Het model Sd.Kfz.222 leichter Panzerspähwagen van Andrew-Design is opgebouwd uit een metalen onderbouw en dragende delen met een bovenbouw van resin en plastic.
Effe een voertuigje tussendoor......
Dat dacht ik een tijdje geleden toen ik deze kit kocht.
Maar ik ben ondertussen achter gekomen dat er aardig wat aanpassingen nodig zijn om er een goed rijdend model van te maken.
Als eerste hebben alle metaaldelen zeer scherpe kanten die er af moeten.
Met een miniboor machine en een slijpschijf heb je vrij snel het meeste er af.
Glad maken met een vijl en schuur papier duurt wat langer.
Maw. twee avonden later en je kan weer verder.
Volgens de handleiding moet het model met parkers (zelftappers) in elkaar gezet worden.
Nadeel van deze metode is dat als iets weer uitelkaar moet de schroefgaten snel te groot worden.
Dus alle gaten op geboord met 2,5mm en een schroefdraad M3 in getapt.
(de putty aan de achterzijde komt normaal de aan/uitschakelaar maar daar later meer over)
De motor met vertraging is niet opgewassen om het voertuig soepel te laten rijden.
Het model is simpelweg te zwaar en de overbrenging is veel te laag.
Het ding komt bijna niet van zijn plek en als het eenmaal op gang is krijg je het ook niet meer zo snel tot stilstand.
Eerst wilde ik een andere motor monteren maar daar ben ik na een experiment vanaf gestapt.
Het belangrijkste is de overbrenging die deugt niet.
Op zich is het wel mooi opgebouwd (volledig met kogellagers) maar het moet simpelweg meer vertragen.
Na wat adviezen van Hobma in Elst heb ik een relatief goedkope vertraging van Robbe (best.nr. 4103) genomen.
Dit is een universele vertraging die met een 280type motor werkt.
Er zijn meerdere vertragingen mogenlijk van 9:1 tot maar liefst 2187:1.
De bijgeleverde motor levert bij 4,8V 12000omw/min .In combinatie met een tandwielreductie van 27:1 levert dit 445omw/min
Verder voldoende koppel voor wat trekkracht.
Want met met de standaard vertraging komt de 222 niet eens over een drempeltje van 5mm.
Er zij wel wat aanpassingen nodig in het model.
Verder moet er een beugel gemaakt worden.
En de vertraging zelf moet ook nog ingekort worden.
(het plakband om de vertraging is er om het vet binnen te houden)
Bij het in elkaar zetten van de besturing kwam ik er al snel achter dat er nogal veel speling op de draaiende onderdelen zit, met name het deel wat naar buiten gaat.
Dit heb ik opgelost door het gat op te ruimen met 9mm en een messing pasbus in te persen.

.
Tja,

en wat is een voertuig van mij die niet rookt......
Precies,

niet af!
Aangezien ik ondertussen al meerdere heb gemaakt was die relatief makkelijk.
De rookbox moet alleen vrij compact worden aangezien de ruimte vrij beperkt is.
Van binnen ziet het er zo uit.
De messing plaat is er voor om de warmte van de roker weg te geleiden.
Ipv. de uitlaat opnieuw te maken doe ik het deze keer wat makkelijker......
Simpel een pijpje achter de uitlaat.
Word vervolgd.......