweede auto als donor. Ik heb verzuimd om van het begin foto's te maken. Het was te 'messy'. De auto is op meerdere plaatsen doormidden gesneden, om in de buurt te komen van de ware afmetingen. Een crime met dat zachte kunststof. Veel werk zit in de details, maar dat geloven jullie wel
Horch 901Er moest verlichting komen aan de voor- en achterzijde, dus bestelde ik de verlichtingsset bij Diorama Freak plus de dubbele claxon, Notek voor en achter en de Radiozender etc.
De verlichting wordt aan/uit gezet middels de versnellingspook en gevoed door een kleine lipobatterij in de kofferbak.
Veel tijd en werk is gaan zitten in het verplaatsen van het motorcompartiment en het maken van de spatborden, met name die aan de voorzijde. Ook het maken van beide voorstoelen was tijdrovend. De ventilatieroosters aan de bovenzijde en zijkanten van de motor, zijn gemaakt van in bladlood geslagen profiel. Ik zag dat de voorruit o.a. scheef is in beide auto's, dus...
Een nieuwe gemaakt met tussen het raamwerk plexiglas.
De bestelde Kubel manschappen konden eindelijk gepast worden. Helaas moest één been er aan geloven....
Voor de manschappen heb ik een andere schildertechniek gebruikt.
Een Duitse kruk gemaakt uit messing voor de soldaat met het geamputeerde been.
Voor de radiozender heb ik een 'klaptafeltje met houten blad' gemaakt.
In de spuitcabine en daarna op zoek naar oneffenheden. Dus weer plamuren en schuren en gronden.
Ik heb een werkende lier aan de voorzijde gemaakt.
De eerste laag German grey gespoten. Er zal nog heel wat spuitwerk verricht worden. De wieldoppen zijn bolle metalen knopen.
Een blik op de diverse 'doorsnedes' aan de onderzijde. In het midden de onderzijde van de als lichtschakelaar fungerende versnellingspook.
Na het vullen en plamuren, zie je er nog weinig van.
De eerste hoogglans laklaag over o.a. de nummerplaat met opschrift ER 012016 (mijn initialen) gemaakt van bedrukbaar decal papier.
Voor de dasboardinstrumenten, heb ik een verschaalde schermafdruk van de mooie Horch 901 Archer decals gebruikt.
En het eindresultaatDe nieuwe en originele auto's naast elkaar. Op de motorkap een kopie van het blad Parool uit die tijd.
Een leuk maar kostbaar project is ten einde gekomen. Morgen naar Jeroen, om de Horch 901 aan hem te overhandigen. Jeroen zal de Horch 901 in het BTN parcours al dan niet als tweede 'botsauto' opnemen. Doen jullie een beetje voorzichtig?
De overhandiging aan Jeroen met Eibergse appeltaart
Gebruikte materialen o.a.:Yuki twee componenten lijm
Albastine twee componenten plamuur
Bouwmateriaal van Wentink uit Arnhem o.a. aluminium plaat in diverse diktes, leds, messing u-profielen, profielplaten etc.
Vallejo verf. De chrome verf van Vallejo is aan te bevelen voor spiegels.
Accessoires van Diorama Freak op Ebay
Kubelbemanning gekocht op Ebay
Erwin R. Robijn