Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 03 mei 2024, 17:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 jan 2013, 16:37 
Dacht ik post hier ook weer eens wat na een lange afwezigheid :D

De basis voor het project was een Torro M16 Halftrack met flakvierling. Wou er elmod inbouwen voor betere kwaliteit elektronica. Maar door de nieuwe chip kon de flakvierling niet meer geplaatst worden (kon wel, maar dan kwam de bekabeling bekneld te liggen, en zou de printplaat kunnen beschadigen). Dus heb hem half scratch gemaakt.

Zo zag hij er uit toen hij binnenkwam:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het chassis is van metaal, en de body zelf is van ABS plastic.

De elektronica van elmod:
Afbeelding
Afbeelding
Compleet met kabel om de geluiden op de pc te kunnen configureren.

Begin van de ombouw:
Afbeelding
Afbeelding
Hier de afmetingen van de nieuwe en de oude printplaat. De nieuwe is veel groter maar past er precies in.

De elmod werkend gemaakt, hier 2 filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=vptCW6q5kJw
http://www.youtube.com/watch?v=Dx6EalfllTg
Geluid is wat minder, is met een telefoon opgenomen.

Omdat de flakvierling niet meer past op het model door de nieuwe elektronica, heb ik een canvas kap proberen te maken. Het is wat fantasiewerk, want ik wil dat het mijn model is, en niet een standaardmodel.
Had nog een oude canvas zak liggen van het leger, en ga daar een kap van maken.
Afbeelding

Heb intussen ook een speaker gevonden (een speaker van Tamiya, volgens mij voor een Panther)
en heb die ingebouwd. Het enige probleem om straks de halftrack aan te zetten is dat ik de kap en de speaker moet verwijderen om bij de aan/uit knop te komen. Maar dat maakt niet veel uit.

Afbeelding
Om hem beter te laten passen een plaatje styreen er onder vastgemaakt:
Afbeelding

En begonnen aan de kap. Had eerst een plaatje styreen met wat lijnen miliput om het ingevallen doek te simuleren, maar dat stond niet mooi op het model. Moest dus het dak wat verhogen (wat in het echt ook zo is)
Hier de aanpassingen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Die witte zooi op het voertuig was van de vorige poging om een kap van gips te maken (das mislukt)
En hier bezig met de verhoging. De kap komt verzonken in het model zelf, zodat niks kan schuiven.
Het canvas komt eroverheen en word gedeeltelijk gelijmd op de zijkanten, zodat het over de randen heen valt als de kap op z'n plek zit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bumper met de winch is er ook af, vond dat lompe ding niet mooi staan op het model.
Afbeelding
Afbeelding
Staat stukken beter vind ik.
Hierna druk aan het schuren geweest om het ingevallen doek wat realistischer te maken.
Afbeelding

En hier bezig met het canvas verlijmen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om straks de speaker beter te kunnen horen, en om de elektronica de ventileren, laat ik de achterkant open.
Hier vastgezet met ijzerdraad, zodat de lijm kan drogen:
Afbeelding
Afbeelding
En hier met touwtjes vastgezet:
Afbeelding

Hier een filmpje van hoe het straks werkt om hem aan en uit te zetten. Heb ook de remlichten in de configuratie gezet:
http://www.youtube.com/watch?v=F3EyoQ-1NXQ

En begonnen met schilderen. Hier heb ik pas besloten om er een beutepanzer van te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bij de bogies etc nog niet alles geschilderd, omdat daar een laag Diorama Texture Paint komt.
En daar ben ik hier mee begonnen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Was er nog niet tevreden mee, dus ben met laag 2 begonnen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna begonnen met het weatheren van het model, hiermee gebruik ik een sludge op basis van water, plakaatverf en afwasmiddel:
Afbeelding
Afbeelding
Daarna bezig geweest met m'n roest in een potje:
Afbeelding
Afbeelding
Maar toen het droog was, was ik er niet tevreden mee. Daarom heb ik er nog een laag sludge overheen gesmeerd. Het voordeel van deze sludge is dat als je er met een vochtige doek overheen gaat je het er zo weer afhaald.
Hier wat foto's buiten gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het ziet er nog smerig uit, maar dat hoort bij het plan :D

Het canvas zag er voor mij nog wat kaal uit, dus heb uit mijn 1/6 hoek wat riempjes opgeofferd:
Afbeelding
Afbeelding

En toen kwam ik wat tegen op het internet, sneeuw! ik dacht: dat moet ik hebben!
Dus na 2 weken kon ik verder met de sneeuw. Eerst maar geprobeerd op een stukje afval, en het zag er goed uit. Dus heb het meteen toegepast op mijn model:
Afbeelding
Toen dit droog was vond ik het mooi staan. Ben daarna verder gegaan met het hele model, en het canvas moest er ook aan geloven. Het moest lijken dat de helft van de sneeuw er al afgewaaid was door het rijden van de halftrack.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nadat dit droog was kon laag 2 er op, dat betekend dus de kleine delen etc.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om de speaker te maskeren die achterin ligt, heb ik wat prikkeldraad, 2 kistjes en een zelfgemaakte zeltbahn toegevoegd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Eerste poging om een zeiltje te maken was mislukt, dus moest wat anders verzinnen. Heb een 1/6 zeltbahn als voorbeelt genomen om het over te schilderen. (wat een irritante kleine lijntjes trouwens op schaal 1/16)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eindfoto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen was het model klaar! Het was mijn eerste model dat ik zelf wat aangepast heb, en het ziet er goed uit voor een eerste keer vind ik.
Hier het complete verslag:
http://forum.battletanksbelgie.be/viewt ... =14&t=1314


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 26 sep 2014, 21:57 
Offline

Geregistreerd: 23 sep 2014, 22:01
Berichten: 10
Hallo Leon,
Wat een mooi project en ontzettend goed gelukt. Een half-track staat ook nog op mijn lijstje om eens een keer onder handen te nemen :)

Groet,
Martin

_________________
1/16 Tiger 1
1/16 King Tiger
1/16 Sherman M4A3
1/16 Sherman M4A3
1/16 Sherman M4A1
1/16 Sturmtiger (in progress)
1/16 T34 (statisch)
1/16 T34 model Rudy
1/16 Chevy C15TA (statisch model, ben bezig deze om te zetten naar rijdend model)
1/16 M16 Halftrack


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling