Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 18 apr 2024, 06:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 jul 2015, 10:47 
Daar ik nog niet lang deze rc hobby tak heb ontdekt en ook nog niet alles weet van de tanks toch de eerste stappen gezet in de tank hobby.

Ik heb twee torro tiger 1 tanks waarvan 1 van huis uit 2.4 ghz is met een eigen battle systeem en 1 met 27mhz battle systeem , wat helaas alleen werkt tussen 4 torro tanks die uitgevoerd zijn hier mee , vind het jammer dat men dit niet gewoon universeel uit brengt maar dat zal zo zijn reden wel hebben.

De tanks :

torro Tiger 1 131 2.4 ghz

Afbeelding

torro Tiger 1 122 27mhz

Afbeelding

Voor nu laat ik ze in deze kleur zoals ze geleverd zijn , eerst wil ik deel ectronica voor elkaar hebben en daarna wil ik gaan uit zoeken hoe de kleur stelling ooit echt is geweest , ook kwa details zal ik gaan kijken hoe historisch technisch de modellen ook kloppen .

Nu heb ik in de tank tiger 1 122 een 27mhz ontvanger zitten , van deze tank heb ik geen zender er bij en wil hem dus ombouwen naar 2.4 ghz.

Al de boven zijde gedemonteerd om te kijken hoe de electronica gemonteerd zit

Afbeelding

Afbeelding

Wat meteen opviel was de aandrijving in vergelijking met heng long weer anders , zelf al met de 2.4 ghz torro tiger gereden en ik moet zeggen dat hij rustiger reageerd als de heng long tanks die ik heb.

Ook in de toren is de elctronica kwa opbouw weer anders als bij heng long

Afbeelding

Afbeelding

Wat mij ook opviel was dat de toren gefabriceerd is uit doorzichtig kunstof , uiteraard wel in kleur gezet maar vond het opvallend daar het vaak het kunstof zelf al in kleur is .

Hierbij de hoofd print die ik zal gaan vervangen

Afbeelding

Mijn idee voor nu om uit te testen is om van heng long een 2.4 set te gaan gebruiken , daar ik zowie zo twee heng long tanks om wil bouwen met 2.4 ghz van heng long zelf kan ik het bij de torro mooi testen of het daar bij ook kan.

Nu heb ik alleen een vraag heeft iemand deze ombouw ook al een keer gedaan bij een Torro tiger 1 tank ?

Ik vraag dit omdat ik benieuwd ben of er verschil zit in de bedrading van vooral de toren bekabeling , ik heb namelijk het idee dat torro van de toren kleinere formaat stekkers heeft gebruikt , en ik weet uiteraard niet of de bedrading kwa functie's overheen komt met dat van heng long .

Ik zal alhier op het forum uiteraard ook even de databank van inbouw door werken , daar er hier een mooie dokumentatie bij gehouwen word : Thumbup :

Als het met de heng long electronica niet lukt dan zal ik er ander electronica in gaan zetten , ik heb al wat info daar over en me al wat in verdiept alleen weer houd de prijs mij voorlopig om in 1 keer een dure aanschaf te doen , wil eerst wat leren van de materie eer ik over ga op het duurdere materiaal.

Grt Ivar


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 23 jul 2015, 20:36 
Er zijn wat onderdelen binnen voor de test electronische ombouw.

De 2.4 ghz heng long unit

Afbeelding

Voor het geval ik moet ombouwen wat extra kabels besteld en ontvangen

Afbeelding

Ik heb een bedradings schema van een heng long rx18 kunnen downloaden en kwam daar al snel achter dat dit met de torro niet overeenkomt.

Nu dacht ik slim te zijn en dacht probeer bij de fabrikant wat info te verkrijgen en helaas hebben ze van dit type torro tiger tank geen schema.

Eerlijk vind dit wel weer jammer , ik zal kijken of ik er na meet werk zelf achter kan komen hoe ik de toren met de electronica functionerend kan maken met de heng long unit.

Grt Ivar


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 23 jul 2015, 21:33 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2011, 15:57
Berichten: 181
Woonplaats: dordrecht
Hallo ivarprins.
Vergeet vooral geen zekering er tussen te doen van max 10 amp.
Gr.
Hans

_________________
* King Tiger Porsche
* Jagdpanther
* Sherman
* U.S. M41A3
* KV-1
* Pershing Snow Leopard
* Leopard 2A6
* ZTZ 99


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 aug 2015, 20:18 
Bedankt Hans voor de tip , ik had via het net begrepen dat de heng long mainboards te warm werden en dan door branden.

Kwa Torro ombouw van de tank naar heng long , ik heb bijna alle electronica verwijderd van de torro , dit omdat het simpel weg niet zomaar met de heng long electronica werkt.

De toren met de torro electronica, het blijkt dat de gehele toren zeg maar op flitst als hij geraakt word , alles wat dus met het IR systeem te maken heeft verwijderd, op de foto's de onderdelen los uit elkaar.

Toren electra

Afbeelding

Lift unit voor de loop te bewegen , deze stond vast , na demontage draait hij weer rond

Afbeelding

Afbeelding

Het kanon zijn electronica, helaas kan ik de terug slag functie niet benutten daar de over brengging helaas defect is

Afbeelding

Afbeelding

De toren motor unit deze deed het wel zonder dat hij gangbaar gemaakt moest worden, de speaker is verwijderd en de leds voor indicatie dat de tank aan staat en het front licht zal weer aangesloten worden , ook het geweer aan front zijde zal ik weer bruikbaar maken.

Kwa electronica heb ik bijna alles van heng long 2.4 ghz unit aan gekocht , moet nog even wachten op wat IR materiaal uit het ausie land :)

Afbeelding

Naast de torro ook gestart met het ombouwen van een heng long tiger , ook deze zal ik voorzien van een IR systeem. (zal er een aparte topic van aanmaken)

Grt Ivar


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 17:25 
Vervolg electronica verbouwing Torro Tiger

Om een gewone battery te gebruiken de bodem van de tank aangepast en de tank van binnen verbouwd

de orginele batterij houder verwijderd en een plaat op de bodem gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de binnen kant een battery houder gemonteerd en een plaat om de electronica op te kunnen monteren

Afbeelding

Via het internet diverse electronica parts aan gekocht van heng long om de tank te kunnen voorzien van heng long mainboard en zender.

Een heng long kabel set om het ombouwen wat te vergemakkelijken

Afbeelding

IR onderdelen van Heng Long , Flash unit heng long

Afbeelding

De heng long 2.4ghz mainboard , deze wilde ik gebruiken maar ging bij het binden in rook op (blijkt een oud type te zijn)

Afbeelding

na een zoek tocht gedacht laat ik dan maar een torro zender unit aan kopen

Afbeelding

Afbeelding

De torro is opzich een leuke zender alleen is hij op een 1 of ander wijze verkeerd geprogrmeerd , de stick waar je mee moet sturen en rijden is onlogisch in geprogrameerd , ik denk dat het programeren zoals het nu werkt een foutje is geweest en het stoort mij dus er zal met de tijd een heng long setje in komen wat ook beter werkt met het IR systeem.

De electronica in de tank aangepast:

De loop voorzien van een flasch unit

Afbeelding

De andere electrische onderdelen gemonteerd

Afbeelding

Bekabeling en stekkers IR systeem

Afbeelding

De stekker van de IR aansluiting moest veranderd worden daar er een fout was gemaakt met het soldeer werk bij heng long

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor het aansluiten van de IR led een draad aan de print gesoldeerd

Afbeelding

Het IR paddenstoel gemonteerd in het mangat van de koepel

Afbeelding

Afbeelding

Bedrading aan gepast om het IR signaal en stroom voorziening op de juiste aansluiting te krijgen

Afbeelding

Afbeelding

De mako en led ring voor het IR systeem compatible te maken met Tamiya

Afbeelding

Afbeelding

Testen van het systeem

De leds werken

Afbeelding

De flash unit reageert ook op het schot van het kanon

Afbeelding

Onderling testen met een omgebouwde heng long tiger tank

Afbeelding

Afbeelding

Test movie van de twee tanks

https://youtu.be/QVHgQHBHSzc

Zoals te zien werken de beide tanks met het IR systeem , het was een leerzaam electronica project wat nog lang niet gereed is :mrgreen:

Om de tank wat gemakkelijker aan en uit te zetten de aan en uit switch aan de achterzijde gemonteerd

Afbeelding

Afbeelding

En zo zal ik langzaam aan nog wat dingen aan passen of veranderen .

Grt Ivar


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 17:44 
Offline
BTN Bestuurslid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 dec 2009, 20:47
Berichten: 649
Woonplaats: ouddorp
houd er rekening mee dat de battle led in een buisje gemonteerd moet zijn en dat de led 9 mm verdiept in het buisje moet zitten.
zo zitten ze bij tamiya ook ingebouwd .
en dat willen we het zelfde houden bij alle modellen tanks .
binnen de club
anders kan er te gemakkelijk een andere tank geraakt worden.
gr leo

_________________
opvang centrum voor al uw 1/16 rc tank modellen met problemen .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 17:53 
Hallo Leo,

Is daar ook een voorbeeld van te vinden ?

Want ik heb al menig gezien en dan heeft men hem in de loop zitten ??

Op een australiesche forum zag ik dat men hem naast het kanon plaatst , dit heb ik namelijk ook zo gedaan daar dat bij heng long wel zo orgineel zit.

Daar ik het systeem gelukkig nog lang niet 100% naar het zin of klaar heb is elke bruikbare tip bruikbaar .

Grt Ivar


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 18:05 
Offline
BTN Bestuurslid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 dec 2009, 20:47
Berichten: 649
Woonplaats: ouddorp
het maakt niet uit waar hij zit .
als hij maar verzonken zit .
maar bij henglong en torro steekt de led uit en dan krijg je te veel verspreiding van het signaal .
bij alle tamiya s zitten de battleled het zelfde verzonken.
en om het spelletje eerlijk te houden.
houden wij de inbouw van tamiya aan
het is zeer simpel te maken een rond pijpje waar de led net in past en het buisje zo lang houden als de led er in zit dat het buisje 9 mm verzonken zit vanaf de voorzijde.
zo dat er geen verspreiding van het signaal is.
er staan in diverse projecten ook voorbeelden.
gr leo

_________________
opvang centrum voor al uw 1/16 rc tank modellen met problemen .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 19:07 
Oke dat is dan mooi , dan weet ik al wat ik ga doen met de led inbouw , ik heb een voorbeeld van een orginele Tamiya Leopard gekregen hoe de led orgineel daar gemonteerd zit en dat zal ik ook gaan doen .

Gr Ivar


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 04 sep 2015, 21:10 
Vervolg tank ombouw , na uitvoerig test werk bleef bij mij een irritatie van de besturing van de tank , na wat meet werk bleek 1 van de motoren onvoldoende te werken en ging later zelfs in rook op .

Bij een mooie hobby en treinstore Meijer en Blessing in centrum Rotterdam twee nieuwe motoren gekocht en deze gemonteerd

nieuwe motoren
Afbeelding

oude setting
Afbeelding

Bedrading met stekkers aan de motoren gesoldeerd

Afbeelding

Nieuwe motoren ingebouwd

Afbeelding

De twee omgebouwde tanks op een zelf gemaakte battle field , alwaar ik werk was er een stukje grond vrij wat we mochten gebruiken als battle ground.
Samen met een collega een battle field gemaakt.

Afbeelding

Wat tanks op een stukje van de zelf gemaakte buiten baan

Afbeelding

Grt Ivar


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 05 sep 2015, 10:34 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2289
Woonplaats: Gemert
Dag Ivar,

lekker bezig zo.
Ik zag op de laatste foto water in dat gripje staan.
Let op daarmee:
- water, electriciteit en electronica gaan niet samen
- modder bij de assen werkt als een schuurmiddel

Succes verder.

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 13 sep 2015, 18:55 
Bedankt Jan : Thumbup :

Wat betreft het water dat is als het kanaal vol staat te vol voor door gang met een tank .

En ja water en zand zijn slijtage aanslagen voor de tanks , gelukkig bezit ik een lucht compressor om alles schoon te blazen en genoeg smeer middelen om de tandwielen en andere aandrijvings delen te smeren .

Onder tussen wat betreft de torro tiger tank de motoren weer vervangen daar de koolborstels na intensief gebruik op waren .

Ik had uit voorzorg motoren besteld zodat ik als het nodig was de motoren kan vervangen mochten deze versleten geraken.

De oude motoren en de al eerder nieuwe motoren gedemonteerd en wat bruikbaar was van de ene over gezet in de ander , op deze manier heb ik weer een setje bruikbare motoren op voorraad voor het geval de nu gemonteerde motoren het weer begeven .

Grt Ivar


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling